رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از فروش نفت ایران به چین در قالب سیاست نفت در برابر پروژه خبر داد و پیش‌بینی کرد ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد. مجیدرضا حریری، رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین از تقویت یوان […]

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از فروش نفت ایران به چین در قالب سیاست نفت در برابر پروژه خبر داد و پیش‌بینی کرد ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد.
مجیدرضا حریری، رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین از تقویت یوان در تجارت ایران گفت و توضیح داد: در پی سفر رئیس جمهور به چین در اسفند سال گذشته معاملات تهاتری و معامله با یوان در تجارت میان ایران و چین رشد یافت. البته فعلا در ابتدای این مسیر هستیم اما با سرعت خوبی پیش می‌رویم.
وی افزود: پیش از این نیز در تجارت با چین یوآن دریافت می‌کردیم اما اتفاقی که الان می‌افتد این است که ترکیب این مدل از معاملات سازماندهی می‌شود.
حریری در ادامه به افزایش تمایل برزیلی‌ها به یوان در تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور کنونی برزیل با آمریکا تضاد فکری دارد. البته تمایل به استفاده از یوان در معاملات خارجی تنها به برزیل محدود نمی‌شود و اکنون عربستان، روسیه، امارات و عراق هم در ازای بخشی از نفتی که به چین می‌فروشند یوان دریافت می‌کند. ارزش روابط تجاری بین چین و روسیه به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد و بخش زیادی از این تبادلات مالی با یوآن و تهاتر کالا انجام می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: پیش از این ترتیب اهمیت انواع ارز در مبادلات تجاری جهان به ترتیب دلار آمریکا، یورو، یِن و پس از اینها یوان بود اما حالا یوان جای یِن را گرفته و سومین ارز رایج در تجارت جهانی به شمار می‌آید.
حریری ادامه داد: با این حال تصور اینکه کاهش وابستگی تجارت ایران به دلار و جایگزین شدن آن با یوآن می‌تواند ثبات ارزی را در کشور افزایش دهد و از سرعت کاهش ارزش پول ملی بکاهد، اشتباه است. مزیت تجارت با ارزهایی غیر از دلار این است که ایران می‌تواند از فشار تحریم‌های آمریکا در تراکنش‌های مالی بین‌المللی بکاهد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه از تبادلات تجاری ایران با چین در قالب سیاست نفت در برابر پروژه یاد کرد و گفت: ایران چند قرارداد در این زمینه با چین امضا کرده است، نمونه‌ای از این قراردادها قرارداد مربوط به ساخت استادیوم ورزشی در تهران به دست چینی‌ها است. در توسعه فرودگاه امام خمینی نیز همین سازوکار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در توسعه نیروگاه‌ها، بنادر و راه‌ها نیز بتوانیم از همین سیاست استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: توجه داشته باشید کشورهای دارنده ذخایر نفتی در رقابت با یکدیگر بر سر یافتن مشتری هستند و این رقابت در آینده سخت‌تر می‌شود؛ با سیاست پروژه در برابر نفت ایران می‌تواند یقین حاصل کند در تمام سال‌هایی که پروژه در حال انجام است، می‌تواند چین را به عنوان مشتری نفتی خود حفظ کند. برای خرج کردن درآمدهای نفتی نیز هیچ کجا بهتر از توسعه زیرساخت‌های کشور نیست.
حریری در ادامه شرحی از آخرین وضعیت تجارت دو کشور ارائه و اظهار کرد: در سال ۲۰۲۳ قیمت نفت نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده و با توجه به اینکه بخش زیادی از صادرات غیرنفتی ایران شامل محصولات تولیدی بر پایه نفت می‌شود، کاهش قیمت نفت می‌توانست به کاهش ارزش صادرات ایران بینجامد، اما این اتفاق در سال ۲۰۲۳ که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم نیفتاد و ایران توانست با رشد وزن صادرات به چین ارزش صادرات به این کشور را در سال ۲۰۲۳ در حدود سال ۲۰۲۲ میلادی نگه دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد، از این رقم حدود ۱۳ میلیارد دلار ارزش صادرات ایران به چین و حدود ۱۷ میلیارد دلار ارزش واردات چین به ایران است.
به گزارش ایلنا؛ حریری در پایان به همکاری اندیشکده‌ای ایران و چین نیز اشاره‌ای داشت و گفت: این امر به شکل‌گیری رویدادی دو روزه با حضور نخبگان ایرانی و ۲۰ نفر از نخبگان چینی در وزارت خارجه انجامید. در این نشست شاهد گفت‌وگوهای اندیشکده‌ای نه گفت‌وگوی دیپلماتیک بودیم. برگزاری این رویداد نشان داد که در روابط بین ایران و چین جای گفت‌وگوی مردم با مردم خالی است و غالب روابطی که تاکنون شکل گرفته در میان دولتمردان بوده است. تقویت پیوندهای دوستی بین دو ملت می‌تواند پیوندهای همکاری را نیز توسعه دهد.