عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه دولت جرات تصمیم‌گیری در این خصوص را ندارد و یارانه پنهان عظیم انرژی به صورت ناعادلانه در بین مردم در حال توزیع است و باید برای آن چاره اندیشی کنیم. علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی، اظهار داشت: […]

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه دولت جرات تصمیم‌گیری در این خصوص را ندارد و یارانه پنهان عظیم انرژی به صورت ناعادلانه در بین مردم در حال توزیع است و باید برای آن چاره اندیشی کنیم.
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی، اظهار داشت: به دلیل ارزان بودن فوق العاده گاز خانگی این دغدغه در مردم شکل نگرفته است که این گاز جز اموال ملی است که در حال هدر رفتن است و باید از آن استفاده بهینه‌ای داشته باشند.
وی افزود: انرژی مورد استفاده مردم در بخش خانگی از یارانه پنهان بالایی برخوردار است تا مردم در رفاه بیشتری باشند، اما مردم هنوز فرهنگ استفاده از این انرژی را بلد نیستند.
جدی در ادامه گفت: باید از ابزارهایی استفاده کرد که مردم به سمت استفاده درست از انرژی حرکت کنند، حتی اگر وسایل گرمایشی در منازل مردم استاندارد شود اگر آن‌ها فرهنگ استفاده از انرژی را نداشته باشند باز هم آن را هدر می‌دهند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: دولت باید به صورت جدی‌تر به طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی ورود کند و از مواضع خود عقب نشینی نکند، زیرا عده‌ای از مردم ما در روستاها زندگی می‌کنند و اصلاً از گاز استفاده نمی‌کنند در حالی که به آن یارانه تعلق گرفته است در مقابل برخی از مرفهین در شهرهای بزرگ از گاز برای گرم کردن استخر خود استفاده می‌کنند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه دولت جرات تصمیم‌گیری در این خصوص را ندارد و یارانه پنهان عظیم انرژی به صورت ناعادلانه در بین مردم در حال توزیع است و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم. وی در ادامه توضیح داد: دولت تاکنون برای رفع این مشکل با استفاده از ابزار قیمتی در تلاش بوده که مردم به سمت استفاده بهینه از انرژی حرکت کنند که سال قبل هم مرحله اول تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شد و دولت درصدد است امسال مرحله دوم تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی را برای مرفهینی که مصارف لاکچری و غیر بهینه از گاز دارند، اجرایی کند و در این مسیر باید ثابت قدم بماند. وی ادامه داد: کل مصرف صنایع ما از گاز تولیدی در کشور کمتر از ۲۰ درصد است و بیشترین بخش آن به بخش خانگی تعلق می‌گیرد. اگر در بخش خانگی صرفه‌جویی در مصرف گاز انجام شود می‌توان گاز مورد نیاز صنایع را تامین کرد و صنایع در زمستان به مشکل ناترازی برخورد نکنند.
وی در ادامه توضیح داد: با استفاده از این ابزارهای قیمتی در مصرف انرژی می‌توانیم مردم را به نسبت به مصرف انرژی خود حساس کنیم تا این فشار در این حد روی صنایع ما باقی نماند.
به گزارش تسنیم؛ این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان کرد: در قالب طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی مصرف‌کنندگان پرمصرف باید هزینه مصرف انرژی خود را بپردازند و بار این مصرف نباید بر گُرده مردم و بخش خصوصی باشد، زیرا اگر صنعت ما تعطیل شود و تولیدی نداشته باشد در زمینه اقتصادی به مشکل برخورد می‌کنیم.