مدیر منطقه عملیاتی خارک از افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج‌فارس خبر داد. علیرضا متعالی‌جهرمی گفت: با اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر، همچنین پروژه ساخت و نصب مبدل‌های حرارتی در کارخانه خشکی ابوذر، ظرفیت تولید نفت این شرکت ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش […]

مدیر منطقه عملیاتی خارک از افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج‌فارس خبر داد.
علیرضا متعالی‌جهرمی گفت: با اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر، همچنین پروژه ساخت و نصب مبدل‌های حرارتی در کارخانه خشکی ابوذر، ظرفیت تولید نفت این شرکت ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و از ماه گذشته چاه F ۸-۵ میدان مشترک فروزان با تولید نزدیک به یک‌هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: در پروژه افزایش ظرفیت تولید میدان ابوذر حدود ۲ کیلومتر خط لوله ۱۸ اینچ اجرا و راه‌اندازی شد. با وجود استفاده از خط لوله ۲۶ اینچ دریایی در دو سال گذشته، رفع گلوگاه‌ها در مسیرهای ارتباطی کارخانه‌ها ضروری بود که به‌دنبال آن با استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، این خط لوله در چهار مسیر اصلی طراحی و اجرا شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید.
مدیر منطقه عملیاتی خارک در تشریح مراحل مختلف اجرای این پروژه بیان کرد: در مرحله نخست پروژه، خط لوله ۱۸ اینچ از کارخانه درود ۲ تا خط موجود در مجاورت کارخانه، همچنین محل ایستگاه تقویت فشار تا کارخانه ابوذر اجرا شد و پس از آن خط لوله دیگری به طول حدود ۵۰۰ متر از محل انشعاب‌های بارگیری تا کارخانه ابوذر کشیده شد که با اجرای آن قابلیت‌های عملیاتی و پایداری تولید افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت.
متعالی‌جهرمی درباره پروژه ساخت و نصب مبدل‌های حرارتی در کارخانه ابوذر خشکی نیز گفت: با توجه به نقش حیاتی مبدل‌های حرارتی روی کیفیت نفت مربوط به کارخانه‌های ابوذر و فروزان، همچنین خارج از سرویس بودن تعداد زیادی از این مبدل‌ها، نوسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و برای نخستین بار در طول عمر کارخانه، تعدادی از پوسته‌ها و تیوب‌باندل‌ها با انجام چند پروژه همزمان ساخته و نصب شدند.
به گفته وی، با توجه به محدودیت‌های موجود، تیوب‌باندل اول پس از انجام آزمایش‌های فنی لازم، اواخر تیرماه از طریق بندر بوشهر تحویل و در خارک نصب شد که مجموعه این اقدام‌ها افزایش چشمگیر تولید منطقه خارک را به‌دنبال داشت.
وی اضافه کرد: در ادامه پروژه ساخت پنج دستگاه تیوب‌باندل کارخانه فروزان خشکی توسط واحد برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات در حال پیگیری است و علاوه بر آن تا پایان سال چند دستگاه دیگر نیز ساخته و نصب خواهد شد.
مدیر منطقه عملیاتی خارک گفت: از ویژگی‌های بارز این پروژه به‌کارگیری حداکثری توان تولید ساخت داخل و اقدام‌های هماهنگ مدیریت‌های مهندسی و ساختمان، مدیریت امور تولید و منطقه عملیاتی خارک، همسو با سیاست‌های مدیریت ارشد سازمان است.
به گزارش میزان؛ متعالی‌جهرمی اظهار کرد: در منطقه عملیاتی خارک، همه واحدهای نوسازی و تعمیرات، بهره‌برداری، بازرسی فنی و خوردگی فلزات، تدارکات و امور کالا، مهندسی فرآورش، برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌ها، ایمنی، امور قراردادها و… در اجرای پروژه نقش مؤثری داشتند.