یک کارشناس امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی به تنهایی نمی‌تواند جلوی فراریان مالیاتی را بگیرد، باید همه ابزارهای اقتصادی دولت و مجلس در اختیار این سازمان قرار گیرد تا شاهد مالیات‌ستانی عادلانه باشیم. «محمدرضا جعفریان» درباره سهم مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: فراریان مالیاتی چند درصد از مردم هستند که با اقدامات […]

یک کارشناس امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی به تنهایی نمی‌تواند جلوی فراریان مالیاتی را بگیرد، باید همه ابزارهای اقتصادی دولت و مجلس در اختیار این سازمان قرار گیرد تا شاهد مالیات‌ستانی عادلانه باشیم.
«محمدرضا جعفریان» درباره سهم مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: فراریان مالیاتی چند درصد از مردم هستند که با اقدامات و ترفندهای مختلفی اقدام به فرار از پرداخت مالیات می‌کنند؛ این مسئله باعث شده است تا شکاف طبقاتی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه اکنون کارمندان و اصناف مالیات خود را پرداخت می‌کنند اما دانه درشت‌ها از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند، ادامه‌داد: در گذشته جلوی این فرارهای مالیاتی گرفته نشده است در همین راستا باید همه ابزارها و اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه فرار مالیاتی منجر به اقتصاد زیرزمینی می‌شود، گفت: باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در کنار دولت قرار گیرند و اطلاعات را در اختیار سازمان مالیات قرار دهند. همچنین مجلس شورای اسلامی نیز قوانین یا راهکارهای مورد نیاز سازمان مالیاتی را وضع کند تا با استفاده از همه ابزارها گلوگاه فرار مالیاتی بسته شود.
وی اضافه‌کرد: سازمان امور مالیاتی نیز موظف است تا گزارش‌ها و عملکرد خود در شناسایی مودیان جدید، فرارهای مالیاتی و تحقق درآمدها را اعلام کند و در این صورت است که مردم با رغبت بیشتری مالیات می‌دهند.


جعفریان با اشاره به شفافیت مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، عنوان کرد: شفاف‌سازی نیاز به ادبیات و رفتار جدیدی دارد، این امر باید در همه ابعاد اخذ مالیات اجرایی و عملیاتی شود و در این صورت است که همه جامعه از شفافیت استقبال می‌کنند.
وی بیان‌داشت: نیاز است تا شفاف‌سازی از بالاترین تا پایین‌ترین سطح کشور اجرایی شود و این‌گونه نباشد که برای عده‌ای یا گروهی تبعیض ایجاد و باعث ایجاد راه برای فرار مالیاتی شود، ضمن اینکه برای ایجاد شفافیت نیاز به زیرساخت ها، مکانیزم‌های لازم، قانون و اطلاعات جامع است.
کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه دولت در موضوع مالیات همچنان باید از بخش‌های تولیدی و توزیعی کشور حمایت کند، گفت: در ۲ سال گذشته دولت اقدام به کاهش نرخ مالیات تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد کرده است که این اقدام ستودنی است و نیاز به استمرار دارد.
وی عنوان کرد: برای اینکه اقتصاد به حرکت در بیاید و از سرگردانی سرمایه‌ها و انباشته شدن آن‌ها در بانک‌ها جلوگیری شود، نیاز به حمایت از فعالان اقتصاد است.
به گزارش ایرنا؛ جعفریان اضافه‌کرد: از این رو اگر قرار است ۵۰درصد به بودجه ۱۴۰۳ افزوده شود، باید منابع اخذ مالیاتی و تاکید بر شناسایی فراریان مالیاتی به‌طور مستمر به جامعه گزارش شود تا مردم با اعتماد به سازمان امور مالیاتی، مالیات‌ها را
پرداخت کنند.