وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست‌دوم گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست. عباس علی‌آبادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به حجم و ظرفیت اقتصاد کشور، باید […]

وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست‌دوم گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست.
عباس علی‌آبادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به حجم و ظرفیت اقتصاد کشور، باید ظرفیت صندوق ضمانت صادرات چند برابر شود. در گام اول سرمایه صندوق باید بیش از دو میلیارد دلار و در آینده بیش از این رقم باشد.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت، استفاده از روش‌های متداول و غیرمتداول برای تامین امنیت تجارت است، در پاسخ به سوالی درباره اختلال در سامانه جامع تجارت، گفت: این جنس مشکلات فنی مرتب پیش می‌آید و حل می‌شود.
وزیر صنعت درباره واردات خودروهای دست‌دوم نیز گفت: آئین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغ‌کننده وزارت صمت نیست.
عباس علی‌آبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه نیز خبر از به تصویب رسیدن آئین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم خارجی در هیئت وزیران داده و گفته بود: دفتر دولت باید به‌زودی این آئین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.
علی‌آبادی در خصوص چالش‌های تامین ارز واردات خودرو ابراز کرد: ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز هم اثر دارد. در موضوع تامین ارز نگرانی دولت این است که با یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور دچار تأثیر و معیشت مردم با تغییر نرخ ارز دچار خطر شود، بنابراین دولت با احتیاط عمل می‌کند.
به‌گفته وی، در حوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی انجام شده است و نگرانی از اینکه هیچ بخشی از اقتصاد دچار آسیب شود وجود ندارد، همچنین ارز همه مواردی که در مورد خودروی برقی اعلام شده، تامین شده است.
وزیر صمت با بیان اینکه واردات در حوزه خودرو برای رفع ناترازی انجام می‌شود، تصریح کرد: ابعاد ناترازی در حوزه خودرو با سایر کالاها متفاوت است، در برخی کالاها مانند گندم، داشتن یک کیفیت قابل قبول کافی است، اما در مورد خودرو تنوع رنگ، مدل، تکنولوژی و غیره وجود دارد که همه می‌توانند ناترازی ایجاد کنند، تا زمانی که ناترازی در این حوزه‌ها وجود داشته باشد، واردات را مناسب می‌دانیم و برای رفع ناترازی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، همچنین سعی می‌کنیم با وضع تعرفه، رقابت سودمند و مناسبی که به‌نفع ظرفیت ملی باشد ایجاد کنیم.
وزیر صمت با اعلام اینکه «در حال برنامه‌ریزی برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ هستیم»، گفت: سرمایه فعلی صندوق ضمانت صادرات کافی نیست و هدف‌گذاری شده است این سرمایه با افزایش ۱۰برابری به دو میلیارد دلار برسد.
وی با تاکید بر اینکه بازار جذاب تولید به‌دنبال دارد، اظهار کرد: نظارت و رقابت کنترل‌گر است که با از میان برداشتن انحصارات بازار در رقابت کامل قرار می‌گیرد و شرایط قابل توجه می‌شود. تولید، دانش‌بنیان و صادرات‌محور سه شعاری است که در دستور کار قرار دارد. تجارت و صنعت کنار یکدیگر فضایی برای رونق اقتصادی به وجود می‌آورند که با توجه به تحولات کنونی نیاز توسعه تجارت کشور است.
علی‌آبادی با بیان اینکه از دیگر نکات مهم در توسعه صادرات اتصال شرکت‌های بزرگ و کوچک به یکدیگر است، گفت: اکنون با برگزاری رویدادهای ماهانه، شرکت‌های صنعتی کوچک را به شرکت‌های بزرگ پیوند می‌دهیم و به‌زودی نیز رقم قابل‌توجهی قرارداد برای حل مسائل روز کشور امضا خواهد شد.
به‌گفته این مقام مسئول در دهه‌های گذشته، سرانجام فعالیت‌های سرمایه‌های انسانی در دانشگاه‌های کشور با توانمندی‌های بسیار، خلق محصول برای ایران نبود، اما با پیگیری‌های انجام‌شده همکاری‌هایی طراحی شده است تا سود سرمایه‌های انسانی به‌نفع کشور باشد که با پیوستن این افراد به شرکت‌های بزرگ ممکن می‌شود.
علی‌آبادی با ابراز اینکه صندوق ضمانت وسیله‌ای برای تامین امنیت تجارت است، تصریح کرد: پیش از این امنیت به‌معنای حفاظت فیزیکی بود و صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با مشارکت امنیت مالی ایجاد کند.
به گزارش تسنیم؛ وی همچنین با بیان اینکه برقراری ارتباط با کشورهای هدف از سوی صندوق ضمانت صادرات راهی برای توسعه تجارت است، گفت: با فراهم کردن شرایط در زمینه کاهش تعرفه‌ها، پیدا کردن مسیرهای خلاف محدودیت‌های تجاری و استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات می‌توان توسعه تجارت را رقم زد.