دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: آمار رسمی گویای این است که ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را هم در نظر بگیریم ارزش تجارت واقعی دو کشور به سه برابر این مقدار و بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد. فهیمه دامرودی، دبیرکل […]

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: آمار رسمی گویای این است که ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را هم در نظر بگیریم ارزش تجارت واقعی دو کشور به سه برابر این مقدار و بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد.
فهیمه دامرودی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان از باز بودن مرزهای دو کشور و تداوم تجارت طرفین با وجود تنش‌های اخیر خبر داد و گفت: مرزها باز است و مشکلی در تجارت بین دو کشور وجود ندارد. ماشین‌ها در حال تردد هستند و از روز جمعه اعلام شده که تنش‌های به کل پایان یافته و سفرای دو کشور به محل کار خود بازگردند. دامرودی در واکنش به اخبار منتشرشده درباره تجارت آزاد بین ایران و پاکستان گفت: پیش از این تنش‌ها در مورد تجارت آزاد بین دو کشور صحبت شده بود و حالا هم گفته شده که مذاکرات مربوط به این موضوع از دو هفته آینده آغاز می‌شود؛ بازگشت سفرا به محل کار خود نیز موید این است که گفت‌وگوها در این باره انجام خواهد شد. با وجود حجم چشمگیر تجارت دو کشور برقراری تجارت آزاد به نفع دو طرف است. وی در پاسخ به اینکه آیا آزاد شدن تجارت دو کشور می‌تواند به کاهش قاچاق کالاهای ایرانی به پاکستان بینجامد، اظهار کرد: بیشترین کالایی که از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود، سوخت و به طور ویژه بنزین است. در همین حال آمار رسمی گویای این است که ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را هم در نظر بگیریم ارزش تجارت واقعی دو کشور به سه برابر این مقدار و بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین ارزش صادرات ایران به پاکستان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۱۸ درصد رشد داشته و تسهیل جریان تجارت می‌تواند این رقم را افزایش دهد. دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان همچنین به وضعیت تهاتر کالا میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ اتاق بازرگانی زاهدان در ایران و اتاق کویته در پاکستان قراردادی برای تهاتر کالا امضا کردند اما تاکنون تجارتی مبتنی بر این قرارداد صورت نگرفته است، با این وجود تهاتر کالا ایران و پاکستان به واسطه سازمان توسعه تجارت برقرار است.
بنا بر گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در مهر ماه سال جاری منتشر کرده آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱، ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به پاکستان ۱۸.۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته و ارزش واردات ایران از پاکستان نیز در این سال ۲.۷ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است.


بنا بر این گزارش در دو سال اخیر واردات ایران از پاکستان نسبت به صادرات ایران به پاکستان رشد بیشتری داشته و بر همین اساس تراز تجاری ایران با پاکستان از حدود ۹۴۸.۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۴.۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
همچنین گفتنی است در سال ۱۴۰۱ سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، مواد قیری و موم‌های معدنی با اختلاف زیاد نسبت به دیگر گروه‌های کالایی از ایران به مقصد پاکستان صادر شدند. این کالاها در سال ۱۴۰۱ سهم ۴۰.۸ درصدی از کل صادرات ایران به پاکستان را به خود اختصاص دادند و ارزش حاصل از صادرات آن‌ها به ۶۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید.
به گزارش ایلنا؛ در همین حال گفتنی است که در سال ۱۴۰۱، ۸۵.۷ درصد از واردات پاکستان به ایران را غلات تشکیل دادند. در این سال ۷۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار غلات از این کشور به ایران وارد شد.