رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیاست‌گذاری دولت در زمینه اخذ مالیات در بودجه سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وضعیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۳ و طرح برخی از موضوعات در زمینه فشار مضاعف مالیاتی به اقشار کم‌درآمد در این لایحه، گفت: درآمدهای مالیاتی براساس […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیاست‌گذاری دولت در زمینه اخذ مالیات در بودجه سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وضعیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۳ و طرح برخی از موضوعات در زمینه فشار مضاعف مالیاتی به اقشار کم‌درآمد در این لایحه، گفت: درآمدهای مالیاتی براساس قوانین مربوط به مالیات وصول می‌شود.
«رئیس سازمان برنامه و بودجه» با بیان اینکه ما قوانینی همچون قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده را پیش رو داریم، تاکید کرد: این قوانین دو جز اصلی قوانین مالیاتی ما هستند؛ لذا ما در این بخش قوانینی را تغییر ندادیم به عبارت دیگر مالیات ستانی از فعالان اقتصادی، اشخاص حقوقی و مشاغل براساس همان قوانین گذشته بوده و در قالب این قوانین مالیات اخذ می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اتفاقا ما معافیت‌هایی را در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی کردیم که نسبت به سال جاری افزایش قابل توجه‌ای دارد، به عنوان مثال حقوق بگیران به صورت ماهانه تا سقف ۱۲ میلیون تومان، معاف از مالیات هستند این در حالی است که این معافیت مالیات در سال جاری ۱۰میلیون تومان بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: مشاغل تا سقف ۷۵ میلیون تومان در سال درآمد خالص، معاف از مالیات هستند این در حالی است این معافیت مالیاتی در سال جاری ۴۷ میلیون تومان بوده است. همچنین ما نیز در زمینه معافیت مالیاتی اجاره و مستغلات هم همین شرایط را داریم.
منظور با بیان اینکه دولت معافیت‌های مالیاتی را برای اقشار کم درآمد جامعه افزایش داده است، بیان کرد: از سویی دیگر ما پیش‌بینی می‌کنیم که ظرفیت‌های بزرگی در موضوع فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید داریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در سال جاری با وجود رشد ۵۰ درصدی مالیات در بودجه و پیش‌بینی برخی افراد مبنی بر اینکه این منابع تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: اتفاقا این درآمدهای محقق شده و این درآمدها از جمله مطمئن‌ترین درآمدهای بودجه بوده است.
وی با بیان اینکه مالیات‌ها متناسب با میزان ظرفیت‌های کسب و کار و میزان توان پرداخت افراد اخذ می‌شود، بیان‌کرد: بنابراین ما اگر بتوانیم فرارهای مالیاتی و مودیان جدید را شناسایی کنیم موفق خواهیم بود. همچنین تعداد مودیان در بخش مشاغل در ۲سال و نیم گذشته به ۵ و نیم میلیون رسیده است، لذا این‌ها همه درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دهد.


منظور با اشاره به مبحث مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده متناسب با قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند و نرخ ثابت است، اما با همان نرخ ثابت، با توجه به اینکه قیمت کالاها بالا رفته، خود به خود آن ۹ درصد، به عدد بزرگتری تبدیل می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در موضوع مالیات بر ارزش افزوده مواردی در قالب فرارهای مالیاتی در گذشته داشته‌ایم، بیان کرد: این بدین معناست که درآمدهایی به اسم مالیات بر ارزش افزوده بوده و، اما دولت آن‌ها را وصول نکرده است لذا ما اینطور برنامه ریزی کردیم که دولت در سال آینده این موارد را وصول کند.
منظور با اشاره به موضوع لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ معدنی در بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: این شرکت‌ها معافیت ۱۰ساله خود را براساس یک تفسیر قانونی ۲۰ساله کرده بودند و ما این تفسیر را در قانون برنامه هفتم توسعه اصلاح کردیم و این لغو معافیت به ۱۰سال بازگشت. به واقع همین مورد به تنهایی ۴۰هزارمیلیارد تومان منابع جدید مالیاتی برای دولت ایجاد می‌کند.
به گزارش میزان؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قرار نیست در بودجه سال ۱۴۰۳ بار و فشار مالیاتی جدیدی بر دوش مردم گذاشته شود، تاکید کرد: به واقع مالیاتی که ما وصول خواهیم کرد براساس توان پرداخت، شناسایی مودیان جدید و عواملی است که به طور طبیعی باعث رشد مالیات می‌شوند نه فشار و ایجاد نرخ مالیاتی جدید، این‌ها هیچ کدام در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد.