آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: گرانی در هر زمانی با توجه به کاهش روز به روز قدرت خرید مردم هیچ توجیهی ندارد، چه در فاصله ی کمی از انتخابات باشد چه در روزهای عادی سال اما، به نظر می‌رسد دولت با دست گذاشتن بر «اینترنت»، «نان» و… با پیروی از مثلِ […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: گرانی در هر زمانی با توجه به کاهش روز به روز قدرت خرید مردم هیچ توجیهی ندارد، چه در فاصله ی کمی از انتخابات باشد چه در روزهای عادی سال اما، به نظر می‌رسد دولت با دست گذاشتن بر «اینترنت»، «نان» و… با پیروی از مثلِ «مرگ یک بار، شیون هم یکبار!» ته ماجرا را به اصطلاح درآورد.این روزها که مجلس و دولت بر سر بودجه ۱۴۰۳ به نوعی سرشاخ شده اند، چنین به نظر می‌رسد این سر شاخ شدن، تأثیری در تصمیمات دولت که مانند سه سال گذشته، همچنان بر مدار گران کردن در حرکت است، ندارد. یک روز قیمت لبنیات، روز دیگر دارو، بعدِ آن لاستیک، اندکی بعد اینترنت و…. این در حالی است که دولت، اصلی‌ترین شعار و ادعای خود را بر «مردمی» بودن استوار کرده است اما این مردمی بودن تا به این جا، از مردم آن چنان پدری درآورده که غیر مردمی‌ترین دولت‌ها نیز انگشت به دهان مانده اند!

 

به تب می‌گیرند که به مرگ راضی شوند
معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در مصاحبه با عصر ایران گفت: ما احتمال می‌دهیم دولت بنا دارد قیمت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه‌ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند. وی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع‌آوری امضا هستیم. براساس تغییرات جدید، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت. سعیدی تصریح کرد: در زمان ملکه آنتوانت قحطی‌پیش می‌آید ‌مردم معترض می‌شوند و به کاخ روسای می‌آیند ملکه از صدراعظم می‌پرسد چرا معترض هستند صدراعظم می‌گوید مردم نان ندارند ملکه می‌گوید بیسکوئیت بخورند واقعیتش این است خیلی از کسانی که در این موضوعات تصمیم می‌گیرند شناختی از معادلات، روابط و شرایط زیست مردم مناطق محروم ندارند. وی ادامه داد: ما راجع به سیستان و بلوچستان صحبت می‌کنیم که بیشترین پراکندگی و فاصله را دارد. فاصله شهرستان منظرآباد تا مرکز استان یعنی زاهدان هزار کیلومتر است و مردم به دلیل کمبود پزشک و امکانات مجبورند در سطح استان ترددکنند و برای این رفت و آمد نیاز به وسیله نقلیه است که با این کاهش قیمت مجبورند هزینه بیشتری برای رفت و آمد بپردازند. نماینده مردم چابهار در مجلس تاکید کرد: از طرف دیگر با این پیش فرض که در این استان قاچاق سوخت صورت می‌گیرد کارت سوخت آزاد را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند. در حالی که در تهران راحت می‌توانید در هر جایگاهی چهل لیتر سوخت بزنید در استان سیستان و‌بلوچستان چنین امکانی وجود ندارد. گناه ما چیست که برخی کاسبان می‌خواهند قاچاق سوخت انجام دهند. گناه مردم ما چیست؟ براساس گزارش استانداری استان سیستان و بلوچستان هشتاد درصد قاچاق سوخت استان از بیرون می‌آید. چرا مبادی ورودی را کنترل نمی‌کنند. چرا آنجا که بحث قاچاق سیستماتیک وجود دارد وزارت نفت ورود نمی‌کند.وی گفت: به بهانه‌های مختلف سهمیه سوخت آزاد مردم را کم‌می کنند که حاصل آن کن فیکون شدن حوزه گردشگری استان است. گردشگری مهمترین منبع درآمدی مردم استان است. در شرایطی که انتخابات داریم برخی گزاره‌ها را که کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم انگار آقایان ماموریت دارند و‌ عامدانه می‌خواهند مشارکت را که در حال حاضر نیز در برخی حوزه‌ها کم است کاهش دهند. او ادامه داد: برای حل مشکل پیش آمده به وزیر نفت و رئیس جمهور تذکر دادیم و امیدواریم این مشکلات را حل کنند. سعیدی گفت: الان مردم سیستان و‌بلوچستان می‌گویند سوخت مورد نیاز ما را بدهند ولو با لیتری پنج هزار تومان ‌سعیدی خاطرنشان کرد: در شرایطی که رهبری بر افزایش مشارکت تاکید دارند برخی مسئولان گل به خودی نزنند. نمی‌دانیم توطئه‌های مارادوناهای خارجی را که با ملت دشمن هستند خنثی کنیم یا غضنفرهای داخلی را که به مراتب اثر کارهایشان از دشمن خارجی بیشتر است، کنترل کنیم.

مجلس با کاهش سهمیه ی سوخت مخالف است
حبیب اله دهمرده در تذکری با انتقاد از اقدامات دولت در آستانه ایام انتخابات، گفت: شیوه پیش گرفته شده از سوی دولت بر میزان مشارکت تأثیر خواهد گذاشت. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موج گرانی در این ایام، عنوان کرد: کاهش سهمیه سوخت در زمان انتخابات توجیهی ندارد و امروز شاهد گرانی اینترنت و اقلام دیگر هستیم و لازم است رئیس مجلس این موضوع را پیگیری کند. محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه در جلسات نظارتی صحن به موضوعات اینچنینی از جمله دارو رسیدگی شده است، گفت: حتماً موارد مطروحه را نیز در رسیدگی‌های نظارتی دنبال می‌کنیم، درباره موضوع افزایش تعرفه اینترنت نیز با رئیس جمهور صحبت کرده و گفته‌ام که اینترنت مانند کالای اساسی برای مردم است. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروز اینترنت جنبه فانتزی ندارد و زندگی مردم آنجا جریان دارد، از این رو این موضوع را دنبال کرده و تلاش می‌کنیم تا مسئله حل شود. از ظاهر ماجرا چنین برمی‌آید که مجلس با کاهش سهمیه ی سوخت مخالف است، این مخالفت اما خلاصه شده در اظهارات نمایندگان سیستان و بلوچستان که گستره‌ای وسیع دارد و فاصله ی برخی شهرستان‌ها با مرکز استان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است که اگر چنین فرضی را بپذیریم لابد این مخالفت با کاهش سوخت خود چراغ سبزی است به دولت که به جای کاهش سهمیه ی سوخت، آن را گران کنید (الان مردم سیستان و ‌بلوچستان می‌گویند سوخت مورد نیاز ما را بدهند ولو با لیتری پنج هزار تومان‌.)

مردم گرانی بنزین را پذیرفته اند؟
از فحوای کلام نمایندگان معترض(علی الخصوص نمایندگان سیستان و بلوچستان، چنین بر می‌آید که دولت با کاهش سهمیه ی سوخت، گام بلندی برای گران کردن بنزین برداشته است مضافاً این که؛ «گران کنید اما کمبود نباشد» در فرهنگ ایرانی ها، تقریباً جا افتاده است به این معنا که، مردم ترجیح می‌دهند تأمین کالاها آسان و بدون مانع باشد حالا قیمت چند برابر هم شد چندان مهم نیست. نکته ی دیگر، سخت گرفتن به مردم با به زحمت انداختن آن ها، دقیقاً روش سودجوها و دلال‌ها است یعنی آن عده‌ای که خوب بلد شده‌اند از مشقت، کسب درآمد کنند نخست کالایی را در بازار دچار کمبود و نایاب شدن می‌برند و هنگامی که داد مردم درآمد با چند برابر قیمت آن را به مردم می‌فروشند و حال چنین به نظر می‌رسد که کاهش سهمیه ی سوخت نیز در چنین دالان تنگ و تاریکی در حرکت است اما سؤال اساسی این جا است که؛ گرانی مورد نظر مردم با گرانی مورد نظر دولت در باره ی بنزین تا چه اندازه مشابهت دارد؟! آن طور که سعیدی از قول مردم سیستان و بلوچستان گفته است(الان مردم سیستان و‌بلوچستان می‌گویند سوخت مورد نیاز ما را بدهند ولو با لیتری پنج هزار تومان ‌.) گویا مردم با بنزین ۵ هزار تومانی تقریباً کنار آمده‌اند اما نکته ی مهم آن که، دولت در باره ی گرانی و نرخ جدید بنزین به چه عددی می‌اندیشد؟ در حال حاضر، بنزین آزاد و سهمیه ای، فاصله ی ۱۵۰۰ تومانی دارد اما با نیم نگاهی به سکوت دولت در باره ی بنزین و به یکباره کم کردن سهمیه ی بنزین، چنین به نظر می‌رسد که بنزین باید سه نرخی ارائه شود؛ بنزین سهمیه ای، بنزین سهمیه‌ای و آزاد و بنزین آزاد.

همه درباره ی اتفاقاتی که در بورس می‌افتد سکوت کرده اند!
سرجمع با دولت همین یک جمله حرف داریم؛ دولت اگر هنر دارد برای «بورس» فکری بردارد، روی اعصاب مردم راه رفتن با بالا و پایین کردن سهمیه ی بنزین بی‌احترامی به مردمی است که همه گونه آزمون و خطای دولت سیزدهم را با هر سختی تحمل کرده اند. شاید عجیب به نظر برسد اما از منتها الیه سمت راست تا منتها الیه سمت چپ، هیچ حرفی درباره ی بورس نمی‌زنند یعنی گذشت آن روزگار که تیترهای تند درباره بورس روی جلد روزنامه‌ها جا خوش می‌کرد حالا اگر از ساختمان بورس، اتفاق ناگواری جاری شود هم کسی معترض نیست!