آفتاب یزد – رضا بردستانی: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس اگر اقدام به مصاحبه‌های اعتراضی نکنند به نفع خودشان است (!)، یک نماینده از لزوم مجوز برای گران کردن سوخت می‌گوید در حالی که همان نماینده اذعان دارد دولت اگر مصوبه‌ی مجلس در مورد واردات خودروهای نو و دست دوم را ۲۰ ماه مسکوت نمی‌گذاشت، […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس اگر اقدام به مصاحبه‌های اعتراضی نکنند به نفع خودشان است (!)، یک نماینده از لزوم مجوز برای گران کردن سوخت می‌گوید در حالی که همان نماینده اذعان دارد دولت اگر مصوبه‌ی مجلس در مورد واردات خودروهای نو و دست دوم را ۲۰ ماه مسکوت نمی‌گذاشت، هم مشکل سوخت حل می‌شد و هم مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا و نماینده‌ای دیگر خیلی علنی‌تر از تعلل دولت در اجرای قانون واردات خودرو می‌گوید در حالی که این تعلل نیست و رسماً «ترک فعل» است!

دولت در اجرای قانون واردات خودرو که ۲۰ ماه پیش وضع شده؛ تعلل می‌کند
عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین اقدامات نظارتی مجلس بر بازار خودرو گفت: قانون خودرو از ۲۰ ماه قبل وضع شده و اکنون باید اجرا شود اما به نظر من دولت در این زمینه تعلل می‌کند.
وی تصریح کرد: مجلس وظیفه نظارتی دارد و به آن عمل می‌کند. ما گفتیم واردات باید اجرا شود، چه دلیلی وجود دارد که دولت قانون را اجرا نکند؟ اکبری تالارپشتی افزود: دولت می‌گوید ارز موردنیاز برای واردات را در اختیار ندارد ما هم گفتیم نیاز به ارز نیست و واردات اگر به بخش خصوصی واگذار شود خودش ارز را تامین و خودرو وارد می‌کند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: وزیر در مجلس قول داد که واردات صورت خواهد گرفت و کشتی‌های حامل خودرو در مسیر ایران هستند، مجلس هم سه ماه فرصت داده است.

رشیدی کوچی به صورت مشروط قانع شد اما هیچ تغییری ایجاد نشد!
یک ماه قبل، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در نشست علنی سه‌شنبه، ۱۲ دی ماه مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده سوال کننده از وزیر صمت درباره این که چرا علیرغم گذشت یک سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن تا این لحظه خودرو وارد کشور نشده است، با قرار دادن فرصتی سه ماهه برای اصلاح بازار خودرو به طور مشروط از پاسخ‌های وزیر قانع شد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: سوال رشیدی کوچی با موضوع اینکه علیرغم تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو در خردادماه سال گذشته متاسفانه شاهد آن هستیم که هنوز بعد از گذشت یک سال هیچ خودرو نویی وارد کشور نشده است و هر روز شاهد ایرادات عجیب و نامتعارفی که به نوعی شائبه سنگ اندازی در واردات خودرو را دارد، هستیم. این اتفاق باعث افزایش شکاف ناامیدی و بی‌اعتمادی ملت به حاکمیت شده است و طولانی‌تر شدن این موضوع یقینا نارضایتی‌هایی را افزایش خواهد داد. در راستای ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی در کمیسیون بررسی و ملی
شناخته شد.

آقای قالیباف؛ نتیجه‌ی پیگیری؟!
محمدباقر قالیباف در همان جلسه‌ی علنی سه شنبه ۱۲ دی ماه، پس از بررسی سوال جلال رشیدی کوچی از وزیر صمت در خصوص واردات خودرو خطاب به وزیر صمت گفت: دوستان‌مان در بانک مرکزی می‌فرمایند که سهم ارز مربوط به واردات خودرو را در اختیار صنایع قرار دادیم که اولویت‌بندی با جنابعالی است. وی با اشاره به صحبت‌های نماینده مرودشت در خصوص مهلت سه‌ماه به وزارت صمت برای پیگیری موضوع واردات خودرو خطاب به وزیر صمت افزود: ان‌شاء الله تا عید این موضوع را پیگیری کنید تا حل و فصل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نکته را شفاف بگویم که تخصیص ارز برای واردات خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس و همچنین تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل به قانون شده است لذا قطعاً جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نمی‌کنیم مگر اینکه به صورت جدی از مسیر قانونی واگذاری ارز به واردات خودرو را پیگیری کنیم.

«تعلل» یا «ترک فعل»؟!
یک ماه از مهلت سه ماهه مجلس به وزارت صمت گذشت اما هیچ تغییری در وضعیت واردات خودرو ایجاد نشد!
به نظر می‌رسد اعتراضات مجلس و انفعال دولت به هم ربط دارد (اگر نخواهیم به آن رنگ و بوی هماهنگ شده بدهیم!) به این معنا که، یا دولت مجلس را جدی نمی‌گیرد یا مجلس تذکراتی که می‌دهد چندان جدی نیست که اگر بود قانون مصوب (واردات خودروی نو و دست دوم) ۲۰ ماه معطل نمی‌ماند!
مجلس در ماه‌های پایانی عمر خود وضعیت جالبی پیدا کرده است؛ از یک سو رئیس مجلس (۱۲دی‌ماه) می‌گوید: «تخصیص ارز برای واردات خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس و همچنین تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل به قانون شده است لذا قطعاً جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نمی‌کنیم مگر اینکه به صورت جدی از مسیر قانونی واگذاری ارز به واردات خودرو را پیگیری کنیم.» و از سویی دیگر، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدعی است: «دولت در اجرای قانون واردات خودرو که ۲۰ ماه پیش وضع شده؛ تعلل می‌کند» با در کنار هم قرار دادن سوال رشیدی کوچی، اظهارات وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی، گفته‌های رئیس مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن به نظر می‌رسد مجلس و دولت در فقره‌ی واردات خودرو، دست در دست هم؛ مردم را سرکار گذاشته‌اند وگرنه قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی ۲۰ ماه معطل می‌ماند دیگر نباید گفت تعلل که باید به آن «ترک فعل» گفت!

نوبتی هم باشد نوبت عدلیه است!
ماه‌ها است بحث واردات خودرو بین بهارستان و پاستور عملاً پاسکاری می‌شود. اوایل به نظر می‌رسید یکی از موانع، مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما با تصویب قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، حال به نظر می‌رسد در این فقره‌ی خاص، عملاً هیچ اهتمامی برای اجرایی شدن قانون وجود ندارد.
گرچه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: «دولت در اجرای قانون واردات خودرو که ۲۰ ماه پیش وضع شده؛ تعلل می‌کند» اما به نظر می‌رسد تعلل واژه‌ی مناسبی برای این رفتار دولت نیست و دقیقاً دولت برای ایجاد مانع بر سر راه واردات خودرو، نه تعلل که ترک فعل می‌کند.
از آنجایی بحث واردات خودرو علاوه بر قانونی شدن در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا نیز ربط دارد یکی از موضوعات پر اهمیتی است که هم از منظر صیانت از حقوق عامه و هم از منظر جرم محرزی به نام ترک فعل، دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم و حتی ریاست عالی دستگاه قضایی می‌توانند به آن ورود کنند تا معلوم شد دولت تعلل می‌کند یا دچار ترک فعل شده است!؟