عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای جبران ناترازی در مصرف بنزین تولید خودروهای کم مصرف توسط خودروسازان است. علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: در خصوص کیفیت خودروها و کیفیت سوخت و خیلی از مسائل […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای جبران ناترازی در مصرف بنزین تولید خودروهای کم مصرف توسط خودروسازان است.
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: در خصوص کیفیت خودروها و کیفیت سوخت و خیلی از مسائل دیگر ما نیازمند زیرساخت هستیم تا مشکل ناترازی بنزین را حل کنیم.
کریمی در ادامه گفت: در بحث نا ترازی بنزین فقط بحث درست مصرف کرد نکردن مردم مطرح نیست که از مردم بخواهیم این فرآورده‌ی سوختی را کمتر مصرف کنند. بلکه ما نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که ایجاد این زیرساخت‌ها وظیفه‌ی دولت است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید برای ایجاد این زیرساخت‌ها برنامه ریزی و سیاست‌گذاری کند افزود: دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بنگاه‌ها شرکت‌ها و بخش خصوصی این مسائل را پیش ببرد تا بتوانیم مشکل ناترازی بنزین را در کشور حل کنیم.
کریمی خاطرنشان کرد: عامل مهم دیگر در بروز معضل ناترازی بنزین در کشور قاچاق سوخت است. سوخت در کشور ما از قیمت پایینی برخوردار است و همین مسئله انگیزه‌ای برای سودجویان و کشورهای همسایه ایجاد کرده تا بخشی از سوخت تولیدی و تحویلی به بازار را از گردونه‌ی مصرف خارج کنند و از کشور قاچاق کنند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: ما روزانه شاهد این هستیم که میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود. این امر در واقع خروج یک سرمایه‌ی عظیم از کشور است. برای مدیریت سوخت این مشکلات را مرتفع کنیم.


کریمی گفت: باید همزمان هم مردم تشویق شوند که کمتر سوخت مصرف کنند، هم فرهنگ‌سازی برای مصرف کمتر و بهینه‌ی انرژی انجام شود و از مصرف مصرفانه آن‌ها جلوگیری شود و هم دولت تلاش کند و سیاست‌گذاری کند و خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای با استاندارد بالا و با کیفیت کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی مخصوصاً در سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند به ما کمک زیادی در کاهش مصرف سوخت کند.
کریمی در ادامه بیان کرد: در قسمت بعدی نیز باید از قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور جلوگیری کرد که راهکارهای خاصی نیز برای این منظور وجود دارد. مجموعه‌ی این اقدامات در کنار هم می‌تواند بر کاهش ناترازی بنزین تاثیرگذار باشد.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: فقط اینکه ما سیاست‌های قیمتی را اعمال کنیم نمی‌تواند به تنهایی بر کاهش ناترازی اثرگذار باشد. باید مجموعه‌ی این عوامل در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم با یک زمان‌بندی مناسب این مشکل را حل کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: واقعیت غیر قابل انکاری که وجود دارد این است که وضعیت نا ترازی مصرف و تولید بنزین و گازوئیل در کشور به گونه‌ایست که این نا ترازی و این وضعیت ناپایدار نمی‌تواند بیش از این ادامه پیدا کند و استمرار داشته باشد، زیرا با افزایش بیشتر مصرف هم مجبور به واردات می‌شویم.
به گزارش مهر؛ کریمی بیان کرد: علاوه بر محدودیت‌های ارزی که دولت برای واردات بنزین دارد خود واردات فرآورده‌ی سوختی مشکل است. یعنی اگر ما ارز مورد نیاز را نیز در اختیار داشته باشیم در واردات آن‌ها مشکل داریم. این مسئله باعث می‌شود که بازار به شرایط ناپایداری برسد و هر چه زودتر این تصمیمات و تدابیر اتخاذ شود برای اقتصاد کشور و اداره‌ی امور کشور مفیدتر خواهد بود.