آفتاب یزد- منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش : ستون فقرات ما برای اینکه بتوانیم خم و راست شویم و در جهات مختلف حرکت کنیم، یکپارچه درست نشده است بلکه مانند دانه‌های تسبیح تکه تکه درست شده و سپس به هم متصل شده است. هر مهره با مهره بالایی توسط سه ساختمان به هم متصل می‌شود. یکی […]

آفتاب یزد- منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش : ستون فقرات ما برای اینکه بتوانیم خم و راست شویم و در جهات مختلف حرکت کنیم، یکپارچه درست نشده است بلکه مانند دانه‌های تسبیح تکه تکه درست شده و سپس به هم متصل شده است. هر مهره با مهره بالایی توسط سه ساختمان به هم متصل می‌شود. یکی در جلو که دیسک نام دارد و دو ساختمان در عقب که فاست یا مفاصل مهره‌ها نام دارد. هیپرتروفی کمر یا تنگی کانال نخاعی کمر یکی از مشکلات رایج ستون فقرات زنان و مردان مخصوصاً در سنین بالا می‌باشد. در حالی که هیپرتروفی کمر در مراحل اولیه یک بیماری جدی نیست اما در صورت پیشرفت یا درمان نشدن می‌تواند منجر به آسیب جدی و دائمی شود لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر رضا سنجری، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفتگو کرده است.
دکتر صمدیان در این باره می‌گوید: تنگی کانال نخاعی کمر یا هیپرتروفی کمر ناشی از دژنراسیون یک بیماری بسیار شایع در افراد مسن است که منجر به باریک شدن کانال نخاعی در ستون فقرات کمری می‌شود.
وی بیان کرد: این بیماران در برخی موارد به دلیل درد و احساس سنگینی در پاها به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی منجر می‌شوند و کمردرد نیز بروز می‌کند. اگر اقدامات محافظه کارانه دیگر موفقیت آمیز نباشد، رفع فشار توسط جراحی یکی از موفق‌ترین عمل‌ها در
ارتوپدی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات متذکر شد: تنگی دژنراتیو ستون فقرات شایع‌ترین دلیل جراحی ستون فقرات در سراسر جهان است. این بیماری بیشتر از ۶۰ سالگی با افزایش سن بروز می‌کند.
وی اشاره کرد: تغییرات در دیسک‌‌های بین مهره‌ای، رباط‌ها و مفاصل مهره‌ای عرض کانال نخاعی توسط دیسک‌های بین مهره‌ای، ساختارهای رباط و مفاصل مهره در هر دو طرف تعیین می‌شود. تغییر در این ساختارها به دلیل سایش و پارگی (فتق دیسک، آرتروز، ضخیم شدن رباط) می‌تواند باعث باریک شدن کانال نخاعی به صورت جداگانه یا ترکیبی شود.


دکتر صمدیان مطرح کرد: ساییدگی بخشی از ستون فقرات معمولاً از دیسک بین مهره‌ای شروع می‌شود که امکان دارد در طول سال‌ها خشک شده و قد خود را از دست بدهد. در برخی موارد دیسک بین مهره‌ای در جهت کانال نخاعی بیرون زده است که این برآمدگی در حال حاضر منجر به باریک شدن کانال نخاعی می‌شود.
وی ادامه داد: از دست دادن ارتفاع دیسک بین مهره‌ای منجر به بارگذاری بیش از حد مفاصل مهره‌های کوچک متعلق به همان بخش می‌شود که باعث ایجاد آرتروز می‌شود. یکی از نشانه‌های معمول آرتروز، تشکیل خارهای استخوانی در مفصل آسیب دیده است. این خارهای استخوانی می‌توانند کانال نخاعی را باریک کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: در کانال نخاعی، رباط‌های زرد وجود دارد که در صورت تنگی کانال، ضخیم‌تر (هیپرتروفیک) نیز می‌شوند. از آنجایی که آنها در کانال نخاعی استخوانی قرار دارند، وقتی ضخیم‌تر می‌شوند نمی‌توانند به سمت بیرون حرکت کنند. ضخیم شدن این رباط‌ها منجر به باریک شدن کانال نخاعی به سمت داخل می‌شود.
وی مطرح کرد: به طور معمول، همه بیماران با کانال نخاعی باریک، دچار ضخیم شدن رباط‌های زرد می‌شوند. گاهی اوقات خارهای استخوانی روی مفاصل و بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای نیز رخ می‌دهد.
دکتر صمدیان متذکر شد: در کانال نخاعی، ناحیه ستون فقرات کمری که اغلب تحت تأثیر تنگی قرار می‌گیرد، به‌ ویژه اعصابی که مسئول تغذیه پاها هستند، در یک کیسه مننژیال (لوله دورال) محافظت می‌شوند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: رگ‌های خونی متعددی بین این کیسه مننژیال از یک سو و مرز استخوانی کانال نخاعی و رباط‌های زرد ضخیم شده، خارهای استخوانی و دیسک‌های بیرون زده از سوی دیگر قرار دارند.هنگام راه رفتن، افزایش قابل توجهی در جریان خون در این رگ‌ها وجود دارد. این جریان خون باعث می‌شود آنها متورم شوند و به لوله دورال فشار وارد کنند. درنتیجه منجر به درد در هر دو پا هنگام راه رفتن می‌شود که برای تنگی کانال نخاعی معمول است.
وی ادامه داد: در این افراد هنگام ایستادن، در حالت استراحت یا دراز کشیدن، فشار عروقی دوباره کاهش می‌یابد و درد پا کاهش می‌یابد. علاوه بر مشکلات پا در هر دو طرف، اعصاب فردی این بیماران می‌توانند به دلیل فشار (به اصطلاح درد رادیکولار) مشکلاتی ایجاد کنند.علاوه بر این، برآمدگی در کپسول مفصلی (کیست سینوویال) مفاصل کوچک مهره‌ای یا تجمع بیش از حد بافت چربی (لیپوماتوز اپیدورال) می‌تواند کانال نخاعی را باریک کند.
دکتر صمدیان افزود: موقعیت بدن همچنین می‌تواند بر اندازه کانال نخاعی تأثیر بگذارد. از نظر آناتومیک، وقتی به جلو خم می‌شوید، کانال نخاعی کمی منبسط می‌گردد که منجر به بهبود علائم می‌شود بنابراین راه رفتن با تکیه رو به جلو، مثلاً روی واکر، راه رفتن را برای بیمار آسان می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت: علائم تنگی کانال نخاعی یا هیپرتروفی کمر می‌تواند خود را در دو تصویر بالینی مشخص با درجات مختلف نشان دهد. علامت اصلی درد پا هنگام راه رفتن است.

> تنگی کانال مرکزی نخاع اغلب باعث ایجاد کمردرد عمیق می‌شود
وی اذعان داشت: تنگی کانال مرکزی نخاع اغلب باعث ایجاد کمردرد عمیق می‌شود که ناشی از فرآیندهای سایش و پارگی مرتبط با این بیماری است (تخریب دیسک بین مهره‌ای، آرتروز مفاصل مهره‌های کوچک و غیره). تشعشع درد از طریق نشیمنگاه در یک یا هر دو طرف به داخل ران و ساق پا معمولی است.
دکتر صمدیان یادآور شد: در مورد تنگی کانال مرکزی نخاع، باریک شدن دایره‌ای (فشرده شدن) لوله دورال تمایل به ایجاد علائم در هر دو طرف دارد، اگرچه رادیکولار که در طرفین بارزتر هستند نیز می‌توانند رخ دهند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: در صورت ابتلا به هیپرتروفی کمر هنگام ایستادن، دراز کشیدن و هنگام خم شدن به جلو، علائم معمولا بهبود می‌یابند بنابراین
دوچرخه سواری اغلب بهتر از پیاده روی طولانی است.
وی اظهار کرد: بسته به شدت هیپرتروفی کمر، در هنگام استراحت نیز درد وجود خواهد داشت. درد پشت و پا و همچنین احساس سنگینی در پاها در ۹۰ درصد موارد دیده می‌شود. فقط یک سوم از بیماران ناهنجاری‌های حرکتی یا حسی در پاها (مانند بی‌حسی یا ناراحتی) را نشان می‌دهند. ناهنجاری‌های عصبی (تا اختلالات عملکردی تخلیه مثانه یا روده) و همچنین فلج حاد عضلانی نیز در این بیماران نادر هستند.
دکتر صمدیان مطرح کرد: تشخیص بیماری هیپرتروفی کمر شامل بررسی بیمار (تاریخچه)، اسکن‌ام آرآی، سی تی اسکن، است. در بررسی بیمار پزشک اطلاعات اولیه بیمار و علائمی که دارد را می‌گیرد و توصیف رابطه بین کمردرد و پا درد بسیار مهم است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: تشخیص هیپرتروفی کمر با اسکن‌ام آر‌ای تایید می‌شود. اینجاست که می‌توان بهترین اظهار نظر را در مورد میزان و علت باریک شدن کانال نخاعی و فرورفتگی جانبی بیان کرد. دیسک‌های بین مهره‌ای، ساختارهای رباط و مفاصل را نیز می‌توان درست مانند اعصاب متمایز کرد.
وی ادامه داد که معاینه سی تی اسکن تنها زمانی معنا دارد که‌ام آر‌ای انجام نشود یا اگر هدف ارزیابی دقیق ساختارهای استخوانی باشد (مانند خار استخوان). میلوگرافی فقط در موارد استثنایی (مثلاً در بیماران دارای ایمپلنت که قبلاً جراحی شده‌اند) ضروری است.
دکتر صمدیان عنوان کرد: روش‌های درمان به میزان تنگی کانال نخاعی یا هیپرتروفی کمر بستگی دارد. به طور کلی روش‌های درمان هیپرتروفی کمر عبارتند از درمان محافظه کارانه، درمان‌های جراحی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید که اول از همه، هر بیمار مبتلا به هیپرتروفی کمر باید به طور محافظه کارانه درمان شود (به جز در مورد فلج تازه، واقعی و روزمره).
وی افزود: درمان محافظه کارانه شامل آموزش و اطلاع‌رسانی برای بیمار، راهنمایی در مورد شیوه زندگی فعال، فیزیوتراپی، اقدامات فیزیوتراپی همراه و درمان دارویی و در موارد فردی، تزریق با هدایت اشعه ایکس در ستون فقرات است.
دکتر صمدیان اضافه کرد: اگر اقدامات محافظه کارانه منجر به بهبودی رضایت بخش برای بیمار نشد، درمان‌های جراحی باید مورد بحث قرار گیرد. دلایل انجام عمل می‌تواند علاوه بر دوره‌ای از علائم مقاوم به درمان، درد شدید، کاهش فاصله راه رفتن و زمان ایستادن و البته نقایص عصبی باشد. هدف از این عمل در درجه اول گسترش کانال نخاعی در ناحیه انقباض و در نتیجه ایجاد فضای کافی برای اعصاب است.

> هیپرتروفی کمر می‌تواند در اثر علت‌های مختلفی ایجاد شود
در ادامه نیز دکتر سنجری در اینباره خاطرنشان کرد: تنگی کانال نخاعی کمری یا هیپرتروفی کمر مشکلی است که بسیاری از قشر سالمند و پیر جمعیت را در جهان آزار می‌دهد و باعث محدودیت در حرکت و کاهش کیفیت زندگی آنها می‌شود.
وی بیان کرد: هیپرتروفی کمر زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا دو فضای استخوانی در ستون فقرات شروع به تنگ شدن می‌کنند و فضا را برای اعصاب کم می‌کنند. این مشکل در کانال نخاعی یا در محل خروج اعصاب از ستون مهره‌ها ممکن است، رخ دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: بسته به محلی که تنگی کانال نخاعی اتفاق می‌افتد و میزان تنگی آن در مدت زمانی که گذشته یک عصب نخاعی تحت فشار شدید قرار می‌گیرد. در نتیجه آن درد، حس سوزش و کرختی، بی‌حسی و ضعف ایجاد می‌شود.
وی مطرح کرد: هیپرتروفی کمر می‌تواند در اثر علت‌های مختلفی ایجاد شود . وقتی غضروف‌های پوشاننده مفاصل شروع به نشست می‌کنند، استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند و ممکن است منجر به رشد ناهنجار زوائد استخوانی شوند. التهاب ایجاد شده منجر به باریک شدن فضای ستون مهره‌ها برای نخاع می‌شود.
دکتر سنجری اضافه کرد: وقتی دیسک شروع به دست دادن مایع درونی می‌کند ارتفاع آن کاهش یافته و تخت می‌شود. بیرون زدگی نخاع نیز وارد کانال نخاع می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: رباط‌های کانال نخاعی می‌توانند ضخیم شده و تبدیل به بافت سفت و استخوانی شوند یا به داخل فضای کانال نفوذ کنند. ناهنجاری ستون مهره‌ها یا رشد تومور نیز منجر به تنگی کانال نخاعی می‌شود.
وی می‌گوید: علایم هیپرتروفی کمر می‌تواند فرد به فرد تفاوت داشته باشد. نشانه‌های شایع آن می‌تواند شامل درد، بی‌حسی، ضعف و بی‌اختیاری ادرار است. درد در این افراد ممکن است مزمن و ملال‌آور باشد و از گردن تا کمر تیر بکشد و یا ممکن است دردی تیرکشنده در دست‌ها و پاها باشد که بسته به زمان و فعالیت متغیر است. گاهی اوقات درد کمر به شکل حس سوزن سوزن شدن در کمر خود را نشان می‌دهد.که در صورت بروز این درد‌ها بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.
دکتر سنجری ادامه داد: کاهش حس یا از دست رفتن کلی آن در پا یا دست یا سایر نقاط بدن ممکن است از علائم تنگی کانال نخاعی باشد. فشار شدید کانال نخاعی اعصابی که از نخاع خارج می‌شوند می‌تواند باعث از دست دادن کنترل مثانه نیز شود که در واقع می‌توان گفت که یکی دیگر از علایم تنگی کانال نخاع همان بی‌اختیاری ادرار است که ممکن است در برخی از افراد باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت: دقت داشته باشید که تنگی کانال نخاعی (هیپرتروفی کمر ) در همه موارد باعث ایجاد درد نمی‌شود. گاهی اوقات بی‌حسی و ضعف بدنی با کمی درد می‌تواند وجود داشته باشد.
وی تشریح کرد: تنگی کانال نخاعی کمر انواع مختلفی دارد. تنگی کانال جانبی در محلی رخ می‌دهد که اعصاب از نخاع به سمت اعضای بدن می‌روند. و در نتیجه فشاری که به اعصاب محیطی می‌آید باعث ایجاد درد می‌شود.این نوع از تنگی کانال جانبی ممکن است در هر محلی رخ دهد ولی در بیشتر موارد در ناحیه کمری یا گردن ایجاد می‌شود و به ندرت در ناحیه سینه‌ای اتفاق می‌افتد.
دکتر سنجری ادامه داد: تنگی کانال مرکزی در بخش فورامن ایجاد می‌شود که وظیفه محافظت از نخاع را بر عهده دارد. وقتی این بخش نخاعی تنگ می‌شود فضای نخاع کاهش یافته و به آن فشار وارد می‌شود. در نتیجه این فشار با توجه به محل آن در اعضای پایینی بدن عملکردی و مشکلاتی احساس خواهد شد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: تنگی مرکزی کانال نخاعی نیز در هر بخشی از نخاع ممکن است ایجاد شود. اما شایع‌ترین محل‌ها در بخش کمری و گردنی هستند. علاوه بر این هر دو نوع تنگی کانال مرکزی و جانبی همزمان نیز ممکن است رخ دهند.
وی توضیح داد: تنگی کانال نخاع یا هیپرتروفی کمر به معنای تضییق یا انقباض کانال نخاع است که می‌تواند در هر قسمتی از نخاع رخ دهد و ممکن است علائم مختلفی داشته باشدکه شامل کاهش قدرت عضلات، درد، احساس ضعف، اختلالات حرکتی، اختلالات کانتیننس، تضعیف حس، اختلالات عصبی و عقلی، اختلالات جهت‌گیری و موقعیتی، اختلالات در سیستم عصبی خودکار، اختلالات ادراکی است.
دکتر سنجری افزود: تنگی کانال نخاع می‌تواند با کاهش قدرت عضلات همراه باشد، به خصوص در مناطقی که کانال نخاع تنگ شده است این می‌تواند به صورت کاهش قوه‌ ضربان قلب، کاهش توانایی حرکت کمر و پاها، کاهش حس در پوست و کاهش عملکرد عصبی و عضلانی در مواردی مانند تنگی کانال نخاع گردن (میلنژیومیلوسل) یا تنگی کانال نخاع لگنی (استنگی) دیده می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: درد در منطقه‌ تنگی کانال نخاع می‌تواند از جمله علائم تنگی کانال نخاع است. این درد ممکن است به صورت درد عصبی یا درد عضلانی باشد و در مناطق مربوط به تنگی کانال نخاع، مثل عقب گردن یا کمر و پاها رخ دهد
وی یادآور شد: تنگی کانال نخاع می‌تواند با احساس ضعف در مناطقی که کانال نخاع تنگ شده است، همراه باشدکه ممکن است به صورت سوزش در انگشتان دست و پاها، و یا احساس بی‌حسی در بخش‌هایی از پوست مربوطه رخ دهد.
دکتر سنجری تصریح کرد: تنگی کانال نخاع می‌تواند با اختلالات حرکتی همراه باشد، مانند مشکلات در راه رفتن، تعادل و کنترل حرکتی که ممکن است به صورت ناتوانی در حرکت، تعریق، مشکلات در حفظ تعادل و کوتاهی در قدم‌ها رخ دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: تنگی کانال نخاع می‌تواند با اختلالات کانتیننس مربوط به کوچک شدن قدرت کنترل ادرار و مدفوع همراه باشد. این ممکن است به صورت ادرارسازی ناکامل، ادرارریزی ناخواسته، یا مشکلات در کنترل مدفوع و تخلیه رخ دهد.
وی بیان کرد: تنگی کانال نخاع می‌تواند با کاهش حس در مناطقی که کانال نخاع تنگ شده است، همراه باشدکه ممکن است به صورت کاهش حس لمس، درد، حرارت و سرما در مناطق مربوطه رخ دهد.
دکتر سنجری خاطرنشان کرد: تنگی کانال نخاع ممکن است با اختلالات عصبی و عقلی همراه باشد، مانند سردرد، درد عصبی، اختلالات خواب، افزایش تحرکات ناخواسته، اختلالات روانشناختی و افزایش احتمال افسردگی و اضطراب.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: تنگی کانال نخاع ممکن است با مشکلات
در جهت‌گیری و موقعیت‌یابی همراه باشد، مانند اختلالات در تشخیص موقعیت بدن، مشکلات در حرکت‌های دقیق، و عدم توانایی در حفظ تعادل و کنترل حرکتی.
وی متذکر شد: تنگی کانال نخاع ممکن است با اختلالات در سیستم عصبی خودکار، مانند اختلالات در کنترل فشار خون، ضربان قلب، تنظیم دمای بدن و گردش خون همراه باشد.
دکتر سنجری ابراز کرد: تنگی کانال نخاع ممکن است با اختلالات ادراکی همراه باشد، مانند کاهش توانایی در پردازش اطلاعات حسی، اختلالات در حافظه، مشکلات در تمرکز و توجه و اختلالات در تفسیر و فهم اطلاعات.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: به طور کلی علائم تنگی کانال نخاع به صورت دقیق، ممکن است بسته به محل و شدت تنگی کانال نخاع متفاوت باشد. بعضی از علائم بیشتر در مناطق بالای تنگی کانال نخاع (سطح بالای تنگی) و برخی در مناطق پایین‌تر (سطح پایین تنگی) ظاهر می‌شوند.
وی مطرح کرد: با افزایش سن افراد خطر تنگی کانال نخاعی برای همه افراد افزایش پیدا می‌کند و هر کسی ممکن است در معرض آن باشد و بخشی از روند پیر شدن و کهولت سن در افراد است. تقریبا ۹۵ درصد مردم در سنین بالا از درجاتی از تنگ شدگی کانال نخاعی رنج می‌برند. هرچند بی‌تحرکی در سنین جوانی، فشار بیش از حد به نخاع و نشستن و خوابیدن به شیوه نادرست شدت آن را بیشتر می‌کند.
دکتر سنجری تشریح کرد: بعد از معاینه کامل جسمانی پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار دچار تنگی کانال نخاعی است.روش‌های دیگر تشخیص تنگی کانال نخاعی شامل استفاده از اشعه ایکس،‌ام آرآی، سی تی اسکن می‌باشد. درمان دارویی برای این مشکل وجود ندارداما برای کاهش درد راهکارهایی وجود دارد. داروهای ضد التهاب، باعث کاهش درد و ورم می‌شوند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: پزشک ممکن است تزریق کورتیزون را توصیه کند که دقیقا به ناحیه تنگی کانال نخاعی تزریق می‌شود. کورتیزون می‌تواند التهاب و درد را به شدت کم کند هر چند تاثیر آن موقتی است و بیش از سه بار تزریق نباید انجام شود.
وی تصریح کرد: روش‌های درمانی جراحی نیز جزو گزینه‌های درمانی در این زمینه هستند. جراحی لامینکتومی در این زمینه وجود دارد که در واقع جراح در ناحیه آسیب دیده شکافی ایجاد می‌کند و هر چیزی که به نخاع فشار می‌آورد مثل استخوان و رباط و… را خارج می‌کند.
دکتر سنجری ادامه داد: در مواردی که بخشی از دیسک بین مهره‌ها به نخاع فشار وارد می‌کند با جراحی همان بخش دیسک را خارج می‌کنند. تکنیک جراحی دیگری نیز در این زمینه استفاده می‌شود که به آن الحاق نخاعی گفته می‌شود و جراح دو مهره را به وسیله فلز و پلاتین به هم وصل می‌کند تا حرکت نداشته باشند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: بعد از جراحی ممکن است با خود فکر کنید بیش از حد درد دارید و امکان ورزش ندارید اما حرکت کردن برای حفظ سلامتی کلی بدن حیاتی و مهم است بنابراین باید سعی کنید ورزش‌های کششی چند بار در طول روز انجام دهید. اگر مدتی است ورزش نکرده‌اید آهسته شروع کنید و به خود فشار نیاورید برای مثال از چند دقیقه در روز شروع کنید و به سی دقیقه در روز که ایده آل است، برسانید.
وی افزود: ورزش منظم باعث بهبود تعادل و انعطاف شما می‌شود و نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه حس بهتری را به شما منتقل می‌کند.
دکتر سنجری تشریح کرد: پزشک یا فیزیوتراپیست پس از انجام جراحی، ورزش‌های خاصی که برای تقویت عضلات کمر و شکم طراحی شده را به شما توصیه می‌کند و شیوه اجرای اصولی آنها را نیز به شما آموزش می‌دهد. در صورتی که تنگی نخاعی فرد بسیار شدید باشد ممکن است نیاز به کمربند طبی داشته باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: در کنار این ورزش‌ها و تمرینات ماساژ‌درمانی نیز می‌تواند شرایط کلی را برای شما بهبود ببخشد و عضلات کمر را که دچار انقباض شده شل کند. قبل از انجام ماساژ درمانی محدودیت‌های حرکتی را از پزشک خود بپرسید.
وی ادامه داد: یکی از ورزش‌های بسیار مناسب برای بیماران با عارضه تنگی کانال نخاعی، آب درمانی می‌باشد. برای این منظور می‌توانید به استخر اب رفته و عرض استخر با سرعت ثابت قدم بزنید این روش به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را تقویت کنید.
دکتر سنجری گفت: تنگی کانال نخاعی یا به اصطلاح نازک شدن فضای مابین ستون فقرات معمولاً در اثر بیماری همچون آرتروز یا سایش و پارگی ستون فقرات رخ می‌دهد، این بیماری می‌تواند سبب شود تا به اعصابی که از طریق ستون فقرات حرکت می‌کنند فشار وارد شود به گونه‌ای که در موارد حاد آن راهی جز جراحی برای بیمار باقی نمی‌ماند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: تنگی کانال نخاعی کمر بخشی از روند پیری ستون فقرات محسوب می‌شود و ممکن است عوارض آن پس از ۶۰ سالگی در افراد نمایان شود البته روند پیری ستون فقرات معمولاً با درد در ناحیه کمر همراه بوده و این درد ممکن است با انجام برخی از فعالیت‌های روزانه و پیاده روی تشدید گردد.
وی تشریح کرد: افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی معمولاً با علائمی همچون لنگش همراه هستند، این افراد زمانی که مسافتی طولانی را طی می‌کنند در پاهای خود احساس درد، بی‌حسی، گزگز می‌کنند، به طوری که گاها نمی‌توانند به راه رفتن خود ادامه دهند مگر اینکه مدت معینی بنشیند و استراحت کنند تا بتوانند دوباره به راه رفتن خود ادامه دهند.
دکتر سنجری افزود: همچنین این دسته از افراد معمولاً تمایل دارند پس از یک پیاده روی کوتاه بایستند و یا به جلو خم شوند، زیرا گاهی اوقات خم شدن به جلو باعث تسکین درد پا در آنها می‌شود همچنین لازم است بدانید که اینچنین علائم‌هایی با گذشت زمان در اکثر بیماران تشدید می‌شود و به همین دلیل شما باید به منظور درمان یا پیشگیری از تشدید این بیماری به موقع و از طریق روش صحیح درمانی اقدام کنید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توصیه کرد: انجام صحیح و منظم ورزش‌های طبی مانند راه رفتن روی سطوح صاف، آب درمانی و پیاده روی در آب و حتی شنا می‌تواند در افزایش قدرت ستون فقرات به افراد کمک کرده و از ایجاد آسیب‌های بعدی جلوگیری کند.
وی بیان کرد: به طور کلی مقید بودن به انجام تمرینات مربوط به ستون فقرات و رعایت رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند به درمان تنگی کانال نخاع کمک کند. آب درمانی نیز تاثیر شگرفی در درمان این مشکل دارد.
دکتر سنجری تشریح کرد: به این نکته توجه داشته باشید که همواره بیماران مبتلا به هیپرتروفی کمر غالبا به درمان‌های غیرجراحی پاسخ مثبت نمی‌دهند و جراحی تنها راه نجات آنها برای به دست آوردن توانایی حرکتی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: به طور کلی دو مورد وجود دارد که نیاز به جراحی اورژانسی در اسرع وقت دارد که یکی از آنها ضعف پاها است. در این موارد بیمار توانایی حرکت خود را از دست می‌دهد نه به دلیل درد بلکه به دلیل ضعیفی دید و قدرت پاها. مورد دیگر بروز بی‌اختیاری ادرار و مدفوع است و در هر دو مورد باید تا حد امکان جراحی سریعا انجام شود زیرا از دست دادن زمان در این بیماران به معنای غیر قابل برگشت بودن علائم ظاهر شده
در آنها می‌باشد.
وی اظهار کرد: بیماران تنگی کانال نخاعی بهتر است طرز خوابیدنشان متفاوت باشد و یکسری از نکات را رعایت نمایند تا بتوانند درد ناشی از تنگی کانال نخاعشان را کنترل نمایند.
دکتر سنجری عنوان کرد: یکی از مواردی که باید افراد مبتلا به هیپرتروفی کمر به آن توجه نمایند.استفاده از تشک‌های نرم میباشد اگر تشک سفت و سختی دارید بهتر است از آن تشک دیگر استفاده نکنید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: سعی کنید از بالش‌های طبی برای خوابیدن استفاده نمایید.بالش‌هایی که ارتفاع بسیار زیادی دارند یا ارتفاع کمی دارند می‌توانند درد شما را تشدید کنند.
وی اشاره کرد: خواب در وضعیت خم شده ممکن است باعث شود که فضای کانال نخاعی باز شود و فشار بر آن کاهش یابد. برای این کار، بیمار می‌تواند در وضعیت خم شده با زانوهای خمیده و سر در همان ارتفاع با جسم بخوابد.
دکتر سنجری در پایان گفت: امروزه بسیار از افراد سودجو با تبلیغات گسترده این ادعا را میکنند که تنگی کانال نخاع را با دارو‌های گیاهی می‌توانند درمان کنند. این افراد نه تنها به شما هیچ کمکی نخواهند کرد بلکه ممکن است وضعیت شما را بدتر بکنند.