آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام جانداران از طریق قلب زنده هستند. قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام جانداران از طریق قلب زنده هستند. قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست می‌دهند لذا به همین دلیل حفظ سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که در این عضو حیاتی ممکن است ایجاد شود بروز صدای اضافی قلب یا سوفل قلبی است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای افراد ایجاد کند و کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و عروق و دکترمحمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است. دکتر خسروی در این باره می‌گوید: سوفل قلبی یا صدای اضافی قلب، صدای پیوسته‌ عبور جریان خون از مناطق خاصی از قلب است که با گوشی پزشکی شنیده می‌شود.وی مطرح کرد: به طور کلی قلب چهار حفره، شامل دو دهلیز و دو بطن، دارد و هر حفره با یک ساختار غضروفی از دیگری جدا می‌شود. این ساختار شامل دیواره‌ بطنی، دیواره‌ دهلیزی، و چهار دریچه به نام‌های دریچه‌ آئورت، دریچه‌ ریوی، دریچه‌ میترال و دریچه‌ سه‌لَختی است که جریان را در یک مسیر خاص در قلب هدایت می‌کنند به طوری که در هر ضربان، قلب به طور موثری بتواند خون را به همه‌ نقاط بدن پمپ کند.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: به طور کلی هر ضربان قلب دو فاز دارد که عبارتند از سیستول و دیاستول. سیستول وقتی است که قلب با پمپاژ خون تخلیه می‌شود و دیاستول زمانی است که حفره‌های قلبی پر از خون می‌شوند.وی تشریح کرد: خون از طریق بزرگ‌سیاهرگ وارد دهلیز راست می‌شود سپس از طریق دریچه سه‌لختی وارد بطن راست می‌شود. قلب با ضربان سیستولی، از طریق دریچه ریوی که بطن راست و دهلیز ریوی را از هم جدا می‌کند، خون را به سمت ریه‌ می‌فرستد. در ریه‌ها، اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون می‌رسد و دی‌اکسید کربن که ماده‌ای زاید است، دفع می‌شود.خون اکسیژن‌دار به دهلیز چپ می‌رود و از آن‌جا از طریق دریچه‌ میترال به بطن چپ وارد می‌شود.دکتر خسروی ادامه داد: ضربان سیستولی قلب باعث می‌شود سمت چپ قلب شروع به کار کند و خون را از طریق دریچه‌ی آئورت بفرستد که بطن چپ و آئورت را از هم جدا می‌کند.خون دارای اکسیژن از طریق آئورت به سراسر بدن می‌رود تا به بافت‌ها اکسیژن‌‌رسانی کند.
این متخصص قلب و عروق ابراز داشت: صدای غیر معمول و اضافی قلب یا همان سوفل قلبی زمانی ایجاد می‌شود که جریان خون درون قلب آرام نیست و آشفتگی وجود دارد. پزشک با استفاده از گوشی پزشکی و هنگام معاینه‌ فیزیکی می‌تواند این صدای غیر طبیعی قلب را بشنود.

 همه‌ صداهای غیر طبیعی بدن خطرناک و ناهنجار نیستند
وی افزود: همه‌ صداهای غیر طبیعی بدن خطرناک و ناهنجار نیستند و شاید اصلاً نشانه‌ مشکلی نباشند اما وقتی چنین صدایی شنیده می‌شود به طور بالقوه به عنوان نشانه‌ای از وجود یک ناهنجاری ساختاری در قلب در نظر گرفته می‌شود.دکتر خسروی اشاره کرد: قلب در دوران بارداری حدود ۴۰ درصد بیشتر از حالت عادی خون را به اندام‌های بدن پمپ می‌کند و معنای آن این است که قلب در این دوران بسیار سخت‌تر از حالت معمول کار می‌کند. یکی از راه‌های طبیعی بدن برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در هنگام زایمان این است که عروق خونی برای انطباق با افزایش جریان خون، گشاد می‌شوند تا فشار خون کاهش پیدا کند و احتمال لختگی بیشتر شود تا خونریزی شدید رخ ندهد. این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: یک قلب سالم و نرمال به خوبی می‌تواند این تغییرات را مدیریت کند اما معمولاً به بیماران دارای مشکلات قلبی گفته می‌شود که بارداری برای آنان مثل نه ماه تست تردمیل یا تست استرس است.وی اذعان داشت: سوفل قلبی همان صداهای اضافی قلب است که طی ضربان قلب شنیده می‌شود و معمولاً خیلی رایج است. حدود ۹۰ درصد زنان باردار معمولا در این دوران به علت افزایش حجم خون دچار این مسئله می‌شوند. همچنین در دوران بارداری ممکن است مسائلی پیش بیاید که منجر به نامنظمی‌های ضربان قلب شود و کاملاً هم نرمال باشند، به طوری که فقط با استفاده از تست خاص قلبی بتوان آن‌ها را تشخیص داد. اگر چنین عارضه‌ای در شما هم وجود دارد با پزشک مشورت کنید چون شاید نیاز به پیگیری‌های بیشتری باشد.دکتر خسروی اظهار کرد که با توجه به این نکته که کار خیلی زیادی برای پیشگیری از سوفل قلبی از شما برنمی‌آید اما خوشبختانه این صداهای اضافی یک بیماری قلبی محسوب نمی‌شوند و اغلب جدی و خطرناک نیستند مثلاً بسیاری از سوفل‌های قلبی در کودکان با رشد کودک خود به ‌خود ناپدید می‌شود و در بزرگسالان هم زمانی این صداها برطرف می‌شوند که شرایط زمینه‌ای به‌وجودآورنده‌ این صداها بهبود پیدا کند. این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: سوفل یا صداهای اضافی قلب معمولاً زمانی آشکار می‌شوند که پزشک شما در طول معاینه جسمی با گوشی پزشکی آنها را بشنود.
وی ادامه داد: برای این که پزشک بتواند متوجه شود که این صداها بی‌خطر یا غیرطبیعی هستند مراحل مختلفی را پیش می‌گیرد که عبارتند از اینکه صدا چقدر بلند است، برای بلندی صدا مقیاس ۱ تا ۶ تعیین شده و” ۶ ” بلندترین صدا است، این صدا از کجای قلب شما شنیده می‌شود و آیا در گردن یا پشت شما هم شنیده می‌شود یا نه، شدت آن چطور است و چه چیزی روی آن تاثیر می‌گذارد مثلاً اگر موقعیت بدنتان را تغییر دهید یا ورزش کنید، روی صدا تاثیری دارد یا خیر و برخی موارد دیگر. دکتر خسروی عنوان کرد: صداهایی که هنگام پر شدن قلب با خون (صداهای دیاستولی) یا در سراسر ضربان قلب (صداهای پیوسته) شنیده می‌شوند نشان‌دهنده‌ یک مشکل قلبی هستند. شما یا فرزندتان برای مشخص شدن مشکل نیاز به آزمایش‌های دیگری دارید. این متخصص قلب و عروق افزود: صداهای اضافی که هنگام خالی شدن قلب شنیده می‌شوند (سیستولیک) عموماً بی‌خطر هستند و باعث ایجاد مشکلی نمی‌شوند اما به هر حال ممکن است گاهی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل قلبی باشند.وی تصریح کرد: پزشک شما جهت تشخیص علت سوفل قلبی به دنبال نشانه‌ها و علایم مربوط به مشکلات قلبی خواهد بود و از شما درمورد سابقه پزشکی خود و دیگر اعضای خانواده می‌پرسدتا متوجه شود که آیا کسی درخانواده شما قبلاً مشکل قلبی یا سوفل قلبی داشته است یا نه.
دکتر خسروی اضافه کرد: در صورتی که پزشک احساس کند سوفل و صداهای اضافی قلب شما غیر طبیعی هستند، برای شما یا فرزندتان آزمایش‌های دیگری تجویز می‌شود که شامل تصویربرداری از قفسه‌ سینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و کاتتریزیشن قلبی (وارد کردن میله) است.این متخصص قلب و عروق افزود: تصویربرداری از قفسه‌ سینه می‌تواند شرایط قلب، شش‌ها و عروق خونی را نشان دهد. در این عکس در صورتی که قلب شما بزرگ شده باشد مشخص خواهد بود و می‌تواند نشان‌دهنده‌ این باشد که یک مشکل زمینه‌ای باعث سوفل قلبی شده است. وی ادامه داد: در روش غیرتهاجمی نوار قلب، ردیاب را روی قفسه سینه شما می‌گذارند تا پالس‌های الکتریکی ناشی از ضربان قلب را ثبت کند. با استفاده از الکتروکاردیوگرام، پزشک می‌تواند وضعیت ریتم قلب و مشکلات ساختاری را بررسی کند.دکتر خسروی اضافه کرد: در روش اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج فراصوت، تصویری با جزییات به دست می‌آید که می‌تواند ساختار و کارکرد قلب شما را نشان دهد. به وسیله‌ الکتروکاردیوگرافی می‌توان وضعیت غیر طبیعی دریچه‌های قلب را تشخیص داد، مانند دریچه‌های کلسیفیه شده (دچار رسوب کلسیم) یا دریچه‌هایی که نشت دارند، همچنین می‌توان اکثر نقایص قلبی را به این روش تشخیص داد.این متخصص قلب و عروق ابراز داشت: در روش کاتتریزیشن قلبی (وارد کردن میله) یک کاتتر وارد سیاهرگ یا سرخرگ پا یا بازو می‌شود و در نهایت به قلب می‌رسد. در این روش، فشار درون حفره‌های قلبی را می‌توان اندازه گرفت و تزریق ماده‌ رنگی هم انجام می‌شود. ماده‌ رنگی در تصویربرداری اشعه‌ ایکس دیده می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا جریان خون درون قلب، عروق خونی و دریچه‌ها را چک کند. این تست زمانی انجام می‌شود که نتیجه‌ آزمایش‌های دیگر قاطع نباشد. وی می‌گوید: در مواردی که صداهای اضافی قلب خطرناک نیستند اصلاً نیازی به درمان نیست، چون قلب سالم و نرمال است. حتی در صورتی که این صداهای بی‌خطر ناشی از بیماری مانند تب یا تیرویید پرکار باشد، با بهبود آن مشکل زمینه‌ای، این صداها هم از بین می‌روند. دکتر خسروی گفت: در صورتی که سوفل قلبی شما یا کودکتان غیر طبیعی باشد، پزشک باید در طول زمان وضعیت شما را تحت کنترل قرار دهد. در صورتی که نیاز به درمان باشد، بر این اساس که کدام مشکل این صداهای غیر طبیعی را به وجود آورده، می‌توان از دارو یا جراحی استفاده کرد.
این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: پزشک شما داروها را جهت درمان سوفل قلب بر اساس نوع مشکل تجویز می‌کند. برخی از این داروها عبارتند از داروهای ضد انعقاد خون، قرص‌های ادرارآور، بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، استاتین‌ها و بتا بلاکرها است.
وی ادامه داد: پزشک ممکن است برای شما داروهایی ضد انعقاد خون مانند آسپرین، وارفارین، یا کلوپیدوگرِل تجویز کند. این داروها با جلوگیری از انعقاد و لخته شدن خون می‌توانند مانع حمله یا ایست قلبی شوند. قرص‌های ادرارآور نیز مایع اضافی را از بدن شما خارج می‌کنند؛ وجود مایع اضافی در بدن می‌تواند کمک کند برخی عارضه‌ها که باعث بدتر شدن سوفل قلبی می‌شوند، مانند فشار خون بالا، درمان شوند، ایجاد شود.
دکتر خسروی افزود: داروهای بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) نیز فشار خون را پایین می‌آورند. فشار خون بالا می‌تواند بیماری زمینه‌ای ایجاد کننده‌ی صداهای اضافی قلب را بدتر کند.
این متخصص قلب و عروق گفت: گروهی از داروهای استاتین‌ هستند که کلسترول خون را پایین می‌آورند. به نظر می‌رسد کلسترول بالا می‌تواند برخی مشکلات دریچه‌های قلب، مانند سوفل قلبی، را تشدید کند. داروهای بتا بلاکرها نیز فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهند و برای برخی انواع مشکلات دریچه قلب استفاده می‌شوند.

 بسیاری از بیماران مبتلا به سوفل قلبی، هیچ علامت خاصی را احساس نمی‌کنند
در ادامه نیز دکتر نجفی در اینباره خاطرنشان کرد: به طور کل وقتی گوشی پزشکی بر روی قلب شما قرار داده می‌شود، در حالت عادی باید دو صدا شنیده شود که به آنها صدای اول و صدای دوم قلبی گفته می‌شود. هر گونه صدایی اضافه‌تر از این دو صدا را سوفل قلبی می‌گویند. بنابراین سوفل قلبی در واقع صدایی اضافی است که در معاینه قلب با گوشی تشخیص داده می‌شود.
وی بیان کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به سوفل قلبی، هیچ علامت خاصی را احساس نمی‌کنند اما این بیماری می‌تواند علائمی داشته باشد، که عبارتند از غش کردن، سرگیجه، احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تورم در پاها، بازوها و یا در ناحیه شکم، سرفه‌های مداوم که به نظر نمی‌رسند بهتر شوند (اثری از بهبود در طول زمان دیده نمی‌شود)، تعریق زیاد، حتی زمانی که در حال استراحت هستید یا فعالیت خاصی انجام نمی‌دهید.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: رشد کند (رشد نکردن طبق استانداردهای طبیعی و نرمال) و کاهش اشتها نیز از دیگر علایم این عارضه هستند که فقط در نوزادان و کودکان مبتلا به بیماری سوفل قلبی دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: سوفل قلبی اینوسنت یا سوفل قلبی بی‌گناه که به خاطر بی‌خطر بودن اش، به این اسم معروف است، ناشی از جریان خون سریع‌تر از حد معمول در قلب است. این مسئله می‌تواند ناشی از تیروئید پرکار، رشد سریع در نوزادان و نوجوانان، فشار خون بالایی که درمان نشده باشد، ورزش و فعالیت‌های بدنی که باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شوند، بارداری، بالا رفتن درجه حرارت بدن وکم خونی است.دکتر نجفی تصریح کرد: سوفل غیرطبیعی قلب، ناشی از وجود مشکلی در قلب شما است. این مشکل می‌تواند شامل عفونت، بیماری‌های مادرزادی قلبی و ابتلا به بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلب باشد.
این متخصص قلب و عروق افزود: به طور کلی می‌توان گفت که هر گاه جریان حرکت خون در قلب دچار تغییر شود، به خاطر این تغییر، ممکن است شما صدای اضافی در سمع قلب داشته باشید.این تغییرات می‌تواند به خاطر تنگی و گشادی دریچه‌ای رخ بدهد.
وی ادامه داد: همچنین اختلالات مادرزادی مثل وجود سوراخ در دیواره‌های بین بطنی و بین دهلیزی هم، از سایر موارد مهمی هستند که می‌توانند به شنیده شدن سوفل‌های قلبی منجر شوند.
دکتر نجفی اذعان داشت: به طور کلی سه نوع سوفل قلبی اصلی وجود دارد که عبارتند از سوفل سیستولیک، سوفل دیاستولیک و سوفل مداوم است. سوفل سیستولیک یعنی وقتی که قلب خون را به بقیه بدن پمپاژ می‌کند و سوفل دیاستولیک زمانی رخ می‌دهد که قلب در حد فاصل بین ضربان ها، استراحت می‌کند تا مجددا پر از خون شود و سوفل مداوم نیز در تمام طول ضربان قلب وجود دارد.
این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که ” آیا سوفل قلبی بی‌گناه نیاز به درمان دارد “، گفت: سوفل‌های قلبی اینوسنت یا همان سوفل بی‌گناه، معمولا نیاز به درمان ندارند اما در صورتی که سوفل قلبی شما ناشی از مشکلات قلبی یا بیماری‌های دیگری باشد، ممکن است علت یا علل بروز سوفل نیاز به درمان داشته باشد.
وی متذکر شد که روش‌های درمانی زیادی برای بیماری‌های زمینه‌ای و اصلی قلبی وجود دارند. اگر شما به سوفل قلبی مبتلا هستید و به درمان نیاز داشته باشید، پزشک معالج شما حتما به شما خواهد گفت.
دکتر نجفی اضافه کرد: پزشک شما، در مورد گزینه‌های درمانی پیش روی شما، صحبت خواهد کرد و به سوالات شما پاسخ خواهد داد، پس از آن برنامه‌ای برای کنترل و درمان سوفل قلبی، متناسب با سلامت شما را، ارائه می‌کند.ممکن است روش‌های درمانی مختلفی برای کمک به کنترل علائم مربوط به سوفل قلبی شما توصیه شود، حتی اگر شما بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشید.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: همان طور که گفته شد خطرناک بودن یا نبودن سوفل قلبی، بستگی به شدت آن دارد. یعنی اگر سوفل قلبی شدت پایینی داشته باشد، نیازمند هیچ اقدام بیشتری نیست ولی سوفل‌های درجه بالاتر نیازمند بررسی بیشتر (با اکوکاردیوگرافی) و در صورت نیاز، مداخلات درمانی می‌باشند.
وی ابراز داشت که این که سوفل شما چه شدتی دارد و چه اقدامی در مرحله ی بعدی نیاز دارد، توسط پزشک و به تشخیص ایشان انجام می‌شود. دکتر نجفی تشریح کرد: معمولا تشخیص سوفل قلبی توسط پزشک و پس از معاینه قلب مطرح می‌شود و سپس بر اساس نتایج این معاینه، در مورد قدم‌های بعدی تصمیم‌گیری می‌شود. این متخصص قلب و عروق گفت: اگر شما علایمی نظیر تنگی نفس یا تپش قلب دارید و یا قبلا به شما گفته شده است که مشکلات دریچه‌ای (مثل پرولاپس میترال یا گشادی و تنگی دریچه ای) دارید، بهتر است حتما یک بار به پزشک مراجعه کنید تا تحت بررسی قرار بگیرید. معمولا این بررسی شامل انجام اکوکاردیوگرافی است که با انجام آن، می‌توان منشاء سوفل و سایر اختلالات ساختاری قلبی را مشخص کرد.

افرادی که در آنها سوفل بی‌آزار شنیده می‌شود، قلب نرمالی دارند
در ادامه نیز دکتر افشاری در اینباره ابراز داشت: پزشک با قرار دادن گوشی پزشکی در نقاط مختلف قفسه سینه می‌تواند به صداهای قلب شما گوش دهد. این صداها ناشی از عبور خون از دریچه‌های قلبی هستند. به طور معمول، هر ضربان قلب دو صدا تولید می‌کند که شامل پوم و تاک است. اولین صدای قلب حاصل بسته شدن دریچه‌های میترال و سه لتی و دومین صدا ناشی از بسته شدن دریچه‌های آئورت و پولمونری است.
وی عنوان کرد: در بزرگسالان، سوفل‌های غیرطبیعی بیشتر به دلیل مشکلات دریچه‌ای قلبی رخ می‌دهند. در کودکان نیز سوفل‌های غیرطبیعی معمولاً به دلیل مشکلات ساختاری قلب (نقایص مادرزادی قلب) ایجاد می‌شوند.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: شایع‌ترین علل بروز سوفل‌های غیرطبیعی در بزرگسالان عبارتند از تنگی دریچه، نارسایی دریچه، اندوکاردیت، تب روماتیسمی است.وی افزود: تنگی دریچه قلب حالتی است که در آن به علت باریک و سفت شدن دریچه، جریان خون با سختی از آن عبور می‌کند. نارسایی دریچه قلب نیز حالتی است که در آن دریچه قلبی به طور کامل بسته نشده و در نتیجه جریان خون به عقب نشت می‌کند.این متخصص مطرح کرد: سوفل قلبی نوعی صدای فش فش گونه است که هنگامی که خون با جریان آشفته (توربولانت) از دریچه‌ها عبور می‌کند، تولید می‌شود.دکتر افشاری اضافه کرد: اندوکاردیت نیز نوعی عفونت در لایه داخلی قلب و دریچه‌ها است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها یا سایر میکروب‌ها از سایر قسمت‌های بدن، مانند دهان، از طریق جریان خون به قلب رسیده و آن را درگیر می‌کنند. در صورت عدم درمان، اندوکاردیت ممکن است به دریچه‌های قلب آسیب رسانده و آنها را از بین ببرد. این وضعیت معمولا در افرادی رخ می‌دهد که از قبل مشکلات دریچه‌ای قلب دارند.این متخصص قلب و عروق متذکر شد: اگرچه بیماری تب روماتیسمی امروزه نادر است ولی با این حال تب روماتیسمی نوعی بیماری جدی است که می‌تواند در صورت عدم درمان فوری یا کاملِ عفونت استرپتوکوکی گلو ایجاد شود. این وضعیت می‌تواند به طور دائمی بر دریچه‌های قلب تأثیر گذاشته و جریان طبیعی خون را در قلب مختل کند.وی عنوان کرد: سایر علل سوفل‌های قلبی عبارتند از کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک، نقص در دیواره‌های قلبی،آنمی (کم خونی) و هاپیرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) نیز می‌باشد.دکتر افشاری اشاره کرد: در کودکان نیز سوفل‌های غیرطبیعی معمولاً به دلیل مشکلات ساختاری قلب (نقایص مادرزادی قلب) ایجاد می‌شوند. نقایص مادرزادی شایع که باعث شنیده شدن سوفل قلبی می‌شوند عبارتند از وجود سوراخ در قلب، شانت‌های قلبی و مشکلات مادرزادی دریچه‌ای است. این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که “آیا علائمی به جز وجود صدای غیر طبیعی قلب وجود دارد “، گفت: در صورت داشتن سوفل بی‌آزار (یا سوفل بی‌گناه)، احتمالا شما علامتی نخواهید داشت. وی مطرح کرد: سوفل غیرطبیعی قلب بسته به علت آن ممکن است علائم و نشانه‌های مختلفی را ایجاد کند که عبارتند از آبی شدن رنگ پوست، به ویژه در مناطقی مانند نوک انگشتان و لب ها،تورم بدن یا افزایش ناگهانی وزن، تنگی نفس، سرفه مزمن، بزرگ شدن کبد، اتساع وریدهای گردن،در نوزادان، اشتهای ضعیف و عدم رشد طبیعی، تعریق شدید با فعالیت کم یا حتی بدون انجام فعالیت، درد قفسه سینه، سرگیجه، غش کردن.دکتر افشاری عنوان کرد: افرادی که در آنها سوفل بی‌آزار شنیده می‌شود، قلب نرمالی دارند. این نوع سوفل در نوزادان و کودکان شایع است. هنگامی که خون سریع‌تر از حد معمول در قلب جریان می‌یابد، می‌تواند منجر به سوفل بی‌آزار شود.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: شرایطی ممکن است باعث اتفاق سوفل بی‌آزار شوند؛ عبارتند از فعالیت بدنی یا ورزش، بارداری، تب، کمبود گلبول‌های قرمز سالم کافی برای رساندن اکسیژن مورد نیاز به بافت‌های بدن (کم خونی)، پرکاری تیروئید، مراحلی از زندگی که سرعت رشد در آن‌ها بالا است مانند نوجوانی است.وی تصریح کرد: سوفل‌های قلبی بی‌آزار ممکن است در طول زمان از بین رفته یا در تمامی عمر فرد بدون ایجاد مشکل قلبی خاصی شنیده شوند.
دکتر افشاری در پاسخ به این پرسش که ” چه عواملی درصد ابتلا به سوفل قلبی را افزایش می‌دهند “، بیان کرد: در صورتی که فردی از خانواده شما به دلیل مشکلات ساختاری قلب سوفل قلبی داشته باشد، احتمال وقوع سوفل قلبی در شما بالا می‌رود. همچنین ابتلای مادر به دیابت کنترل نشده یا عفونت سرخجه در دوران بارداری، خطر ابتلا به نقایص قلبی و سوفل قلبی را در نوزاد افزایش خواهد داد، استفاده از برخی داروها، الکل یا مواد مخدر نیز در دوران بارداری می‌تواند منجر به نقایص قلبی در نوزاد و ایجاد سوفل قلبی گردد.
این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: وضعیت‌های متفاوتی می‌توانند ریسک ایجاد سوفل قلبی را در شما افزایش دهند که شایع‌ترین آنها عبارتند از ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت)، بیماری‌های خونی که در آن‌ها انواع خاصی از گلبول‌های سفید به نام ائوزینوفیل‌ها افزایش می‌یابند، برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، مواد شیمیایی ناشی از برخی تومورهای نادر ریوی یا گوارشی که وارد جریان خون می‌شوند (سندروم کارسینوئید)، بیماری‌های دریچه‌ای قلبی، فشار خون بالا، فشار خون ریوی، سابقه ابتلا به تب روماتیسمی و بیماری پرکاری تیروئید است.
وی متذکر شد: انجام معاینات فیزیکی منظم برای تشخیص هرگونه صداهای غیرطبیعی قلب امر بسیار مهمی است. در صورت شنیده شدن سوفل، ارزیابی بیشتری لازم است تا مشخص شود علت آن چیست، کدام دریچه درگیر است و شدت درگیری تا چه حد است.
دکتر افشاری مطرح کرد: اکثر سوفل‌های قلبی ناشی از مشکلات جدی نیستند اما اگر فکر می‌کنید شما یا فرزندتان سوفل قلبی دارید، جهت ملاقات با پزشک وقت بگیرید. ممکن است سوفل شما بی‌آزار باشد یا اینکه مشکل زمینه‌ای قلبی داشته باشید که بررسی بیشتری نیاز داشته باشد.
این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: در صورتی که سوفل به علت مشکل در دریچه‌های قلبی باشد باید بیمار به یک متخصص قلب ارجاع داده شود تا شدت پیشرفت بیماری دریچه‌ای قلب را ارزیابی کند.
وی یادآور شد: بسیاری از افرادی که سوفل قلبی دارند، باید موارد مهمی را جهت پیشگیری از عفونت دریچه‌های قلبی در نظر داشته باشند به طور مثال در صورت مراجعه به پزشک یا دندانپزشک باید آن‌ها را از داشتن بیماری دریچه‌ای قلبی مطلع سازید، در صورت داشتن علائم عفونت حتما باید به پزشک مراجعه کنند، بهداشت صحیح دندان‌ها و لثه‌های خود را رعایت کنند و قبل از اینکه پروسیجری روی آن‌ها انجام شود که احتمال خونریزی در آن وجود داشته باشد، باید به صورت پروفیلاکسی، آنتی بیوتیک دریافت
کنند.
دکتر افشاری در پایان گفت: با وجود اینکه نمی‌توان کارهای زیادی به منظور پیشگیری از سوفل قلبی انجام داد، با این حال بهتر است بدانید که سوفل‌های قلبی عموما نوعی بیماری نبوده و بی‌خطر اند. در کودکان با افزایش سن بسیاری از سوفل‌های قلبی به طور خود به خود رفع می‌شوند. در بزرگسالان، سوفل‌های قلبی در صورت بهبود بیماری زمینه ایجاد‌کننده آن رفع می‌شوند.