وزیر نیرو در بازدید از سد گلورد از تزریق اعتبارات جدید برای تکمیل این سد خبر داد. علی اکبر محرابیان سد گلور را یکی از طرح‌های بسیار مهم مدیریت منابع آب در شرق مازندران عنوان کرد و گفت: سد گلورد از سدهای اثر بخش و از نظر گردشگری و توریستی نیز جزو زیباترین نقاط کشور […]

وزیر نیرو در بازدید از سد گلورد از تزریق اعتبارات جدید برای تکمیل این سد خبر داد.
علی اکبر محرابیان سد گلور را یکی از طرح‌های بسیار مهم مدیریت منابع آب در شرق مازندران عنوان کرد و گفت: سد گلورد از سدهای اثر بخش و از نظر گردشگری و توریستی نیز جزو زیباترین نقاط کشور است.
وی اعلام کرد: اجرای این طرح ۲سال گذشته سرعت یافته و تکمیل اجزا و پل قوسی روی سد نیز همزمان در حال اجرا است.
وزیر نیرو ادامه داد: پل قوسی روی سد از نظر سازه‌ای و معماری طرح ویژه‌ای است که تلاش می‌شود به زودی بهره‌برداری شود.
محرابیان با بیان اینکه همزمان با تکمیل سد گلورد، اجرای شبکه‌های آبیاری و طرح انتقال آب به شهرهای منطقه نیز در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد این طرح‌ها با تزریق اعتبارات جدید در حداقل زمان به بهره‌برداری برسد.
ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.
سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تامین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.
آبان امسال عملیات نصب سازه پل بزرگ سد گلورد به عنوان خانِ هفتم آبگیری کامل این سد مهم در شرق مازندران آغاز شد تا با تکمیل آن در ماه‌های آینده، علاوه بر رفع مشکل تردد ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست سد، فرآیند آبگیری کامل سد گلورد نیز آغاز شود.
به گزارش ایرنا؛ پل سد گلورد با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود. ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی دو سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.