خزانه دار کل کشور تاکید کرد: یکی از اهداف مهم حسابداری بخش عمومی، تدوین ترازنامه دولت است که با انجام آن مشخص می‌شود دولت‌ها چه چیزی را تحویل گرفته و چه وضعیتی را به دولت بعد تحویل داده‌اند. سید رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور در آیین گرامیداشت روز حسابدار که در سالن اجلاس […]

خزانه دار کل کشور تاکید کرد: یکی از اهداف مهم حسابداری بخش عمومی، تدوین ترازنامه دولت است که با انجام آن مشخص می‌شود دولت‌ها چه چیزی را تحویل گرفته و چه وضعیتی را به دولت بعد تحویل داده‌اند.
سید رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور در آیین گرامیداشت روز حسابدار که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد با تبریک این روز به همه اهالی این حرفه گفت: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته صاحبان این حرفه، باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا این پیشه ارزشمند، نقش خود را در کیک اقتصادی کشور پیدا کند.
وی با تصریح اینکه تا دهه‌های گذشته هدف اساسی حسابداری بخش عمومی صرفا ایفای نقش پاسخگویی بود، گفت: در حال حاضر بودجه ریزی بر اساس عملکرد و تدوین نظام حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدی یا نیمه تعهدی، علیرغم تقویت نقش پاسخگویی، سودمندی در تصمیم را نیز جزو نقش‌های اصلی حسابداری بخش عمومی مورد نظر قرار داده است.
رئیس هیئت تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی با اشاره به اینکه شعار محوری آیین گرامیداشت روز حسابدار امسال «شفافیت مالی، لازمه تعالی، توسعه و عدالت اقتصادی» است بیان داشت: با وجود همه تلاش‌ها، برای ایجاد یک نظام مالی جامع و کامل که زمینه ساز انضباط مالی و عدالت اقتصادی باشد راه درازی در پیش است.


اکرمی افزود: اقدامات خوبی توسط خزانه داری کل کشور در حسابداری بخش عمومی صورت گرفته که از جمله آن تدوین استانداردهای بخش عمومی، تدوین نظام حسابداری بخش عمومی بر اساس مبنای تعهدی و بازنگری و به روزرسانی مستمر و تشکیل کمیته دائمی راهبری اجرای استانداردها و نظام حسابرسی بخش عمومی است.
وی تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در سطح دولت و گروه‌های گزارشگر بخش عمومی را اقدام دیگر خزانه داری کل عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف مهم حسابداری بخش عمومی که باید انجام شود؛ تدوین ترازنامه دولت است که با انجام آن مشخص می‌شود دولت‌ها چه وضعیتی را تحویل گرفته و چه چیزی را به دولت بعد تحویل داده‌اند و در حال حاضر نیز کارهایی در این زمینه انجام شده اما اشکالات فراوانی دارد تا بتوان به عنوان ترازنامه دولت از آن نام برد.
اکرمی فرایند حسابرسی ادعای مطالبات از دولت یا در واقع شفاف شدن میزان بدهی دولت را اقدام دیگر حسابداری بخش عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۴، هر شخصی با هر سندی می‌توانست ادعای طلب یا بدهی از دولت کند اما در حال حاضر بدون طی فرایند موضوع کسی نمیتواند ادعای این چنینی از دولت داشته باشد و خزانه داری گزارش‌های سه ماهه در خصوص وضعیت طلب یا بدهی دولت و اجزای آن ارائه می‌دهد.
وی در ادامه گفت: تلاش وسیع در خصوص شناسایی اموال و دارایی‌های دولت که به نوعی بخش عظیمی از ابزار ترازنامه دولت را تشکیل می‌دهد، صورت گرفته و با این کار شناسایی، احصاء، سندسازی دارایی‌های دولت صورت می‌گیرد و مشخص می‌شود که دارایی‌های دولت بهینه استفاده می‌شود یا نه و مولدسازی نیز با اشراف کاملی انجام می‌شود.
خزانه دار کل کشور با تاکید بر اینکه آموزش جزو زندگی این حرفه است و باید در خصوص تناسب آموزش حسابداری و حسابرسی در مراکز آموزش عالی اقدامات بهتری صورت گیرد، گفت: تدوین نظام نامه آموزش حرفه‌ای ذیحسابان به منظور افزایش دانش و مهارت تخصصی رعایت اصول و ارزش اخلاقی حرفه دیگر اقدام حسابداری بخش عمومی بوده است.
اکرمی، استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات در فرایند گزارشگری مالی را اقدام دیگر خزانه داری کل کشور نام برد و کمک به بهبود شفافیت و اصلاح ساختار نظام حسابرسی، کمک به توسعه و بازنگری استانداردهای حسابداری و حسابرسی در بخش انتفاعی یا خصوصی و کمک به نحوه آزمون حسابداری رسمی با نظر خواهی از اعضای حرفه و مطالعات علمی را از جمله اقدامات انجام شده خزانه داری کل کشور در جهت حسابداری بخش خصوصی برشمرد.
وی با همکاری حسابداری بخش عمومی و خصوصی برگزار شده است، تاکید کرد: وزارت اقتصاد به عنوان متولی بخش حرفه در حاکمیت و همچنین صاحبان حرفه در بخش خصوصی، باید تعامل ویژه‌ای داشته باشند و گفتگو و همکاری سبب رشد و ترقی حرفه در کشور خواهد شد.
وی در خصوص چالش‌های حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور بیان داشت: عدم وجود ساختاری جامع برای نظام‌مند کردن حسابداری به گونه شایسته، عدم استفاده مناسب و به هنگام از فناوری اطلاعات در حرفه بویژه حسابرسی، عدم همراهی کامل برخی مسئولان واحد گزارشگر، عدم یکپارچه نبودن داده و اطلاعات مورد نیاز حسابداری در سطح کلان، چابک نبودن حرفه در برابر تغییرات محیطی و رقابت‌های نادرست و غیر منطقی در بخشی از بدنه حسابرسی از جمله این چالش‌ها است.
اکرمی راه‌اندازی سازمانی همچون نظام مهندسی یا نظام پزشکی، استفاده به هنگام از فناوری‌ها به عنوان یک ضرورت، نهادینه کردن فرهنگ پاسخگو بودن و منطقی کردن حق الزحمه حسابرسی را از جمله موارد برون رفت از چالش‌های پیش رو دانست.
به گزارش برنا؛ وی در پایان خواستار جدی گرفتن حرفه توسط دولتی‌ها و صاحبان حرفه، و تعامل این دو بخش در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها و نهایتا ارتقای اثربخشی
حرفه شد.