پوست عالی فقط به دی. ان.‌ای مربوط نمی‌شود، در واقع عادات روزانه شما تاثیر زیادی بر آنچه در آینه می‌بینید، دارد. اما بسته به اینکه نظرات قید شده کاربران درباره چه محصولی را می‌خوانید یا با چه دکتری مشورت می‌کنید، نظرات گیج کننده‌ای در مورد همه چیز، از نحوه مرطوب کردن تا نحوه محافظت از […]

پوست عالی فقط به دی. ان.‌ای مربوط نمی‌شود، در واقع عادات روزانه شما تاثیر زیادی بر آنچه در آینه می‌بینید، دارد. اما بسته به اینکه نظرات قید شده کاربران درباره چه محصولی را می‌خوانید یا با چه دکتری مشورت می‌کنید، نظرات گیج کننده‌ای در مورد همه چیز، از نحوه مرطوب کردن تا نحوه محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. در نهایت باید بدانیم که مراقبت از پوست امری کاملاً شخصی است. در این مطلب به مواردی اشاره شده است که شما را از تمام مسائل گیج‌کننده نجات می‌دهد و کمک می‌کند تا به جمع‌بندی مناسبی در مراقبت از پوست خود برسید.
برنامۀ روتین مراقبت از پوست خود را شامل سه مرحله اصلی در نظر بگیرید:
* پاکسازی – شستن صورت.
* تونینگ – متعادل کردن پوست.
* مرطوب کردن – مرطوب‌کننده و نرم‌کننده پوست
هدف هر روتین مراقبت از پوست این است که پوست صورت خود را تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد و همچنین ناحیه‌ای را عیب‌یابی کنید یا هدف قرار دهید، که قصد دارید روی آن کار کنید. کریستینا هولی، متخصص مراقبت از پوست در سانفرانسیسکو می‌گوید: «روتین‌های زیبایی فرصتی برای مشاهده تغییرات درونی خودتان هستند.» همانطور که پوست شما با افزایش سن نیاز به تغییر دارد، محصولات پوستی‌ای که به کار می‌برید هم نیاز به تغییر دارند. با این حال، او می‌افزاید: «این امر به رسیدن به کمال مربوط نمی‌شود.» اجازه دهید این سه مرحله به تشریفات روزانه شما تبدیل شود که پوست شما را تقویت می‌کند و روز شما را می‌سازد.

 

 برای این کار باید وقت بگذارید
دکتر راشل نظریان، متخصص پوست در منهتن در گروه پوست شوایگر می‌گوید علم پشت محصولات مراقبت از پوست راه طولانی‌ای را طی کرده است، اما هنوز چیزی به نام راه حل فوری وجود ندارد – برا ی بهره مندی از مزایای آن به زمان نیاز دارید. او توضیح می‌دهد: «نتایج فقط از طریق استفادۀ مداوم مشاهده می‌شود.». به طور کلی، هدف استفاده از یک محصول در طول حداقل شش هفته، یک یا دو بار در روز، برای مشاهده متفاوت است.
نکته: با هر محصول مراقبت از پوست، به ترتیب قوام پوست- از نازک‌ترین تا ضخیم‌ترین- استفاده کنید. به عنوان مثال، پاک کننده، تونر (در صورت استفاده از آن)، سرم و سپس مرطوب کننده.

پاکسازی
دکتر کارلوس چارلز، متخصص پوست در شهر نیویورک می‌گوید: شستن صورت، اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مرحلۀ هر روتینی است. «پوست ما هر روز با آلاینده‌های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر در تماس است که باید به آرامی پاک شوند.» برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، تیرگی و آکنه، روزی دو بار، صبح و شب، صورت خود را بشویید.
پاک کنندۀ صورت خود را پیدا کنید.
فرمول مناسب، پوست شما را بدون از بین بردن روغن‌های ضروری و سالم تمیز می‌کند. درباره استفاده از اسکراب‌های لایه بردار سخت نگیرید (یک بار در هفته استفاده کنید) و از اسکراب‌هایی که پوست گردوی خرد شده یا مواد ساینده دارند، اجتناب کنید.

 غیر کومدوژنیک دقیقاً به چه معناست؟
این اصطلاح اغلب بر روی برچسب محصولات ظاهر می‌شود و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می‌شود، اما همیشه به زبان ساده و واضح تعریف نمی‌شود. در اینجا توضیح سریعی وجود دارد: اگر محصولی ادعا می‌کند که غیر کومدون‌زا است، به این معنی است که نباید منافذ را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه شود- چه با مسدود کردن پوست، مسدود کردن غدد یا تحریک فولیکول مو. با این حال، این ادعا توسط A. D. F تنظیم نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌ها آزمایش‌های داخلی خود را برای تعیین اینکه آیا یک محصول باید کومدوژنیک در نظر گرفته شود یا خیر، انجام می‌دهند. (برخی از ترکیبات شناخته شده کمدوژنیک روغن نارگیل و کره کاکائو هستند.) به طور معمول، هر چه یک محصول مواد کمتری داشته باشد، تشخیص اینکه آیا واکنشی ایجاد می‌کند یا نه آسان‌تر است.

تونینگ؛ نحوه استفاده از تونر
برای بسیاری، کلمه «تونر» مواد قابض گزنده دهه ۸۰ را به ذهن می‌آورد. دکتر نظریان می‌گوید: «محصول اصلی یک محصول مبتنی بر الکل بود که برای خشک کردن پوست‌های چرب و از بین بردن آلودگی‌های باقیمانده پس از پاک ساز ی استفاده می‌شد. با این حال، فرمول‌های امروزی تکامل یافته‌اند. آن‌ها را به عنوان مکمل در نظر بگیرید – این مایعات رقیق مقدار بیشتری از مواد مغذی را ارائه می‌دهند و به سایر محصولات موجود در رژیم شما کمک می‌کنند تا بهتر جذب شوند و در عین حال پوست شما را متعادل می‌کنند.» جوردانا ماتیولی، زیبایی‌شناس شهر نیویورک می‌گوید
که اکثر متخصصان، تونر را اختیاری می‌دانند: «این می‌تواند راه خوبی برای افزودن مواد خاصی باشد که ممکن است در محصولات دیگر خود نداشته باشید یا لایه‌ای دیگر از پوست را بازسازی کنید. « اگر زمان و تمایل دارید، در اینجا چند عنصر عالی وجود دارد که باید به دنبال آن‌ها باشید:
*اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن آرام سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند، پوست آسیب دیده از نور خورشید را بهبود بخشیده و تیرگی را به حداقل برسانند.
*اسید هیالورون یک برای تقویت آبرسانی، محافظت از پوست با آبرسانی شبنم‌گون، صاف کردن پوست برای درمان ظریف خطوط ریز.
*گالب و چای سبز برای آرام کردن تحریک و کاهش قرمزی با اثر ضد التهابی.
* ویتامین E و C برای مقابله با قرار گرفتن روزانه در معرض رادیکال‌های آزاد که می‌توانند سبب پیری پوستتان شوند.
تونر چیست؟ ماتیولی می‌گوید: «تونرها باید بعد از پاکسازی و قبل از هر آرایش دیگری روی صورت انجام شوند.» روش سنتی استفاده از تونر این است که یک پد پنبه را از آن اشباع کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اما، همانطور که ماتیولی اشاره می‌کند، «در نهایت نتایج زیادی را از دست می‌دهید.»

 درمان با سرم
به زبان ساده، سرم‌ها متحدان قدرتمند پوست هستند. این اکسیرها که با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر شده اند، می‌توانند تعدادی از مشکلات، از لکه‌های تیره گرفته تا چین و چروک را کاهش دهند. ماتیولی میگوید: «حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، باز هم همه افراد صبح به سرم آنتی اکسیدان عمومی نیاز دارند تا از مهاجمان روزانه محافظت کنند.» در حالی که «گزینه‌های نامحدود» برای مواد تشکیل‌دهنده وجود دارد، دکتر نظریان موارد مورد علاقه خود را مشخص می‌کند. برای مدیریت مسائل خاص، به دنبال این محصولات باشید:
* اسید هیالورونیک برای آب‌بندی و تقویت عملکرد مانع پوستی (لایه بالینی پوست شما) برای جلوگیری از ازدست دادن رطوبت.
* ویتامین C برای روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه‌های تیره با استفاده مداوم.
*رتینول، ویتامین ۳B، پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی در بدن که به جلوگیری از خطوط و افتادگی پوست کمک می‌کنند.
*گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید با کاهش التهاب، قرمزی و تحریک پوست را آرام می‌کند و با اثرات ضد میکروبی خود، آکنه را بهبود می‌بخشد.

مرطوب کننده
اساسی‌ترین عملکرد یک مرطوب‌کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. دکتر چارلز توضیح می‌دهد: «در اصل، مرطوب کننده‌ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه‌های بیرونی پوست کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند مکمل روغن‌های محافظ طبیعی و سایر اجزاء پوست مانند سرامیدها باشند.» این محصولی است که پزشکان استفاده از آن را در تمام طول سال برای انواع پوست توصیه می‌کنند. دکتر نظریان مصرانه بر این امر پافشاری می‌کند که: «پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند به کلی آب رسان‌های طبیعی را از سطح پوست از بین ببرد.»

 با ضد آفتاب از پوست‌تان محافظت کنید
همه کارشناسانی که با آن‌ها مشورت کردیم به اتفاق آرا در مورد یک چیز توافق کردند: این که ضد آفتاب، مسلماً مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست است. دکتر چارلز خاطرنشان می‌کند که «به عنوان بخشی از برنامه روتین پوستی شما در طول سال از اهمیت بالینی برخوردار است. استفاده مداوم و روزانه از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می‌کند. مهمتر از آن، استفاده روزانه از کرم‌ها ی ضد آفتاب میتواند به پیشگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند.» برای سهولتِ به خاطر سپردن، کارشناسان توصیه میکنند از مرطوب‌کننده روزانه همراه با SPF داخلی حداقل ۳۰ استفاده کنید.
نویسنده: کاری مولوار