ابلاغ افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها، راهکاری موثر برای تشویق سرمایه‌گذاران به توسعه این نوع انرژی در کشورمان است. برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اهدافی بود که «علی‌اکبر محرابیان» در زمان معرفی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت نیروی دولت سیزدهم ارائه کرد. وی از همان زمان […]

ابلاغ افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها، راهکاری موثر برای تشویق سرمایه‌گذاران به توسعه این نوع انرژی در کشورمان است.
برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اهدافی بود که «علی‌اکبر محرابیان» در زمان معرفی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت نیروی دولت سیزدهم ارائه کرد.
وی از همان زمان تلاش خود را برای تحقق این برنامه بکار گرفت و گام‌های نخست اجرای شدن آن را با انتخاب «محمود کمانی» به‌عنوان رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران عملیاتی کرد. کمانی هم از همان روز نخست بنای خود را بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گذاشت و در مرحله نخست اقدام‌های قانونی را دنبال کرد.
چندی پیش محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) در این باره به ایرنا گفت: بحث‌های تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز لازم برای توسعه این نوع نیروگاه‌ها در یکی دو سال گذشته پیگیری شده است که نتایج مطلبی هم حاصل شد.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: براین‌اساس تاکنون سه بسته با ظرفیت بالا از شورای اقتصاد دریافت شده و نیز مدل‌سازی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری دنبال شده است.
کمانی گفت: اکنون باید دنبال بحث اجرا بود که این مهم، همت شرکت‌ها و بخش خصوصی را می‌طلبد، زیرا آن‌ها که برنده مناقصه‌ها شده‌اند، همچنین سازنده‌ها، شرکت‌های مشاوره و انجمن‌های مرتبط باید با عزم جدی ورود کنند.
وی ادامه داد: مهم است که کشور به‌زودی نتایج اقدام‌ها را ببیند و اگر همت شود می‌توان ۱۰ هزار مگاوات برنامه اعلامی وزیر نیرو را تا پایان دولت محقق کرد.
رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: دولت هم در کنار بخش خصوصی برای رفع مشکلات ایستاده است.
در همین زمینه اخیراً وزارت نیرو افزایش قیمت خرید تضمینی برق از منبع تجدیدپذیر را ابلاغ کرد.
براین‌اساس و با ابلاغ مصوبه نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، قیمت خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی مشمول طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد به‌ازای هر کیلووات‌ساعت ۳۰ هزار ریال تعیین شده است.
امکان خرید برق نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی احداث شده توسط خیرین مدرسه‌ساز در مدارس و مؤسسات آموزشی با نرخ ۳۰ هزار ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت فراهم شده است.
این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های ساخته شده توسط اقشار کم‌درآمد و خیرین مدرسه‌ساز، مشمول اعمال ضرایب کاهشی نرخ خرید (ضریب دوره) در رقم صورت‌حساب نهایی در ابتدای سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم نمی‌شوند.
بنابراین گزارش باتوجه‌به درنظرگرفتن تعرفه‌های حمایتی و ویژه برای این دسته از نیروگاه‌ها، افزایش نرخ بابت امتیاز بومی‌سازی به این نیروگاه‌ها اعمال شده و مجدداً محاسبه نمی‌شود.
همچنین قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر، برای هر کیلووات‌ساعت ۲۵ هزار ریال تعیین شده است.
علاوه‌برآن نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات تا یک مگاوات برای هر کیلووات‌ساعت ۲۲ هزار ریال تعیین شده است.
نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
به گزارش ایرنا؛ این افزایش قیمت خرید تضمین مشوقی برای سرمایه‌گذاران است تا هرچه بیشتر برای توسعه این نوع انرژی در کشور همت گمارند.