بانک مرکزی صرفاً براساس ثبت سفارشهای انجام شده مجوزهای اخذ شده برای واردات کالا و خدمات از دستگاههای ذیربط و به درخواست بانکهای عامل فرآیند تخصیص تأمین و فروش ارز را مطابق گروه بندیهای صورت پذیرفته توسط وزارت صنعت معدن و تجارت انجام میدهد. مدیران اداره تخصیص ارز بانک مرکزی در طی مکاتبه‌ای با اداره […]

بانک مرکزی صرفاً براساس ثبت سفارشهای انجام شده مجوزهای اخذ شده برای واردات کالا و خدمات از دستگاههای ذیربط و به درخواست بانکهای عامل فرآیند تخصیص تأمین و فروش ارز را مطابق گروه بندیهای صورت پذیرفته توسط وزارت صنعت معدن و تجارت انجام میدهد. مدیران اداره تخصیص ارز بانک مرکزی در طی مکاتبه‌ای با اداره ارتباطات و طرحهای مجلس شورای اسلامی نکاتی را در خصوص فرایند تخصیص ارز تلفن همراه در کشور مطرح کرده اند.
در این مکاتبه بر اساس نامه قبلی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات و تخصیص ارز انواع گوشیهای هوشمند تلفن همراه آمده است؛ در فرایند واردات ابتدا وزارتخانه صنعت معدن و تجارت با همکاری سازمانهای ذیربط پس از بررسیهای لازم و طی تشریفات مرتبط از جمله تشکیل پرونده دریافت پیش فاکتور پروفرما و کارت بازرگانی واردکننده کنترل شناسایی و تطبیق مشخصات متقاضی احراز هویت با مدارک و مستندات مربوط ضمن لحاظ نیازهای کالایی کشور نسبت به ارائه مجوز واردات کالا (کد) ثبت سفارش ۸ رقمی اقدام می‌نمایند.
ثبت سفارش (۸) رقمی مشخصات واردات کالا و یا خدمات عنوان و مقدار کالا مبلغ ارزی نام ارز کدهای تعرفه شرح تعرفه نام متقاضی و مشخصات کامل واردکننده نحوه حمل و تحویل کالا و… را تعیین مینماید.
پس از صدور ثبت سفارش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت در سامانه جامع تجارت براساس گروه بندی‌ها و تعرفه‌های تعیین شده از سوی وزارت خانه‌های مربوط بانک مرکزی حسب درخواست بانک‌ها و با توجه به منابع ارزی در اختیار نسبت به تخصیص ارز برای ثبت سفارش مجوز ورود کالا اقدام می‌نماید. بانک مرکزی صرفاً براساس ثبت سفارشهای انجام شده مجوزهای اخذ شده برای واردات کالا و خدمات از دستگاههای ذیربط و به درخواست بانکهای عامل فرآیند تخصیص تأمین و فروش ارز را مطابق گروه بندیهای صورت پذیرفته توسط وزارت صنعت معدن و تجارت انجام میدهد.
به گزارش تسنیم؛ بنابراین شناسایی دقیق کالا خارج از چارچوب وظایف این بانک بوده و این بانک صرفاً با توجه به منابع ارزی در اختیار نسبت به تخصیص و تامین ارز کالاها و خدماتی که مراحل قانونی اخذ مجوز و ثبت سفارش را طی نموده‌اند اقدام می‌نماید.