دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری فعالان اقتصادی داخلی و خارجی آماده شده است. «حجت الله عبدالملکی» در حاشیه دومین روز از نمایشگاه اوراسیا در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای امسال طراحی پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی […]

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری فعالان اقتصادی داخلی و خارجی آماده شده است.
«حجت الله عبدالملکی» در حاشیه دومین روز از نمایشگاه اوراسیا در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای امسال طراحی پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فعالان اقتصادی بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری مناطق به فعالان اقتصادی محسوب می‌شود که مطالعات اولیه هر کدام از این پروژه‌ها انجام شده، زیرساخت‌ها فراهم و مجوز بی‌نام آن صادر شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار مرحله از بسته‌های اقتصادی مناطق آزاد رونمایی شده است، گفت: امروز با ۱۵۰ بسته جدید به ارزش حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، به مجموع یک‌هزار بسته به ارزش ۲۰ میلیارد یورو (معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان) دست یافتیم که متقاضیان می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه کنند.
وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محدودیتی وجود ندارد، تاکید کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در محدوده هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده که ۱۷۰ پروژه از میان بسته‌های پیش‌بینی شده بوده است.
به گفته عبدالملکی، در همین مدت ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد محقق شده است و در سه ماه پایانی امسال نیز به دنبال تحقق تقاضاهای ثبت شده و آغاز فرایند احداث خواهیم بود.
وی تصریح کرد: بر اساس اسناد بالادستی ۶ ماموریت برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است که شامل جهش تولید، جهش صادرات، انتقال فناوری، تامین نیازهای اساسی کشور، تامین مالی از خارج از کشور و عمران و آبادانی منطقه می‌شود که چهار مورد از آن‌ها بین‌المللی محسوب می‌شود.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه این مناطق به عنوان قطب‌های پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان‌کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تیم ملی اقتصاد بین‌الملل اقتصاد کشور هستند، به همین دلیل بیش از یک سوم از صادرات غیرنفتی کل کشور از مبدا این محدوده‌ها بوده است.

 ترانزیت؛ مزیت مطلق ایران
وی با بیان اینکه ترانزیت مزیت مطلق ایران محسوب می‌شود، افزود: بیش از ۷۰ درصد ترانزیت از این مبادی است، اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سطح بین‌الملل شناخته شده نیست که با حضور در رویدادهای داخلی و خارجی در تلاش برای معرفی بیشتر هستیم.
عبدالملکی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال در پنج رویداد بین‌المللی و چهار نمایشگاه داخلی حضور داشتیم، افزود: به‌زودی نیز در رویداد کشور هند شرکت می‌کنیم، زیرا به دلیل ظرفیت بالا با شناخته شدن بیشتر، تقاضای بیشتری را جذب خواهند کرد.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد نقاط اصلی ارتباط با سازمان‌های همکاری‌های بین‌المللی هستند، گفت: ایران می‌تواند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق منطقه ارس، کشورهای حاشیه دریای خزر از انزلی، اتحادیه شانگهای از قشم، گروه بریکس از کیش و هند از چابهار ارتباط تجاری برقرار کند.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: جایگاه بین‌المللی مناطق آزاد رو به رشد است که با عبور از شعار زدگی، به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور به جایگاه اصلی خود بازگردند.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از (۱۳ آذر) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت که تا ۱۶ آذر ادامه خواهد یافت. در این نمایشگاه در متراژی به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ متر مربع، شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه حضور دارند و شرکت‌های ایرانی در همکاری با اعضا بیش از یک‌هزار متر مربع فضای نمایشگاهی را در اختیار گرفته‌اند.