یک کارشناس حوزه انرژی با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا روند ثبات را طی می‌کند، گفت: باتوجه به اجلاس پیش روی اوپک‌پلاس باید گفتمانی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده آغاز شود و مهم‌تر اینکه ایران باید سیاستِ سیاست‌زدایی از صنعت انرژی را تعریف و دنبال کند. محمود خاقانی، در ارزیابی تصمیمات جلسه […]

یک کارشناس حوزه انرژی با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا روند ثبات را طی می‌کند، گفت: باتوجه به اجلاس پیش روی اوپک‌پلاس باید گفتمانی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده آغاز شود و مهم‌تر اینکه ایران باید سیاستِ سیاست‌زدایی از صنعت انرژی را تعریف و دنبال کند.
محمود خاقانی، در ارزیابی تصمیمات جلسه ۳۰ نوامبر اوپک‌پلاس اظهار داشت: اکنون علیرغم همه بحران‌ها در خاورمیانه؛ قیمت نفت نزدیک ۸۰ تا ۸۲ دلار باقی مانده و حتی کاهش داشته و این یعنی تقاضای نفت خام کاهش یافته است. در حال حاضر مهم‌ترین واردکننده نفت چین است که با مشکل کاهش رشد اقتصادی مواجه است یعنی حتی به نظر می‌رسد نیازهای چین به نفت خام در شرایطی که اقتصاد این کشور دچار رشد منفی می‌شود قابل توجه است. بنابراین قاعدتا برای اینکه بازار در سطحی باقی بماند که قابل قبول صادرکنندگان باشد، اوپک‌پلاس ناگزیر است تاحدودی به این تن دهد که تولید را کمتر کند.
وی با اشاره به نقش پررنگ عربستان در تصمیمات اوپک‌پلاس گفت: به نظر می‌رسد که عربستان در پشت پرده با روسیه توافقاتی دارد و این در جهت منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام است و یا اینکه در ملاقات اخیر رئیس‌جمهور چین و آمریکا تصمیماتی برای مدیریت بازار اتخاذ شده بنابراین می‌بینیم علیرغم بحران‌های مختلف؛ قیمت جهش پیدا نمی‌کند یعنی این دو مصرف‌کننده عمده در جهان باهم توافق کردند که قیمت‌ها در این سطح باقی بماند و این بدان معناست که اوپک نقش تاثیرگذاری در بازار را ندارد و ایرنا نیز نقش تصمیم‌سازی ندارد.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به بهبود جایگاه ونزوئلا در بین تولیدکنندگان نفت تصریح کرد: اکنون آمریکا تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش داده به طوری که شرکت‌های مهم آمریکایی اروپایی مثل شورون و شل و شلمبرژه به ونزوئلا برگشته و در حال فعالیت هستند تا تولید این کشور بالا برود و باتوجه به اینکه ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت خام دنیا را دارد ورود شرکت‌های اروپایی و امریکایی به این کشور این پیام را می‌رساند که قائدتا بازار به اشباع می‌رسد و قیمت کاهش پیدا می‌کند و این کاهش قیمت به نفع اقتصاد آمریکا و چین است، یعنی چین و امریکا با هم هماهنگ هستند و هر دو موافقند بحران فعلی خاورمیانه از نوارغزه عبور نکند و توسعه پیدا نکند.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در اجلاس پیش رو اوپک‌پلاس تصمیم می‌گیرد میزان کاهش تولید را در مقام مقایسه با اجلاس قبلی تاحدی افزایش داده و نفت خام کمتری را به بازار عرضه کند، اما در هر حال منافع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت و همچنین توافق بین آمریکا، چین و هند و عمده واردکنندگان نفت منافع کشورهای واردکننده و مصرف‌کننده را مدنظر قرار می‌دهد، یعنی اروپا و آسیا با هم هماهنگ هستند که قیمت نفت زیاد بالا نرود. اگرچه اوپک‌پلاس علاقمند است که قیمت نفت بالا برود چون سودشان در نرخ بالا است.
خاقانی در ادامه با بیان اینکه تقابل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت باید به تعامل تبدیل شود، گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی رئیس‌جمهور وقت ایران در اجلاس داووس پیشنهادی ارائه کرد مبنی بر اینکه تعاملی بین کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود به این معنا قیمتی برای نفت در بازار تعریف شود که برای کشورهای تولیدکننده سود داشته و مصرف‌کنندگان قدرت پرداخت برای خرید داشته باشند درواقع کشورهای حاضر در این بازار خرید و فروش نفت هماهنگ باشند.
به گزارش ایلنا؛ وی اذعان داشت: اکنون باتوجه به نقش کمرنگ ایران در این سازمان دو موضوع را باید مورد توجه قرار دهد یکی اینکه ایران و روسیه و کشورهایی که تحریم بوده‌اند روی این مسئله کار کنند که انرژی سوخت اقتصاد کشورها را تامین می‌کند و نباید یک ابزار سیاسی تعریف شود و با برخورد سیاسی و تحریم را به انرژی تحمیل کنند نکته دیگر اینکه همان پیشنهاد داووس را مطرح کنند، کمااینکه در سیاست خارجی اعلام شده درهای مذاکره باز است. بنابراین می‌طلبد در چارچوب همان مسائل؛ گفتمانی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده آغاز شود و مهم‌تر اینکه ایران باید سیاستِ سیاست‌زدایی از صنعت انرژی را تعریف و دنبال کند.