معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون به ایرنا گفت: از هر سمت و با هر تفسیری به آمار اشتغال و بیکاری نگاه می‌کنیم، نشانه‌های رونق بازار کار را می‌بینیم که به شکل شفاف در دسترس مردم است. «محمود کریمی بیرانوند» اشتغال فارغ‌التحصیلان، اشتغال زنان و نرخ بیکاری تک‌رقمی در برخی استان‌های کشور پرداخت. وی […]

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون به ایرنا گفت: از هر سمت و با هر تفسیری به آمار اشتغال و بیکاری نگاه می‌کنیم، نشانه‌های رونق بازار کار را می‌بینیم که به شکل شفاف در دسترس مردم است.
«محمود کریمی بیرانوند» اشتغال فارغ‌التحصیلان، اشتغال زنان و نرخ بیکاری تک‌رقمی در برخی استان‌های کشور پرداخت.
وی گفت: در شروع دولت سیزدهم فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تا میانگین نرخ بیکاری کل، تقریباً ۶ تا ۷ درصد بیشتر بوده است. در تازه‌ترین آماری که مرکز آمار ایران از نیروی کار منتشر کرده است، آخرین نرخ بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان ۱۱.۴ درصد و نرخ بیکاری کل ۷.۶ درصد عنوان شده که نشان می‌دهد این فاصله به کمتر از ۴ درصد رسیده است.
بیرانوند خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار است که پس از بررسی آمار مربوط به نیروی کار، سهم جمعیت فارغ‌التحصیلان زن از کل بیکاران زن، میزان ۵.۸ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن ۲ برابر مرد کاهش یافته است. آمار دیگر حکایت از این دارد که نیمی از شاغلان زن (۴۸.۵ درصد)، فارغ‌التحصیل هستند که این عدد نسبت به سال گذشته ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی در واکنش به ادعاها مبنی بر «بی‌کیفیت بودن شغل‌های ایجاد شده در دولت سیزدهم»، تصریح کرد: شاخصی برای سنجش کیفیت نداریم؛ اما از جهات مختلف و متغیرهای مختلف می‌توان کیفیت شغلی که ایجاد شده را محک زد. یکی از متغیرها اعدادی است که درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان اعلام شده است. جمعیت شاغلین فارغ‌التحصیل مردان نسبت به گذشته ۰.۷ درصد افزایش داشته، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ۱.۲ کاهشی بوده و این در تابستان و فصول مختلف نیز تکرار شده است. از دیگر متغیرهای کیفی بازار کار، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان است.
معاون وزیر تعاون افزود: یکی از دیگر متغیرهایی که می‌توانیم به عنوان شاخصی برای باکیفیت بودن شغل در نظر بگیریم، افزایش تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است. هرچقدر تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و «حِرَف و مشاغل آزاد» بیشتر باشد نشان می‌دهد «کارگر» یا «کارجوی» به شغلی مشغول شده که زیر چتر قانون کار قرار می‌گیرد و بیمه برای او رد می‌شود. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ هزار نفر و در ۶ ماهه نخست امسال ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده اجباری جدید داشتیم.
متغیر دیگر برای سنجش کیفیت شغل، این است که نیروی کار بیشتری اخراج شده است یا نه. در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعدیل نیروی کار کاهشی بوده است، این معیار می‌تواند حکایت از کیفیت شغل داشته باشد.


معاون وزیر تعاون تأکید کرد: یکی از شعارهای دولت رئیسی ایجاد سالانه یک میلیون شغل است. اولین کاری که در دولت سیزدهم برای تحقق این هدف انجام دادیم، راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال بود تا بتوانیم به شکل شفاف، گزارش پیشرفت ایجاد شغل را به مردم گزارش بدهیم. هر کدام از ۸۵ دستگاه اجرایی در کشور اگر ادعا می‌کنند شغل ایجادی جدیدی توسط آن‌ها انجام شده، باید تمام اطلاعات مربوط به آن را در سامانه رصد اشتغال ثبت کنند تا وزارت تعاون به سه روش پیامکی، تماسی و میدانی بر آن‌ها نظارت کند. تا کنون برنامه پیشرفت شغل ایجادی در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۲ درصد است. میانگین صحت‌سنجی انجام شده نیز عدد ۷۰ درصد را نشان می‌دهد. کدام دولت اینقدر شفاف عمل کرده است؟
وی تاکید کرد: آمار مربوط به نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲، تعداد ۷۰۵ هزار شغل را نشان می‌دهد. این آمار به روش نمونه‌گیری به دست آمده و آمار سامانه رصد اشتغال که ثبتی محور است، ایجاد ۹۵۰ هزار شغل را اعلام می‌کند. از طرف بیمه‌تامین اجتماعی که این آمار را صحت‌سنجی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عدد درست است. از طرف اطلاعات سامانه رصد اشتغال هم که ورود می‌کنیم، ایجاد یک میلیون شغل تایید می‌شود. از سمت طرح آمارگیری نیروی کار می‌رویم نیز این عدد را ثابت می‌کند. از منظر تحلیلی و تفسیری به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که متغیرهای کیفیت شغل مثبت بوده است.
به گزارش ایرنا؛ بیرانوند در پایان گفت: اکنون نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی، در ۱۹ استان زیر ۸ درصد و در ۲ استان در کانال ۵ درصد است. این آمار از هر منظری نشان از رونق بازار کار دارد و امیدواریم این فرایند ادامه دارد باشد و به نقطه مطلوب و پایدار برسد