آفتاب یزد- گروه شبکه: به تازگی وزارت بهداشت، پیشنهاد افزایش ۴۵درصدی تعرفه‌های پزشکی را برای سال آینده داشته است. این درخواست وزارت بهداشت در حالی است که با تورم فزاینده‌ای در جامعه روبه رو هستیم اما حقوق و دستمزدها پایین‌تر از تورم موجود است آنقدر که مردم قید خیلی از چیزها را زده اند. از […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: به تازگی وزارت بهداشت، پیشنهاد افزایش ۴۵درصدی تعرفه‌های پزشکی را برای سال آینده داشته است. این درخواست وزارت بهداشت در حالی است که با تورم فزاینده‌ای در جامعه روبه رو هستیم اما حقوق و دستمزدها پایین‌تر از تورم موجود است آنقدر که مردم قید خیلی از چیزها را زده اند. از جمله سلامتی شان. در واقع الان هم با همین تعرفه‌های پزشکی و هزینه‌های درمان، نمی‌توانند به دکتر بروند نه اینکه نخواهند نه بلکه از پس هزینه‌های پزشکی و بیمارستان‌ها بر نمی‌آیند. به همین خاطر اغلب مردم به خود درمانی روی آورده‌اند که قطعا سلامتشان را به مخاطره می‌اندازد. اما نکته دیگری هم که وجود دارد این است که برخی از پزشکان به خصوص پزشکان بخش دولتی به خاطر همین تعرفه‌های پایین تصمیم گرفته‌اند که کشور را ترک کنند که خود این معضل بزرگی است. در واقع میتوان گفت که تعرفه‌های پزشکی به پاشنه آشیلی تبدیل شده که اگر بالا رود، مردم به طور کل قید سلامتی‌شان را می‌زنند مگر مجبور شوند و اگر هم به همین منوال باقی بماند این پزشکان هستند که متحمل سختی‌های زیادی می‌شوند. بنابراین باید مسئولان امر تعرفه‌های پزشکی را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کنند که هر دو طرف ماجرا در آن دیده شوند.

برای سال آینده حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را مدنظر داریم
معاون درمان وزارت بهداشت با انتقاد از ناهمخوانی تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌ها و همچنین لزوم تقویت بیمه‌ها جهت پوشش تعرفه‌ها، گفت: برای سال آینده حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را مدنظر داریم، اما باید منتظر برگزاری جلسات مرتبط باشیم تا عدد نهایی اعلام شود. به گزارش ایسنا، دکتر سعید کریمی درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳، توضیح داد: احتمالا هفته آینده جلسه شورای عالی بیمه در این زمینه برگزار شود تا درصدی که در شورای معینِ آن‌ها بررسی شده است، اعلام شود تا اگر تصویب شد به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود که البته امیدواریم تعرفه مصوب در شورای عالی بیمه، کمتر نشود. وی با اشاره به اینکه از تعرفه مصوب در شورای عالی بیمه سال قبل، نهایتا ۱۵ درصد حذف شده بود، اظهار کرد: در واقع سال قبل ۴۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده بود که تنها ۲۵ درصد آن در سازمان برنامه بودجه و در نهایت هیئت وزیران تصویب شد. او تاکید کرد: با توجه به تورم امسال و آن ۱۵ درصد حذف شده سال قبل، به نظر می‌رسد افزایش تعرفه اعلامی سال بعد نباید کمتر از ۴۰ درصد تعرفه سال قبل باشد. معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت بیمه‌ها جهت پوشش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمانی، اظهار کرد: ما حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد افزایش تعرفه پزشکی را برای سال آتی مدنظر داریم، اما باید منتظر برگزاری جلسات مرتبط باشیم تا عدد نهایی اعلام شود. به گفته وی، تعرفه‌های پزشکی به پاشنه آشیلی بدل شده است که اگر اصلاح نشود می‌تواند معضل ایجاد کند. کریمی ادامه داد: تعرفه‌های پزشکی ناچیز و هزینه‌های درمانی بالا است و این دو عامل با یکدیگر همخوانی ندارند و سبب تضعیف تدریجی خدمت می‌شود. اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود و بیمه‌ها خوش حساب نشوند آسیب آن به درمان وارد می‌شود. وی افزود: همه درآمد ما از بحث تعرفه و بیمه است و اگر اصلاح نشود؛ اقتصاد نمی‌چرخد، خدمات کم‌کم تحلیل می‌رود و پزشکان هم ممکن است به کارهای دیگر گرایش پیدا کنند. گفتنی است؛ چندی پیش رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به تبعات‌عدم همخوانی تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌ها، در عین حال از بلاتکلیفی وضعیت تعرفه‌های ۱۴۰۳ باوجود ارسال لایحه بودجه به مجلس انتقاد کرد و پاسخ شورای عالی بیمه سلامت در زمینه‌عدم برگزاری جلسه را خواستار شد. همچنین چندی پیش سعید کریمی، گفته بود: «الان ویزیت یک متخصص قلب در یک مرکز درمانی دولتی مثل همین بیمارستان شهید رجایی، ۳۷ هزار تومان است که ۳۰ درصد این مبلغ هم برای بیمارستان است و با احتساب مالیات، کمی بیشتر از ۲۰ هزار تومان به پزشک متخصص می‌رسد که آن هم با تاخیر چند ماهه بیمه‌ها همراه است. در گذشته پول‌های ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها دست وزارت بهداشت بود که در اختیار بیماران خاص و کاهش فرانشیز و…، قرار می‌گرفت که سال گذشته تمام این بودجه را به طرح دارویاری دادند. از طرفی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ایجاد شد که دست بیمه است؛ بیمه هم نیازمند اسناد است و ممکن است مشکلاتی رخ دهد. خوب است که بیمه در این بخش حضور دارد اما ما هم باید پولی برای کمک کردن در مواقع خاص داشته باشیم.»

 درآمد کاشت ناخن بیشتر از دستمزد جراح زانو است
از سوی دیگر رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، هزینه کاشت ناخن را بیشتر از دستمزد جراحی پروتز زانو دانست. به گزارش مهر، یوسف کاظمی، با ناچیز خواندن تعرفه‌های پزشکی، آن را با هزینه ۴۵۰ هزار تومانی کاشت ناخن و دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی جراحی پروتز زانو مقایسه کرد و گفت: تعرفه‌گذاری یعنی اعمال قیمت تمام شده خدمات که البته نه با سوءمدیریت سهوی بلکه با سوءمدیریت عمدی، قیمت واقعی خدمات را در تعرفه‌ها اعمال نمی‌کنند. وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های تقوا همان اخلاق مداری و معرفت است، افزود: برخی از تریبون‌ها به ناحق در این چند سال کرامت و منزلت پزشکی را مورد خدشه قرار داده اند. به عنوان نمونه فردی که سال‌ها جامعه پزشکی را در تریبون‌های رسمی و ملی، به ناحق و با ادبیات پوپولیستی مورد هجمه قرار می‌داد چند وقت پیش در کشور کانادا رویت شد. کاظمی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌ها نباید از جیب مردم پرداخت شود، تاکید کرد: کعبه آمال پزشک این است که رابطه مالی او با بیمار قطع شود. بیمه‌های پایه و تکمیلی همه حق بیمه را از بیمه شده می‌گیرند ولی متاسفانه در انجام تعهدات و پرداختی‌ها کم کاری می‌کنند. بنابراین منظور از افزایش تعرفه افزایش سهم پرداختی بیمه‌ها است.

 واکنش کاربران
حالا این ماجرا با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
کاربرانی در موافقت با افزایش تعرفه‌های پزشکی نوشته اند: «یه صافکار برای رنگ ماشین بیست سانتی دومیلیون کمتر نمیگیره. یه طلا فروش همه هزینشو از خریدار میگیره تازه اعتصاب هم می‌کنه. یه لوله کش برای نصب سینک برای نیم ساعت کار ۵۰۰کمتر نمیگیره. یه سفر برو خارج ببین اونجا هزینه درمان چقدره»، «مشکل افزایش تعرفه پزشکان نیست. مشکل نا حقی‌ای است که دولت به حقوق بگیران می‌کند»، «یک جوان پزشک متخصص تا ده سال کاربکنه نمیتونه یک آپارتمان نقلی و یکدستگاه پراید بخره»، «پزشکی عمومی خصوصی در امر درمان پزشکی (غیر از زیبایی) دیگه ورشکست شده و برگردوندن پزشک‌های عمومی به درمان خصوصی خیلی خیلی بعیده. کسی دیگه با این قیمت‌ها برنمیگرده»، «عدم افزایش مناسب ویزیت پزشکان به ضرر خود مردم است که پزشکان حاضر به معاینه درست حسابی نمی‌شوند. از سال ۹۷ قیمت‌های عمومی حدود۲۰ برابر ولی ویزیت پزشکان ۴ برابرشده. یعنی ویزیت پزشکان الان یک پنجم سال ۹۶ است. راه درست برای کمک به مردم افزایش سهم بیمه از هزینه‌های پزشکی است. الان ویزیت پزشک متخصص آزاد۱۳۵ وبیمه ۱۰۹ هزاراست که حالتی مضحک دارد»
اما کاربرانی در مخالفت با افزایش تعرفه‌های پزشکی این چنین نوشته‌اند: «تورم ۶۰ درصد، افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد، افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد، افزایش حقوق کارگران؟ افزایش تعرفه پزشکان ۴۵درصد. این یعنی عدالت؟»، «همین حالا هم از پس دوا درمون برنمیایم»، «یکی از مسئولین بیمارستان معروف میگفت‌کارانه پزشک متخصص اینجا برای چند تا شیفت در ماه حدود ۶۰۰ میلیون هم میرسه ولی پرستارها با کلی شیفت کارانشون نهایت ۴۰۰ هزارتومانه»، «فقط افزایش دستمزد کارگران و کارمندان تورم زاست؟! همه چیز براساس تورم باید افزایش یابد»، «پس لطفا پیشنهاد بدید حقوق کارمندان هم ۴۵ درصد افزایش پیدا کنه. تورم بالای ۵۰ درصده، افزایش قیمت کالاها به شدت بالاست کرایه تاکسی‌ها ۶۰درصد اضافه میشه نوبت حقوق کارمندان که میرسه هم از ۲۰ میکنندش ۱۸درصد اونهم به صورت پلکانی و بعد چند سالیه سقف هم گذاشتند این
نوع محاسبه حقوق فقط از عهده مدیران ایرانی بر میاد. این‌ها چه منطقی دارند که حقوق‌ها را اینجوری اضافه می‌کنند؟ قسم می‌خورم ما هم تو زندگیمون ناترازی مالی و ناهمخوانی پیدا کردیم».