استان‌ها بازوی اجرایی دولت در تحقق رشد ۸ درصدی هستند، رئیس جمهور در این مسیر تکالیفی را با توجه به ظرفیت‌های هر استان تعیین کرده است، استانداران از برنامه‌های خود برای حرکت سریع در تحقق این وعده دولت سخن می‌گویند. انتخاب رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برخلاف دو دولت گذشته، پایتخت‌نشینی نبود و به محض آغاز به […]

استان‌ها بازوی اجرایی دولت در تحقق رشد ۸ درصدی هستند، رئیس جمهور در این مسیر تکالیفی را با توجه به ظرفیت‌های هر استان تعیین کرده است، استانداران از برنامه‌های خود برای حرکت سریع در تحقق این وعده دولت سخن می‌گویند.
انتخاب رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برخلاف دو دولت گذشته، پایتخت‌نشینی نبود و به محض آغاز به کار، تمرکززدایی از مرکز و احصاء اختیارات قابل واگذاری به استانداران در دستور کار دولت قرار گرفت. توجه ویژه رئیس‌جمهور به استان‌ها، وی را برآن داشت تا با انجام سفرهای استانی، از نزدیک پیگیر پیشرفت‌های هر استان باشد. آیت‌الله رئیسی تصمیم گرفته است تا از حس تبعیضِ ریشه کرده در روان و باور مردم ایران بکاهد. در ارزیابی دلایل تصمیمات و اقدامات و سخنان وی و اعضای دولتش هم باید مبنای تحلیل همین نگاه باشد.
رئیس جمهور درپی قانونمند کردن این دیدگاه، این مهم را نهم اسفند در نشستی با استانداران سراسر کشور، مورد تاکید قرار داد و مسئولیت اصلی تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد را که در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شده، با استانداران دانست. دو روز بعد (۱۱ اسفند) در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه تمرکززدایی از ضرورت‌های مهم در افزایش کارآمدی نظام اداره کشور است، گفت «وزرا به طور جدی در راستای تمرکززدایی اقدام کنند و اختیار آن دسته از تصمیم‌گیری‌ها را که نیازی به بررسی و اتخاذ آن‌ها در مرکز نیست، به استانداران تفویض کنند که استانداران هم با تدوین برنامه‌هایی این مأموریت مهم را پیگیری و دنبال می‌کنند.»
در همین راستا، دولت با راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت که منابع آن از طریق فروش مازاد دارایی دستگاه‌ها و همچنین مازاد مالیات استانی تأمین می‌شود، اختیارات استانداران را برای برنامه‌ریزی، رشد و توسعه متوازن استان‌ها افزایش داد تا اعتبارات عمرانی و توسعه‌ای استان‌ها به صورت نظام‌مند پرداخت شود.
تعدادی از استانداران به اقدامات خود در این زمینه را تشریح کردند:

 زارعی‌کوشا: فعال شدن اقتصاد مرزی و دیپلماسی مرزی در دولت سیزدهم
«اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان گفت: ما شرایط متفاوتی را به ویژه در سال ۱۴۰۱ پشت سر گذاشتیم. توطئه‌ها و اغتشاشات، استان را چند ماه درگیر کرد. اما خوشبختانه بر اساس گزارش‌های رسمی نهادها و و مراجع در دو سال گذشته در همه شاخص‌های اقتصادی رشد محسوسی را شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: در شاخص اشتغال و نرخ بیکاری، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رفع خلاءهای بهره‌وری بخش‌های مختلف اقتصاد شامل کشاورزی، صنعت و خدمات، رشد محسوسی داشتیم. فعال شدن مرز استان کردستان، بازارچه‌های مرزی و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد مرزی و فعال شدن دیپلماسی مرزی ایران در دولت سیزدهم کاملا قابل مشاهده است.
استاندار کردستان در تشریح اقدامات دولت در حوزه زیرساختی و عمرانی، گفت: بعنوان مثال، در حوزه حمل‌ونقل، امسال راه‌آهن کردستان را پس از ۲۰ سال به بهره‌برداری رساندیم که می‌تواند در توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اقتصادی از یک سو و حمل‌ونقل کالا در بخش‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی از سوی دیگر ظرفیت خوبی را فراهم کند. مجموعه این اقدامات این امید را به ما می‌دهد که بتوانیم در پایان این دولت در دو سال آینده، توسعه اقتصادی مدنظر را محقق کنیم.

محمدی‌زاده: استان بوشهر تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است
«احمد محمدی‌زاده» استاندار بوشهر نیز با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور دوبار به استان بوشهر سفر کرد، سفر اول او در مهرماه ۱۴۰۰ و سفر دوم در اسفندماه ۱۴۰۱ بود و سفری هم برای افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت در سال۱۴۰۲ داشت. در این دو سفر جمعاً حدود ۲۰۰ پروژه برای استان بوشهر مصوب شد. منابع تامین این پروژه‌ها بخشی از محل سازمان برنامه، بخش بیشتری از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت و گاز و پتروشیمی‌ها و بخشی نیز از محل وزارتخانه‌ها بود.
وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر، اکثر قریب به اتفاق این پروژه‌ها آغاز شده‌اند و پیشرفت قابل توجه و خوبی دارند. بخشی که در سفر دوم مصوب شدند و طی نیمه اول سال ابلاغ شدند هم در فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارند و روند آن‌ها طی می‌شود و انشاالله در دهه فجر همه این پروژه‌ها با هم آغاز می‌شوند.
استاندار بوشهر تصریح کرد: طی روزهای گذشته دیداری با معاون اول رئیس جمهور و معاونین وی داشتم و از وی دعوت کردم که در مراسم افتتاح بخشی از پروژه‌هایی که به اتمام رسیده و آماده افتتاح هستند و بخشی که آماده آغاز عملیات اجرایی هستند، حضور یابند. اکنون استان ما تقریبا تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است.

 فخاری: تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره است
«علیرضا فخاری» استاندار تهران نیز درباره تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این استان در راستای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: امسال فعالیت‌های دولت سیزدهم، تمرکز بر پروژه‌های نیمه‌تمام است، امیدواریم این پروژه‌ها به همت دولت به نتیجه برسد.
وی افزود: از جمله مواردی که در روزهای گذشته داشتیم، افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) در شهرستان شهریار بود که سالیان متمادی در وضعیت نامناسبی قرار داشت و باعدم تخصیص به موقع بودجه، حدود ۳۴ سال طول کشید تا اینکه پروژه با یک فاصله ۱۴ ماهه و تلاش دوستانی که در حوزه وزارت بهداشت و درمان بودند، با تأمین کادر درمان و تجهیزات مناسب، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۳۱۳ تخت به ظرفیت تخت‌های استان اضافه شد.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه سرانه نیاز مردم در موضوعات مختلف باعث می‌شود که دولت به تلاش و تکاپو بیفتد تا این نیازها را در اولویت خود قرار دهد، گفت: حوزه‌های راه، حمل‌ونقل، مسائل مربوط به تأمین و چگونگی تامین و انتقال آب، حوزه‌های زیرساختی برق و بحث‌های زیست محیطی و چگونگی بازگردانی آب، جزو پروژه‌های اساسی است که در دستور کار دولت و به تبع آن، استانداران، فرمانداران و مسئولان سازمان‌های مختلف قرار دارد. تا بتوانیم بخشی از نیازمندی‌های عمومی کشور و استان‌های مربوطه را تأمین کنیم. در آینده‌ای نزدیک هم شاهد بهره‌برداری پروژه متروی پرند خواهیم بود که آمادگی کامل ایجاد شده و بخش‌های مربوط به سیگنالینگ و ارتباطات رادیویی و مسائل مربوط به زیرساخت برق تامین شده است.
فخاری با بیان اینکه در حوزه تأمین آب هم در خود تهران ظرفیت‌های جدیدی را در شرایط بحران پیش‌بینی کردیم، اظهار داشت: در شرایط بحران آب در تهران پیش بینی‌هایی را برای کار گذاشتن منابع زیرسطحی و تأمین آب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در سایر موارد هم برای انتقال آب تلاش‌های جدیدی را انجام می‌دهیم. یکی از پروژه‌های مهم برای انتقال آب در استان تهران، انتقال آب از بخش نشتی آب سد لار است که جزو پروژه‌هایی است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در دستور کار دارد و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و ما بتوانیم از آن نشت آبی که آنجا وجود دارد، برای تامین آب سد لتیان تلاش کنیم تا کسری‌های ما را در حوزه شرق تهران جبران کند.
وی ابراز داشت: تمرکز مدیریت بر منابع آبی در حوزه سد نمرود که حوزه آبریز فیروزکوه است، نیازمندی‌های استان سمنان و هم بخش شرقی استان تهران را تأمین می‌کند. انتقال آب از سد طالقان و همچنین مدیریت بر منابع آب در حوزه سد امیرکبیر هم جزو مواردی است که در دستور کار امور آب قرار دارد.
استاندار تهران یادآور شد: ما در حوزه برق وضعیت مناسبتری داریم و امیدواریم امسال با شرایط جوی و محیطی که مواجه هستیم بتوانیم به خوبی از زمستان عبور کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه مصرف نیازمندی‌های مصرف گاز مردم، خاصتاً در حوزه مصارف خانگی تلاش‌های زیادی در حوزه وزارت نفت انجام می‌شود، همکاران ما در حوزه رفع نیازمندی‌های گاز، تلاش‌های وافری را انجام و ذخیره‌سازی‌هایی را صورت دادند. امیدواریم که با مصرف بهینه و مدیریت مصرف، بتوانیم زمستان امسال را به خوبی بگذرانیم.

 معتمدیان: استان آذربایجان غربی از رکود خارج شده و به رشد ۳.۸ درصدی در اقتصاد رسیده است
«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی هم در خصوص تلاش‌ها برای دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی پروژه‌های استانی توسط استانداران گفت: با توجه به این تکلیف از ناحیه دولت و تاکیداتی که رئیس جمهور داشت ما در سال گذشته برنامه‌های اجرایی خودمان را برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد براساس مزیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در استان بود از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تیم اقتصادی استان مطالعه و بررسی و تصویب کردیم و در حال اجرا هستیم.
وی افزود: به دلیل وجود مرزهای متعدد و بحث معادن بسیار خوب در استان، ظرفیت‌های خوبی که در استان آذربایجان غربی در بحث تجارت بین‌الملل و همچنین در بخش کشاورزی و صنعت وجود دارد. مهم‌ترین بخشی را که به عنوان پیشران انتخاب کردیم، بحث معدن با ۹ درصد پیشرفت به عنوان مهم‌ترین بخش توسعه‌ای است که سه گام اصلی طراحی، مطالعات و اکتشافات را اجرایی کردیم.
معتمدیان گفت: استخراج و بهره‌برداری بزرگترین پروژه ژئوفیزیک هوایی شمال غرب را از سال گذشته از طریق ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی را در پهنه‌های جنوبی استان آغاز کرده‌ایم. همچنین در بحث احداث صنایع معدنی در استان بحمدالله از طریق بخش‌های خصوصی و بخش‌های حاکمیتی و بخش‌های دولتی نیز سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام شده است.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: در مجموع با ارزیابی که از پیشرفت برنامه‌ها در جهت رشد اقتصادی داشتیم سال گذشته بیش از ۳.۸ درصد میزان رشد اقتصادی استان بود که از حالت رکود خارج شدیم امیدواریم امسال نیز با برنامه‌هایی که پیگیری کرده و انجام داده‌ایم بتوانیم رشد قابل توجهی را در حوزه اقتصادی استان داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سایر شاخص‌هایی هم که با مباحث اقتصادی استان مرتبط هستند از جمله در بحث کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال وضعیت خوبی داریم. فضای کسب و کار در استان براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته بهبود یافته است و بر اساس نقشه راهی که مورد تاکید دولت است، اصلاحات اقتصادی را در استان پیگیری می‌کنیم.

 دوستی: تحول در کشاورزی، آبزی‌پروری، معادن و ترانزیت استان هرمزگان
«مهدی دوستی» استاندار هرمزگان هم درباره این مسئولیت محول شده از سوی رئیس جمهور در استان تحت مدیریت خود، گفت: دو تکلیف در برنامه دیده شده است نخست رشد ۸ درصدی و دیگر اینکه ۳۰ درصد از این رشد از محل بهره‌وری تامین شود و ما برای هر دو تکلیف دو برنامه جداگانه داریم.
وی تاکید کرد: رشد اقتصادی، فرزند انباشت سرمایه است یعنی در ابتدا باید انباشت سرمایه‌ای شکل بگیرد و سرمایه‌گذاری که براساس این انباشت سرمایه‌ای انجام شود، منجر به رشد اقتصادی خواهد شد. در حوزه رشد اقتصادی تمرکز ما بر معادن است به دلیل اینکه از بعد اقتصادی معادن نسبت به صنعت، رشد سریع‌تری را رقم می‌زنند.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری در برنامه استان برای دست‌یابی به نرخ رشد ۸ درصدی قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا امیدوار هستیم، امیدواریم بخشی از این رشد اقتصادی و انباشت سرمایه با فعالیت در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری رقم بخورد.
دوستی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان فقط در یک مصوبه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو اختصاص داده شد و این باعث شد که تولید میگو از حدود ۱.۵ تا دو تن در هکتار به ۶ تن در هکتار برسانیم که اتفاق بسیار خوبی بود. اصلاح و نوسازی باغات مصوبه دیگری بود که موجب شد بخش زیادی از باغات در سفر رئیس جمهور نوسازی شود، سدهایی در دولت‌های قبل ساخته شده بود اما شبکه انتقال آب آن‌ها تکمیل نشده بود که رئیس جمهور در سفر دستور تکمیل این پروژه‌ها را دادند و تکمیل شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بعد دیپلماسی اقتصادی نیز رئیس جمهور و دولت اقدامات بسیار خوبی را داشتند ما شاهد افزایش سهم ترانزیت هستیم و این افزایش سهم ترانزیت، به توسعه استان هرمزگان که قطب اصلی ترانزیت کشور هستیم، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 عباسی: زودتر از زمان مشخص شده به رشد اقتصادی ۸ درصدی می‌رسیم
«اسدالله عباسی» استاندار گیلان نیز به گفت: مزیت استان ما بر اساس آمایش سرزمینی که داشتیم، بیشتر در بخش مربوط به اقتصاد کشاورزی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا بوده است. با توجه به اینکه خط راه‌آهن شمال به جنوب در ماه‌های آینده وصل می‌شود، ما هدفگذاری کردیم که بتوانیم زودتر از زمانی که تعیین شده، به رشد ۸ درصدی دست پیدا کنیم. برای رسیدن به این نقطه تلاش کردیم که سرمایه‌گذاری، به ویژه مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را داشته باشیم که در حال حاضر از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
وی با بیان اینکه برای تولیداتمان زنجیره ارزش ایجاد کردیم، تأکید کرد: از مزرعه تا بازار هدف را در نظر گرفتیم. میزان صادرات را به ویژه به کشورهای منطقه، افزایش دادیم. تلاش کردیم از ظرفیت‌هایی که در استان ما وجود دارد، بهره‌گیری کنیم.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در موضوع کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و آبزی‌پروری و اقتصاد دریا که مسئله تجارت، گردشگری و کشتی‌سازی را شامل می‌شود، می‌توانیم برنامه‌های راهبردی که رئیس‌جمهور اعلام کرده را تحقق ببخشیم و همه سعی و توان خود را بکار می‌گیریم تا به آن دست پیدا کنیم.
«غلامعلی حیدری» استاندار چهارمحال و بختیاری هم درباره پیشرفت ۸ درصدی پروژه‌های استانی توسط استانداران گفت: استان ما در ابتدای دولت در نرخ بیکاری در رتبه دوم قرار داشت به همین دلیل تدابیری در این زمینه اندیشیده شد که یکی از موضوعات مهم استان بحث اشتغال بود و مهاجرت‌هایی انجام می‌شد و مشکلات اجتماعی نیز به دلیل نرخ بیکاری وجود داشت.
وی یادآور شد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از جوان‌ترین استان‌های کشور است و نیروی کار فعالی دارد؛ لذا تدابیری از جمله استفاده از بخش خصوصی، راه‌اندازی اتاق بازرگانی، تشکیل جلسات منظم گفت‌وگوی دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها اندیشیده شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ما همچنین برای صادرات غیرنفتی تلاش کردیم و خوشبختانه در پایان ۱۴۰۱ براساس اعلام مرکز آمار ایران ۸ پله صعود کردیم و از رتبه دهم به رتبه دوم در کشور رسیده‌ایم؛ یعنی هشت پله ایجاد اشتغال انجام شده است و این روند را حتما دنبال و پیگیری می‌کنیم.
حیدری گفت: در سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال بختیاری جلسات خوبی با هلدینگ‌ها و سازمان‌های ملی داشتیم. مصوبات بسیار خوبی در راستای ایجاد اشتغال و بحث پتروشیمی و پالایشگاه و توسعه برخی از مراکز صنعتی از جمله تمرکز روی کارگاه‌ها و صنایعی که راکد بودند، انجام شد، بیش از ۶۸ کارگاه مهم که راکد بودند بازگشایی شدند. همه این موارد در ایجاد اشتغال تاثیرگذار هستند. خوشبختانه صادرات غیرنفتی استان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی درباره توسعه گلخانه‌های استان هم گفت: در ابتدای دولت ۳۰ هکتار گلخانه داشتیم و خوشبختانه اکنون به ۸۰ هکتار دست پیدا کرده‌ایم. ظرفیت خوبی برای گردشگری و بوم‌گردی ایجاد شده است و سند توسعه و پیشرفت استان را تنظیم کردیم.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحث توسعه آمایش گردشگری و بوم‌گردی گفت: ۸۰ مجوز گردشگری و بوم‌گردی صادر شد. توسعه دامداری‌ها در دستور کار قرار گرفت.
حیدری با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانش بنیان عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیار جلسه بسیار خوبی با ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال داشتیم این شرکت‌ها تولیدات بسیار خوبی داشتند که حتماً در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال موثر هستند.
وی ادامه داد: به‌رغم اینکه فصل کار در استان چهارمحال بختیاری به دلیل سرمای هوا محدود است اما بحمدالله مدیران جهادی اقدامات بسیار خوبی در راستای تکمیل پروژه‌ها داشتند. یکسری پروژه‌های پیشران در استان وجود داشت که خوشبختانه با تزریق اعتبار اجرایی شد. ۶۵ درصد استان با مشکل تنش آبی مواجه بودند که در سفر استانی این مشکل حل شد.
حیدری ادامه داد: در اجرای نهضت ملی مسکن ۴۰۰۰ واحد روستایی و شهری در این استان افتتاح شد. ساختمان دانش‌بنیان و توسعه صنعت و برخی از کارگاه‌های صنعتی در سفر استانی رئیس جمهور افتتاح شد.
حیدری خاطرنشان کرد: مردم انصافاً استقبال خوبی از رئیس جمهور داشتند، حضور پرشور مردم در مراسم استقبال از رئیس جمهور به معنای حمایت از سیاست‌های دولت و رضایتمندی از کارهایی است که در این زمان کوتاه انجام شده است، خوشبختانه بخش مهمی از وعده‌های دولت عملی شده است.

 احمد زاده: کهگیلویه و بویراحمد مطمئنا به رشد اقتصادی ۸ درصدی دست خواهد یافت
«سید علی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد کارهای زیادی در دولت و در همه استانها در حال انجام است. استان ما هم، در حوزه اقتصادی بسیار فعال است. برای اینکه به این رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم، نیازمند سرمایه‌گذاری در استان هستیم و باید تولید بالا برود تا وضعیت اقتصادی ما تکانی بخورد. در حوزه‌های مختلف به خصوص زنجیره‌های ارزش، کار شروع شده است.
به گزارش ایرنا؛ وی تصریح کرد: یک سری سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و صنایع بزرگ شروع شده است که اینها بنیه‌های اقتصادی تحول استان هستند. در زیرمجموعه اینها باید زنجیره‌های ارزش ایجاد شود. استان ما در صنایع بزرگ حرف برای گفتن دارد زیرا تولیدکننده نفت و گاز هستیم. در صنایع کشاورزی هم حرف برای گفتن داریم و زنجیره‌های ارزش کشاورزی فعال شده است. در زمینه شیلات، گیاهان دارویی فعالیت‌های زیادی آغاز شده تا وضع درآمدی و اقتصاد استان تغییر کند. مطمئناً ما به رشد اقتصادی ۸ درصدی خواهیم رسید.