در طرح‌های آمایشی که تهیه می‌شود باید به محدودیت‌ها و بضاعت‌های آبی هر منطقه توجه کنیم؛ وقتی کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است؛ بدین معنی است که آب قید اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰درصد مساحت ایران است. عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، […]

در طرح‌های آمایشی که تهیه می‌شود باید به محدودیت‌ها و بضاعت‌های آبی هر منطقه توجه کنیم؛ وقتی کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است؛ بدین معنی است که آب قید اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰درصد مساحت ایران است.
عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، اظهار داشت: برای اینکه به توسعه پایدار در کشور برسیم باید به هر سه رکن محیط زیست، اجتماع و اقتصاد توجه داشته باشیم.
وی افزود: برای دستیابی به این سه رکن باید الگوهای توسعه که برای هر منطقه از کشور در نظر گرفته می‌شود، این الگوهای توسعه، آمایش پایه باشد؛ وقتی می‌گوییم آمایش پایه، یعنی الگوها و زمین‌ها و حوزه‌های توسعه در هر منطقه را مطابق با بضاعت‌های طبیعی، اجتماعی و فرهنگی آن منطقه و محدودیت‌های زیست بومی و طبیعی آن منطقه ببینیم.
سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: ما در امر توسعه با بهره‌برداری از منابع محدود محیط زیستی کار داریم، خاک، آب، جنگل و حتی مثلا پرندگان مهاجر، اینها منابع محیط زیستی هستند و بهره‌برداری از منابع محیط زیستی باید تا مرزهای تاب‌آوری باشد؛ یعنی باید شدت و مقدار بهره‌برداری به گونه‌ای باشد که در دوره‌های مشخص، امکان ترمیم آن مقادیر مصرف شده و احیای شرایط اولیه فراهم باشد تا لطمه نبیند، آب هم همینگونه هست.
وی ادامه داد: در طرح‌های آمایشی که تهیه می‌شود باید به محدودیت‌ها و بضاعت‌های آبی هر منطقه توجه کنیم؛ وقتی کشور ایران بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است؛ بدین معنی است که آب قید اصلی در تعیین الگوی توسعه در بیش از ۷۰درصد مساحت ایران است.
بزرگ‌زاده با بیان اینکه هر الگوی توسعه برای هرگوشه کشور بخواهد طرح ریزی شود، باید این الگو، آب محور باشد، گفت: نقشه راه را شورای عالی آب و وزارت نیرو به عنوان دبیرخانه شورای عالی آب تدوین کرده و پیش‌نویس آن را در اختیار همه قرار داده است؛ در شورای عالی آب مصوب شده و در مسیر پیدایش و تکامل خودش، تأیید نهادهای عالی را اخذ خواهد کرد.
وی افزود: در نقشه راه آب کشور، این مسئله که بایستی بضاعت‌های آبی هر منطقه در توسعه دیده شود، مورد توجه قرار گرفته و برای هر کدام از استان‌های ۳۱گانه کشور، نگاهی به سند آمایش سرزمین و نگاهی به بضاعت‌های آبی آن منطقه کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم رشد مناسب برای بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در هر منطقه چه باشد.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه «مفاد سند ملی امنیت غذایی برای تدوین سند راه آب کشور بسیار حائز امنیت بوده»، گفت: پس از تأمین امنیت غذایی و آب اجتماعی که آب مورد نیاز شرب و بهداشت برای شهروندان ایرانی و آب مورد نیاز برای زیست‌مندان ایرانی هست، بقیه آب را به‌گونه‌ای بین صنعت و خدمات توزیع کرده‌ایم که این آب به کار تولید شغل و سرمایه بیاید، در واقع تابع هدفی را طراحی کردیم که بر اساس آن، تولید شغل و تولید سرمایه در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نقشه راه آب کشور در شورای عالی آب رونمایی و تصویب شده، برخلاف تصمیمات آبی دیگر که شورای عالی آب در نقطه انتهایی است، در اینجا سند نقشه راه آب توسط شورای عالی آب تصویب شده، این سند هنوز مورد تصویب نهایی در کشور قرار نگرفته، این سند باید ارتقا پیدا کند، در سطح قانون و یا حتی فراتر از قانون قرار بگیرد و باید در مسیر پیدایش و تکامل خودش، تأیید نهادهای عالی کشور را اخذ کند تا به‌عنوان یک قانون ابلاغ شود.
به گزارش تسنیم؛ بزرگ‌زاده تصریح کرد: در این مرحله از کارشناسان صاحب صلاحیت خواسته‌ایم تا در بهبود مفاد این سند ما را همراهی و کمک کنند، نکات مثبت فراوانی نیز دریافت کرده‌ایم که این نکات را اعمال خواهیم کرد.