سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از سال‌ها قبل به واسطه تمرکز مبادلات کالاهای مهم و مواد اولیه در بورس کالا، یک سازوکار شفاف و نظارت نوین در بازارها شکل گرفته است. شفافیت اقتصادی برای ردیابی و نظارت دقیق بر عملکرد شرکت‌ها به خصوص در حوزه تامین مواد اولیه تولید از اهمیت بالایی برخوردار […]

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از سال‌ها قبل به واسطه تمرکز مبادلات کالاهای مهم و مواد اولیه در بورس کالا، یک سازوکار شفاف و نظارت نوین در بازارها شکل گرفته است.
شفافیت اقتصادی برای ردیابی و نظارت دقیق بر عملکرد شرکت‌ها به خصوص در حوزه تامین مواد اولیه تولید از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای اگر شفافیت دقیقی در حوزه آمار و اطلاعات تولید و فروش کالاهای تولیدی در دسترس نباشد، قطعاً امکان مدیریت و تنظیم بهینه بازارها از سوی سیاست گذاران وجود نخواهد داشت.
اما اقتصاد ایران در زمینه شفافیت مبادلات کالایی در کشور، چالشی ندارد چراکه اطلاعات به روز و لحظه‌ای مبادلات کالاها آن هم به صورت دقیق به واسطه بورس کالا در اختیار سیاست گذاران قرار دارد. به عبارت بهتر، متولیان بازارها به سادگی می‌توانند شرایط بازار تحت مدیریت خود از جمله در حوزه فلزات آهنی و غیر آهنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را رصد کنند و از بروز التهاب احتمالی ناشی از کمبود عرضه یک کالا جلوگیری کنند.
روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس این باره گفت: بورس کالا محلی مطمئن و شفاف برای معامله انواع محصولات و مواد اولیه تولید است و این بستر، جایگاه واقعی خود را در بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور به دست آورده است.
عباسپور افزود: بورس کالا از طریق سامانه‌های خود و به عبارتی به کمک نظارت‌های نوین، این امکان را به سیاست‌گذار می‌دهد که اگر کمبودی در بازار برای عرضه یا واردات وجود دارد، قبل از وقوع آن کمبود و التهابی در بازار، سیاست گذاران را مطلع کند تا آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تنظیم بهینه بازار و رشد عرضه‌ها تصمیم‌گیری کنند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شفافیت اطلاعات را از ویژگی‌های مهم بورس کالا عنوان کرد و گفت: بورس کالا محلی شفاف و قابل اعتماد برای ورود فعالان صنعت و بخش تولید است چراکه وقتی شفافیت لازم در بازار کالاها ایجاد می‌شود، تولیدکننده و سرمایه‌گذار با چشم باز و قابل برنامه‌ریزی در این بخش تولید و فروش، سرمایه‌گذاری می‌کنند.


نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اطلاعاتی که بورس کالا در نقش نظارتی و اطلاع‌رسانی خود ارائه می‌دهد، شرایط تولید و بهبود عملکرد شرکت‌ها و همچنین بهبود وضعیت مصرف‌کنندگان کالاها را تضمین می‌کند.
عباسپور اضافه کرد: سازوکار بورس کالا با نظارت نوین می‌تواند به مهار تورم و رشد تولید در کشور کمک کند و این شفافیت را ایجاد کند که سیاست‌گذار با آگاهی لازم و به روز، تصمیم‌گیری کند تا بازار یک محصول در آینده دچار مشکل و کمبود نشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان رشد نقدینگی را از مشکلات کشور و از عوامل مؤثر در افزایش تورم دانست و عنوان کرد: بورس کالا علاوه بر ظرفیت شفافیت و رقابتی که برای تولیدکنندگان کالاها فراهم می‌کند در حوزه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری نیز موجب جمع‌آوری نقدینگی در جامعه می‌شود که این امر باعث مهار تورم شده و اثرات خوبی در اقتصاد کشور به دنبال دارد.
به گزارش مهر؛ گفتنی است، طی ماه‌های گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالا راه‌اندازی شده که با استقبالی بی‌نظیر از اسفند سال گذشته تاکنون نزدیک به ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم طلا به ارزش ۶.۸ همت معامله شده است؛ این مقدار معامله معادل ۲۸۲ هزار قطعه سکه بهار آزادی است و به بیان دیگر، این حجم نقدینگی به جای ورود به بازار سنتی وارد بازار مالی بورس کالا شده و به آرامش بازار طلا کمک کرده است.