آفتاب یزد- حمیده مهرعلی: امروزه جراحی زیبایی بینی به عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید. عمل زیبایی بینی باید توسط یک پزشک ماهر با توجه به نوع بینی و تکنیک مناسب آن انجام گیرد تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. با این حال، گاهی نیاز به عمل ترمیمی بینی […]

آفتاب یزد- حمیده مهرعلی: امروزه جراحی زیبایی بینی به عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید. عمل زیبایی بینی باید توسط یک پزشک ماهر با توجه به نوع بینی و تکنیک مناسب آن انجام گیرد تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. با این حال، گاهی نیاز به عمل ترمیمی بینی نیز احساس می‌شود. یعنی فرد بعد از انجام یک بار جراحی زیبایی بینی، برای رفع اشکالات احتمالی ناچار به انجام مجدد جراحی خواهد بود. هر چند احتمال وقوع چنین شرایطی حدود ۲۰ درصد است، با این حال، لازم است پیش از اقدام برای جراحی، امکان نیاز به عمل بینی ثانویه را در نظر داشته باشید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد دراینباره با دکتر امیررضا معتبر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دکتر بابک نیکومرام، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دکتر بابک ساعدی، فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت گفت و گو کرده است.
دکتر معتبر در اینباره می‌گوید: یکی از انواع جراحی‌های بینی که برای بسیاری از زنان و مردان انجام می‌شود، جراحی ترمیمی بینی است. این جراحی با هدف بهبود و رفع تمامی مشکلاتی انجام می‌شود که یا در طی جراحی اولیه بینی ایجاد شده است و یا این که از ابتدا بوده اما در روند جراحی اولیه رفع نشده است.
وی متذکر شد: جراحی ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه از حساس‌ترین عمل‌هایی است که مهارت و توانمندی پزشک جراح در انجام آن حرف اول را می‌زند.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد: گرفتن یکسری از آزمایش‌ها قبل از انجام هر جراحی و همچنین جراحی ثانویه بینی امری ضروری است.
وی ادامه داد: این آزمایش‌ها جهت این امر انجام می‌شود تا بیمار مشکلات جدی مانند انعقاد خون، کم خونی و … نداشته باشد تا در حین عمل مشکل ایجاد کند. در صورتی که فرد مشکلاتی این چنین داشته باشد، لازم است که اقداماتی را قبل از عمل انجام دهد یا در صورت نیاز از داروهای خاصی استفاده کند.
دکتر معتبر عنوان کرد: قبل از جراحی ترمیمی بینی باید یکسری اقدامات انجام شود تا نتیجه جراحی بسیار خوب باشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات، صبر کردن است. باید حداقل یک سال از اولین عمل بینی بگذرد تا شکل نسبتا ثابتی به خود بگیرد. پس از آن باید عمل ترمیم بینی انجام شود و قبل از جراحی بهتر است که با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود صحبت شود تا به مدت ۲ الی ۳ روز پس از عمل همراه بیمار باشند.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی هشدار داد: مصرف برخی از قرص‌ها همانند ایبوپروفن، استامینوفن و ویتامین‌ای و تمام داروهای رقیق کننده خون به مدت دو هفته الی ۱ هفته قبل عمل نباید استفاده شود لذا در صورت نیاز می‌توان از داروهای جایگزین استفاده کرد.
وی افزود: همچنین استفاده از برخی دمنوش‌های گیاهی هم می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد که نیاز است که با جراح در میان گذاشته شود.

 روند جراحی ترمیمی بینی همچون جراحی اولیه است
دکتر معتبر تصریح کرد: روند جراحی ترمیمی بینی همچون جراحی اولیه است. در این جراحی با توجه به مشکلاتی که ایجاد شده است پزشک برنامه جراحی را طراحی می‌کند. در واقع در مواردی که مشکلاتی همچون صدادار شدن تنفس ایجاد شده باشد پزشک تلاش می‌کند که روند جراحی در جهت بهبود عملکرد تنفس باشد و عواملی که سبب اختلال در روند تنفس شده‌اند را برطرف کند و یا در شرایطی که بینی به اندازه کافی کوچک نشده است با ایجاد برش‌هایی خاص به بهبود سایز کلی بینی می‌پردازد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اذعان داشت: مزایای جراحی ترمیمی بینی عبارتند از برداشت قوز روی بینی اگر در طی جراحی اولیه برداشت نشده باشد، بهبود وضعیت تنفسی اگر در روند جراحی اولیه در عملکرد تنفسی اختلال ایجاد شده است، بهبود افتادگی نوک بینی در شرایطی که بینی افتادگی پیدا کرده است، نازک کردن پل بینی اگر پهنای آن در جراحی اولیه به درستی کوچک نشده است و در مواردی نتیجه ظاهری بینی بعد از عمل بینی اولیه به شکل خوکی می‌شود که با جراحی ترمیمی بینی می‌توان این فرم را تغییر داد.
وی اظهار کرد: به دلیل حساسیت ویژه‌ای که جراحی ترمیمی بینی دارد باید در هنگام انتخاب جراح نهایت دقت را باید داشته باشد. حتما به جراح بینی مراجعه کنید که دارای دانش و تخصص عمیق در زمینه انجام جراحی ترمیمی، برخوردار از مهارت و توانمندی زیاد در خصوص پیاده‌سازی دانش تئوریک در عمل باشد بنابراین با جراحی که این ویژگی‌ها را داشته باشد می‌توانید به موفقیت نتیجه جراحی امیدوار باشید.
دکتر معتبر مطرح کرد: یکی از توصیه‌هایی مهم درباره انجام جراحی ترمیمی بینی این است که از میزان وسواس‌هایتان نسبت به نتیجه‌ای که در طی جراحی اولیه جراحی حاصل شده است بکاهید.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: در مواردی که پزشکان متوجه می‌شوند مراجعه کننده دلایل قانع کننده‌ای برای تکرار جراحی ندارد و حساسیت بی‌جهتی دارد از قبول جراحی امتناع می‌کنند و در این موارد جراحان تلاش می‌کنند که با ارائه بهترین مشاوره‌ها و راهنمایی از خطرات جراحی ترمیمی آن‌ها را آگاه سازند تا تصمیمی دقیق‌تر و آگاهانه‌تر بگیرند.

 دوره نقاهت در جراحی ترمیمی بینی حدود ۵ تا ۷ روز می‌باشد
در ادامه نیز دکتر نیکومرام در اینباره خاطرنشان کرد: جراحی ترمیمی بینی به جراحی گفته می‌شود که برای اصلاح ایرادات بینی و ساختار بینی که در جراحی قبلی به طور کامل برطرف نشده یا ناشی از عمل اول باشد، انجام می‌گیرد.
وی بیان کرد: در جراحی ترمیمی بینی مشکلات باقیمانده و یا آسیب بافتی ایجاد شده در ساختار بینی، برطرف و اصلاح می‌شود. می‌توان گفت جراحی ترمیمی بینی برای کسانی انجام می‌شود که از نتیجه جراحی اولیه خود رضایت کافی نداشته‌اند یا دنبال بهتر شدن شکل بینی از آنچه که هست می‌باشند.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد: فرم نهایی بینی پس از یک سال مشخص می‌شود. از این رو برای انجام جراحی ترمیمی معمولا باید بعد از یک سال از عمل اول اقدام کرد.
وی اضافه کرد: برای بعضی از بیماران که از فرم بینی خود رضایت ندارند، ممکن است این زمان طولانی به نظر برسد اما باید توجه کرد که بعد از یک سال، تورم بینی به طور کامل از بین می‌رود و پس از برطرف شدن تورم بینی ممکن است برخی ایرادات دیگر نیز مشخص شود بنابراین برای جراحی بینی ترمیمی نباید سریع اقدام نمود.
دکتر نیکومرام عنوان کرد: اقدام سریع برای ترمیم بینی می‌تواند در روند ترمیم بینی اختلال ایجاد کند و عوارض بدی به جای بگذارد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: جراحی ترمیمی بینی بسیار حساس‌تر از عمل اول است و برای انجام جراحی مجدد بینی باید از انجام یک سری موارد خودداری کرد، از جمله مصرف سیگار و دخانیات.
وی اضافه کرد: برای انجام جراحی ترمیمی، قبل از جراحی باید برای بررسی بینی، عکس گرفته شود و در صورت وجود برخی اختلالات از جمله اختلالات تنفسی باید سی تی اسکن یا آندوسکوپی بینی انجام شود.
دکتر نیکومرام اشاره کرد: اگر می‌خواهید برای انجام جراحی ترمیمی بینی خود به جراح بینی دیگری مراجعه فرمایید، بهتر است همه موارد جراحی اول و عکس‌های قبل و بعد از عمل بینی را در اختیار جراح دوم قرار دهید تا بتواند تصمیم مناسبی برای عمل بینی شما بگیرد. برای جراحی بینی ترمیمی گاهی نیاز به بیهوشی می‌باشد که در این صورت باید آزمایشاتی قبل از بیهوشی انجام شود.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: در برخی موارد جراحی ترمیمی بینی بدون بیهوشی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای اصلاح ایرادات کوچک بینی مانند غیر قرینگی و برجستگی استخوانی و… جراحی ترمیمی بینی می‌تواند با روش بسته انجام شود اما برای از بین بردن ایرادات شدید بینی روش جراحی باز انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: ممکن است برای ترمیم بینی نیاز به برداشت غضروف از گوش و یا دنده باشد که پزشک معالج قبل از عمل توضیحات لازم را به بیمار در این خصوص خواهد داد.
دکتر نیکومرام ابراز داشت: مراقبت از بینی در عمل جراحی مجدد بینی مانند جراحی اولیه است و باید مراقبت‌های لازم به خوبی انجام شود. دوره نقاهت در جراحی ترمیمی بینی حدود ۵ تا ۷ روز می‌باشد که بسته به شرایط فرد مدت زمان نقاهت متفاوت می‌باشد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اذعان داشت: برخی از افراد به دلیل کج شدن، شکستگی بینی یا نقص مادرزادی برای جراحی بینی خود اقدام می‌کنند.
وی ادامه داد: افرادی که دوباره اقدام به جراحی بینی می‌کنند از ساختار، شکل و اندازه بینی خود راضی نیستند یا به دلیل مشکلات تنفسی که پس از جراحی اولیه به وجود آمده است، اقدام به جراحی بینی می‌کنند اما در بعضی موارد در صورتی که جراحی بینی خود را توسط جراح ماهر انجام ندهید، ممکن است مشکلات بینی شما به طور کامل رفع نشود و یا مشکلات دیگری نیز به آن اضافه شود لذا از این رو جراحی بینی مورد رضایت شما نبوده و امکان دارد دوباره اقدام به جراحی بینی کنید، گاهی ترمیم دوباره بینی بسیار سخت و مشکل است.
دکتر نیکومرام بیان کرد: انجام عمل ترمیمی بینی می‌تواند مهارت‌ها و تجربه جراح پلاستیک را به چالش بکشد. این جراحی برای افرادی قابل انجام است که قبلا یک یا چند بار بینی خود را عمل کرده‌اند ولی با این حال می‌خواهند با انجام جراحی ثانویه ظاهر و همچنین عملکرد بینی خود را بهبود ببخشند.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: مهم‌ترین نکاتی که باید در رابطه با عمل ترمیم بینی بدانید این است که شخصی که قبلا بینی خود را عمل کرده ولی از نتیجه آن راضی نیست البته ممکن است متوجه این موضوع نباشد که مشکلاتی که در طول جراحی بینی قبلی قابل رفع نبوده‌اند یا در پی انجام آن ایجاد شده اند، حتما با انجام جراحی بینی ثانویه برطرف نمی‌شوند. وی ادامه داد: بافت اسکار باقی مانده از جراحی بینی اولیه معمولا می‌تواند برای نتیجه عمل ترمیم بینی محدودیت ایجاد کند چرا که این اسکار ممکن است با انجام جراحی ترمیم بینی از بین نرود یا حتی این که در پی عمل ثانویه دوباره به وجود بیاید و همچنین، انجام ترمیم بینی در بیشتر موارد نیاز به پیوند غضروف دارد تا بتوان به این طریق آسیب دیدگی یا ضعف غضروف بینی را جبران کرد.
دکتر نیکومرام اضافه کرد: پس از جراحی بینی اولیه تیغه بینی ممکن است انحراف داشته باشد؛ این مشکل انحراف بینی باید حتما برطرف شود چرا که می‌تواند علاوه بر ظاهر بینی، بر روی تنفس فرد نیز تاثیر گذار باشد. انسداد راه تنفسی بینی همچنین می‌تواند به دلیل افتادگی دریچه‌ی خارجی در نتیجه افتادگی غضروف نوک بینی باشد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: در جراحی ثانویه بینی معمولا برای فراهم کردن پشتیبانی لازم از بافت بینی، عمل پیوند غضروف انجام می‌شود. این اقدام برای نوک بینی یا تیغه‌ی آن اجرا می‌شود و باعث افزایش استحکام این بخش‌ها می‌گردد.
وی مطرح کرد: غضروف موجود در تیغه بینی معمولا ضعیف است لذا به همین دلیل جراح پلاستیک بینی باید از بخش‌های دیگر بدن غضروف به دست آورده و از آن برای تقویت این بخش از بینی استفاده کنند. مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توان از غضروف موجود در آن‌ها برای پیوند به بینی استفاده کرد، عبارتند از گوش و دنده.
دکتر نیکومرام اضافه کرد: همچنین برای جبران معضلات مربوط به بخش‌های نرم‌تر بینی (در نوک بینی یا تیغه) ممکن است نیاز به پیوند بافت باشد تا بتوان به این طریق حمایت خوبی از این بخش‌ها به عمل آورد. برای پیوند بافت به بینی از بافت تمپورال فاشیا استفاده می‌شود؛ این اقدام به این صورت انجام می‌شود که برای برداشت بافت سعی بر این خواهد بود که برش در میان موها ایجاد شده و به نحوی پنهان شود.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: هیچ جراح پلاستیکی نمی‌تواند نتیجه جراحی ترمیمی بینی را تضمین کند. اگر به فکر انجام عمل ترمیم بینی افتاده اید، در قدم اول از این نکته اطمینان حاصل کنید که جراح پلاستیک انتخابی شما تجربه کافی در زمینه انجام جراحی بینی را دارد.
وی افزود: جراحان بینی با تجربه قطعا تعداد افراد نیازمند جراحی ترمیم بینی بیشتری را دیده‌اند و به همین دلیل در این زمینه مهارت بالایی را کسب کرده اند.
دکتر نیکو مرام می‌گوید: استفاده از روش‌های مختلف برای شبیه‌سازی شکل بینی بعد از عمل نیز یکی از راه‌های موثر برای نشان دادن نتایج احتمالی به بیمار است. در پایان، تصمیم شما برای انجام عمل ترمیمی بینی کاملا شخصی است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که از نتیجه جراحی بینی اولیه خود راضی نیستند، می‌توانند با توجه به برخی نکات نتیجه قابل قبولی از عمل بینی ثانویه بگیرند.
وی مطرح کرد: تفاوت‌های اساسی بین عمل ترمیمی بینی با جراحی اولیه وجود دارد. از نظر جراحان پلاستیک، جراحی بینی بسیار سخت به حساب می‌آید. در نتیجه عمل‌های بعدی روی بینی می‌تواند بسیار سخت‌تر باشد.
دکتر نیکومرام اضافه کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت در روحیات و احساسات فرد بیمار می‌باشد. زمانی که فردی برای اولین بار اقدام به جراحی بینی می‌کند، با امید و آرزو برای بهتر شدن و با رضایت قلبی این کار را می‌کند. در صورتی که عمل مجدد بر اثر اجبار، استرس، اشکال در تنفس، نگرانی از نظرات و انتقادات آشنایان و کاهش اعتماد به نفس انجام می‌شود لذا از این رو این عمل جراحی برای بیمار حساس است و همراهی و تعامل جراح و بیمار را می‌طلبد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: انجام جراحی ترمیم بینی و دستکاری بینی برای افرادی که یک بار یا بیشتر عمل شده اند، بسیار سخت و پیچیده است. جراح شما باید ساختار به هم ریخته شده بینی در عمل اول را بررسی و بازسازی کند، تا در نهایت با کمترین آسیب، بینی را اصلاح نماید. جراح باید مراقب باز ماندن راه هوایی بینی بیمار نیز باشد.
وی مطرح کرد: عمل بینی ترمیمی نیاز به زمان بیشتری دارد. به علت حساس بودن جراحی بینی ترمیمی و وجود بافت آسیب دیده از عمل قبل، مدت زمان بهبودی پس از عمل افزایش می‌یابد. پوست‌های نازک تا ۶ الی ۱۲ ماه و پوست‌های کلفت ممکن است تا ۲ سال زمان ببرد.
دکتر نیکومرام تصریح کرد: در صورت انجام مناسب عمل جراحی ترمیمی، مواردی وجود دارند که بر نتیجه نهایی اثرات مهمی می‌گذارند. از جمله این اثرات مهم می‌توان به مواردی اشاره کرد که عبارتند از غیرقابل پیش بینی بودن تشکیل بافت اسکار پس از عمل دوم، جا به جا شدن بافت‌های غضروفی به کار رفته، جذب غیرهمگون بافت‌های به کار رفته و وجود ورم زیاد است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: اگر مجبور به انجام عمل دوم شدید، با کنترل احساسات، علم کافی و مشورت با جراح ماهر بهترین تصمیم را بگیرید. به طور کلی می‌توان گفت، عمل جراحی ترمیمی، عمل بسیار سخت و پیچیده‌ای می‌باشد که فرد به علت این که از عمل قبلی خود راضی نیست و یا دنبال فرم و شکل بهتری است انجام می‌دهد.
وی گفت: در نظر بگیرید که عمل ترمیم بینی زمان بیشتری می‌برد و دوره‌ی بهبودی طولانی‌تری دارد. از این رو انتخاب پزشک ماهر بسیار مهم می‌باشد.

 قبل از انجام جراحی دوم بینی حداقل یک سال صبر کنید
در ادامه نیز دکتر ساعدی در اینباره ابراز داشت: انجام جراحی مجدد بینی به منظور انجام اصلاحات زیبایی یا عملکردی که در جراحی قبلی اتفاق افتاده است، انجام می‌شود و نسبت به جراحی اولیه سخت‌تر می‌باشد و دارای پیچیدگی‌هایی است که اگر جراح از تبحر و تخصص لازم برخوردار نباشد به نتایج منفی منجر می‌شود. وی بیان کرد: جراحی ترمیم بینی موجب کمک به رفع ایرادات و مشکلاتی که بعد از جراحی‌های قبلی در بینی ظهور کرده اند، می‌شود و رضایت بیمار را پس از جراحی فراهم می‌آورد.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت مطرح کرد: اگر از نتایج عمل تغییر شکل بینی خود ناراضی هستید، ممکن است احساس کنید نمی‌توانید صبر کنید تا عمل دیگری برای رفع آن انجام دهید. اما در نظر داشته باشید که بینی بعد از جراحی زیبایی بسیار آسیب‌پذیر است و قبل از انجام عمل بینی دیگر باید منتظر بمانید تا کاملاً بهبود یابد.
وی ادامه داد: جراحان توصیه می‌کنند قبل از انجام جراحی دوم حداقل یک سال صبر کنید. این به بینی شما زمان کافی برای بهبودی و آماده شدن برای جراحی دوم می‌دهد.
دکتر ساعدی افزود: همچنین در طی ۱۲ ماه اول پس ازعمل زیبایی بینی، بینی به تدریج بهبود می‌یابد و تغییر می‌کند تا زمانی که بتوانید نتایج نهایی جراحی بینی خود را مشاهده کنید. در آن زمان، برخی از مشکلات در بینی شما است که ممکن است به دلیل کاهش تورم دیگر وجود نداشته باشد.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت عنوان کرد: میزان موفقیت کلی جراحی پلاستیک بینی در بار اول حدود ۹۰درصد است و به بیان دیگر ۱۰درصد از بینی‌های عمل شده ممکن است نیاز به عمل ترمیمی بینی داشته باشند. عمل ترمیمی بینی بعد از حداقل یکسال از عمل اول قابل انجام می‌باشد البته در مواردی که تنها مشکل در قسمت استخوانی باشد می‌توان عمل را زودتر انجام داد.
وی اشاره کرد: مشکلاتی که در جراحی اولیه بینی ممکن است باعث نارضایتی بیمار از نتایج حاصل از جراحی شود عبارتند از برداشتن بیش از حد استخوان و غضروف بینی، مشکلات ساختاری در نوک بینی، تشکیل بافت اسکار، عدم تقارن یا کج بودن بینی (انحراف تیغه میانی)، حفره‌های بینی که هم اندازه نیستند، برآمدگی یا قوز، مشکلات ساختاری نوک بینی، مشکلات عملکردی تنفسی، کم یا زیاد برداشته شدن بافت بینی و کوتاه کردن نامتناسب طول بینی است بنابراین هر کدام از مسائل مطرح شده می‌تواند به تنهایی به عنوان یک چالش جهت جراحی مجدد مطرح باشد.
دکتر ساعدی تشریح کرد: مراحل انجام جراحی مجدد بینی بدین صورت است که ابتدا بیمار باید در طی جلسه مشاوره تمام خواسته‌هایی که از انجام جراحی جدید دارد با پزشک مطرح نماید، گاهی اوقات خواسته‌های بیمار کاملاً غیرمعقول می‌باشد و حتی با انجام عمل ترمیمی نیز نمی‌توان به آن‌ها دست یافت، بنابراین لازم است که با شبیه سازی‌های گرافیکی پزشک برای بیمار توضیح دهد که میزان تغییراتی که پس از جراحی مجدد انجام می‌شود تا چه حد می‌باشد.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت ادامه داد: از جمله مقدمات عمل جراحی مجدد بینی مشاوره دقیق در قبل از عمل جراحی و بررسی ایده ال‌ها و قبول واقعیات بینی می‌باشد، می‌بایست در نظر داشت‌عدم موفقیت در عمل اول ممکن است به علت محدودیت‌های آناتومیک و با اشتباهات تکنیکی و یاعدم پاسخ مناسب بافتی در حین ترمیم می‌باشد که در جهت رفع هر کدام از موارد می‌بایست با تلاش بسیار زیاد آن مشکلات را حل نمود. وی ادامه داد: از این رو انجام عمل مجدد بینی از جمله سخت‌ترین اعمال جراحی در این زمینه می‌باشد و. میزان موفقیت در این اعمال جراحی حدود ۷۰درصد می‌باشد که از عمل جراحی اولیه پایین‌تر می‌باشد.
دکتر ساعدی ابراز داشت: جراحی مجدد بینی نیز مانند جراحی اولیه تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی (بنا به شرایط عمومی بیمار و تصمیم پزشک) انجام خواهد شد. زمان انجام جراحی ترمیمی نسبت به جراحی اولیه معمولاً طولانی‌تر می‌باشد و حدود یک الی دو ساعت طول می‌کشد.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت اضافه کرد: پس از اتمام جراحی بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و چند ساعت پس از به هوش آمدن در صورتی که حال عمومی وی خوب باشد می‌تواند به منزل مراجعه نماید.
وی اذعان داشت: در انجام اعمال جراحی ترمیمی بینی ممکن است نیاز باشد جهت ترمیم از غضروف گوش بیمار یا غضروف دنده در موارد شدید استفاده شود.
دکتر ساعدی در مطرح کرد که تکنیک‌هایی که در جراحی مجدد بینی به کار برده می‌شود عبارتند از روش جراحی بسته و روش جراحی باز.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت افزود: اگر میزان اصلاحاتی که طی جراحی مجدد بینی قرار است انجام شود کم باشد (گاهی اوقات با اصلاحات جزئی می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت) از روش جراحی بسته استفاده می‌شود، در این روش برش‌ها و بخیه‌ها در داخل بینی انجام می‌شود و خارج بینی هیچ گونه جای زخمی باقی نمی‌ماند، باید توجه داشت که دسترسی به قسمت‌های داخلی بینی در این روش محدود می‌باشد.
وی ابراز داشت: در روش جراحی باز دو برش کوچک در کنار حفره‌های بینی ایجاد می‌شود تا پزشک بتواند به ساختار داخلی بینی دسترسی داشته باشد. اگر مشکلاتی که پس از جراحی اول ایجاد شده است، نیاز به تغییرات ساختاری داشته باشد (مانند پیوند غضروف یا تغییراتی در تیغه میانی) معمولاً جراح از روش جراحی باز استفاده می‌نماید تا بتواند به طور کامل به ساختار داخلی بینی دسترسی داشته باشد.
دکتر ساعدی متذکر شد: با اینکه جراحی به روش باز چند برش و بخیه در خارج بینی ایجاد می‌کند اما با توجه به اینکه جراح به ساختار داخلی بینی به طور کامل اشراف دارد نسبت به روش جراحی بینی بسته ارجحیت دارد.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت تشریح کرد: در مواردی که طی جراحی اولیه مقدار غضروف بیش از حد از نوک بینی برداشته شده است ممکن است در جراحی دوم احتیاج به پیوند غضروف از ناحیه گوش، دنده یا قسمت‌های دیگر بدن باشد البته تا جایی که امکان داشته باشد جراح پلاستیک سعی می‌کند از غضروف‌هایی که در بینی باقی مانده مانند غضروف سپتوم استفاده کنند اما در مواردی پیوند غضروف تنها راهکار باقی مانده است. این مشکل در مواردی که طی جراحی اول بافت بینی بیش از حد برداشته شده نیز
مشکل آفرین است.
وی عنوان کرد: جراحی بینی اصلاحی می‌تواند حتی چالش‌برانگیزتر از جراحی اول باشد زیرا بیماران از ظاهر بینی خود پس از اولین جراحی ناراضی هستند و انتظار دارند که با جراحی مجدد بینی مشکلات اصلاح شود، بافت اسکار جراحی قبلی می‌تواند در حین عمل بینی دوم مانع ایجاد تغییرات شود و غضروف گوش و بینی ممکن است برای جبران بافت از دست رفته ناشی از اولین جراحی مورد نیاز باشد.
دکتر ساعدی بیان کرد: جراحی بینی اولیه نحوه قرارگیری استخوان، غضروف و بافت بینی را تغییر می‌دهد. بنابراین، تغییر شکل بینی در جراحی بینی دوم چالش برانگیزتر
خواهد بود.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت اظهار کرد: مانند جراحی اولیه پس از جراحی مجدد تا یک هفته لازم است که بیماران استراحت داشته باشند، عوارض جانبی که طی این مدت ممکن است ایجاد شود که شامل تورم و التهاب، درد، کبودی، عفونت و خونریزی است.
وی یادآور شد: پس از یک هفته بعد از جراحی بینی بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند اما تا چند ماه باید از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز نمایند.
دکتر ساعدی متذکر شد: انتخاب پزشک متخصص جهت جراحی دوم بینی از چالش‌هایی است که اکثر بیماران با آن رو به رو هستند، در برخی مواقع که بینی احتیاج به اصلاحات جزئی دارد برخی بیماران ترجیح می‌دهند که جهت جراحی به نزد پزشک اولیه مراجعه نمایند که مزیت این انتخاب این است که جراح به ساختار بینی و نحوه‌ی تغییراتی که طی جراحی اولیه ایجاد کرده است واقف است و می‌تواند مشکلات ایجاد شده را به راحتی برطرف نماید.
این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت اضافه کرد: اما در مواقعی که بیمار به طور کامل از نتایج جراحی اولیه بینی ناراضی است باید بسیار دقت نماید که پزشکی را انتخاب نماید که از تبحر و تخصص کامل برخوردار باشد، به آناتومی بینی و چهره بیمار مسلط باشد، در گذشته جراحی‌های مجدد با موفقیت کامل انجام داده باشد و بیماران از نتایج جراحی دوم خود راضی بوده باشند، در صورت وجود پزشکی با این مشخصات می‌توانند با خیالی آسوده برای جراحی دوم
اقدام نمایند.
وی اذعان داشت: جراحی مجدد بینی از جمله سخت‌ترین عمل‌ها در حیطه جراحی زیبایی و پلاستیک بینی و صورت می‌باشد که همه‌ساله متقاضیان فراوانی دارد. این جراحی منجر به رفع ایرادات ظاهری و تنفسی جراحی اولیه بینی می‌گردد.
دکتر ساعدی در پایان گفت: با کاهش تورم در چند ماه اول پس از عمل بینی، بینی شما به بهبود ادامه خواهد داد. سه ماه پس از جراحی، بیشتر تورم باید از بین برود و بینی شما به طرز چشمگیری بهتر به نظر می‌رسد. با این حال، ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی بینی خود را ببینید. تا آن زمان هرگونه تورم باقیمانده فروکش خواهد کرد.