رئیس کل گمرک ایران گفت: مجموع تجارت (صادرات و واردات) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بیش از هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. «محمد رضوانی‌فر» اظهار داشت: در ۹ماهه سال جاری ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر […]

رئیس کل گمرک ایران گفت: مجموع تجارت (صادرات و واردات) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بیش از هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
«محمد رضوانی‌فر» اظهار داشت: در ۹ماهه سال جاری ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است. وی در خصوص میزان واردات از کشور ترکیه در ۹ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته معاون وزیر اقتصاد، عمده اقلام صادراتی کشورمان به ترکیه در این مدت شامل گاز طبیعی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.


رضوانی فر با اشاره به اینکه حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، افزود: میزان ترانزیت در مدت زمان یاد شده از مبدأ ترکیه یک میلیون تن و میزان ترانزیت از کشورمان به مقصد مرزهای ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتاً از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شد. رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۹ماهه سال جاری حدود ۲۸۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای دو کشور تردد کردند که از این تعداد ۱۲۲ هزار دستگاه کامیون‌های خروجی و ۱۵۶ هزار دستگاه کامیون‌های ورودی بودند. حجم تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در ۹ ماهه امسال با رشد ۷درصدی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است. صادرات کشور در ۹ ماهه سال جاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و به استثنای آمار صادرات تجارت چمدانی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید که میزان صادرات نفت در این مدت ۲۶میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، صادرات خدمات فنی و مهندسی ۷۸۰ میلیون دلار و صادرات برق ۳۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش ایرنا؛ چین با ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار و هند با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پنج کشور عمده مقصد صادراتی کالای ایرانی بودند؛ همچنین ۵ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران، شامل امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.