عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره میزان وابستگی بودجه کشور به نفت پرداخت و گفت: برای رهایی از این وابستگی نیاز داریم که در بودجه به منابع پایدار دست پیدا کنیم. حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره میزان وابستگی […]

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره میزان وابستگی بودجه کشور به نفت پرداخت و گفت: برای رهایی از این وابستگی نیاز داریم که در بودجه به منابع پایدار دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره میزان وابستگی بودجه به نفت، اظهار داشت: بودجه یک بسته کاملی است که باید برای تامین منابع در نظر گرفته شده در بند به بند آن، منابع پایدار داشته باشیم و باید کسری تراز عملیاتی بودجه همواره و سال به سال کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه از محل منابع عمومی باید درآمد لازم برای اداره امور کشور را داشته باشیم، افزود: طی سال‌های گذشته بخش عظیمی از منابع بودجه از محل دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی نفت تامین شده است، در حالی که همواره بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تاکید شده است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: دولت سیزدهم سیاست کلان‌عدم وابستگی بودجه به نفت را دنبال می‌کند و کسری تراز عملیاتی ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی از ۴۵۵ همت به ۳۰۰ همت کاهش پیدا کرده است.
میرتاج الدینی در ادامه بیان کرد: درآمدهای نفتی هم در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است. البته در مقام اجرا اگر سایر منابع حاصل نشود علی القاعده دولت باز هم باید به سمت درآمدهای نفتی برود.
وی افزود: دولت روحانی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد یورو بدهی به صندوق توسعه داشت. سالانه ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه را در بودجه هزینه کردند. برداشت از صندوق ذخیره در واقع برداشت از منابع نفتی است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: دولت فعلی هم در دو سال گذشته و سال جاری برای هزینه کرد در حوزه بودجه‌های عمرانی ۲۰ درصد از صندوق توسعه برداشت کرده است.


عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه بیان کرد: این مسائل نشان می‌دهد که سیاست درست در بودجه‌نویسی این است که وابستگی بودجه به نفت کم شود، البته این رویکرد را در بودجه‌های سال‌های جاری دیده‌ایم و امیدواریم که تداوم داشته باشد.
میرتاج الدینی ادامه داد: در صورتی که منابع پایدار برای بودجه همیشه وجود داشته باشد و این منابع پایدار توسعه پیدا کند، می‌توانیم به بودجه بدون نفت دست پیدا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در خصوص فرارهای مالیاتی و تاثیر شناسایی آن‌ها در کاهش وابستگی بودجه به نفت، گفت: مالیات جز منابع پایدار است و باید به صورت عادلانه از مردم دریافت شود. بیشترین فرار مالیاتی‌ها در بین مشاغلی است که درآمدهای بالا دارند و عمدتا درآمدهای خود را غیر شفاف نشان داده اند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در تمام دنیا مبنا این است که درآمدها شفاف باشد و افراد متناسب با درآمد خود مالیات بدهند. افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای افزایش پایه‌های مالیاتی است نه افزایش مالیات مردم عادی و متوسط جامعه، به همین دلیل هم درآمدهای تا ۱۲ میلیون سال آینده از پرداخت مالیات معاف شده اند.
میرتاج الدینی افزود: هدف از این معافیت این بوده که از اقشار کم درآمد مالیات گرفته نشود. در این شرایط زمانی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا می‌کند که مودیان مالیاتی جدید که تاکنون شناخته شده نبودند شناسایی شوند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشاغل وجود دارند که باید مالیات پرداخت می‌کردند ولی فرار مالیاتی داشته‌اند ولی با توجه به کارتخوان‌هایی که در همه شرکاها و مجموعه‌ها وجود دارد می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد و از سوی دیگر در خصوص درآمدهای حقوق مالکانه معادن است که بر اساس گزارش منظور در کمیسیون تلفیق حقوق مالکانه آن‌ها شفاف شده و باید مالیات بپردازند.
به گزارش تسنیم؛ این نماینده مردم در مجلس بیان داشت: زمانی معادنی را با مبلغ اندک مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار می‌گرفتند در حالی که درآمدهای نجومی داشتند با شناسایی آن‌ها هم درآمدهای مالیاتی به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. شناسایی این درآمدهای پایدار هم درآمدهای دولت را بالا می‌برد و هم پایدار می‌کند.