آفتاب یزد: پایان هفته گذشته بود که در نهایت پس از چندین سال تکلیف تعرفه بسته‌های اینترنتی مشخص شد. در واقع پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. اما به دنبال انتشار برخی خبرها […]

آفتاب یزد: پایان هفته گذشته بود که در نهایت پس از چندین سال تکلیف تعرفه بسته‌های اینترنتی مشخص شد. در واقع پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. اما به دنبال انتشار برخی خبرها مبنی بر افزایش چند برابری و اعلام برخی کاربران که تعدادی از بسته‌های اینترنتی حذف شدند از سوی رگولاتوری اعلام شد هیچ بسته موجودی مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بسته‌ها حدود ۳۰ درصد است. موضوعی که امیر محمدزاده لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از این موضوع به آن اشاره و تاکید کرد هیچکدام از بسته‌هایی که در دسترس کاربران بوده، نباید حذف شوند و بیش از ۳۴ درصد هم افزایش قیمت نخواهند داشت و با اپراتورهایی که از این دو اصل تخطی کنند حتما برخورد قانونی خواهد شد. حال به تازگی وی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: طبق بررسی مجدد همکارانم، هیچ بسته‌ای (اعم از بسته‌های عادی، شبانه و…) که تا روز پنجشنبه در اختیار مردم بوده حذف نشده و تنها ۳۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنین ۷ بسته‌ی جدید ۹۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه توسط اپراتورها معرفی شده است و ۱۹۵ شماره دریافت شکایات مردمی است. گفتنی است، محمد احسان خرامید- مشاور وزیر ارتباطات و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از کاربران درخواست کرد هرگونه افزایش قیمت بسته اینترنت بالاتر از ۳۴ درصد اعلامی و رسمی را به شماره ۱۹۵ سازمان تنظیم گزارش کنند.

 واکنش شورای رقابت

از سوی دیگر سخنگوی شورای رقابت در رابطه با افزایش تعرفه‌ها، عنوان کرد: اگر تخلفی صورت گرفته باشد یا از دستورالعمل‌ها عدول شده باشد، رسیدگی لازم انجام می‌شود. به گزارش اکوایران، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، تاکید کرد که وظیفه شورای رقابت ورود به بازارهای انحصاری است که رویه‌های ضد رقابتی دارد. او همچنین عنوان کرد که بازار اینترنت، چه ثابت و چه همراه، بازار انحصاری تشخیص داده شده‌اند. توکلی همچنین افزود: در مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت، اپراتورها ملزم شده‌اند که میزان بسته‌هایشان را متنوع کنند و از نظر زمان‌بندی، مقدار و حجم تغییراتی را اعمال کنند. در مورد شبکه‌های سیم مسی و قص علی هذا، اما در مورد افزایش تعرفه بسته‌ها، این موضوع از طرف تنظیم‌گربخشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، اتفاق افتاده است. اگر این رویکرد، نتواند به تکالیف خود درست اقدام کند، شورای رقابت بر اساس تشخیص خودش یا شکایت مردمی به این موضوع ورود پیدا کند. سخنگوی شورای رقابت در ادامه تصریح کرد که در شورای رقابت، یک معاونت اقتصادی فعالیت دارد که با سازمان برنامه و بودجه در تماس است و در خصوص افزایش تعرفه‌ها، پس از برگزاری جلسات کارشناسی، اگر شورا صلاح بداند، به این موضوع ورود می‌کند. توکلی همچنین اظهار کرد: برای اولین بار است که موضوع قیمت مطرح می‌شود و شورای رقابت قطعاً راجع به این قضیه حساس است. اگر به این نتیجه برسد که تنظیم‌گربخشی‌اش نتوانسته وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، کمک می‌کند به این تنظیم‌گر که عدالت را رعایت کند.
اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشور گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتورها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. به گزارش ایلنا، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع به خبرنگار ایلنا گفت: این روزها اینترنت برای مردم از نان شب هم واجب‌تر و بسیاری از امور زندگی مردم به این فناوری گره خورده است، همچنین استفاده بیشتر از اینترنت کمک می‌کند صرفه‌جویی‌های کلانی در مصرف سوخت، زمان و دیگر هزینه‌های دولت و ملت انجام شود. علاوه بر این‌ها کاهش حمل و نقل مردم در پی انجام امور با اینترنت به کاهش آلودگی هوا می‌انجامد. وی افزود: استفاده از اینترنت به معنای روغن‌کاری چرخ اقتصاد و تقویت اینترنت به معنای چرخاندن بهتر چرخ اقتصاد است. قادری ادامه داد: البته اظهارات اپراتورها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازه‌ای توجیه دارد و در چند سال گذشته قیمت خدمات آن‌ها افزایش نداشته است، اما در گران کردن اینترنت باید قدرت خرید مردم را در نظر داشت. نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتورها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. وی اضافه کرد: در تمام دنیا تلاش می‌شود مردم به استفاده از اینترنت سوق پیدا کنند تا از هزینه‌های مرتبط با عبور و مرور و آلایندگی‌ها کاسته شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: مشخص نیست که با چه توجیهی این افزایش قیمت صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد. امیدواریم راه‌حل جایگزینی برای افزایش قیمت اینترنت پیدا کنیم تا مردم متحمل فشار نشوند. قادری خاطرنشان کرد: دولت دست‌کم می‌تواند برای استفاده از پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی تعرفه اینترنت را افزایش ندهد. چنین الزامی هم برای دولت وجود داشت که هزینه استفاده از پلتفرم‌های داخلی را یک پنجم هزینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی در نظر بگیرد. با این کار استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیز رایج‌تر می‌شود.