وزیرکار در بیان اقدامات بخش تعاون برای رشد این بخش گفت: افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان بخشی از اقدامات برای توسعه تعاون است. مطابق ماده ۴۳،۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع […]

وزیرکار در بیان اقدامات بخش تعاون برای رشد این بخش گفت: افزایش ۳.۵ درصدی شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان بخشی از اقدامات برای توسعه تعاون است.
مطابق ماده ۴۳،۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.
مطابق آمارهای موجود۹ درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از ۱۵درصد نیست. به گفته فعالان و کارشناسان بخش تعاون، هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد. بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار دارد. به اعتقاد کارشناسان چنانچه رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در برگیرد، ضمن خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در جامعه منجر خواهد شد.
چندی پیش بود که مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت کار از اشتغالزایی۱۰۳ هزار نفری در بخش تعاون از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد.
وی گفت: در این دولت، ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلان ۳.۵ درصد افزایش یافته است. در دولت سیزدهم ۴هزار و ۲۹۳ تعاونی جدید با عضویت ۱۵۲هزار و ۴۱۷ نفر ایجاد و منجر به اشتغال ۱۰۳هزار و ۵۳۲نفر شد.
وی با اشاره به نقش زنان در ایجاد تعاونی‌ها گفت: در این دولت ۷۵۲تعاونی زنان با ۷هزار و ۴۱۳عضو و ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰ هزار و ۸۴۸نفر تشکیل شد که حدود ۱۰درصد از تعاونی‌ها را زنان ایجاد کرده‌اند. مسکنی از فعالیت حدود ۲۴۳هزار تعاونی در کشور خبر داد و گفت: رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم احیا و تقویت تعاونی‌هاست تا سهم تعاون را در اقتصاد کشور به ۲۵درصد برساند.

 رشد تعداد شاغلان بخش تعاون
سید صولت مرتضوی، وزیرکار نیز اخیراً با اشاره رشد اشتغال در کشور گفت: اکنون فرآیند اشتغال خرد و خانگی افزایش پیدا کرده و معدل این است که بیش از ۲و نیم میلیون فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده است. آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت کار و رفاه اجتماعی ۲۴درصد رشد داشته است.
به گزارش تسنیم؛ مرتضوی گفت: افزایش ۱۰درصدی اشتغال فارغ التحصیلان، استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد ۸۴۲خانه بهداشت کارگری، افزایش ۳.۵ درصد شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد ۹۴درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون از مهمترین اقدامات بخش تعاون است.