وزیر نیرو با اشاره به اینکه از پنج شرکت ایرانی فعال در سد و نیروگاه راغون تاجیکستان حمایت می‌کنیم، گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا حجم مبادلات با کشورهای دوست همانند تاجیکستان را افزایش دهد. «علی‌اکبر محرابیان» در جریان بازدید از سد و نیروگاه راغون تاجیکستان که بخش‌هایی از این پروژه بزرگ به دست […]

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از پنج شرکت ایرانی فعال در سد و نیروگاه راغون تاجیکستان حمایت می‌کنیم، گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا حجم مبادلات با کشورهای دوست همانند تاجیکستان را افزایش دهد.
«علی‌اکبر محرابیان» در جریان بازدید از سد و نیروگاه راغون تاجیکستان که بخش‌هایی از این پروژه بزرگ به دست پیمانکاران ایرانی در حال ساخت و توسعه است، افزود: نیروگاه راغون تاجیکستان بلندترین سد جهان با گنجایش ۱۴ میلیارد مترمکعب ذخیره آب است که ۶ واحد نیروگاهی هر کدام به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲ واحد این نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و قرار است در مجموع سه‌هزار و ۶۰۰ مگاوات تولید برق داشته باشد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در اجرای این سد پیمانکاران ایرانی نقش فعالی داشته‌اند، گفت: باتوجه‌به استمرار فرایند ساخت و تکمیل این پروژه، همچنان از خدمات شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی استفاده می‌شود.
محرابیان، هدف از این بازدید را بررسی وضعیت شرکت‌های فعال ایرانی در این پروژه بزرگ و بین‌المللی عنوان و خاطرنشان‌کرد: پشتیبانی از شرکت‌های ایرانی و تقویت سطح همکاری و فعالیت آنها در تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان که پنجم تا هشتم دی‌ماه در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) برگزار شد، اشاره کرد و گفت: کشور دوست و هم‌زبان ما تاجیکستان یکی از کشورهای مهم آسیای میانه است و در جریان شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور در راستای تقویت سطح همکاری شرکت‌های ایرانی مذاکرات بسیار خوبی انجام شد.
محرابیان ادامه‌داد: افزایش حجم مبادلات با کشورهای منطقه، یکی از اهداف اصلی دولت است که برای تحقق آن لازم است از شرکت‌های ایرانی بخش خصوصی که در کشورهای منطقه قرار دارند، حمایت شود.
وزیر نیرو به ملاقات با نخست‌وزیر تاجیکستان اشاره کرد و گفت: مذاکرات بسیار خوبی برای افزایش سطح مناسبات به‌ویژه در ارتباط با فعالیت شرکت‌های ایرانی در نیروگاه و سد راغون مطرح شد که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت آن باشیم.
وی بر ضرورت تسهیل روابط پولی و بانکی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این‌ زمینه پیگیری خواهیم کرد، مسئله تعاملات بانکی و مالی با تاجیکستان است تا بتوانیم زمینه همکاری شرکت‌های ایرانی در این کشور را تقویت کنیم.

 نقش موثر شرکت‌های مهندسی ایرانی
در فرایند ساخت نیروگاه راغون تاجیکستان
همچنین در جریان این بازدید «علی موسوی رحیمی» مدیرعامل شرکت سد و تونل «آریانا» گفت: سد و نیروگاه راغون یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در جهان است که ۷۰ کیلومتر تونل زیرزمینی دارد و در ۲ مرحله در حال ساخت است.
وی ادامه‌داد: مرحله نخست این پروژه که شامل ۲ واحد نیروگاهی ۶۰۰ مگاواتی است، به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن همچنان در حال ساخت است.
مدیرعامل شرکت آریانا با اشاره به اینکه حجم بدنه سد راغون ۷۵ میلیون مترمکعب است، افزود: عرض پی این سد ۱.۵ کیلومتر است و در مجموع قرار است سه هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید کند.
وی در ارتباط با نقش شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در فرایند ساخت این ابرپروژه نیز گفت: اکنون پنج شرکت اصلی مسئولیت ساخت این سد و نیروگاه را بر عهده دارند که یکی از این شرکت‌ها ایرانی است و همچنین چهار شرکت ایرانی دیگر نیز به‌ عنوان شرکت‌های فرعی در این پروژه همکاری دارند و صدها مهندس و نیروی کار ایرانی را در کشور تاجیکستان مشغول به کار کرده‌اند.
موسوی رحیمی با تاکید بر نقش موثر شرکت‌های خصوصی فعال در کشورهای همسایه و منطقه در افزایش حجم مبادلات بین دو کشور، خاطرنشان‌کرد: ظرفیت مبادلات بین کشورهای همسایه و منطقه از محل فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی و صادرات خدمات فنی و مهندسی تا ۵۰ میلیارد دلار به‌صورت سالیانه تخمین زده می‌شود که عزم جدی دولت برای حمایت از این شرکت‌ها می‌تواند تا سطح قابل‌قبولی این ظرفیت‌ها را
عملیاتی کند.
به گزارش ایرنا؛ وی با اشاره به تاثیر مثبت نقش‌آفرینی شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در کشورهای منطقه بر افزایش اعتبار ملی کشور، اظهار داشت: ساخت و تکمیل پروژه‌های سد، تونل، راه و نیروگاه در کشورهای منطقه که با توانمندی و استعداد نیروهای ایرانی اجرایی می‌شود، می‌تواند اعتبار ملی کشور را در سطح بین‌المللی افزایش دهد.