آفتاب یزد – رضا بردستانی: از مهرماه تا به امروز و منهای یادداشت فعلی، چهار گزارش درباره‌ی بودجه ۱۴۰۳ نوشته و منتشر کرده ایم: – خودمانی با «مجلس و دولت» / پیش از رسیدن به فصل «بودجه»، اختلافات را حل کنید! – مبارک است…! /کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رد شد – کلیات لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۳ […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: از مهرماه تا به امروز و منهای یادداشت فعلی، چهار گزارش درباره‌ی بودجه ۱۴۰۳ نوشته و منتشر کرده ایم:
– خودمانی با «مجلس و دولت» / پیش از رسیدن به فصل «بودجه»، اختلافات را حل کنید!
– مبارک است…! /کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رد شد
– کلیات لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۳ تایید شد اما؛ این بودجه حکایت‌ها خواهد داشت!
– می‌گوییم و می‌گذریم اما…/ مجلس بودجه را تصویب می‌کند و خرداد می‌رود، دولت می‌ماند کسری بودجه!
در تمامی گزارش‌ها به دو مطلب تاکید داشته این؛ یکی این که، همسویی دولت و مجلس در فصل بودجه حتماً رنگ خواهد باخت و دو دیگر این که، مجلس در آخرین سال یا به تعبیری آخرین ماه‌های حضور، چندان به دردسرهای آتیِ دولت بر سر بودجه‌ای که در نهایت به تصویب مجلس و شورای نگهبان خواهد رسید، توجه‌ای نخواهد داشت.
بارها از دولت و مجلس (خاصه دولت) خواستیم تا اختلافات فیمابین را به جای کتمان کردن، حل کنند. حتی پیشنهاد دادیم پیش از رسیدن فصل بودجه، دولت و مجلس، شده در یک اتاق دربسته بنشینند و اختلافات و سوءتفاهمات را برطرف کنند و به دولت هشدار دادیم اگر واقعاً مجلس در بودجه تغییراتی ایجاد کرده که نهایتاً دولت را با کسری بودجه مواجه کند؛ یا زیر بار نرود یا دست به دامان بزرگترهای نظام شود تا این تغییرات و رقم‌های افزوده شده، به حداقل برسد. تا به اینجا؛ هرچه دولت کوبیده، مشت بر سندان و درب بسته بوده و مجلس نه ایجاد تغییرات را گردن گرفته و نه رقم‌هایی که عینِ آن باعث کسری بودجه خواهد شد کم و زیاد شده است، دولت هم به اعتراضات تریبونی اکتفا کرده و همین که مطالبات مالیاتی دولت برآورده شده، بسیار هم راضی است در این میان دولت گویا ملتفت نیست ۱۴۰۳ با ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ تفاوت‌هایی دارد اساسی!
الف: نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۳، آغاز تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ خواهد بود
ب: با مشخص شدن ساکن بعدی کاخ سفید (که در شرایط فعلی، ترامپ محتمل‌ترین گزینه است یا یک جمهوری خواه)، سیاست‌های ایالات متحده در مورد ایران به خصوص سیاست‌های تحریمی (فروش نفت به معنای اخص) دچار تغییرات یا به تعبیری صحیح تر، دچار سختگیری‌های بیشتری خواهد شد.
ج: با آغاز چهارمین سال حضور دولت سیزدهم، شعارهای بر زمین مانده از جمله ساخت مسکن، فشار علیحده‌ای بر بدنه‌ی دولت وارد خواهد آورد مضافاً این که دولت در تلاش خواهد بود یا وعده‌های انجام نشده‌اش را به تحقق نزدیک کند یا به دنبال راهی خواهد بود که موج انتقادی احتمالی را تلطیف کند که هر دو مسئله، بودجه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
د: مجلس دوازدهم از خرداد ۱۴۰۳ کار خود را آغاز خواهد کرد و این احتمال که دولت را در تنگناهای بیشتری از زمان بر سر کار بودن مجلس یازدهم قرار دهد بسیار به ذهن نزدیک است و همین مسئله می‌تواند هم بر بودجه‌ی مصوب فعلی اثر گذار باشد و هم بودجه‌ی سال آخر دولت سیزدهم را به چالش بکشد.
ه: عدم تحقق مطالبات مالیاتی دولت در کنار اعداد و ارقامی که مجلس یازدهم به دولت سیزدهم تحمیل کرده است در کنار هم، ۱۴۰۳ را به یکی از سال‌های خاص در بحث کسری بودجه تبدیل خواهد کرد.
و: حساب دولت سیزدهم در حوزه‌ی فروش نفت اگر دچار تغییر سیاست‌های کاخ سفید با ساکن جدید شود، ماه‌های پایانی دولت سیزدهم به واقع یکی از سخت‌ترین ماه‌های سپری شده خواهد بود.

 بودجه ۱۴۰۳ بزرگترین چالش دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳
با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر می‌رسد بزرگترین چالش دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳، در کنار تورمی که همچنان چهار نعل می‌تازد و گرانی‌هایی که تمامی ندارد، بودجه ۱۴۰۳ و تراز کردن خرج و دخل دولت است.
اگرچه دولت در بحث مالیات ستانی تلاش کرده تا بسیاری از جاهای خالی را با مالیات‌هایی که در نظر گرفته، پُر کند اما اوضاع نا به سامان اقتصادی احتمالاً دولت را در این زمینه «ناکام» خواهد گذاشت و این یعنی، دولت نه تنها در تحقق ردیف‌های درآمدی با مشکلاتی فراوانی دست و گریبان خواهد بود که کسری بودجه، امان دولت را خواهد برید.
بودجه ۱۴۰۳ (بخش اول) با ایراداتی از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت داده شده، و همین می‌تواند آخرین فرصت دولت برای چانه زنی باشد تا لااقل اندکی از بار کسری بودجه‌ی احتمالی و حتمی بکاهد. دست دست کردن دولت در این زمینه حتماً می‌تواند دولت را برای دخل و خرج ۱۴۰۳ به زحمتی فراوان که احتمالاً بانک مرکزی را مجاب به چاپ اسکناس‌هایی بیشتر خواهد کرد می‌اندازد و این یعنی؛ سال ۱۴۰۳، یکی از تلخ‌ترین سال‌های تورمی پیش بینی می‌شود مگر این که؛ دولت و مجلس در فرصت باقیمانده، در برخی ردیف‌های بودجه به توافق و تفاهم برسند.