برنامه میز اقتصاد با حضور شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رحیمی کارشناس انرژی، عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و خانم گودرزی کارشناس انرژی به موضوع اختصاص گاز مایع برای سوخت خودرو پرداخت. با یک خاطره میز اقتصاد را شروع بکنیم اگر خاطرتان باشد قبل از اینکه گازکشی سراسری […]

برنامه میز اقتصاد با حضور شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رحیمی کارشناس انرژی، عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و خانم گودرزی کارشناس انرژی به موضوع اختصاص گاز مایع برای سوخت خودرو پرداخت.
با یک خاطره میز اقتصاد را شروع بکنیم اگر خاطرتان باشد قبل از اینکه گازکشی سراسری داشته باشیم و در هر خانه گازکشی شده باشد از سیلندرهای گاز استفاده می‌کردیم که گاز مایع بودند یک خرده دیگر اگر بزرگترها یادشان باشد یا مثلاً راننده تاکسی‌ها فکر کنم الان خوب یادشان باشد که یک سری خودروها هم اضافه شدند که از این گاز مایع استفاده می‌کردند که به آن می‌گفتیم ال. پی. جی، گذشت، اما از این ال. پی. جی به خاطر اینکه خیلی تولید زیادی نداشت از سبد مصرفی سوخت کشور کنار رفت از خودروها تقریباً البته آمارها الان می‌گوید که ما یک میلیون خودرو داریم تقریباً که دارند هنوز از ال. پی. جی استفاده می‌کنند، اما به صورت مثلاً غیرقانونی، چون جایگاه آنچنانی خیلی زیادی ندارد عرضم به حضور شما بعدش سی. ان. جی آمد سی. ان. جی هم گاز طبیعی فشرده شده بود که اگر خاطرتان باشد آن هم در سال‌های گذشته خیلی اقبالی روی آن نبوده مثلاً سال پیش اصلاً به خاطر کمبود گازی که داشتیم یک سری از جایگاه‌ها تعطیل شد پس طبیعتاً چه اتفاقی افتاده، الان سبد سوختی کشور روی بنزین محدود شده البته صحبت‌هایی در خصوص خودروی برقی هم داریم می‌شنویم چند وقت اخیر، اما خب تا بیاید و به منصه ظهور برسد و ببینیم موضوع از چه قرار است واقعیت این است که الان داریم بیشتر از بنزین استفاده می‌کنیم اوضاعمان در بنزین چه طوری است؟ آن طور که مسئولین وزارت نفت می‌گویند ادبیات دیپلماتیکی آن این شکلی است که ما ناترازی تولید و مصرف داریم مثلاً آقای وزیر نفت گفته بود ما داریم مثلاً بنزین تهاتر می‌کنیم یعنی مثلاً بنزین می‌گیریم یک چیز دیگر تحویل می‌دهیم، اما خیلی ساده‌اش را بخواهیم به شما بگوییم همانطور که برخی از نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده بودند در برنامه هم صحبت می‌کنیم ما تقریباً می‌شود گفت وارد کننده‌ی بنزین هستیم من نقل قول می‌کنم ما وارد کننده‌ی بنزین هستیم حالا می‌خواهیم در میز اقتصاد به چی بپردازیم؟ به اینکه دوباره قرار است در جلسه‌ی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه‌ی هفتم درباره‌ی بازتخصیص گاز مایع به سبد سوخت خودروی کشور صحبت بشود و راجع به آن تصمیم گرفته بشود ما می‌خواهیم میز اقتصاد را به همین اختصاص بدهیم بپردازیم به اینکه اساساً قرار است چه اتفاقی در سبد سوخت خودرویی کشور بیفتد؟ آن ناترازی که خدمتتان از قول مسئولین وزارت نفت عرض می‌کردم معنایش چی بود؟ یعنی مثلاً ما ۱۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم ۱۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم طبیعتاً این فاصله ۱۰ میلیون لیتری باید از یکجا جبران بشود آن طور که نمایندگان مجلس برخی‌هایشان گفتند در میز اقتصاد هم مثلاً با آقای شریعتی صحبت کرده بودیم قبلاً، اینه که این عدده، این گپه، این فاصلهِ دارد با واردات جبران می‌شود طبیعتاً اگر این سبد سوختی متنوع بشود که اگر تصویرها را با هم ببینیم، ببینیم دنیا دارد چه کار می‌کند می‌شود دقیق‌تر بررسی کرد که ما چرا به این نیاز داریم.
دنیا دارد چه کار می‌کند؟ اولاً که می‌بینید تقریباً دارند همه می‌روند به سمت خودروهای برقی و این‌ها که حالا راجع به آن می‌شود صحبت کرد، اما کلاً هنوز وضعیت، بنزین زیاد است، دیزل را داریم، سی. ان. جی را داریم و ال. پی. جی را، در یکی از کشورهای همسایه که ترکیه باشد داریم نگاه می‌کنیم که ال. پی. جی مصرفش تقریباً در سبد سوخت ترکیه ای‌ها زیاد است بعد از آن می‌بینیم دیزلی‌ها خیلی استفاده می‌کنند مصرف ترکیه در بنزین خیلی پایین است ترکیه صادر کننده‌ی بنزین است و خودروهای برقی هم که دارد استفاده می‌کند ما چه جوری هستیم؟ ما عمدتاً الان بنزینی هستیم و سی. ان. جی، سی. ان. جی را که خدمتتان عرض کردم سال‌های پیش چه مشکلاتی داشت ال. پی. جی را که داریم به صورت غیررسمی استفاده می‌کنیم برقی‌ها هم که هنوز اتفاقی برای آن خیلی نیفتاده.

اینجا در استودیوی میز اقتصاد، اجازه می‌خواهم با آقای شریعتی شروع بکنم و این پرسش که الان وضعیت سبد سوختی‌مان به چه صورت است که شما در مجلس در برنامه‌ی هفتم این قدر صحبت می‌شود که در خصوص اینکه تلاش بشود دوباره ال. پی. جی برگردد به سبد سوختی خودرویی کشور؟
آقای مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قبل از اینکه من پاسخ سوال شما را بدهم‌ای کاش مسئولین وزارت نفت و سازمان برنامه که در جریان دور قبلی بررسی برنامه‌ی هفتم در صحن علنی مخالفت کردند با این موضوع و دلایلی را گفتند حاضر بشوند در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی که شما هم میزبانی بکنید مناظره بکنند بنده اعلام آمادگی می‌کنم هم با وزیر محترم نفت هم با رئیس محترم سازمان برنامه در این باره مناظره بکنیم دولت یک دولت انقلابی است دولت مردمی است و یک کل واحد و در سال‌های قبل دولت‌ها مخالف بودند امروز دولت موافق است، چون رئیس جمهور محترم ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ یعنی ابتدای سالی که در آن قرار داریم ایشان دستور دادند به وزارت نفت که این موضوع را انجام بدهند و بخشی از سبد سوختی کشور را به ال. پی. جی اختصاص بدهند متأسفانه با وجود این دستور هم سازمان برنامه و هم وزارت نفت استنکاف می‌کنند این نه تنها دستور رئیس جمهور است که تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ هم بوده، تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۰ هم بوده و انجام نشده الان هم به نظر من خیلی دیگه حتی موضوعیت ندارد که در برنامه‌ی هفتم تصویب بشود یا نشود، چون رئیس جمهور دستورش را داده و دولت باید وزارت نفت انجام بدهد. اما علت این نیاز چی هست؟ ببینید کشوری که تک محصوله باشد در رفع نیازهای خودش حتماً دچار آسیب می‌شود از جهت پدافند غیرعامل شما می‌دانید همه کشورهای می‌روند به سمت اینکه نیازهای خودشان را پراکنده بکنند که اگر یکی دچار مشکل شد بتوانند تأمین بکنند از جای دیگر الان همین کشور ترکیه که شما مثال زدید ۸ مدل سوخت دارد استفاده می‌کند مدل‌های حالا برقی، ال. پی. جی، سی. ان. جی، بنزین، گازوئیل و ترکیب این‌ها به صورت هیبریدی دارند استفاده می‌کنند برای اینکه بتوانند کارشان را انجام بدهند ما الان کشور را بستیم روی فقط بنزین، تمام شبکه‌ی حمل و نقل کشور را چه خط لوله‌ی انتقال فرآورده‌مان چه تانکرهایمان را مختص کردیم به بنزین الان دچار ناترازی که شدیم داریم وارد می‌کنیم حالا با سوآپ و نمی‌دانم با بحث سوآپ غیرهمنام یا تهاتر و هر چی که اسمش را می‌گذارند دارد انجام می‌شود و این شبکه‌ی انتقال فرآورده‌مان وقتی با بنزین درگیر شده عملاً همین امسال که ناترازی گاز هم داریم در فصل زمستان پیش‌بینی می‌شود مجبور می‌شویم مازوت بسوزانیم در نیروگاه هایمان، چون نمی‌توانیم گازوئیل را در شبکه‌ی حمل و نقلمان به نیروگاه‌ها برسانیم مازوت می‌سوزانیم کشور دچار آلودگی می‌شود مردم دچار سرطان می‌شوند دچار مشکلات می‌شوند بسیاری از همکاران ما در شهرهایشان رفتند اعلام شکایت کردند از وزارت نفت و از شرکت گاز و امثال این‌ها و شرکت پالایش و پخش که چرا مازوت می‌سوزانید از نیروگاه‌ها شکایت کردند که چرا سوخت آلوده می‌سوزانید در حالی که اگر ما سبد سوخت کشور را متنوع بکنیم نیاز به بنزین را کاهش بدهیم در ۸ استان ما پالایشگاه نفتی داریم که این‌ها ال. پی. جی تولید می‌کنند این‌ها تقریباً نزدیک به دو سوم جمعیت کشور هستند دیگه نیاز به انتقالش وجود ندارد در خود پالایشگاه‌ها می‌توانند ترکیب بکنند تنظیم بکنند این کار انجام بشود خود ال. پی. جی هم سوخت پاک‌تری است نسبت به گازوئیل، نسبت به بنزین هم از جهت پیمایش و هم از جهت انطباق با موتور خودرو سوخت کاملاً منطبقی است و از جهت استاندارد هم در دنیا این‌ها تجربه شده است و دارد انجام می‌شود.

پس ما الان این را تأیید می‌کنید که واردات داریم؟
آقای شریعتی: بله ما واردات بنزین داریم متأسفانه و چشم‌انداز ما تا لااقل دو سه سال آینده که بعضی از واحدهای جدید پالایشگاه‌ها به مدار بیاید یا پالایشگاه بزرگی که مثل شهید سلیمانی و امثال این‌ها تا ۵ – ۶ سال آینده بخواهد برسد این ناترازی تشدید هم خواهد شد من واقعیتش نگرانم.

این پس به وزارت نفت نمی‌گویند که ما واردات داریم.
آقای شریعتی: بالاخره مردم که دارند می‌بینند بحث آمارها که در اختیار مردم است نخبگان ما، دانشگاهیان ما در اختیارشان هست و عجیب است که ما یک تعارض منافع داریم نسبت به منافع ملی توجه نمی‌کنیم شرکت‌های تابع وزارت نفت منابع بخشی خودشان را نگاه می‌کنند پالایش و پخش نگاه می‌کند می‌گوید من فرآورده‌های اصلی‌مان می‌رود در هدفمندی، بنزین و گازوئیل و امثال این‌ها این فرآورده بالاخره جزء تبادلات و تعاملات شرکت پالایش و پخش است با پالایشگاه هاست می‌آید جزو درآمدهای داخلی از آن طرف شرکت گاز می‌گوید ال. پی. جی من برای خودم است، چون ما ال. پی. جی در واقع منابعش از هم پالایشگاه گاز است هم پالایشگاه نفت و میعانات، هر کسی دارد منافع خودش را می‌بینید منافع ملی چی می‌شود این وسط؟ مردم چه مشکلی برای آنان ایجاد می‌شود؟ این را باید نگاه کرد. این تنوع سبد سوختی یک ضرورت است یک انتخاب نیست واقعاً ما دچار یک شرایطی هستیم که باید این کار را انجام بدهیم کشورهای دیگر می‌روند وارد می‌کنند ما از داشته‌ی خودمان استفاده نمی‌کنیم دو ماه پیش پالایشگاه نفت شازند اراک ال. پی. جی مازادش را زده در فلر برای اینکه بتواند محصولات دیگرش را تولید بکند ال. پی. جی هم مجبور است تولید بکند، چون همزمان تولید می‌شوند مخزن نگهداری نداشته زده در فلر گزارشش را من اینجا دارد اعلام کرده که رسماً به مقامات بالادستی‌اش من ۲۴۳ میلیارد تومان من ضرر کردم سر این موضوع که این کار را بکنم حاضر نیستیم به خودروهای مردم بدهیم حاضریم فلر بکنیم این را، در خط لوله‌ی گاز سراسری می‌زنیم تقریباً آمار خود شرکت ملی گاز است که ما سه میلیون تن در سال در خط لوله می‌زنیم این‌ها را و اتفاق کسی که هم به ضرر اقتصاد کشور است و هم به ضرر منافع مردم.

آقای رحیمی زیرساخت اینکه الان به هر حال آقای شریعتی اشاره کردند که بایدهای قانونی برای اینکه از ال. پی. جی الان استفاده بکنیم موجود است دستور رئیس جمهور را داریم در قوانین بودجه‌ای‌مان بوده انجام نشده چه زیرساختی نیاز دارد و به لحاظ اقتصادی شاید دو دو تا چهار تا کردنش هم بخواهیم نگاه بکنیم ببینیم اگر ال. پی. جی استفاده بکنیم به صرفه‌مان است یا صادر بکنیم بیشتر به صرفه‌مان است اوضاع از چه قرار است؟
آقای رضا رحیمی کارشناس انرژی: از نظر زیرساختی بحث ال. پی. جی به خاطر اینکه کلاً زیرساخت خیلی خاصی نیاز ندارد در کشور، همه‌ی ابزارش قابل تولید است از مخازن گرفته تا دیسپنسرهایی که توی جایگاه‌ها استفاده می‌شود همه‌شان را شرکت‌های داخلی می‌توانند استفاده بکنند بله ناظری که استفاده می‌شود عارضم خدمتتان ببینید برای اینکه ما ال. پی. جی را وارد سبد سوخت بکنیم همه‌ی آن زیرساخت‌ها را که خدمتتان عرض کردم داخلی می‌توانیم استفاده بکنیم از نظر قیمتی قیمت ال. پی. جی صادراتی به طور میانگین در چند سال اخیر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گاهاً به ۳۰۰ دلار کمتر از بنزین هم رسیده یعنی با این توضیح که اگر ما بنزین را بتوانیم حالا ال. پی. جی را جایگزین بنزین بکنیم در خودروها مصرف بکنیم از آن طرف می‌توانیم بنزین را صادر بکنیم حالا اگر بحث ناترازی مطرح است می‌توانیم نا ترازی بنزین را پوشش بدهیم این کاری است که برای اولین بار هم نیاز نیست که ما در دنیا انجام بدهیم همانطور که ما اشاره کردیم کشورهای مختلف این را استفاده کردند کشور ترکیه به عنوان مثال که بیشترین مقدار مصرف ال. پی. جی توی سبد سوختش را دارد سالانه حدود ۴ و نیم میلیون تن ال. پی. جی مصرف می‌کند همین مقدار را دقیقاً وارد می‌کند یعنی تمام مصرف ال. پی. جی خودروهایش را ترکیه دارد وارد می‌کند حالا مصارف دیگر دارد که شاید تولید داخل هم دارد کشور کره‌ی جنوبی به عنوان مثال ۹۵ درصد تاکسی‌هایش از ال. پی. جی استفاده می‌کنند بحث امنیت سبد سوخت را کشور روسیه مدنظر قرار داده در این مورد و خب روسیه می‌دانیم که منابع بزرگی از گاز طبیعی در اختیار دارد همزمان دارد ال. پی. جی را هم در سبد سوختش استفاده می‌کند.

یک سؤالی هم ممکن است پیش بیاید اینکه مثلاً الان ال. پی. جی رقیبی است برای سی. ان. جی یعنی ممکن است که آن کسب و کار و این‌ها به خطر بیفتد یا صحبت‌هایی که قدیم می‌شد به جهت اینکه حالا ایمنی پایین‌تری شاید ممکن است داشته باشد و این بحث‌های این چنینی؟
آقای رحیمی: بحث اتوگاز که در ال. پی. جی که در خودرو استفاده می‌شود آن‌هایی که مخالف این بحث‌اند دقیقاً می‌آیند این را مطرح می‌کنند که ال. پی. جی قرار است بیاید رقیب سی. ان. جی بشود در صورتی که اصلاً این طوری نیست ببینید این‌ها یک سبد سوختی است بحث حمل و نقل کشور ما که باید یک الگوگیری از کشورهایی که خوب دارند این را مدیریت می‌کنند ما داشته باشیم ال. پی. جی نه می‌خواهد با سی. ان. جی رقابت بکند نه با خودروهای برقی خب هر کدام بحث خودشان را از سبد سوخت کشور می‌توانند داشته باشند و به خاطر همین می‌تواند یک محدودیتی یک محدوده‌ای از سبد سوخت را به خودش اختصاص بدهد مثلاً تاکسی‌های شهرهایی که پالایشگاه در خودشان دارند مثلاً این یکی از مسئله است یا اتوبوس‌های خاصی که در واقع حتی اخیراً شنیده شده و خریداری می‌شود می‌تواند ال. پی. جی باشد این هیچ رقابتی از نظر در واقع جایگزینی سی. ان. جی و این‌ها ندارد بلکه قرار است با بنزین رقابت بکند.

از جهت ضرر و زیان کشور چطور، یعنی مثلاً، چون ما الان داریم به هر حال این را داریم صادرش می‌کنیم طبیعتاً باید از صادراتمان چشم بپوشیم و اینکه در داخل مصرفش بکنیم یک نکته‌ای که منتقدین مطرح می‌کنند همین است که خب ما داریم یک درآمد صادراتی داریم این از بین می‌رود.
آقای رحیمی: اختلاف قیمت را خدمتتان عرض کردم اختلاف قیمته ال. پی. جی با بنزین و گازوئیل خیلی زیاد است حدود ۳۰۰ دلار به ازای هر تن است توی حالت میانگین از نظر اینکه ما بخواهیم صادرش بکنیم خب ما یک کشور تحریمی هستیم سوخت ال. پی. جی هم یک در واقع فرآورده‌ی تحریم‌پذیر است لجستیک خاصی برای در واقع صادراتش نیاز است مخازن خیلی خاصی که بار کشتی‌ها می‌شود خیلی خاص است ما فکر کنم در همین‌ها هم محدودیت داریم برای صادراتش به خاطر همین ما برای صادرات این هم یک تخفیف خیلی خوبی به کشورهای دیگر می‌دهیم که بیایند این را از ما بخرند در خیلی از مواقع، حالا اگر این بیاید وارد سبد سوخت ما بشود ببینید به ازای هر تن ال. پی. جی که ما توی خودورهایمان استفاده می‌کنیم به ازای هر یک میلیون تنی که سالانه استفاده بکنیم روزانه ۴ میلیون تن بنزین ما می‌توانیم در واقع ۴ میلیون لیتر بنزین می‌توانیم توی در واقع صرفه جویی بکنیم، ولی حالا این را شما در نظر بگیرید که آمار را هم شما اشاره کردید حدود ۳ میلیون تن برای سایر موارد بود توی بحث‌های مصارف داخلی ۳ میلیون تن سایر موارد بود، سایر موارد چی هاست؟ آن‌هایی که یا تزریق می‌شوند توی خط لوله، خط لوله‌ی گاز طبیعی یا اینکه به قول آقای دکتر فلر می‌شود توی همان مشعل‌ها می‌سوزد این ۳ میلیون لیتر را شما در نظر بگیرید خود کشور ترکیه فقط با اینکه گسترده‌ترین استفاده از ۳ میلیون تن را با اینکه گسترده‌ترین در واقع استفاده از ال. پی. جی را دارد کلاً ۴ میلیون تن دارد استفاده می‌کند ما ۳ میلیون تن داریم فقط در واقع از دست می‌دهیم ال. پی. جی را این‌ها را می‌توانیم جایگزین بکنیم همین ۳ میلیون تن هم به نظرم یک در واقع سبد خاصی را می‌تواند به خودش اختصاص بدهد.

آقای شریعتی الان خب واضح است که به قوانین اشاره کردید که باید وزارت نفت یک تکلیفاتی داشته که باید انجام می‌داده که می‌فرمایید انجام نداده، بحث و گفتگو هم می‌کنیم تا اینجای بحث به نظر می‌رسد که هم اقتصادی بحث کردیم یک دو دو تا چهارتایی کردیم و دیدیم که به صرفه‌تر است اینکه برویم به سمت مصرف ال. پی. جی تا اینکه برویم فرضاً یا وارد بکنیم بنزین را یا در آینده وارد بکنیم طبیعتاً به لحاظ قیمتی باز هم اینجا به صرفه است منتها اینکه این کار را تا الان انجام نشده شما در مجلس خودتان چه کاری کردید از قوه نظارتی‌تان چقدر استفاده کردیم برای اینکه وزارت نفت بیاید این تکلیفش را انجام بدهد اگر انجام نمی‌دهد دلیل واضحش برای شما که به شما گفتند چی بوده؟
آقای شریعتی: من حالا یک فرمایش آقای رحیمی را کامل بکنم آقای منظور در صحن مجلس گفتند که ما ۷۰۰ میلیون دلار صادرات ال. پی. جی داریم از محل پالایشگاه‌های نفت‌مان و میعانات‌مان همین طور که اشاره کردند این ۷۰۰ میلیون دلار اگر ما بنزین وارد نکنیم یا اگر بنزین را تولید می‌کنیم صادرش بکنیم با توجه به ارزش حرارتی و وزن حجمی مقایسه کنیم بنزین را با ال. پی. جی تقریباً دو برابر عایدی برای ما خواهد داشت یعنی عملاً ۷۰۰ میلیون دلار صادرات ال. پی. جی معادل از دست دادن یک و چهار دهم میلیارد دلار صادرات بنزین است یا پولی است که ما از دست می‌دهیم برای واردات بنزین، سالانه حالا چه تهاتر کنیم چه وارد کنیم یعنی عملاً ما نصف ارزش اقتصادی را به دست می‌آوریم دو برابر آن را از دست می‌دهیم این واقعاً به نظرم برای سازمان برنامه زشت است که این چنین حرف‌هایی را بیایند در مجامع عمومی بزنند، اما چرا انجام نمی‌دهند یک دلیلش را من عرض کردم تعارض منافع در داخل شرکت‌های وزارت نفت است که هر مجموعه‌ای منافع داخلی خودش را نمی‌کند ما سال هاست در بودجه‌های سنواتی راجع به بحث رابطه‌ی مالی شرکت‌های تابع وزارت نفت صحبت کردیم با دولت در سیاست‌های کلی برنامه هفتم رهبری ابلاغ کردند در بند ۳ که شفافیت و ضابطه مندی منابع و مصارف شرکت‌های تابعه‌ی وزارت نفت را در برنامه‌ی هفتم دنبال بکنیم خب این کار را ما داریم دنبال می‌کنیم اگر این رابطه‌ی مالی اصلاح بشود که من امیدوارم در جلسه‌ی نظارتی که رئیس جمهور محترم فکر می‌کنم همین یکی دو روز آینده می‌خواهند وزارت نفت تشریف ببرند در جلسه‌ی ستادی حتماً این موضوع رابطه مالی آنجا جدی گرفته بشود و اگر این اصلاح بشود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود این حالا بحث بخشی نگری و منافع داخلی و تعارض منافع است متأسفانه من اخبار موثقی دارم که این بَلبشوی توزیع ال. پی. جی در کشور که شما عکس‌هایش را نشان دادید و من در همین نامه‌ای که اشاره کردم خود آقای سالاری این نامه را نوشتند خطاب به یکی از معاون‌های وزارت نفت در پاسخ به آن دستور رئیس جمهور در پایان نامه، ایشان گفتند که مزید استحضار روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن روزانه، ۲ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع تکافوی نیاز مصرف کنندگانی که به شبکه‌ی گاز طبیعی دسترسی ندارند را خواهد نمود. این ۲ هزار و ۵۰۰ تن از کل چه مقداری است بنابراین از متوسط ۶ هزار و ۵۰۰ تن تولید روزانه گاز مایع در پالایشگاه‌های ما در ۱۰ پالایشگاه، ۴ هزار تن قابلیت دارد که بیاید در خودروها استفاده بشود یا صادر بشود.

کجا می‌رود الان این چهار هزار تنه؟
آقای شریعتی: خود وزارت نفت نمی‌داند این کجا می‌رود در دولت قبل معاون قبلی که جای آقای سالاری بودند آقای صادق آبادی آمد در کمیسیون انرژی گفت ما ۴ هزار تن را نمی‌دانیم کجا می‌رود در کشور؟!، یک بخشی از آن می‌آید در شبکه غیررسمی همین خودروها، یک بخشی از آن قاچاق می‌شود یک بخشی از آن می‌رود در مصارف غیرضروری کشور یعنی ما ثروت کشور را که می‌توانیم بدهیم مصرفش را ساماندهی بکنیم جایش بنزین وارد نکنیم یا جایش بنزین صادر بکنیم اقتصاد کشور عایدی بیشتری داشته باشد در کرج انفجار رخ داد در یکی از این جایگاه‌های غیراستاندارد چند نفر از مردم دچار حادثه شدند، چون مردم اقبال دارند نسبت به این سوخت دارند استفاده می‌کنند خب این را ساماندهی بکنید قیمتش را متعادل بکنید که برود جایگزین بنزین و گازوئیل بشود و به سی. ان. جی هم لطمه نزند عایدی کشور هم برود بالا، این نامه‌ی خود معاون وزیر نفت است که می‌گوید ما فقط از ۶ هزار و ۵۰۰ تن ۲ هزار و ۵۰۰ تنش کافی است برای کسانی که گاز طبیعی ندارند تقریباً گاز طبیعی کل کشور رفته یعنی نسبت به سال‌های گذشته ما الان مازاد داریم خب این مازاد را بیاوریم ساماندهی بکنیم در خود نامه اشاره کردند ایشان.

برای کی هست این نامه؟
آقای شریعتی: این نامه تاریخش ۱۴۰۲/۲/۱۳ یعنی در پاسخ به آن نامه‌ی رئیس جمهور که به وزیر نفت دادند و وزیر نفت به ایشان فرستاد و ایشان پاسخ داده خود ایشان دارد می‌گوید بعد می‌آیند شب بررسی این قانون در مجلس تماس می‌گیرند با نماینده‌ها که رأی ندهید. این تعارض منافع یا فساد است غیر از این نیست که ما داریم پیگیری می‌کنیم یعنی من اصلاً این بحث دیگه چه در برنامه هفتم تصویب بشود چه تصویب نشود ایستادم پای این موضوع که هم تعارض منافع را حل بکنیم هم ان‌شاءالله ریشه این فساد را بخشکانیم.

آقای رحیمی شما بفرمایید که به لحاظ فنی چقدر به صرفه‌تر است اینکه حالا مثلاً آن موقعی که سی. ان. جی آمد قیمتش خیلی مناسب بود الان ال. پی. جی هم پیمایشش شاید معقول‌تر باشد، چون اشاره کردید چقدر برای مردم به صرفه است که حالا این‌ها را بیایند جایگزین کنند یا استفاده بکنند در کنار بنزینی که دارند استفاده می‌کنند؟
آقای رحیمی: ببینید بحث مهمی که وجود دارد برای مصرف کننده‌ها حداقل بحث یکی پیمایشش است دو تبدیل خودرو به گاز مایع سوز است ببینید برای اینکه خودروی بنزینی به گاز مایع سوز تبدیل بشود حالا هر هزینه‌ای که مصرف‌کننده دارد انجام می‌دهد یک چیزی حدود ۶ ماهه‌ی این پول برمی گردد به خاطر آن قیمت کمتر گازمایع نسبت به بنزین. صرفه دارد من این هم اشاره بکنم جایگاه داری که می‌خواهد جایگاه گازمایع بزند بازگشت سرمایه‌اش حدود سه سال است یعنی استقبال برای ایجاد جایگاه هم بسیار بالاست دولت هم می‌تواند هیچ نقشی نداشته باشد فقط مجوز بدهد بخش خصوصی راحت این جایگاه‌ها را ایجاد بکند.

آقای عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت پخش روی خط ارتباطی ماست آقای عرب عامری بفرمایید که چرا تا الان علی رغم بندهای قانونی متعددی که وجود دارد هنوز ال. پی. جی به سبد سوخت خودرویی کشور وارد نشده است؟
آقای علی اکبر عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت پخش و پالایش‌های نفتی: حالا بحث و آمارهایی که دوستان اعلام کردند یک بار هم حالا با توجه به اینکه. شاید دقیق‌تری در اختیار ما به عنوان شرکت ملی پخش باشد با توجه به تکلیفی که حالا ظاهراً در برنامه هفتم برای وزارت نفت قرار است به انجام بشود ما تا سه سال اول ظاهراً ۱ میلیون و ۵۰۰ که تقریباً می‌شود روزانه ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۵۰۰ باید گاز مایع را در سبد حمل و نقلی کشور بتوانیم زیرساختش را ایجاد کنیم فکر کنید این آماری که من می‌گویم خدمتتان باید در نهایت بتوانید به این نتیجه برسید که آیا واقعاً این کار انجام بشود یا یک تصمیم دیگری گرفته بشود ما در حال حاضر در دو سبد سوختی ما یکی بنزین و یک سی. ان. جی در کشور تقریباً ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون بنزین را داریم و حدوداً ۲۲ تا ۲۴ میلیون مترمکعب که معادل میلیون لیتر بنزین می‌شود الان مصرف داخل کشور ما در بحث حمل و نقلی خودرویی است ما الان روی بحث سی. ان. جی تقریباً در کشور ۸ درصد و در استان‌هایی که مشمول این طرح زیر ۱۰۰ کیلومتر هستند بالغ بر ۱۵ درصد کاهش استفاده از سی. ان. جی را داریم که این کاهشه اگر شرایطی ایجاد بشود که ما آن سبد سوختی سی. ان. جی را بتوانیم با اضافه کردن خودروهای تولیدی و تبدیل کارگاهی بتوانیم این را برگردانیم به حالت اول تقریباً ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون را از این ۴ میلیون را با سی. ان. جی در همین شرایط توانستیم جبرانش کنیم.

الان ما مشخصاً داریم راجع به ال. پی. جی داریم صحبت می‌کنیم الان شما آمادگی دارید این را انجام بدهید که برگردد ال. پی. جی به سبد سوختی؟
آقای عرب عامری: احداث نگاه کنید میزان چهار میلیونی که اعلام شده با توجه به اینکه ما در این ۸ تا استان نزدیک ۶۰ میلیون لیتر از بنزین مصرفی ما در این ۸ استان است ۴ میلیون روزانه اصلاً مقداری نیست که بتواند با آن رقابت کند ما جایگاه‌های سوخت مایع که اصلاً از لحاظ هزینه‌ای مطمئناً هزینه‌ای پایین‌تری احداثشان نسبت به ال. پی. جی دارد در حال حاضر طبق اعلام خود انجمن سندیکایشان ضررده هستند اغلب.

نه الان سؤال من چیز دیگری است الان شما آمادگی دارید که این را اضافه بکنید به سبد سوختی؟
آقای عرب عامری: بله ما. قاعدتاً تکلیف داریم انجام می‌شود.

نه قانون زیرساختی که داشتیم دیگه مثلاً باید زیرساخت‌هایش آماده می‌شد اشاره کردند الان اینکه شما بیاورید در سبد سوختی مثلاً از صادراتتان کم بکنید دارید یا خیر؟
آقای عرب عامری: اولین چیزی که می‌خواهد استاندارد است استاندارد اگر تضمین هم شده باشد هنوز ابلاغیه‌ای نیامده.

حالا اگر ابلاغیه‌اش بیاید شما چقدر آمادگی دارید این کار را انجام بدهید؟
آقای عرب عامری: ما از طریق یک فراخوان جایگاه احداث می‌کنیم و طبق آن ساز و کار اداره استاندارد که انجام بدهد.

چقدر طول می‌کشد؟ زمان می‌دهید لطفاً؟
آقای عرب عامری: بستگی به تعداد متقاضیان دارد در هر استانی.