آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: هر انسانی در طول عمر خود طیف مختلفی از درد را از خفیف تا شدید، مزمن یا گذارا را تجربه می‌کند اما اینکه چه زمانی این درد‌ها نشانه‌ای مبنی بر وجود بیماری جدی همچون سرطان هستند و در چه زمانی باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد، سوالی است که […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: هر انسانی در طول عمر خود طیف مختلفی از درد را از خفیف تا شدید، مزمن یا گذارا را تجربه می‌کند اما اینکه چه زمانی این درد‌ها نشانه‌ای مبنی بر وجود بیماری جدی همچون سرطان هستند و در چه زمانی باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد، سوالی است که ممکن است برای افراد پیش بیاید. درد سرطان ممکن است به واسطه سرطان، درمان سرطان یا ترکیب عوامل مختلف ایجاد شود و کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد و دکتر محمدرضا کاظمی، فوق تخصص درد و دکتر محمد حسین دلشاد، فوق تخصص درد گفتگو کرده است.
دکترمومن زاده در این باره می‌گوید: درد یکی از نشانه‌ها و عوارض رایج سرطان می‌باشد که در کنار افسردگی و اضطراب ناشی از بیماری و… قابلیت تشدید شونده دارد.
وی اظهار کرد: کنترل درد بیماران سرطانی، یکی از مسائل بسیار مهم برای پزشکان، بیماران و خانواده‌های آنها است لیکن پیشرفت سرطان لزوما توام با درد نمی‌باشد و مهار آن توسط روش‌های کنترل درد قابل دستیابی است. کنترل درد موجب تنظیم ریتم خواب شده که این دو مهم سبب بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا به بیماری می‌گردد.این فوق تخصص دردشناسی و طب درد بیان کرد: مکانیسم دردهای سرطانی عبارتند از نوروپاتیک،دردهای نوسیسپتیو، دردهای احشایی، دردهای سوماتیک، دردهای استخوانی است.
وی ادامه داد: درد نوروپاتیک، دردی است که به علت آسیب دیدن رشته‌های اعصاب از راه شیمیایی، مکانیکی و حرارتی ایجاد می‌شود و دردهای نوسیسپتیو نیز دردی است که به علت تحریک اعصاب و اندام‌ها به دلیل ترشح موادی که باعث صدمه به آنها می‌شوند، ایجاد می‌شود.دکتر مومن زاده اضافه کرد: دردهای احشایی، دردی است که به دلیل درگیری دستگاه عصبی سمپاتیک و بافت‌های داخلی بدن ایجاد می‌شود.دردهای سوماتیک نیز به علت آسیب موضعی به یک عضو بدن ایجاد می‌شود.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود: دردهای استخوانی نیز از جمله دردهایی که به علت حمله تومور یا شیمی درمانی یا از بین رفتن خونسازی مغز استخوان به وجود می‌آید.

کنترل درد باعث بهتر شدن کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌گردد
وی متذکر شد: کنترل درد باعث بهتر شدن کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌گردد. روش‌های کنترل درد بیماران سرطانی با توجه به علایم و شدت مشکلات، متغیر هستند. روش‌های درمانی به شکل پلکانی بوده و از داروهای ساده‌تر و کم هزینه‌تر تا روش‌های اینترونشنال پیشرفته متغیر هستند. در مواردی از بیماری برطرف شدن کامل درد امکان پذیر نیست ولی با ترکیبی از تکنیک‌ها می‌توان شدت درد را کاهش و قابل تحمل کرد.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: روش‌های درمان دردهای سرطانی به دو صورت است که عبارتند از درمان دارویی دردهای سرطانی و روش‌های اینترونشنال درمان دردهای سرطانی است.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد تصریح کرد: بروز درد حاد در بیماری سرطان به دلیل تحریک گیرنده‌های درد اتفاق می‌افتد ولی علت درد‌های مزمن صدمه دیدن سلول‌های عصبی می‌باشد. گروه‌های دارویی خاصی جهت درمان هر یک از این دو نوع درد وجود دارد. دردهای سرطانی، ترکیبی از هر دو نوع درد می‌باشند لذا هر دو مشکل می‌بایست درمان گردند.
وی ابراز داشت: مرسوم‌ترین داروهای خوراکی که در بیماران سرطانی، با توجه به مرحله و میزان درد به کار می‌روند، مسکن‌های ساده، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و استروئیدها هستند که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت موسوم به پلکان بی‌دردی، قدم به قدم انجام می‌شود.
دکتر مومن زاده گفت: روش‌های اینترونشنال درمان دردهای سرطانی نیز شامل بلوک عصبی، بلوک
شبکه عصبی اسپلانکنیک (احشایی) و سلیاک، پمپ اینتراتکال و درمان درد با تخریب رادیوفرکوئنسی تومور است. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد تشریح کرد: روش درمانی بلوک عصبی بدون بیهوشی و در اتاق عمل دارای دستگاه اشعه ایکس(فلوروسکوپ) و در شرایط استریل و با بی‌حسی موضعی توسط متخصصین انجام می‌شود. پیشگیری از فعالیت عصب با استفاده از تزریق دارو و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. دراین روش شارژ غیر طبیعی عصب‌ها بلاک می‌شود تا درد بیمار کنترل شود.
وی ادامه داد: با روش بلوک عصبی که در آن انتقال پیام‌های درد به نخاع و مغز کم می‌شود و درد کاهش می‌یابد نسبت به روش‌های دارویی، بهتر می‌توان درد را کنترل کرد. در این روش درمانی، ابتدا برای مطمئن شدن از اینکه کدام عصب منتقل‌کننده پیام درد است ابتدا عصب مورد نظر بلوک عصبی می‌شود یعنی کارکرد منطقه مورد نظر به صورت موقت توسط دارو بلوک می‌شود و پس از حصول پاسخ درمانی مناسب و کاهش درد جهت مهار پالس‌های درد به شکل طولانی مدت از داروهای نورولیتیک یا رادیوفرکوئنسی حرارتی استفاده می‌گردد.دکتر مومن زاده اضافه کرد: در مواردی از بیماری سرطان پس از کنترل درد ممکن است در ماه‌ها یا سال‌های بعد شاهد عود درد بیماری باشیم مثلا در مورد توموری که با سرعت زیاد رشد می‌کند، ممکن است مدتی بعد، یک شبکه عصبی دیگر را درگیر کند و باعث برگشت مجدد درد بیمار شود بنابراین متاسفانه، همانطور که باید با سرطان به صورت پیوسته مبارزه کرد، کاهش درد آن نیز، با توجه به میزان پیشرفت بیماری مستمر است.این فوق تخصص دردشناسی و طب درد توضیح داد: بلوک اعصاب اسپلانکنیک (احشایی)، یک روش موثر در درمان دردهای مزمن بالای شکم که ناشی از سرطان یا التهاب پانکراس است، می‌باشد. اعصاب اسپلانکنیک که در دو طرف ستون فقرات هستند، پیام‌های درد را از اعضای مختلف شکمی به مغز انتقال می‌دهند.
وی افزود: شبکه عصبی سیلیاک، محل برقراری ارتباط اعصاب اسپلانکنیک و در پایین آن قرار گرفته است. بلوک کردن شبکه عصبی سیلیاک با تزریق مواد بی‌حس‌کننده موضعی، برای کم کردن دردهای بعد از التهاب یا سرطان پانکراس و سایر دردهای گوارشی نیمه فوقانی شکم به کار می‌رود.
دکتر مومن زاده اظهار کرد: در مراحل پیشرفته به علت درگیر شدن مجموعه‌های مختلف عصبی ممکن است مهار درد با بلوک کردن یک یا دو شبکه عصبی حاصل نگردد لذا می‌بایست از تکنیک‌های پیشرفته‌تری جهت کنترل درد استفاده نمود که یکی از آنها پمپ‌های اینتراتکال است. در روش پمپ اینتراتکال، به وسیله عمل جراحی، امکان قرار دادن دستگاه‌هایی در بدن به منظور ورود داروها به بدن یا تحریک الکتریکی اعصاب وجود دارد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد ادامه داد: بدین شکل که کاتتر نازکی داخل فضای نخاعی و یا اپیدورال گذاشته شده و به یک پمپ دائمی زیر پوستی متصل می‌گردد و از طریق آن مورفین و سایر ترکیبات دارویی تزریق می‌شود و این داروها با تاثیرگذاری مستقیم بر سطح نخاع، منتقل کردن پیام‌های درد را متوقف می‌کنند و درد به مراکز عصبی بالاتر انتقال نمی‌یابد و بیمار متوجه درد نمی‌شود و به صورت کامل درد وی از بین می‌رود.
وی اضافه کرد: کاهش درد با این روش، عوارض و هزینه بیشتری دارد و مراقبت از بیمارهم دقت، تجربه و آموزش بیشتری را لازم دارد. همچنین در روش‌های دیگری می‌توان از باطری‌های نخاعی جهت کنترل درد استفاده نمود.
دکتر مومن زاده گفت: در شیوه درمانی کاهش درد با روش تخریب رادیوفرکوئنسی تومور، تومور توسط یک الکترود سوزنی گرم می‌شود و از بین می‌رود. این عمل، درد را به مقدار قابل توجهی در بیمارانی که سرطان آنها در استخوان پخش شده است، کاهش می‌دهد.

 درد‌های حاد یا شدید اغلب در اثر جراحت در بیمار مبتلا به سرطان وجود می‌آید
در ادامه نیز دکتر کاظمی در اینباره خاطرنشان کرد: بیماری سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سالیان اخیر است که توسط عوامل مختلفی به وجود می‌آید اما به طور کلی دلیل قطعی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: در واقع سرطان بیماری است که موجب رشد غیر طبیعی و بیش از حد برخی از سلول‌های بدن می‌شود. این رشد غیر طبیعی منجر به تجمع و تقسیم سلول‌ها می‌شود. در طی این رشد غیر طبیعی و تکثیر بیش از حد سلول ها، توده‌های سرطانی در قسمت‌ها و اندام‌های مختلف بدن به وجود می‌آید.
این فوق تخصص درد افزود: این توده‌ها و تومور‌ها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. در خصوص تومور‌های بدخیم می‌توان گفت که این نوع تومور‌ها حیات و زندگی فرد را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.
وی ابراز داشت: به طور کلی سرطان ممکن است در تمامی نقاط و قسمت‌های بدن پخش و تکثیر شود و بسیاری از اندام‌ها را دچار اختلال کند. لازم است بدانید که سرطان ممکن در تمامی افراد و سنین رخ دهد و افراد را درگیر کند و در واقع رده سنی خاصی ندارد.
دکتر کاظمی متذکر شد: سرطان انواع مختلفی دارد و ممکن است در هر ناحیه‌ای از اندام‌های بدن ایجاد شود. برخی از آنها جز و شایع‌ترین نوع سرطان‌ها است که در چند سال اخیر تعداد مبتلایان به آن بسیار افزایش پیدا کرده است که عبارتند از سرطان‌های شایع مثل سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان روده، سرطان خون، سرطان مثانه و سرطان کلیه .
این فوق تخصص درد تشریح کرد: انواع درد در بیماران سرطانی بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار می‌توان متفاوت باشد. اغلب این درد‌ها به دلایل گوناگونی رخ می‌دهند. شدت این دردها را می‌توان به دردها شدید،کم و وخیم تقسیم کرد. وی اشاره کرد: در مبتلایان به بیماری سرطان نوع درد، در درمان آن توسط پزشک بسیار قابل اهمیت است.پزشک باید از شدت و نوع درد آگاهی پیدا کند تا بتواند راهکاری برای آن به بیمار ارائه کند.
دکتر کاظمی مطرح کرد: به طور کلی انواع درد در بیماران سرطانی شامل درد حاد یا شدید، درد مزمن، درد عصبی، درد فانتوم و درد سوماتیک است.این فوق تخصص درد ادامه داد: درد‌های حاد یا شدید اغلب در اثر جراحت در بیمار مبتلا به سرطان وجود می‌آید. این درد همیشگی و دائمی نیست و ممکن است مدت زمان کمی طول بکشد. در واقع این درد تا زمانی طول می‌کشد که جراحت بر طرف شود و اغلب برای تسکین این گونه درد‌ها مصرف مسکن توسط پزشک به بیماران سرطانی توصیه می‌شود.
وی افزود: درد‌های مزمن اغلب به صورت مداوم و طولانی است و کنترل آن بسیار سخت است. این درد‌ها ممکن است تا حدی سخت و دشوار باشد که بر فعالیتهای روزمره فرد تاثیر منفی بگذارد؛ به طوری که فرد در انجام برخی فعالیت‌ها مانند خوابیدن، غذا خوردن دچار مشکل و درد شدید شود. اغلب این درد‌های مزمن ممکن است در اثر فشار به عصب‌ها توسط سرطان باشد و تداوم داشته باشد. درمان این درد و کاهش آن بسته به نوع سرطان متفاوت است.دکتر کاظمی متذکر شد: درد عصبی در این بیماران بر اثر وارد شدن فشار عصبی و آسیب دیدن عصب‌ها و نخاع رخ می‌دهد.درد عصبی در بیماران سرطانی بر اثر پاره شدن عصب‌ها در حین عمل به وجود می‌آید. این دردها هنگامی تسکین پیدا می‌کند که این عصب‌ها بهبود پیدا کنند. همچنین این دردها می‌تواند در اثر رادیوتراپی‌ها یا شیمی درمانی در فرد بیمار رخ دهد و معمولا این درد‌ها احساسی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در مبتلایان ایجاد می‌کند.
این فوق تخصص درد خاطرنشان کرد: به طور کلی درد فانتوم بر اثر برداشتن عضوی از بدن رخ می‌دهد. اما پس از برداشته شدن عضو نیز همچنان این درد ادامه پیدا می‌کند.درد فانتوم یکی از دردهای شدید است.
وی بیان کرد: اغلب درد‌های سوماتیک نیز در مبتلایان به بیماری سرطان بر اثر وارد شدن آسیبی موضعی بر قسمتی از بدن یا عضوی از بدن ایجاد می‌شود.
دکتر کاظمی تشریح کرد: به طور کلی دردهای به وجود آمده در بیماران سرطانی اغلب بر اثر پاره شدن عصب‌ها یا پیشرفت بیماری به وجود می‌آید.همچنین نیز ممکن است این درد‌ها بر اثر فشار سرطان و تومور بر استخوان‌ها یا اندام‌ها رخ دهد.این فوق تخصص درد افزود: یکی دیگر از مواردی که باعث درد در بیماران سرطانی می‌شود درمان بیماری است زیرا که ممکن است بیمار در حین درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی درد بسیار زیادی را متحمل شود. اغلب این بیماران برای تسکین درد‌های خود حتما باید از توصیه‌ها و راهکار‌های پزشک خود استفاده کنند. وی مطرح کرد: یکی از مسائل مهم در بیماران سرطانی، کنترل درد‌های این بیماری است زیرا که این درد‌ها ممکن است تا حدی شدید باشد که فرد حتی توانایی انجام فعالیت‌های روزمره خود را از دست بدهد.کنترل درد‌های بیماران سرطانی با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. روش‌های کنترل این درد‌ها عبارتند از مصرف دارو، استفاده از روش تنس، روش
غیر دارویی.دکتر کاظمی متذکر شد: اغلب برای تسکین درد‌های شدید بیماران سرطانی بسته به نوع بیماری و سرطان و نوع و میزان درد داروهای مختلفی توسط پزشک تجویز می‌شود. همچنین برای بیمارانی که توانایی مصرف دارو را ندارند مصرف شیاف و یا داروهای خوراکی توصیه می‌شود.
این فوق تخصص درد می‌گوید: در واقع در روش تنس جهت کنترل درد، از تحریک عصب‌هایی که درد را به مغز انتقال می‌دهند جهت کاهش درد در یک ناحیه مشخص که دچار درد شده است استفاده می‌شود.
وی ابراز کرد: کنترل بیماری سرطان در روش غیر دارویی، بدون مصرف دارو درد را کاهش می‌دهند اما اغلب این روش همراه با مسکن انجام می‌گردد و صرفا برای بهبودی درد افراد پس از پرتونگاری یا
رادیو تراپی است.
دکتر کاظمی گفت: پیشگیری از درد آسان‌تر از درمان درد است. درد زمانی که به موقع درمان شود به راحتی تسکین می‌یابد. ممکن است بشنوید که برخی از افراد به آن به عنوان “در بالای سر” بودن از درد اشاره می‌کنند. سعی نکنید درد را تحمل کنید زیرا اگر منتظر بمانید ممکن است درد بدتر شود و در صورت عدم درمان مداوم، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد یا نیاز به دوزهای بیشتری باشد تا دارو به شما تسکین دهد.

 درد، یکی از رایج‌ترین علائمی است که در بیماران مبتلا به سرطان مشاهده می‌شود
در ادامه نیز دکتر دلشاد در اینباره ابراز داشت: بیماران مبتلا به سرطان ممکن است طی درمان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند که روند درمان را برای آنها دشوار کند. درد، یکی از چالش‌های پیش روی بیماران مبتلا به سرطان است که باید به این مورد توجه داشته و کنترلی جهت دردهای خود داشته باشند.
وی اشاره کرد: گاهی ممکن است بیماران پس از آنکه بهبود می‌یابند همچنان دردهای ناشی از سرطان در قسمت‌های مختلفی از بدن شان وجود داشته باشد که در این مواقع مراجعه به متخصص جهت درمان دردهای ناشی از سرطان بسیار پر اهمیت خواهد بود
این فوق تخصص درد توضیح داد: بیماری سرطان، درمان یا انجام آزمایشاتی جهت تشخیص آن، منجر به درد در بیماران می‌شود. درد بیماران را می‌توان در هر مرحله از درمان حتی قبل از شروع، کنترل کرد.گاهی بسیاری از درمان‌هایی که برای رفع سرطان انجام می‌گیرد، منجر به درد بیمار می‌شود.نوروپاتی محیطی نوعی درد محسوب می‌شود که ممکن است در اثر شیمی‌درمانی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: درد ناشی از سرطان، کیفیت زندگی و توانایی بیمار را حتی پس از اتمام دوره درمان تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین کنترل و درمان درد بر بهبود و افزایش کیفیت زندگی بیماران بسیار مؤثر است. دکتر دلشاد تشریح کرد: درد، یکی از رایج‌ترین علائمی است که در بیماران مبتلا به سرطان مشاهده می‌شود. در واقع علاوه بر اینکه خود بیماری موجب درد می‌شود، درمان‌های جهت رفع سرطان نیز باعث درد خواهد شد. به‌طور مثال وجود تومور، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و روش‌های تشخیصی مواردی هستند که منجر به درد می‌شود. این فوق تخصص درد اضافه کرد: به طور کلی اثبات شده است که بیماران جوان‌تر نسبت به سایر افراد درد بیشتری را تجربه خواهند کرد، بیمارانی که دچار بیماری پیشرفته‌تری هستند درد بیشتری را تجربه خواهند کرد و بسیاری از بیماران نیز حتی با وجود اینکه بیماری آنها برطرف شده است، همچنان دچار درد هستند.
وی مطرح کرد: علاوه بر اینکه متخصصین اقداماتی جهت کنترل درد در حین و پس از درمان سرطان انجام می‌دهند، قادرهستند قبل از هرگونه اقدامی راهکارهایی جهت کنترل درد در نظر بگیرند. ابتدا اقداماتی که برای بیماران مبتلا به سرطان جهت درمان انجام می‌دهند، انجام آزمایشات است.
دکتر دلشاد ادامه داد: گاهی آزمایشات می‌تواند برای بیمار بسیار دردناک باشد، به همین جهت کنترل درد را قبل از هرگونه اقدامی در نظر می‌گیرند. برخی از داروها به منظور آرامش بیمار طی درمان و تشخیص بیماری به کار برده می‌شود. علاوه بر این موارد وجود فردی در کنار بیمار که از دوست و خانواده او باشد، به کاهش استرس بیمار بسیار کمک‌کننده خواهد بود. این فوق تخصص درد بیان کرد: نوع دردی که در بیمار ایجاد می‌شود بسته به نوع سرطان در هر فرد متفاوت خواهد بود. همچنین انجام هر نوع درمانی که برای بیمار انجام می‌گیرد، می‌تواند منجر به دردهای مختلفی شود.
وی گفت: دردهای پس از عمل جراحی عبارتند از اسپاسم یا گرفتگی، سوزش و خارش ناشی از شیمی‌درمانی، ورم مخاط (زخم یا التهاب در دهان یا دیگر قسمت‌های گوارشی) ناشی از شیمی‌درمانی یا درمان هدفمند، درد استخوان ناشی از درمان فیلگراستیم (تحریک‌کننده گرانولوسیت که به بدن جهت تولید سلول‌های سفید در خون کمک می‌کند)، درد مفاصل و عضلات در تمام بدن به‌دلیل استفاده از
مهار کننده‌های پاکلیتاکسل یا آروماتاز، استئونکروز فک به‌دلیل بیس فسفونات، نکروز به‌دلیل استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها است.
دکتر دلشاد می‌گوید: سندروم‌های درد ناشی از پرتودرمانی نیز عبارتند از درد ناشی از براکی تراپی، درد به‌دلیل دراز کشیدن در طول درمان، موکوزیت (التهاب غشای مخاطی، قسمتی که تحت تابش بوده‌اند)، درماتیت (التهاب پوست در قسمتی که تحت تابش قرار گرفته‌اند) و ایجاد درد شدید و ناگهانی درد در قسمتی که تحت درمان قرار دارد، است.
این فوق تخصص درد اظهار کرد: نوروپاتی محیطی نوعی درد است که در اثر شیمی‌درمانی در بیماران مشاهده می‌شود. این مشکل عصبی علائمی مانند درد، بی‌حسی و گزگز دست و پا را به ‌همراه دارد. در برخی از بیماران عارضه‌ها و درد شیمی‌درمانی پس از بهبودی بیماری باقی خواهد ماند.دولوکستین نوعی دارویی است که برای درمان این دسته از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین طب سوزنی نیز می‌تواند برای برخی از بیماران مؤثر باشد.
وی تصریح کرد: اگر دردهای ناشی از سرطان حتی از پس بهبود بیمار ادامه داشته باشد، می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. اضطراب و افسردگی نیز درد بیماران را بدتر می‌کند و در نهایت کنترل درد نیز در این مواقع بسیار دشوار خواهد بود.
دکتر دلشاد مطرح کرد: با وجود اینکه همه دردهای ناشی از سرطان به‌طور کامل درمان نمی‌شود اما روش‌هایی توسط متخصصین درد انجام می‌شود که می‌توان دردها را کاهش داد یا کنترل کرد.
این فوق تخصص درد افزود: کنترل و مدیریت درد می‌تواند در افزایش کیفیت زندگی بیماران تأثیرگذار باشد و می‌توانند بدون مشکلی همانند سابق به زندگی عادی خود ادامه دهند. در نهایت بیماران و خانواده‌های آنها باید به این مورد بسیار توجه داشته باشند و روند درمان درد ناشی از بیماری سرطان را به تأخیر نیندازند.
وی اشاره کرد: شیمی‌ درمانی می‌تواند باعث دردهای بیماران سرطانی از جمله عوارض جانبی و فیزیکی مانند گرگرفتگی و درد در عضلات، مفاصل و استخوان‌ها شود. درد ممکن است به‌صورت خفیف و متناوب یا مداوم و شدید باشد. درد استخوان نیز به دلیل آسیب به اعصاب، بافت‌های نرم یا خود استخوان‌ها ایجاد می‌شود.
دکتر دلشاد بیان کرد: برخی از علل احتمالی درد پا و گرفتگی عضلات در افراد مبتلا به سرطان به دلیل شیمی‌ درمانی، درمان هدفمند، مصرف داروهای ایمونوتراپی، برخی از داروهای هورمونی (تاموکسیفن یا رالوکسیفن)، پرتودرمانی اندام تحتانی (ران، پاها و…) وغیره است.
این فوق تخصص درد ادامه داد: انواع خاصی از سرطان‌ها منجر به درد مفاصل می‌شوند. معمولا اگر سرطان در نزدیکی یا در یک مفصل رخ دهد مانند سرطان استخوان و سرطانی که به استخوان گسترش می‌یابد، منجر به درد مفصل می‌شود.
وی افزود: سرطان ریه، سینه، پروستات و مولتیپل میلوما بیشتر منجر به گسترش بیماری به استخوان‌ها می‌شودلذا به همین جهت درد مفصل را تجربه می‌کنید.
دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به سرطان درد را به شکل‌های متفاوتی از جمله خفیف، به‌صورت فشار، سوزش یا گزگز گزارش می‌دهند. نوع دردی که بیمار گزارش می‌دهد، اغلب سرنخ‌هایی جهت پیدا کردن منبع درد در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌طور مثال دردی که به دنبال آسیب عصبی رخ می‌دهد، اغلب به شکل سوزش یا سوزن سوزن توصیف می‌شود.در حالی که درد بر اندام‌های داخلی تاثیر گذاشته باشد، اغلب به‌صورت احساس فشار از سوی بیماران توصیف می‌شود.
این فوق تخصص درد توصیه کرد: در اغلب مواقع بیماری سرطان منجر به درد نمی‌شود؛ بنابراین نباید منتظر علائمی مانند درد باشید تا به پزشک مراجعه کنید لذا همانطور که پزشک برای شما تعیین کرده است، باید به‌طور منظم برای معاینات منظم مراجعه کنید.
وی مطرح کرد: چند نکته برای تسکین دردهای بیماران سرطانی وجود دارد که عبارتند از اینکه یک کمپرس گرم را روی قسمتی که درد وجود دارد قرار دهید، یک حمام آب گرم بگیرید تا منجر به تسکین عضلات دردناک شود، از کمپرس سرد برای بی‌حس کردن و کاهش التهاب استفاده کنید، برای تسکین درد می‌توانید ماساژ آرامی را انجام دهید و ورزش و حرکات کششی ملایم مانند پیاده‌روی را برای افزایش جریان خون در نظر داشته باشید.
دکتر دلشاد عنوان کرد: رادیوتراپی می‌تواند به سلول‌های استخوانی در ناحیه لگن آسیب وارد کند و همچنین باعث کاهش خونرسانی می‌شود، در نتیجه استخوان‌ها تضعیف شده و به عنوان نکروز آواسکولار شناخته می‌شود.آسیب به استخوان نیز می‌تواند منجر به درد شود و گاهی راه رفتن یا بالا و پایین کردن از پله‌ها را دشوار می‌کند.
این فوق تخصص درد اشاره کرد: بسیاری از افراد کمردرد را به عنوان یکی از عوارض سرطان گزارش داده‌اند؛ اما در واقع یکی از عارضه‌های شیمی‌ درمانی شناخته می‌شود.دلیل دیگر برای کمردرد به عنوان دردهای بیماران سرطانی، این است که سرطان به قسمت‌های دیگری از بدن از جمله ستون فقرات گسترش یافته یا متاستاز کرده است.
وی توضیح داد: عارضه شکم درد ممکن است به‌صورت درد یا به شکل گرفتگی در بیمار ایجاد شود، همچنین گاهی همراه با افزایش گاز است. یکی از دلایل ایجاد چنین مشکلی این است که فلور باکتریایی موجود در روده را نیز تغییر می‌دهد. چنین شرایطی بر هضم تاثیر می‌گذارد و منجر به علائمی مانند نفخ، گرفتگی یا نفخ می‌شود.
دکتر دلشاد مطرح کرد: مصرف برخی داروها و انواع شیمی‌ درمانی با سردرد شدید همراه است. هورمون درمانی که برای درمان سرطان پروستات یا سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که همراه با شیمی‌ درمانی باشد، باعث سردرد یا میگرن خواهد شد. درمان گزگز دست و پا نیز بعد از شیمی‌ درمانی مشاهده می‌شود. این فوق تخصص درد افزود: راهکارهای زیادی برای دردهای بیماران سرطانی در نظر گرفته شده است. طب سوزنی در برخی از بیماران منجر به تسکین درد می‌شود؛ اما بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی با پزشک خود در این باره مشورت داشته باشید.ماساژ درمانی جریان خون را افزایش می‌دهد و به تسکین درد کمک می‌کند.انجام تمرینات ورزشی به تسکین درد نوروپاتی کمک خواهد کرد.مصرف داروهای مسکن در تسکین درد بسیار کمک‌کننده است.
وی گفت: تحریک عصب از راه پوست نیز نوع دیگری از روش درمانی برای کاهش درد مبتلایان به این بیماری است که طی این روش جریان الکتریکی از طریق الکترودهای متصل به پوست ارسال می‌شود.