رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سیاست‌های بانک مرکزی به دنبال این هستیم که بانکداری تخصصی را توسعه دهیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها خدمات مشابه انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که بانک‌ها را براساس فعالیت متعددی که انجام می‌دهند، دسته‌بندی کنیم و این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام هستیم […]

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سیاست‌های بانک مرکزی به دنبال این هستیم که بانکداری تخصصی را توسعه دهیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها خدمات مشابه انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که بانک‌ها را براساس فعالیت متعددی که انجام می‌دهند، دسته‌بندی کنیم و این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام هستیم از این رو در حال تهیه اساسنامه‌های بانک‌های تجاری، توسعه‌ای، بانک جامع و… هستیم.
محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در حوزه بانکداری قرض الحسنه گفت: هر اقدامی برای توسعه بانکداری قرض الحسنه را انجام می‌دهیم چراکه تسهیلات قرض‌الحسنه برای رفع سریع نیاز خرد و ضروری مردم است.
وی ادامه داد: در سیاست‌های بانک مرکزی به دنبال این هستیم که بانکداری تخصصی را توسعه دهیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها خدمات مشابه انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که بانک‌ها را براساس فعالیت متعددی که انجام می‌دهند، دسته‌بندی کنیم و این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام هستیم از این رو در حال تهیه اساسنامه‌های بانک‌های تجاری، توسعه‌ای، بانک جامع و… هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر بانک توسعه‌ای در کشورمان نداریم، گفت: بانک توسعه‌ای این نیست که در حال حاضر در حال انجام است و بانک توسعه‌ای تامین مالی متفاوت دارد و باید اعداد آن باید در حدی باشد که بخش‌های صنعت و کشاورزی را تامین مالی کند.
فرزین افزود: بانک تجاری باید فعالیت‌های تجاری انجام دهد و اساسنامه بانک‌های تجاری را هم تغییر می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه منابع خرد را برای رفع نیازهای ضروری و غیر تجاری مردم قرار دهند، گفت: منابع بانک‌های قرض‌الحسنه باید برای تامین مالی سریع و کوتاه مدت مردم استفاده شود البته از آنجایی که فعالیت تجاری انجام نمی‌شود نباید نرخ آن بالا باشد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سود وام بانک‌های قرض الحسنه و تسهیلات برای تامین مالی خرد تاکید کرد: در کشورمان نرخ تورم بالاست و وقتی نرخ تورم بالا باشد، نرخ سود تسهیلات بالا می‌رود و این نگرانی وجود دارد که فعالیت بانکی در تامین مالی ارزان دچار مشکل شود.
به گزارش ایلنا؛ وی گفت: اخیرا تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیفی شده است و امسال در بودجه پیشنهاد شد که میزان تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود چراکه دولت و بانک مرکزی تعهدی در برابر تورم دارد و اگر بخواهیم پول را کنترل کنیم باید تسهیلات را کنترل کرده و محل کارشناسی تسهیلات شورای پول و
اعتبار است.