استاد اقتصاد دانشگاه با انتقاد از افزایش هزینه‌ها در بودجه سال آینده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر اضافه شدن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی به لایحه بودجه تصویب شود، سال آینده فشار بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند. مرتضی افقه، در مورد تغییرات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، اظهار […]

استاد اقتصاد دانشگاه با انتقاد از افزایش هزینه‌ها در بودجه سال آینده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر اضافه شدن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی به لایحه بودجه تصویب شود، سال آینده فشار بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند.
مرتضی افقه، در مورد تغییرات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: همیشه این بحث بین مجلس و دولت در بررسی بودجه وجود داشته است، اما متاسفانه برخی از نمایندگان معمولاً چانه‌زنی می‌کنند و هزینه‌های بیشتری نسبت به لایحه دولت، تحمیل می‌کنند، دنبال منافع خودشان برای رای‌آوری هستند و نه الزاماً منافع ملی.
وی افزود: امسال این گرایش یک مقدار شدیدتر است، زیرا در آستانه انتخابات مجلس هستیم و نمایندگان اغلب بعد از هر مصوبه افزایش هزینه در هر مصاحبه ژست مردمی بودن می‌گیرند، در حالی که به‌رغم انتقاداتی که به دولت وارد هست، اما در میدان و اجرا قرار دارد و اعداد و ارقامی که پیشنهاد داده واقع‌بینانه‌تر است.
این استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز با اشاره به اضافه شدن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی به لایحه دولت توسط نمایندگان، گفت: طبعاً و قطعاً اگر این موضوع تصویب شود، تورمی که سال آینده سال آینده به مردم تحمیل می‌شود، بیشتر از چیزی است که تصور خواهد شد.
افقه با تاکید بر اینکه منابع بودجه باید پایدار باشد، بیان کرد: نباید هزینه‌ها را بر اساس منابعی تعیین کنیم که تحقق آن‌ها بر اساس حدس و گمان و پیش‌بینی باشد.
وی ادامه داد: تحقق میزان مالیاتی هم که در بودجه آمده به دلیل اینکه سطح درآمدهای مردم در یک دهه گذشته کاهش پیدا کرده، سخت است، مگر اینکه همان طور که دولت اعلام کرده به دنبال شناسایی فرارهای مالیاتی، ابرثروتمندان و افرادی که بدون دلیل معافیت مالیاتی دارند، برود که این موضوع مطلوب خواهد بود و نباید فشار مالیاتی بیشتری به مردم وارد کند.
این کارشناس اقتصادی خطاب به نمایندگان مجلس، توصیه کرد: با توجه به شرایط سخت مردم، در بررسی‌ها، مصالح مردم و منافع سال آینده را ببینند و تاکید می‌کنم بیشتر از این، هزینه تحمیل کردن به دولت قطعاً فشار بیشتری را بر مردم وارد می‌کند و مردمی بودن نمایندگان را خنثی می‌کند.
به گزارش ایرنا؛ داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان برنامه و بودجه و دولت پیشنهاد خود را درباره بخش‌های درآمدی بودجه داده است، اما در مجموع طبق آنچه که سازمان برنامه و بودجه احصاع کرده است، در تبصره (۴)، به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۷) به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۴) به مبلغ ۵۱ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۵) به مبلغ ۲۹۵ هزار میلیارد تومان بار مالی الحاقات مجلس به لایحه بودجه است که در مجموع ۴۴۱ هزار میلیارد تومان مجلس بار مالی اضافی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده است.