دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه نیازمند یک برنامه راهبردی بلندمدت و چشم‌انداز مطلوب در حوزه تولید هستیم، گفت: قوانینی که مورد نیاز توسعه کارآفرینی است در خانه ملت در اولویت قرار ندارد. «حمیدرضا غزنوی» در گفت‌وگویی افزود: ما همیشه با نمایندگان مجلس در ارتباط هستیم، اما فقط تعداد معدودی از نمایندگان دغدغه تولید […]

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه نیازمند یک برنامه راهبردی بلندمدت و چشم‌انداز مطلوب در حوزه تولید هستیم، گفت: قوانینی که مورد نیاز توسعه کارآفرینی است در خانه ملت در اولویت قرار ندارد.
«حمیدرضا غزنوی» در گفت‌وگویی افزود: ما همیشه با نمایندگان مجلس در ارتباط هستیم، اما فقط تعداد معدودی از نمایندگان دغدغه تولید ملی و صنعت را در کشور دارند و این مسئله از دید سایر نمایندگان مهم نبوده و در اولویت قرار ندارد.
وی خاطرنشان‌کرد: در حقیقت شرایط به‌گونه‌ای نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر سر موضوع تولید ثروت برای کشور متفق‌القول باشند و آن را به عنوان مهم‌ترین اصل توسعه کشور و با هدف بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مدنظر قرار دهند.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: به‌طور قطع در این مجلس هم افراد دلسوز حوزه تولید و کارآفرینی وجود دارد، اما قوانینی که مورد نیاز توسعه کارآفرینی است در خانه ملت در اولویت قرار ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد: نمایندگان منتخب دوره بعد این اصل را به عنوان مهم‌ترین بخش مورد توجه کشور قرار دهند تا شرایط بهتر از این بشود.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: ما نیازمند یک استراتژی صنعتی هستیم تا یک راهبرد بلندمدت پیش روی کارآفرینان و کارکنان دولت قرار بگیرد؛ در حقیقت در صورت وجود این استراتژی تکلیف بر همه روشن است.
وی با اشاره به خلا یک برنامه بلندمدت راهبردی صنعتی در کشور، بیان‌داشت: ما هیچ‌وقت دارای چنین برنامه‌ای نبوده‌ایم، در واقع در برخی از ادوار وزرایی آمدند و تعدادی برنامه صنعتی ارائه کردند، اما به علت نداشتن ضمانت حقوقی و اجرایی این برنامه‌ها توسط وزرای بعدی به فراموشی سپرده شد.
غزنوی در ادامه گفت: اگر مجلس وارد عمل می‌شد به‌طور قطع این قوانین ضمانت حقوقی و اجرایی پیدا می‌کرد و کارآفرین نیز تکلیف خود را می‌دانست، اما به علت خلأ این برنامه بلندمدت و تغییرات فراوان قوانین، کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی همواره متضرر و ورشکسته می‌شوند.
وی با بیان اینکه عده‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر مشکلات اقتصادی و تولیدی حوزه انتخابیه خود هستند، تاکید کرد: اگر در کشور دارای یک برنامه بلندمدت باشیم، سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید سوق می‌یابد و به‌تبع وضعیت کشور از لحاظ اشتغال و تولید ثروت در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در تذکری مطرح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره باید بدانند قوانینی که مورد تصویب قرار می‌گیرد چه تبعاتی برای تولید در پی دارد. مردم باید دارای درآمد باشند تا بتوانند هزینه‌های زندگی را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه همواره معتقدیم مسئله تولید زیربنای همه این موضوعات است، خاطرنشان‌کرد: هر تصمیمی که در کشور اتخاذ می‌شود باید مقوله تولید مدنظر قرار بگیرد. در واقع اگر بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات تکلیفی می‌شوند باید ببینیم منابع ما به چه میزان است. اگر همه تسهیلات به موارد غیر از تولید اختصاص یابد تولید با مشکل‌عدم تامین وجه مواجه می‌شود.
غزنوی تصریح‌کرد: با وجود اینکه نظام اقتصادی کشور یک نظام بانک محور است، اما همواره مشاهده می‌کنیم که تولید در وضعیت خوشایندی قرار ندارد و اکنون بانک‌ها امکان ارائه تسهیلات به‌طور کلان به بخش تولید را ندارند.
وی با ابراز گلایه نسبت به وضعیت موجود، خاطرنشان‌کرد: به‌طور قطع کارآفرینی که قصد دارد با سرمایه‌گذاری در کشور تولید انبوه با صرفه اقتصادی بالا انجام دهد، در صورت‌عدم حمایت از سوی بانک‌ها و دولت با مشکل مواجه می‌شود؛ بر این اساس به‌ناچار تعداد تولید و تنوع محصولات کاهش می‌یابد و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

 لزوم شرکت حداکثری مردم در انتخابات
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به لزوم شرکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو گفت: به‌طور قطع‌عدم حضور در انتخابات کاری را پیش نمی‌برد. ما باید بر اساس افکار، اندیشه و عقایدمان در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم تا بتوانیم سرنوشتمان را به دست افراد شایسته بسپاریم.
غزنوی با اشاره به ویژگی‌های یک نماینده مجلس، بیان‌داشت: نماینده ایده‌آل نماینده‌ای است که با علم و آگاهی نسبت به شرایط کشور اولویت‌ها را بسنجد. ما در حیطه فعالیت خود نیازمند نمایندگان هستیم که در عرصه اقتصاد با تجربه باشند و بتوانند با مشارکت و همفکری بخش خصوصی قوانین مناسبی را وضع کنند.

 قوانین مجلس در حوزه تولید باید به سمت جذب سرمایه گذاری‌ها برود
وی درباره ویژگی‌های یک مجلس قوی و مقتدر گفت: مجلس قوی باید به‌طور مقتدرانه قوانینی را تصویب کند که مردم بتوانند از آن به‌درستی بهره‌مند شوند و همواره شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور رو به تعالی حرکت کند.
غزنوی با اشاره به حوزه اقتصاد گفت: مجلس باید بتواند در حوزه اقتصاد و تولید قوانینی را تصویب کند تا بخش خصوصی در کشور هرچه بیشتر به سرمایه‌گذاری، تولید و ایجاد اشتغال ترغیب شود.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان مجلس افزود: تولید مسئله نخست و مهم کشور نیست، به طوری که با هر کدام از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌ها که رایزنی می‌کنیم این افراد فقط از منظر خودشان به موضوعات نگاه می‌کنند. در صورتی که همه نخبگان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که تولید، اشتغال، تولید ثروت و بهبود معیشت مردم مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود؛ اما همواره قوانینی که در این راستا تصویب می‌شود کارآمد نیست.
وی در این باره ادامه‌داد: به‌طور مثال برای مسائل مهمی از قبیل ازدواج و فرزندآوری تسهیلاتی تکلیفی در مجلس مصوب و اجرای آن به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و در صورتی که بانک‌ها نسبت به اعطای این تسهیلات کوتاهی کنند مشمول جرایم سنگین می‌شوند، اما در حوزه تولید به این شکل نبوده و به طوری کلی تسهیلاتی به حوزه تولید نمی‌رسد.
غزنوی تصریح‌کرد: در حقیقت به گفته بانک‌ها اگر تسهیلات تولید به تولیدکنندگان ارائه نشود و یا در اعطای آن کوتاهی انجام شود، بانک‌ها مشمول جریمه نمی‌شوند، به همین دلیل همواره اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در دستور کار بانک‌ها قرار می‌گیرد.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه اگر برای ازدواج شغلی نباشد و برای فرزندآوری درآمدی وجود نداشته باشد چطور کشور و مردم اداره می‌شوند، گفت: به همین خاطر است که معتقدیم تولید از مسائل مهم هر کشوری است، اما در کشور ما همواره به این موضوع توجه کافی نمی‌شود و همان‌طور که همگان شاهد هستند، فاقد هرگونه برنامه‌ریزی کلان صنعتی هستیم.
غزنوی با انتقاد نسبت به عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصاد، تولید و صنعت اظهار کرد: اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه تهیه استراتژی صنعتی تاکنون خروجی قابل قبولی نداشته و همین امر موجب شده تا کارآفرینان تنها با اتکا به هوش خود شرایط فعالیت در حوزه‌های مختلف را بسنجند؛ در صورتی که از کمیسیون‌های مرتبط با صنایع و اقتصاد انتظار داریم در بحث ریل‌گذاری ورود کنند تا کارآفرینان بخش خصوصی مشتاقانه به سمت تولید سوق پیدا کنند.
به گزارش ایرنا؛ وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه برنامه راهبردی بلندمدتی از سوی تصمیم‌گیران در کشور ارائه نشده است، توضیح داد: شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان مرتباً با درهای بسته بانک‌ها مواجه‌اند و هیچ‌گونه تسهیلاتی برای سرمایه در گردش یا سرمایه در ثابت ارائه نمی‌شود و تولیدکنندگان به طور رسمی در یک بلاتکلیفی کشنده قرار گرفته‌اند.