مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فرایند جذب سرمایه‌گذار با نگاه شفاف‌سازی حداکثری، تسهیل‌گری مراحل اداری، بهره‌مندی از فضای مزایده‌ای و فراخوان‌های عمومی در راستای توسعه دریامحور در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد. حسین یداللهی با تاکید بر روند سازمان بنادر و دریانوردی در شفاف‌سازی واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ذی‌نفعان […]

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فرایند جذب سرمایه‌گذار با نگاه شفاف‌سازی حداکثری، تسهیل‌گری مراحل اداری، بهره‌مندی از فضای مزایده‌ای و فراخوان‌های عمومی در راستای توسعه دریامحور در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد.
حسین یداللهی با تاکید بر روند سازمان بنادر و دریانوردی در شفاف‌سازی واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ذی‌نفعان اقتصادی در بنادر کشور، اظهار کرد: سازمان بنادر سالیان متمادی است در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و حمایت و پشتیبانی از آن‌ها اقدام می‌کند و نزدیک به سه دهه در این زمینه، سابقه فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون افزون بر ۳۶۰ قرارداد سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر تجاری کشور منعقد شده است، عنوان‌کرد: در همین راستا ظرفیت‌های عملیاتی زیرساختی و روساختی بسیار مناسبی توسط بخش غیردولتی در بنادر کشور ایجاد شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای تجاری مناسب نیازمند درک مشترک و تسهیل رویه انعقاد قرارداد در فضای رقابتی و شفاف است و تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی از ابزارهای قانونی در این راستا به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است.
وی ادامه داد: در دهه نخست فعالیت سازمان بنادر به منظور جذب سرمایه گذاران بخش غیردولتی، به دلیل وجود منابع بسیار زیاد فرصت‌ها و اراضی، واگذاری امور تصدی‌گری با حداقل اسناد و فرآیندها انجام می‌شد و از سال ۷۰ قراردادهای سرمایه‌گذاری با بخش غیردولتی به امضا رسید و حتی بهره‌برداری از برخی قراردادهای مذکور طی سالیان گذشته به اتمام رسیده و مالکیت آن‌ها به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل شده است.
به گفته یداللهی، سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه فعالیت خود و زمانی که مسیر هموار شد و ساختار مناسب را شکل داد، در زمینه جذب سرمایه‌گذار و واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش غیردولتی، ساختاری با عنوان فرآیند جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور تعریف کرد.
وی توضیح داد: در این ساختار، نگاه حاکم این بود که بنادر در بخش‌هایی که دارای فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی هستند، فضای مذاکره در چارچوب قوانین مربوطه را ایجاد کنند و سرمایه‌گذاری از طریق بخش غیردولتی انجام شود که همین اتفاق رخ داد و فضای مناسبی در حوزه زیرساخت توسط بخش غیردولتی ایجاد شد.
این مسئول با بیان اینکه کشورهای خارجی و پیشران در حوزه جذب سرمایه‌گذار در بنادر نیز با همین رویه پیش رفته‌اند، اظهار کرد: در طول زمان هرچه فرصت‌های واگذاری اراضی محدودتر شد، تلاش شد از منابع محدود استفاده بهینه شود و بهترین متقاضیان و فعالان اقتصادی جهت سرمایه‌گذاری و جذب بار با استراتژی توسعه دریامحور انتخاب شوند.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه سازمان بنادر از سال ۱۴۰۰ بازنگری در فرایندهای جذب سرمایه‌گذار را در دستور کار قرار دارد، گفت: در سال ۱۴۰۱، هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی فرآیند جذب سرمایه‌گذار با نگاه شفاف‌سازی حداکثری و بهره‌مندی از فضای مزایده‌ای و فراخوان‌های عمومی را به عنوان اولویت تعریف کرد.
به گزارش میزان؛ یداللهی خاطرنشان کرد: نگاه سازمان بنادر و دریانوردی در برهه کنونی ایجاد شفاف‌سازی حداکثری و بهره‌گیری بهینه از سرمایه‌گذارانی است که نه فقط سرمایه‌گذار هستند، بلکه توانایی جذب بار را نیز دارند، بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی بر شاخص‌های مزایده محور تاکید و سعی در جذب ذی‌نفعانی از بخش خصوصی دارد که علاوه بر سرمایه‌گذاری بتوانند به عنوان صاحب کالا، بهای تمام شده را با حداقل قیمت در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار دهند.