آفتاب یزد- گروه شبکه: «بی کیفیت» و «گران»، دو واژه است که در مورد خودروهای داخلی زیاد شنیده ایم. موضوعی که سالهاست نسبت به آن از سوی مردم و حتی پلیس اعتراض می‌شود اما دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نسب به آن بی‌توجه هستند. البته علاوه بر کیفیت و گران بودن، […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: «بی کیفیت» و «گران»، دو واژه است که در مورد خودروهای داخلی زیاد شنیده ایم. موضوعی که سالهاست نسبت به آن از سوی مردم و حتی پلیس اعتراض می‌شود اما دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نسب به آن بی‌توجه هستند. البته علاوه بر کیفیت و گران بودن، باید عدم خلاقیت در طراحی خودروهای داخلی را نیز به خودروهای سایپا و ایران خودرو اضافه کرد. این دو خودروساز معتقدند که بهترین خودرو را تولید می‌کنند اما این در حالی است که همین خودروها حتی در کوچکترین تصادفات هم جان‌های بسیاری را گرفته است. قسمت تلخ ماجرا هم اینجاست که با این وضعیت خودرویی که تولید می‌کنند و اکثریت جامعه هم از آن ناراضی هستند به خصوص در مورد قیمت آن‌ها که روز به روز گران‌تر می‌شود، آنهم بدون آنکه مزیت قابل درخوری داشته باشند، اما باز هم سایپا و ایران خودرو گله دارند از اینکه بودجه کمی به آن‌ها اختصاص می‌یابد. مثل حالا که وزیر صمت از بانک مرکزی درخواست ۱۵ همتی برای سایپا و ایران خودرو داشته است. عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی تخصیص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی به دو شرکت بزرگ خودروساز را خواستار شد. در این نامه که در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲ صادر شده، آمده است: «همانگونه که مستحضر هستید به علت‌عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تامین نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند. لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمائید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به فوریت افزایش یابد.»
اما در حالی وزیر صمت ازعدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو صحبت می‌کند که مطابق آمارها قیمت خودرو در ۱۴روز گذشته به طور میانگین ۳.۳درصد افزایش را تجربه کرده است.


 واکنش کاربران
حالا این درخواست وزیر صمت مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «در این خودروسازی‌ها رو ببندین مثل کشورهای دیگه خودرو باکیفیت وارد کنید. هر روز خودروهای بی‌کیفیتشان رو گران می‌کنند و بعد میگن داریم ضرر میدیم».
کاربر دیگری گفته است: «فقط ارز می‌خورند و نتیجه برای کشور مردم: نارضایتی فراوان، ایجاد مشکلات روحی و مالی بخاطر کیفیت پایین و خرج زیاد و تصادف و کشته، آلودگی هوا، مصرف بنزین بالا، هدر رفت آب برق گاز، رانت فراوان واسه پروژه‌های شکست خورده مثل تغییر چراغ و صندوق و…».
دیگری نوشت: «بعد کی قرار هست اینها این پول‌ها رو پس بدهند. تو رو به اون خدایی که می‌پرستید این دو تا خودروساز رو خصوصی کنید و ملت رو نجات بدهید، بزرگترین اشتباه دولت در مسئله خصوصی‌سازی این هست که دولت کارخانجات رو به صورت صددرصدی واگذار میکنه و در بیشتر مواقع حتی پول زمین هم از خریدار دریافت نمیشه و این خریدار را به طمع می‌اندازد تا با تعطیلی بنگاه اقتصادی و ورشکستی بدون زحمت زمین‌ها را با قیمت چندین برابری بفروش برساند که دوای این درد هم خصوصی‌سازی فقط باید بشرط فروش تجهیزات باشه و شامل زمین نشود تا کسی که پا پیش می‌گذارد به‌فکر تصاحب و فروش زمین نیفتد و زمین در مالکیت دولت بماند و تولید‌کننده تا زمانی که در آن محل مشغول تولید است می‌تواند به تولید ادامه دهد و به محض ورشکستگی، زمین و اصل بنگاه به مالکیت دولت برگردد».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «۱۵هزار میلیارد ناقابل واسه دو خودرو ساز! بخشنامه واسه افزایش تعرفه واردات خودرو. عدم شماره‌گذاری و ترخیص خودرو‌های وارداتی. عدم صدور بخشنامه واسه ورود خودرو‌های کارکرده. چه خبره؟».
کاربر دیگری گفته است: «یعنی چی‌عدم تغییر قیمت داشتند، پدرمون رو درآوردید از بس که خودروها رو گران کردید حالا خوبه هیچی هم ندارند».