دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مطالعات انجام گرفته در ایران حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آب سیاه از بیماری خود مطلع نیستند و این آمار در سطح جهانی حدود ۵۰ درصد است. به گزارش ایرنا،آرزو میرآفتابی افزود: بیماری گلوکوم یا آب سیاه دومین علت کوری غیرقابل برگشت است و در بسیاری از […]

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مطالعات انجام گرفته در ایران حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آب سیاه از بیماری خود مطلع نیستند و این آمار در سطح جهانی حدود ۵۰ درصد است.
به گزارش ایرنا،آرزو میرآفتابی افزود: بیماری گلوکوم یا آب سیاه دومین علت کوری غیرقابل برگشت است و در بسیاری از موارد فشار بالای چشم همراه آسیب پیشرونده عصب بینایی و اختلال در میدان دید مشاهده می شود. وی با بیان اینکه آب سیاه بیماری بدون علامت است و می تواند با سردرد و تهوع و استفراغ و تاری دید همراه باشد،اظهار داشت: شانس بروز این بیماری با افزایش سن، نزدیک بینی و سابقه فامیلی است و در صورت عدم تشخیص می تواند منجر به نابینایی یک یا دوطرفه چشم شود. میرآفتابی با بیان اینکه آب سیاه به علت حفظ دید مرکزی تا انتهای بیماری ممکن است فرد از بیماری و اختلال ایجاد شده در میدان دید آگاه نباشد، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند و این بیماری تا حدود سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۱۱۲ میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. به گفته وی،
معاینه کامل و چک دقیق فشار چشم و معاینه سر عصب توسط چشم پزشک ضروریست و این معاینات به خصوص در افراد بالای چهل سال و در افراد دچار سابقه فامیلی و ریسک فاکتور در سنین پایین تر هم توصیه می شود.
این فلوشیپ گلوکوم افزود: پیشرفت تکنولوژی در روشهای تصویربرداری از سر عصب و ماکولا به همراه معاینه دقیق می تواند در تشخیص سریعتر آب سیاه کمک کرده و به تشخیص در مراحل اولیه منجر شود. میرآفتابی تصریح کرد: در صورت تشخیص معمولا درمان با قطره شروع شده و در صورت عدم کنترل از روش‌های دیگر مانند لیزر و جراحی برای کنترل بیماری استفاده می شود.