به گفته سخنگوی صنعت آب با تکمیل ۵ ابرپروژه شیرین‌سازی آب دریا که بخشی از آن در حال بهره‌برداری است، آب شرب مورد نیاز ۴ میلیون نفر تامین خواهد شد. رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف مصرف، استفاده بهینه از این نعمت را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است. […]

به گفته سخنگوی صنعت آب با تکمیل ۵ ابرپروژه شیرین‌سازی آب دریا که بخشی از آن در حال بهره‌برداری است، آب شرب مورد نیاز ۴ میلیون نفر تامین خواهد شد.
رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف مصرف، استفاده بهینه از این نعمت را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است. تنش آبی که گریبانگیر مناطق و روستاهای کشور می‌شود، موجب شد که دولت سیزدهم در کنار طرح‌های موثر و میان مدت برای رفع این بحران، اقدامات بلندمدتی را هم برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور انجام دهد.
در تمامی دنیا شهرهای ساحلی از ظرفیت نمک‌زدایی آب دریا برای تامین نیاز مصارف مختلف خود استفاده می‌کنند که علیرغم گستردگی سواحل در بخش‌های جنوبی و شمالی کشور، ظرفیت بهره‌برداری ما از این منابع نامتعارف آب قابل توجه نیست؛ اما با این وجود در نقشه راه وزارت نیرو افزایش ۶ برابری ظرفیت استحصال آب از منابع آب دریا در برنامه‌ها دیده می‌شود.
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه در حاضر به روش‌های مختلفی از آب دریا بهره‌برداری می‌کنیم گفت: در یک روش آب دریا بدون شیرین‌سازی برای مصارف شیلات و خنک‌سازی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مصارف به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد و نیازی به نمک‌زدایی ندارند.
او ادامه داد: ، اما نوع دیگر بهره‌برداری ما برای پروژه‌هایی است که باید فرایند شیرین‌سازی و نمک‌زدایی را طی کنند که عمدتا در نوار ساحلی کشور به مصرف شرب می‌رسند و یا در بخش صنایع مصرف خواهند شد. حجم آبی که در حال حاضر نمک‌زدایی می‌شود و به مصرف بخش صنعت می‌رسد حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجمی از آب که به مصرف شرب می‌رسد بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

 لزوم توجه به منابع آب نامتعارف با کاهش سرانه آب تجدیدپذیر
سخنگوی آب ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای اقلیم خشک، نیمه خشک و فرا خشک هستند و با در نظر داشتن اینکه ما از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر متصل هستیم، این میزان از بهره‌برداری کافی نیست. از طرفی آب تجدیدپذیر کشور که از بارش‌ها استحصال می‌شود و منابع آب سطحی و زیرزمینی را تشکیل می‌دهد، طی دهه‌های گذشته کاهش داشته و از ۱۳۰ میلیون مترمکعب به ۱۰۳ میلیون مترمکعب رسیده و منابع آب در اختیار هر ایرانی به دلیل تغییرات اقلیم کم شده است. علاوه بر این افزایش جمعیت را هم داشته‌ایم و سرانه آب تجدیدپذیر در طول زمان کم شده است.
بزرگ زاده با اشاره به راهکارها برای تامین نیاز آبی کشور و نقش نمک‌زدایی از آب دریا گفت: نیاز داریم از آب نامتعارف که پساب و دریا مثال‌های شاخص آب نامتعارف هستند استفاده کنیم که در این زمینه ۵ ابرپروژه در دستور کار قرار دارد. ظرفیت تمامی این طرح‌ها با مصارف ساحلی حدود یک میلیارد مترمکعب خواهد شد.
به گفته سخنگوی صنعت آب از این ظرفیت بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب برای بخش شرب مورد استفاده قرار خواهد گرفت که این میزان از آب می‌تواند نیاز شرب ۴ میلیون نفر را تامین کند.
هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در خصوص سیاست دولت مبنی بر انتقال آب دریا برای مصارف شرب و صنعت گفت: تعداد ۱۰۱ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۷۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت و بهره‌برداری است که از این تعداد، ۸۰ پروژه با ظرفیت ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۱ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که این نشان از عزم و اراده دولت برای تامین آب شرب ساکنان حاشیه دریا دارد.
امینی با اشاره به برنامه هفتم کشور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مکلف شده است از طریق بخش خصوصی تا پایان اجرای برنامه، تمهیدات لازم برای تأمین، طراحی و ساخت حداقل ۸۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را از طریق خرید تضمینی آب شیرین‌شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب‌شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام برساند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتنی است، تعداد ۱۰۱ پروژه آب‌شیرین‌کن از سال ۱۳۸۵ تاکنون و در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، البرز، اصفهان، کرمان، مرکزی و شهر کاشان در حال ساخت و بهره‌برداری است.