آفتاب یزد – ابوالفضل انتشاری: گردن به عنوان بخش ابتدایی ستون فقرات از هفت مهره تشکیل شده است. استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات گردن از سر حمایت می‌کنند و به آن اجازه حرکت می‌دهند. هر گونه ناهنجاری، التهاب یا آسیب می‌تواند باعث درد گردن شود و به صورت جدی کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا […]

آفتاب یزد – ابوالفضل انتشاری: گردن به عنوان بخش ابتدایی ستون فقرات از هفت مهره تشکیل شده است. استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات گردن از سر حمایت می‌کنند و به آن اجازه حرکت می‌دهند. هر گونه ناهنجاری، التهاب یا آسیب می‌تواند باعث درد گردن شود و به صورت جدی کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکترمحمد صمدیان ، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ودکتر سیامک مرادی ، فوق تخصص درد و دکترسیروس مومن زاده ،
فوق تخصص درد شناسی وطب درد گفت و گو کرده است .
دکتر صمدیان در این باره می گوید : درد گردن از مسائل رایج می باشد که ممکن است دچار کشیدگی شود. از علت های گردن درد می توان به وضعیت نامناسب بدن و خم شدن بیش از حد
به سمت کامپیوتر یا چمباتمه زدن پشت میز کار اشاره کرد. استوئو آرتریت یا آرتروز گردن نیز از مهمترین علل درد گردن می باشد.
وی بیان کرد : گردن و پشت از ستون فقرات تشکیل شده اند. استخوان هایی که ستون فقرات را
می سازند مهره ها هستند. این استخوان ها به حمایت از سر کمک می کنند و از نخاع نیز محافظت خواهد کرد . این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد : به طور کلی گردن شما بخشی از یک ستون بلند انعطاف پذیر است که به عنوان ستون فقرات یا تیره پشت شناخته شده و به بسیاری از قسمت های بدن شما گسترش یافته است. وی مطرح کرد : درد گردن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند . ستون فقرات سرویکال (گردن) متشکل از هفت استخوان می باشد که از طریق دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا شده اند. این دیسک ها اجازه حرکت آزادانه را به ستون فقرات می دهند و باعث می شوند در طول انجام فعالیت به عنوان کمک فنر عمل کند.
دکتر صمدیان ادامه داد : یک قوس استخوانی به پشت هر جسم مهره ای متصل شده که یک فضای طولی و توخالی پیوسته ای را ایجاد می کند که در تمام طول پشت امتداد دارد. این فضا که به نام کانال نخاعی شناخته می شود، ناحیه ای است که از طریق آن طناب نخاعی و بسته های عصب نخاعی عبور می کنند. طناب نخاعی در مایع مغزی نخاعی غوطه ور بوده و توسط سه لایه محافظ مننژ
(سخت شامه، عنکبوتیه عنکبوتی، و نرم شامه) احاطه می شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد : در هر سطح مهره ای، یک جفت عصب نخاعی از طریق منافذ کوچکی به نام فورامینا (یکی به سمت چپ و دیگری به سمت راست) خارج می شوند. این اعصاب در خدمت عضلات، پوست و بافت های بدن هستند و در نتیجه حس و حرکت را برای تمام قسمت های بدن تامین می کنند. طناب نخاعی و اعصاب ظریف توسط ماهیچه های قوی و رباط ها که به مهره ها متصل شده اند ، محافظت می شوند.وی عنوان کرد : ممکن است به علت درد گردن یا شانه یا احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازو های خود به پزشک مراجعه کنید و نیز احتمال دارد در دست ها و پاهای خود نیز حس ضعف داشته باشید.دکتر صمدیان می گوید : درد گردن ممکن است در نتیجه انحطاط دیسک، تنگی کانال نخاعی ، ورم مفاصل و در موارد نادر، سرطان یا مننژیت ایجاد شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توصیه کرد : برای مشکلات جدی در گردن، باید با یک پزشک مراقبت های اولیه و اغلب یک متخصص، مشورت کنید تا با تشخیص دقیق، درمان مناسب تجویز کند.
وی مطرح کرد : در صورتی برای درد گردن با یک متخصص باید مشورت کنید که دارای مشکلاتی از قبیل درد بعد از آسیب یا ضربه به سر رخ دهد ، تب یا سردرد همراه با درد گردن رخ دهد ، خشکی گردن مانع از تماس چانه به قفسه سینه شود ، در بازوها یا دست های تان حس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف داشته باشید و علائم درد گردن با ضعف پا و یا از دست دادن هماهنگی در دست ها و پاها همراه باشد و درد به مصرف بیش از حد دارو پاسخ ندهد و پس از یک هفته
بهبود نیابد.
دکتر صمدیان متذکر شد : بالا بودن سن، آسیب، وضعیت نامناسب قامت یا ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز گردن می تواند به انحطاط استخوان ها و مفاصل ستون فقرات گردن منجر شده و باعث بروز فتق دیسک و یا اسپور استخوانی شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود : علاوه بر این آسیب های شدید ناگهانی به ناحیه گردن ممکن است به فتق دیسک، ضربه به گردن، تخریب رگ های خونی، آسیب مهره ها و یا در موارد شدید، فلج دائمی منجر شود. فتق دیسک یا اسپور استخوانی ممکن است باعث تنگی کانال نخاعی یا
حفره های کوچکی شود که از طریق آن ها ریشه های عصبی نخاعی منشعب می شوند.
وی توضیح داد : فشار به ریشه عصبی در نتیجه فتق دیسک یا اسپور استخوانی می تواند منجر به موارد نظیر درد و گرفتگی در بازو و گردن ، درد انتشاری به شانه ها، کتف ها و یا قسمت بالایی سینه ، بی حسی یا ضعف در بازو یا ساعد ، سوزن سوزن شدن در انگشتان پا یا دست و بی حسی و احساس خارش در بازو ها تا انگشتان گردد.
دکتر صمدیان بیان کرد : فشار بر روی طناب نخاعی در ناحیه گردن می تواند یک مشکل بسیار جدی باشد زیرا تقریبا همه اعصاب به سوی قسمت های دیگر بدن باید از طریق گردن به مقصد نهایی
(بازوها، سینه ، شکم، پا) برسند. این عامل می تواند به طور بالقوه عملکرد بسیاری از اندام های مهم را تضعیف کند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خاطرنشان کرد : تنگی ستون فقرات گردن نیز زمانی رخ می دهد که کانال نخاعی باریک تر شده و باعث فشرده شدن طناب نخاعی گردد. این بیماری اغلب به علت پیری رخ می دهد. وی ادامه داد : دیسک های موجود در ستون فقرات که مهره ها را از هم
جدا کرده و محافظت می کند، ممکن است کاملاً خشک شوند. در نتیجه، فضای بین مهره ها کوچک شده و دیسک ها توانایی خود را به عنوان کمک فنر از دست می دهند. در همان زمان، قابلیت انعطاف استخوان ها و رباط ها که ستون فقرات را تشکیل می دهند کاهش یافته و ضخیم می شوند. این تغییرات منجر به باریک شدن کانال نخاعی می شود . علاوه بر این، تغییرات دژنراتیو در ارتباط با تنگی ستون فقرات گردن می تواند به علت کمک به رشد اسپور استخوانی و فشرده سازی ریشه های عصبی، به مهره ها آسیب برسانند.
دکتر صمدیان گفت : تنگی خفیف ستون فقرات می تواند برای مدت زمان طولانی تحت درمان احتیاطی قرار گیرد تا زمانی که علائم فقط شامل درد گردن شوند. در صورت تنگی شدید ستون فقرات گردن، نیاز به مراجعه به متخصص است. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان کرد : آسیب به گردن می تواند در نتیجه تصادفات خودرویی، دیگر حوادث آسیب زا یا ورزش رخ دهد . علائم این آسیب ها عبارتند از سفتی گردن، درد شانه یا بازو، سردرد، درد صورت و سرگیجه است . درد ناشی از تصادفات خودرویی نیزممکن است از طریق پارگی عضلات یا آسیب به مفاصل بین مهره ها ایجاد شود.
وی افزود : سایر علل درد شامل پارگی رباط یا صدمه به دیسک می باشد. درمان احتیاطی این صدمات شامل داروهای مسکن درد، استراحت در بستر، کاهش فعالیت فیزیکی و فیزیوتراپی است.
دکتر صمدیان مطرح کرد : تشخیص بیماری گردن درد توسط پزشک ، بر اساس سابقه، علائم، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم، نتایج حاصل از آزمایشات صورت می گیرد. برخی بیماران ممکن است مشمول درمان احتیاطی شوند و در صورتی که درمان دارویی و فیزیوتراپی بی اثر باشد، تحت معاینات تصویربرداری قرار می گیرند. این آزمایشات عبارتند از سی تی اسکن، دیسکوگرافی ،الکترومیوگرافی ، مطالعات هدایت عصبی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی ) ، نخاع‌ نگاری یا میلوگرام، بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی و اشعه ایکس‌ .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: تعیین یک راهکار درمانی برای مشکل گردن درد به طور عمده به شناسایی محل و علت تحریک ریشه های عصبی بستگی دارد.

درد گردن می تواند بسیار ناتوان کننده و دردناک باشد
وی تصریح کرد : اگر چه درد گردن می تواند بسیار ناتوان کننده و دردناک باشد، اما کنترل غیر جراحی می تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد. پزشک ممکن است برای کاهش درد و التهاب دارو تجویز کند و از طریق شل کننده های عضلانی زمان برای بهبود فراهم آورد. کاهش فعالیت های فیزیکی یا پوشیدن یقه گردنی نیز ممکن است به حفاظت از ستون فقرات، کاهش تحرک و کاهش درد و تحریک کمک کند. دکتر صمدیان ادامه داد : تزریق در نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت، از جمله کورتیکواستروئیدها، به طور موقت می تواند به از بین بردن درد گردن کمک کند. گاهی، استروئیدهای اپیدورال ممکن است برای این افراد توصیه شوند. گزینه های درمان احتیاطی ممکن است تا شش یا هشت هفته ادامه پیدا کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توصیه کرد : اگر در حال تجربه هر گونه ضعف یا بی حسی در بازوها یا پاهای خود هستید، باید به دنبال توصیه های پزشکی باشید. اگر هر گونه ترومایی
داشته اید و در حال حاضر درد گردن همراه با ضعف یا بی حسی را تجربه می کنید، باید با یک متخصص مشورت کنید.
وی اشاره کرد : چندین روش جراحی جهت درمان اختلالات ستون فقرات گردنی وجود دارد. عواملی که به تعیین نوع درمان جراحی کمک می کنند شامل ویژگی های بیماری ،دیسک و وجود یا عدم وجود فشار بر طناب نخاعی و ریشه های عصبی نخاعی است. عوامل دیگر عبارتند از سن، مدت زمانی که این اختلال را دچار شده اید، بیماری های دیگر و اینکه آیا قبلاً تحت عمل جراحی قبلی ستون فقرات گردن قرار گرفته اید یا خیر .
دکتر صمدیان تشریح کرد : هنگامی که درمان احتیاطی برای درد گردن ایجاد تسکین و راحتی نکند، عمل جراحی ممکن است مورد نیاز قرار گیرد اما شما به طور کلی در شرایطی می توانید واجد شرایط عمل جراحی باشید که درمان احتیاطی کمکی نکند ، علائم پیشرونده عصبی، مانند ضعف پا و یا بی حسی در شما ایجاد شود ، در راه رفتن یا تعادل دچار مشکل شوید و در صورت عمل، وضعیت سلامت مناسب تری داشته باشید .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد : چندین روش مختلف جراحی وجود دارند که
می توانند مورد استفاده قرار گیرند که انتخاب از بین آن روش ها بر اساس شدت بیماری متغیر است.
وی ادامه داد : بی ثباتی ستون فقرات در درصد کمی از بیماران ممکن است نیازمند انجام عمل فیوژن (هم جوشی) ستون فقرات باشد، این تصمیم عموماً قبل از عمل اتخاذ می شود. فیوژن ستون فقرات نوعی جراحی است که اتصال محکمی بین دو یا چند مهره ایجاد می کند. ابزارهای مختلفی (مانند پیچ و یا صفحه) ممکن است به منظور افزایش هم جوشی و تقویت مناطق بی ثبات ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار گیرند. این روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش درد شدید و مزمن گردن شود.
وی توصیه کرد : اگر سیگار می کشید، ترک کنید زیرا کشیدن سیگار به ساختار ستون فقرات صدمه زده و فرآیند بهبود را کندتر می کند. اگر وزن تان بالاست باید تلاش کنید تا آن را کاهش دهید زیرا هم چاقی و هم سیگار تاثیر منفی بر نتیجه عمل فیوژن ستون فقرات دارند.

گردن درد معمولا با بررسی سابقه پزشکی و معاینه تشخیص داده می‌شود
در ادامه نیز دکتر سیامک مرادی در اینباره خاطرنشان کرد : از نظر آناتومیک گردن از ستون مهره‌ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده است. استخوان‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌های گردن، سر را حمایت می‌کنند و آن را قادر به حرکت می‌کنند. هرگونه اختلال، التهاب، یا آسیب می‌تواند باعث درد یا سفتی گردن شود.
وی مطرح کرد : بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می‌کنند. در بسیاری از موارد، گردن درد به علت حالت بدنی بد یا استفاده‌ زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه جایی مهره‌ها است.
این فوق تخصص درد بیان کرد : گردن به دلیل اینکه تحرک نسبتا زیادی دارد و در عین حال سر را حمایت می‌کند مستعد آسیب‌های زیادی است و داشتن عادت‌های بد وضعیت بدن در منزل و در محیط کار که باعث فشارهای نامناسب و شدیدی بر گردن می‌شود.
وی ادامه داد : مواردی که در ایجاد آسیب‌های گردن نقش بسیار مهمی دارد عبارتند از حرکات سنگین بدنی ، خستگی بیش از حد ، افسردگی ، کم تحرکی و ورزش نکردن و مهمتر از همه ضعف
عضلات بدن.
دکتر مرادی عنوان کرد : سه عامل مهم که در ایجاد درد گردن موثرند عبارتند از اسپاسم‌های عضلانی، آرتروز مهره‌های گردن و فتق دیسک بین مهره‌ای‌ .
این فوق تخصص درد اشاره کرد : دردهای گردنی به هر علتی ایجاد شوند با اصلاح الگو زندگی و تقویت عضلات اطراف گردن تا حد زیادی قابل درمان هستند.
وی افزود : بعضی از دلایل درد گردن عبارتند از آسیب دیدگی و تصادف ، افزایش سن ، بیماری فرسودگی دیسک و سبک زندگی ، بیماری‌های مزمن دیگر‌.
دکتر مرادی عنوان کرد : انواع علائم گردن درد شامل درد و سفتی گردن ، درد و سوزش بین دو کتف یا پشت گردن در یک نقطه ، درد، گزگز، بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها یا بازوها یا شانه‌ها ، احساس درد ناگهانی پس از زمین خوردن یا آسیب‌دیدگی ، سفتی گردن به طور ناگهانی، همراه با مشکل در بلند کردن هر دو یا یکی از بازوها به بالای سر ، سردرد تنشی و گردن شما به اندازه معمول نمی‌چرخد، به عنوان مثال وقتی می‌خواهید دنده عقب بروید، گردن به اندازه کافی نمی‌چرخد و شما باید کل بدن را بچرخانید تا پشت سرتان را ببینید، است .
این فوق تخصص درد می گوید : گردن درد بر اساس میزان آسیب از نوع ملایم تا شدید درجه بندی می‌شود و می‌تواند حاد یا مزمن باشد.
وی افزود : گردن درد حاد به صورت اتفاقی روی می‌دهد و معمولا ظرف چند روز بهبود می‌بابد. منبع درد معمولا عضلات، لیگامان‌ها، مفصل‌ها و دیسک‌ها هستند ولی گردن درد مزمن ، بیش از سه ماه طول می‌کشد و ممکن است همیشه درد وجود داشته باشد یا یا فعالیت‌های خاصی درد بدتر شود.
دکتر مرادی اظهار کرد : اگرچه تعیین منبع درد برای رفع درد گردن بسیار مشکل است، فاکتورهای موثر شامل آسیب عصبی، زخمی شدن بافت‌ها، آرتروز و اثرات روحی روانی درد می باشند.
این فوق تخصص درد تصریح کرد : با توصیف واضح علائم خاص گردن درد یا ترکیبی از علائم، می‌توانید به پزشک خود کمک کنید تا مشکل را در شما تشخیص داده و چگونگی حل کردن آن را به شما آموزش دهد. متداول‌ترین انواع گردن درد شامل درد عضلانی ، گرفتگی یا اسپاسم عضله ، سردرد، درد مفاصل فاست ، درد عصب ،درد راجعه و درد استخوان است .
وی مطرح کرد : برخی نکات به بیماران مبتلا به گردن درد جهت بهبود بیماری توصیه می‌شود به طور مثال استفاده از بالش مناسب یعنی یک بالش نسبتا نرم که ضخامت آن به حدی است که سر را در امتداد گردن قرار می‌دهد، نه بالاتر نه پایین تر. بالش باید قوس گردن را پر کند و تا روی شانه‌ها کشیده شود.
دکتر مرادی ادامه داد : هنگام مطالعه یا کار سر خود را خم نگه ندارید ، با تنظیم ارتفاع میز از خم ماندن طولانی گردن خودداری کنید ، در هنگام کار با رایانه صفحه مانیتور باید در امتداد چشم‌های شما باشد و ارتفاع کیبورد با ارتفاع شانه و مچ دست شما متناسب باشد ، چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته سر باید در راستای ستون فقرات باشد ، با آویزان کردن سر و شانه‌ها فشار زیادی به گردن وارد می‌شود ، با غبغب گرفتن به حالت نظامی و صاف قرار بگیرید و اجتناب از خوابیدن به شکم نیز برای درمان گردن درد مفید است .
وی افزود : جهت پیشگیری و درمان گردن درد برخی نکات دیگر نیز موثر هستند که عبارتند از در هنگام مکالمه با تلفن گوشی تلفن را با شانه خود نگه ندارید و در مکالمه طولانی آرنج خود را
بر روی تکیه گاهی قرار دهید ، در هنگام مطالعه یا کار هر ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و گردن و شانه‌های خود را حرکت دهید ، هنگام نگاه کردن به پشت سر ،چرخاندن سر به تنهایی نادرست است لذا باید سعی کنید بالا تنه شما نیز بچرخد و حتی الامکان بر روی شکم نخوابید و در صورت لزوم ،زیر سر خود بالش نگذارید و برای تماشای تلویزیون روی مبل دراز نکشید.
این فوق تخصص درد بیان کرد : اگر مفاصل در جای نامناسب و نادرست قرار بگیرند و به مدت طولانی تحت فشار باشند درد گردن به سراغتان می آید و این اتفاق زمانی می افتد که شانه‌ها افتاده باشند و چانه به جلو کشیده شده باشد.
وی اضافه کرد : پارگی دیسک بین مهره‌ها و بیماری‌های ماهیچه‌ای یا رباط‌ها هم از عوامل ایجاد درد گردن هستند ودر اکثر موارد در تصادفات هنگام برخورد ماشین عقبی با ماشین شما تکان شدید گردن را به دنبال دارد و این یکی از شایع ترین عوامل درد گردن است و همچنین بالا رفتن سن هم با تخریب تدریجی ساختارها و اجزای گردن همراه است.
دکتر مرادی عنوان کرد : گردن درد معمولا با بررسی سابقه پزشکی و معاینه تشخیص داده می‌شود. پزشک دامنه حرکتی شما را بررسی می‌کند و درد گردن ناشی از حرکت را ارزیابی می‌کند. پزشک نواحی التهاب و هر گونه تغییر عصبی مثل بی حسی، کرختی یا ضعف در دست یا بازو را بررسی می‌کند.
این فوق تخصص درد افزود : آزمایش‌های خون برای بررسی بیماری یا عفونت صورت می‌گیرد.
تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است و آزمایش‌های ساده اشعه ایکس می‌تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، تنگی کانال نخاعی ، شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.
وی ادامه داد : ممکن است به تصویر برداری با اشعه ایکس یا آزمایشات تصویربرداری دیگری جهت تشخیص علت گردن درد نیاز داشته باشید که عبارتند از ام آر ای ، سی تی اسکن ، میلوگرام و الکترومیکوگرام و بررسی‌های سرعت هدایت عصبی یا بلوک‌های عصبی است .
دکتر مرادی تصریح کرد : درمان بیماران مبتلا به درد گردن بر اساس علت ایجاد کننده درد گردن متفاوت می‌باشد. در قدم اول توصیه به انجام ورزش‌های مناسب توصیه شده و تجویز داروها و در برخی از موارد استفاده از گردنبندهای طبی توصیه می‌شود.
این فوق تخصص درد ادامه داد : در صورتی که موارد گفته شده باعث کاهش درد بیمار نشد بر حسب علت ایجاد کننده درد گردن از تزریقات ناحیه عضلات و یا تزریق اپیدورال در کانال گردنی یا استفاده از لیزر پرتوان یا استفاده از دستگاه‌های لیزر دیسک گردن و یا دیسکوژل یا رادیوفرکوئنسی مفاصل گردنی جهت کنترل درد استفاده می‌شود.
وی می گوید : پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در نزدیک ریشه‌های عصب، در محل مفاصل فاست که در استخوان‌های مهره‌های گردن قرار دارند یا تزریق در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند.علاوه بر این در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.
دکتر مرادی اشاره کرد : لیزر درمانی روشی است که در آن از طول موج خاص لیزر برای بافت استفاده می شود و به این ترتیب به تسریع فرآیند بهبود بیمار مبتلا به گردن درد کمک موثر می‌شود . این روش معمولاً برای بیمارانی استفاده می شود که از مجموعه متنوعی از شرایط دیسک گردن، گردن درد حاد و مزمن رنج می‌برند و در این حالت امکان کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات وجود دارد.
این فوق تخصص درد اضافه کرد : در لیزر درمانی از پرتو لیزر به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه استفاده می‌شود. پرتو لیزر معمولاً توانایی ۲ تا ۵ سانتی متر نفوذ به زیر پوست دارد. هنگامی که پرتو لیزر از لایه‌های پوست عبور کرده و به نواحی تحت درمان رسید، این پرتو توسط بافت هدف و اجزای حساس به نور موجود در سلول‌ها جذب می‌شود.
وی افزود : هنگامی که این پرتو انرژی جذب شود، یک مجموعه از رویدادها در سلول شروع می‌شود که به تدریج باعث بهبود بافت آسیب دیده می‌شود و به این ترتیب بیمار با کاهش درد، التهاب، ورم و کاهش کلی زمان درمان با افزایش متابولیسم درون سلولی مواجه خواهد شد.
دکتر مرادی گفت : انجام برخی ورزش ها نیز به حفظ انعطاف و قدرت عضلانی گردن کمک می‌کند و سبب کاهش درد در ناحیه گردن خواهد شد البته باید مدنظر قرار دهید که استفاده از کلیه روش‌های درمانی قطعا بعد از معاینه متخصص و تشخیص علت ایجاد کننده درد تصمیم‌گیری و اجرا می‌گردد .

درد در ناحیه گردن می تواند گریبانگیر همه اقشار جامعه شود
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره ابراز داشت : گردن انسان بعد از کمر ، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز ، ساییدگی ، کاهش فاصله و بیرون زدگی دیسک است البته مهره های گردن از آنجایی که نخاع و ریشه های عصبی بسیار مهمی را در بر گرفته ، بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسیب های جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد .
وی مطرح کرد : عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و به دنبال آن دردهای تیر کشنده در دست ها می شود .از جمله این عوامل می توان به التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای ، وضعیت نامناسب سر و شانه ها ، تغییر شکل مهره ها ، آرتروز ، بیرون زدگی دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی و کشیدگی های لیگامنی اشاره کرد .
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد اظهار کرد : درد در ناحیه گردن می تواند گریبانگیر همه اقشار جامعه شود چه در محیط های کارگری ، چه در محیط های کارمندی و یا حتی در خانه و یا ورزشکاران به خاطر آسیب های احتمالی و … شود .
وی اشاره کرد : گردن یکی از اندام های انعطاف پذیر بدن است که وزن سر را بر روی خود تحمل
می‌کند. به همین خاطر گردن می تواند مستعد وارد شدن آسیب و بروز شرایطی باشد که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی می شود.
دکتر مومن زاده اذعان داشت : علل گردن درد می تواند به دلیل مسائل مختلفی باشد که مهمترین آن عبارتند از کشیدگی عضلات ، فرسایش مفاصل ، افزایش سن ، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ، آسیب دیدگی و ابتلا به بعضی بیماری های خاص .
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود : استفاده بیش از حد از عضلات گردن در
فعالیت هایی مثل ساعت ها خم شدن بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه می تواند باعث کشیدگی عضلات گردن و علت درد گردن باشد. حتی فعالیت های سبک مثل مطالعه کردن در حالت دراز کش در رخت خواب یا سایش دندان ها به یکدیگر نیز می تواند باعث ایجاد کشیدگی در عضلات گردن
شود.
وی ادامه داد : مشابه سایر انواع مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با افزایش سن و گذشت زمان دچار فرسایش می شوند. علاوه بر این ابتلا به بیماری هایی مثل استئو آرتریت می تواند باعث از بین رفتن بالش (غضروف) بین استخوان ها (مهره ها) شود و علت درد گردن شود . بدن شما در ادامه ممکن است زائده های استخوانی ایجاد کند که این زائده ها نیز بر حرکت مفصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد می شوند.
دکتر مومن زاده تشریح کرد : همانند دیگر اعضای بدن، استخوان‌های گردن نیز با افزایش سن دستخوش تغییراتی خواهند شد. سطح استخوان‌ها ، ناهموارتر خواهد شد. دیسک‌هایی که استخوان‌های ستون فقرات را پوشش می‌دهند، آب خود را از دست خواهند داد. رباط‌هایی که استخوان‌ها را در محل خود نگه می‌دارند، انعطاف‌پذیری‌شان کاهش می‌یابد.
وی افزود : براثر آرتروز گردن یا ایجاد خارهای استخوانی ممکن است سطح استخوان‌ها ناهموار گردد، درنتیجه حرکت رباط‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای با مشکل مواجه خواهد شد. ممکن است کانال نخاعی تنگ‌تر شود و بر روی نخاع و اعصابی که به بازوها منتقل می‌شوند، فشار بیشتری وارد شود. ضربه به گردن و یا ستون فقرات نیز می‌تواند اعصاب را تحت‌فشار قرار دهد. درد ناشی از این عوامل ممکن است از ناراحتی خفیف تا دردهای شدید و فلج‌کننده متغیر باشد.
دکتر مومن زاده عنوان کرد : فتق دیسک گردن یا ایجاد زائده های استخوانی در مهره های گردن
می تواند باعث وارد شدن فشار به عصب و خارج شدن آن از محل صحیح در ستون فقرات شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد می گوید : تصادف رانندگی از پشت اغلب باعث ایجاد ضربه شلاقی به گردن یا رگ به رگ شدن گردن می شود که این حالت زمانی است که سر به سرعت به سمت عقب و سپس به جلو حرکت می کند. این شرایط می تواند باعث ایجاد کشیدگی در بافت نرم گردن شود.
وی افزود : آسیب شلاقی گردن زمانی رخ می دهد که گردن شخص با شدت و فشار زیادی به طور ناگهانی به سمت عقب و سپس جلو حرکت کند. آسیب شلاقی گردن اکثرا پس از برخورد شدید در تصادفات اتومبیل اتفاق می افتد.
دکتر مومن زاده اظهار کرد : ابتلا به بعضی بیماری های خاص همچون آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می تواند باعث ایجاد گردن درد شود و مشکلات جدی را فراهم آورد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد در پایان گفت : اگر درد یا سفتی گردن بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا با هرکدام از علائم نظیر درد شدید بدون دلیل واضح ، برآمدگی در گردن ، تب ، سردرد ، غدد متورم ، تهوع ، استفراغ ، سختی تنفس یا بلع ، ضعف ، بی‌حسی ، مورمور شدن ، دردی که به بازوها یا پاها کشیده ‌می‌شود ، عدم توانایی حرکت‌دادن بازو یا دست ‌ها ، عدم توانایی در رساندن چانه به قفسه سینه و اختلال عملکرد روده‌ای یا مثانه‌ای همراه بود باید سریعا به پزشک مراجعه کرد .