عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از صادرات ۶.۲ میلیارد دلار کالا به عراق در ۸ ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات به این کشور رشد ۳۰ درصد داشته و با توجه به افزایش قابل توجه مبادلات دو کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد صادرات به عراق تا پایان سال با ثبت رکورد جدید به […]

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از صادرات ۶.۲ میلیارد دلار کالا به عراق در ۸ ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات به این کشور رشد ۳۰ درصد داشته و با توجه به افزایش قابل توجه مبادلات دو کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد صادرات به عراق تا پایان سال با ثبت رکورد جدید به ۱۰ میلیارد دلار برسد.
«سید حمید حسینی»، اظهار کرد: بر خلاف همه مشکلاتی که در زمینه تامین ارز و نرخ ارز در عراق وجود داشت اما روند رشد صادرات کالاهای ایرانی به این کشور ادامه دارد و ماهانه به طور متوسط ۷۷۵ میلیون دلار کالا به کشور عراق می‌کنیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه کشور عراق همچنان دومین مقصد کالای صادراتی ایران است، افزود: عراق از آغاز سال نو میلادی استفاده از ارزهای خارجی در مبادلات داخلی را ممنوع کرده و از طرف دیگر بانک‌های این کشور امکان حواله ارز برای کالاهای ورودی از ایران، سوریه، روسیه و ونزوئلا را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس واردکنندگان کالا از این مقاصد باید ارز خود را با نرخ بالاتر از بازار تهیه کنند که این این موضوع امکان صادرات اقلام و تجهیزات ایرانی برای پروژه‌های دولتی را سخت کرده و در صورتی که راه‌حلی اتخاذ نشود، می‌تواند ایران را از بازار بزرگ نوسازی و توسعه عراق محروم کند.
حسینی تاکید کرد: در ۸ماهه امسال ایران بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادرات شده که این رقم ۳۰درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و امیدواریم که امسال صادرات به این کشور با عبور از ۱۰ میلیارد دلار رکورد جدیدی را ثبت کند.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: گاز شهری اولین محصول صادراتی ایران به عراق است که در ۹ ماه گذشته با حداکثر ظرفیت انجام شد، البته اخیراً به دلیل رشد مصرف گاز در کشورمان، این صادرات به حداقل رسیده و نیروگاه‌های عراق را با مشکل مواجه کرده است که مجبور به جایگزینی سوخت مایع شده‌اند.
وی بیان کرد: اخیراً عراق درصدد جلب رضایت ایران برای ترانزیت و سوآپ گاز ترکمنستان از طریق ایران است تا نگران قطع گاز برای تولید بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات برق نباشد.


حسینی با بیان اینکه ایران پس از امارات، چین و ترکیه شریک چهارم تجاری عراق محسوب می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی طبق مصوبات برنامه هفتم، صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی را از پیمان‌سپاری معاف کند، در افزایش صادرات تاثیر‌گذار خواهد بود، بعد از گاز و برق، مقاطع فولادی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی اقلام اصلی صادراتی ایران به عراق است.
به گفته عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، اخیراً بانک مرکزی از پروژه ریال افشور برای صادرات به عراق و افغانستان خبر داده؛ اما هنوز جزییات آن منتشر نشده است، به نظر می‌رسد در این طرح امکان دریافت ارز از واردکننده عراقی (دلار، ین، دینار، درهم) را در همین کشور به صادرکننده داده خواهد شد.
به گزارش ایرنا؛ وی با بیان اینکه در این صورت تاجر می‌تواند ریال بازرگانی عراقی را در ایران پرداخت کند، تاکید کرد: اگر قیمت‌گذاری ارز با نرخ نزدیک به بازار باشد می‌تواند صادرات را تسهیل کند و گلایه صادرکنندگان در مورد سیاست‌های ارزی به حداقل برسد، در سال جاری صادرکنندگان کالا به عراق از طریق ورود شمش طلا از مرزهای زمینی خصوصاً باشماق موفق شدند تعهدات ارزی خود را پرداخت کنند.