امیر لاجوردی در نشست «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» اظهار کرد: وزارت ارتباطات و رگولاتوری توسعه ارتباطات با کیفیت را از وظایف اصلی خود می‌دانند، یکی از موضوعات ما در دولت سیزدهم توسعه شبکه ارتباطی ثابت است که مبتنی بر پروژه فیبرنوری تعریف […]

امیر لاجوردی در نشست «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» اظهار کرد: وزارت ارتباطات و رگولاتوری توسعه ارتباطات با کیفیت را از وظایف اصلی خود می‌دانند، یکی از موضوعات ما در دولت سیزدهم توسعه شبکه ارتباطی ثابت است که مبتنی بر پروژه فیبرنوری تعریف شده است تا انشالله بتوانیم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پوشش را برای مردم فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما با همکاری اپراتورها پروژه فیبرنوری را اجرا می‌کنیم و این قول را می‌دهیم که تا پایان سال جاری به هشت میلیون پوشش برسیم؛ اپراتورها روزانه و در لحظه فعالیت و نکات جدید را در سامانه ثبت می‌کنند البته توسعه شبکه سیار هم در دستور کار قرار دارد و محدود به شبکه ثابت نشدیم.
لاجوردی، افزود: فناوری نسل پنجم در دستور کار قرار گرفته است، همچنین مزایده فرکانس‌های ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ به زودی برگزار خواهد شد که این فرکانس‌ها مرتبط با فناوری نسل پنجم هستند.
رئیس رگولاتوری، تاکید کرد: به موازات توسعه شبکه ثابت، شبکه سیار هم باید توسعه یابد تا بار ترافیکی از شبکه سیار به شبکه ثابت منتقل شود تا شاهد افزایش کیفیت در هر دو شبکه باشیم.
وی، خاطرنشان کرد: آمار سرمایه‌گذاری اپراتورها را در دست داریم و در سال ۱۳۹۶ مجموع سرمایه‌گذاری اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۵۸۰ میلیون دلار رسیده است و روند کاهش سرمایه‌گذاری کاملا مشهود است.
رئیس رگولاتوری، اشاره کرد: آخرین تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطات در حوزه پیامک موبایل سال ۸۹، مکالمه همراه سال ۹۲، مکالمه ثابت سال ۹۵، داده همراه سال ۹۵ و داده ثابت نیز سال ۹۶ بوده است.
معاون وزیر ارتباطات، عنوان کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی و مراکز مرتبط، سهم بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی مشخص است و روند آن نزولی بوده است.
وی، بیان کرد: وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش کیفیت بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و تلاش کردیم که با کمک اپراتورها و مردم بتوانیم برنامه‌ای را پیش بینی کنیم که با افزایش تعرفه ۳۴ درصدی، شرایط تعرفه‌ای را برای اپراتورها شتاب دهیم تا شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری باشند؛ بحث افزایش تعرفه اینترنت بحث دیروز و امروز نیست و از اول دولت سیزدهم پیگیر آن بوده‌ایم و در نهایت افزایش تعرفه منوط به سرمایه‌گذاری در شبکه است و در این خصوص با اپراتورها به توافق رسیده ایم.
لاجوردی، اضافه کرد: برخی از توافقات شامل افزایش ۱۰ درصدی تعداد سایت نسل پنجم تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهار در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده می‌باشد.
وی، تشریح کرد: توزیع ترافیک موضوع مهمی است که برای اپراتورهای ثابت و سیار در نظر داریم؛ هسته بسیاری از اپراتورها علی الخصوص اپراتورهای ثابت متمرکز است که لازمه آن افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.


رئیس رگولاتوری، اظهار کرد: با اپراتورها توافق کرده‌ایم که بسته‌های اینترنت فعلی حذف نشوند، قیمت ترافیک داخلی تغییر نیابد، قیمت ترافیک بین الملل حداکثر ۳۴ درصد افزایش پیدا کند، همچنین در فاز اول ۱۲ دی ماه ۱۰ گیگ اینترنت به مردم هدیه داده شد.
لاجوردی خاطرنشان کرد: در همین راستا اپراتورها بسته‌های خود را اعلام کرده‌اند و برای اطلاع‌رسانی به مردم در سایت خود ذکر کرده‌اند، ما نیز در وزارت ارتباطات به صورت لحظه‌ای میزان توسعه را رصد و گزارش‌های فصلی آن‌ها را دریافت می‌کنیم و هم در سامانه نت‌سنج پلاس میزان پیشرفت در توسعه شبکه و بهبود شاخص‌های ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت قابل مشاهده است.
لاجوردی، رئیس رگولاتوری در این نشست و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فعلا تمرکز وزارت ارتباطات و اپراتورها روی پوشش است و با توجه به موانع و مشکلاتی که برای اتصال وجود دارد، چه برنامه‌ای برای رفع این موانع و تشویق و تغییر عادات مردم برای اتصال به شبکه فیبر دارید، گفت: درست است که تمرکز ما روی پوشش است، ولی برای اتصال هم برنامه داریم. در سال ۱۴۰۲ تمام توانمان را بر روی پوشش گذاشتیم، ولی برای سال بعد پیش بینی ما این است که در نیمه دوم سال بعد، در بحث اتصال سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم.
وی، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که الان مطرح است بحث انتقال از شبکه مبتنی بر ADSL به شبکه مبتنی بر فیبرنوری است و اکنون حدود ۱۱ میلیون مشترک در شبکه ADSL داریم و انتقال از فناوری قدیمی به شبکه مبتنی بر فیبر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند جهش در میزان اتصال را فراهم کند.
لاجوردی، اظهار کرد: یکی از کارهای دیگری که با برخی از اپراتورهای فعال در حوزه فیبر پیش می‌بریم بحث استفاده و تخصیص برخی از باندهای فرکانسی است که بتوانیم به اپراتورها اختصاص دهیم تا در بازه زمانی کمی، اتصال کاربر را فراهم کنند تا موضوع اتصال مبتنی بر فیبر انجام شود.
رئیس رگولاتوری، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که با کمک وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم بحث استفاده از زیرساخت‌های این وزارتخانه است که بتوانم امکان اتصال سریعتر را فراهم کنیم.
وی، افزود: موضوع بعدی یارانه‌ای است که وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارتباطی برای بحث اتصال می‌دهد و در سال آینده روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت.
لاجوردی، گفت: برای برخی از مراکز خاص مصوبه‌ای برای اتصال و هزینه‌های مرتبط داشتیم که از مودم گرفته تا تامین هزینه سرویس که مصوبه کمیسیون بود و در دستور کار است و در سال آینده عملیاتی شود.
رئیس رگولاتوری، اظهار کرد: تعهدی که برای اپراتورها در بحث سرعت گذاشتیم سختگیرانه، اما شدنی است. اگر اپراتوها تعهد خود را انجام ندهند مشمول جریمه می‌شوند. اکنون اپراتورها پروانه UNSP را دریافت کردند و با این پروانه در هر بار تخلف تا پنج درصد از درآمدشان مشمول جریمه می‌شود و ساز و کارهای ضمانت اجرایی برای آن‌ها دیده شده است. وی، افزود: یکی دیگر از حمایت‌ها که در نظر گرفته شده بود در افزایش تعرفه، هدیه‌های رایگانی بود که برای مردم در نظر گرفته شده بود که همچنان برقرار است و تا کنون حدود ۴ میلیون نفر ثبت نام کردند و از این هدیه بهره‌مند هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اگر مشترکین با حذف بسته‌ای از طرف اپراتوری مواجه شوند، آیا سامانه‌ای برای شکایت آن‌ها وجود دارد، گفت: سامانه ۱۹۵ هم شماره تماس است و هم سامانه که اگر کسی شکایتی داشت، هم به پشتیبانی خود اپراتور و هم به سامانه ۱۹۵ رگولاتوری اعلام می‌کنند و زمان پاسخگویی به این شکایات روند کاهشی دارد و به زودی داده‌های تحلیلی سامانه ۱۹۵ برای سه سال گذشته را در اختیار مردم می‌گذاریم که با جزئیات آشنا شوند و اپراتورهایی که زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند که سریع‌تر به تیکت‌ها رسیدگی کنند، تشویق شوند.