آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: تقریبا همه ما تا به حال با عبارت پولیپ برخورد کرده‌ایم، خیلی‌های‌مان دقیقاً می‌دانیم که پولیپ چیست و خیلی‌هایمان نیز اطلاعات دقیقی از آن نداریم. پولیپ مقوله‌ای گسترده و مفصل است اما به طور کلی پولیپ توده سلولی خوش‌خیمی است که انواع بسیار زیادی دارد و می‌تواند بسته به […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: تقریبا همه ما تا به حال با عبارت پولیپ برخورد کرده‌ایم، خیلی‌های‌مان دقیقاً می‌دانیم که پولیپ چیست و خیلی‌هایمان نیز اطلاعات دقیقی از آن نداریم. پولیپ مقوله‌ای گسترده و مفصل است اما به طور کلی پولیپ توده سلولی خوش‌خیمی است که انواع بسیار زیادی دارد و می‌تواند بسته به شرایط متفاوتی در اندام‌های مختلفی از بدن افراد به وجود بیاید که یکی از این اندام‌ها مثانه است. پولیپ مثانه، بیماری بسیار جدی است که در صورت‌عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری باشد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر فرشاد نامداری، جراح و متخصص اورولوژی و دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی و دکتر حسین کرمی، جراح و متخصص اورولوژی گفت و گو کرده است.
دکتر نامداری در اینباره می‌گوید: یک توده (تومور) که روی مثانه یافت می‌شود، کیسه عضلانی در ناحیه لگن است که ادرار را در خود ذخیره می‌کند گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده سرطان مثانه باشد. در موارد دیگر، توده مثانه می‌تواند یک پولیپ خوش خیم (غیرسرطانی) باشد، که یک رشد توده‌ای کوچک و گل کلم مانند است که می‌تواند در آینده به سرطان مثانه تبدیل شود.
وی متذکر شد: بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ مثانه به سرطان مبتلا نمی‌شوند اما برخی از آن‌ها ممکن است علائم آزار دهنده‌ای مانند ادرار مکرر یا دردناک را که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، تجربه کنند.
این جراح و متخصص اورولوژی اظهار کرد: عامل خطر هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان در فرد را افزایش دهد. اگرچه عوامل خطر اغلب بر پیشرفت سرطان تأثیر می‌گذارند، اما بیشتر آن‌ها مستقیماً باعث سرطان نمی‌شوند. برخی از افراد با چندین فاکتور خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند، در حالی که دیگران بدون عوامل خطر شناخته شده مبتلا به این بیماری هستند. دانستن عوامل خطرساز و صحبت در مورد آن‌ها با پزشک به شما در آگاهی و انتخاب مراقبت‌های بهداشتی مناسب کمک می‌کند.
وی ابراز داشت: برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به پولیپ مثانه یا سرطان مثانه را افزایش دهد که عبارتند از استعمال دخانیات، بالا رفتن سن، جنسیت، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مشکلات مزمن مثانه، استفاده از سیکلوفسفامید، تاریخچه شخصی ابتلا به این بیماری، سندرم لینچ و قرار گرفتن در معرض آرسنیک است.
دکتر نامداری مطرح کرد: شایع‌ترین عامل خطر ابتلا به پولیپ مثانه، سیگار کشیدن است، اگرچه کشیدن سیگار و پیپ نیز می‌تواند خطر ابتلا به پولیپ مثانه را افزایش دهد. احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری ۴ تا ۷ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

احتمال تشخیص پولیپ مثانه با افزایش سن افزایش می‌یابد
این جراح و متخصص اورولوژی گفت: احتمال تشخیص پولیپ مثانه با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به پولیپ مثانه بیش از ۶۵ سال سن دارند و مردان ۴ برابر بیشتر از زنان به پولیپ مثانه مبتلا می‌شوند، اما زنان بیشتر از مردان به دلیل پولیپ سرطانی مثانه می‌میرند.
وی عنوان کرد: مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع نساجی، لاستیک، چرم، رنگ و صنایع چاپ و برخی از مواد شیمیایی طبیعی و مواد شیمیایی به نام آمین‌های معطر می‌توانند خطر ابتلا به پولیپ و سرطان مثانه را افزایش دهند.
دکتر نامداری اشاره کرد: سنگ مثانه و عفونت‌ها ممکن است خطر مشکلات مثانه را افزایش دهد. سرطان مثانه ممکن است در افرادی که از کمر به پایین فلج شده‌اند و مجبور به استفاده از کاتتر ادرار هستند و عفونت‌های ادراری زیادی داشته‌اند شایع‌تر است.
این جراح و متخصص اورولوژی بیان کرد: افرادی که شیمی‌درمانی با سیکلوفسفامید انجام داده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به پولیپ مثانه قرار دارند.
وی تصریح کرد: افرادی که بیش از یک سال از داروی دیابت پیوگلیتازون استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان و پولیپ مثانه باشند. با این حال، مطالعات بیشتری نیاز است.
دکتر نامداری یادآور شد: افرادی که قبلا پولیپ مثانه داشته‌اند بیشتر احتمال دارد که دوباره آن را توسعه دهند و افراد مبتلا به یک بیماری ارثی به نام سندرم لینچ، که قبلاً سرطان روده بزرگ غیرپلی پوزیتی نامیده می‌شد، ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه (دستگاه فوقانی و تحتانی) را داشته باشند.
این جراح و متخصص اورولوژی توضیح داد: آرسنیک ماده‌ای طبیعی است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی فرد شود. هنگامی که این ماده در آب آشامیدنی یافت می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه همراه است. احتمال قرار گرفتن در معرض آرسنیک به محل زندگی شما و اینکه آیا آب خود را از چاه می‌گیرید یا از سیستمی که مطابق با استانداردهای لازم برای سطح قابل قبول آرسنیک است، بستگی دارد.
وی توصیه کرد: اگر نگران سلامت مثانه خود هستید، چندین علائم برای پولیپ مثانه وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. لازم به یادآوری است که برخی از افراد مبتلا به پولیپ مثانه ممکن است برخی از این علائم را نشان ندهند، در حالی که دیگران ممکن است علائمی داشته باشند که در واقع به دلیل بیماری دیگری غیر از سرطان ایجاد شده باشد.
دکتر نامداری تشریح کرد: یکی از رایج‌ترین علائم بیماری پزشکی پولیپ در مثانه، وجود خون در ادرار است که به هماچوری معروف است. اگر خون در ادرار وجود داشته باشد، ممکن است به رنگ زرد تیره، قرمز روشن یا قهوه‌ای تیره و شبیه کولا باشد. با این حال، هماچوری می‌تواند نشانه‌ای از مجموعه‌ای از بیماری‌های پزشکی غیر از سرطان، مانند سنگ کلیه یا عفونت باشد لذا به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص عاقلانه است که بتواند آزمایش‌های تشخیصی لازم را برای یافتن علت این موضوع
انجام دهد.
این جراح و متخصص اورولوژی خاطرنشان کرد: معمولاً، مرحله اولیه پولیپ مثانه باعث خونریزی در ادرار می‌شود، اما علائم دیگری ندارد یا فقط درد جزئی دارد. با این حال، گاهی اوقات علائم دیگری از جمله تحریک یا تغییر در عادات مثانه نیز وجود دارد. باز هم، این علائم می‌تواند شرایط دیگری مانند عفونت ادراری، مثانه بیش فعال یا بزرگ شدن پروستات را نشان دهد، اما این علائم نشانه‌ای است که باید با پزشک مطرح شود.
وی ادامه داد: برخی از علائم بالقوه دیگر سرطان مثانه نیز عبارتند از درد یا احساس سوزش در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار در طول شب، احساس نیاز به دفع ادرار اماعدم توانایی در انجام این کار، تمایل به ادرار کردن، حتی وقتی مثانه پرنشده باشد، داشتن جریان ادرار ضعیف است.
این جراح و متخصص اورولوژی توضیح داد: با پیشرفت پولیپ مثانه (هنگامی که تومور رشد کرده یا سرطان به سایر نواحی بدن متاستاز داده باشد) ممکن است علائم متفاوت و شدیدتری تجربه شود. این علائم ممکن است شامل درد غیر قابل توضیح در کمر یا لگن، کاهش اشت‌ها، کاهش ناگهانی وزن، عدم توانایی در ادرار کردن، درد استخوان، تورم در پا، خستگی مفرط یا احساس ضعف شدید است.
دکتر نامداری افزود: این علائم می‌تواند نشانه شرایط دیگری غیر از پولیپ یا سرطان مثانه باشد، اما توجه به آن‌ها و مراجعه به پزشک مهم است تا در صورت لزوم آزمایش‌های تشخیصی لازم انجام شود. منتقل شدن علائم با این فرض که به علت شرایط کمتر جدی ایجاد شده باشد، می‌تواند منجر به تأخیر در تشخیص شود و هرچه سرطان مثانه زودتر تشخیص داده شود به طور موثرتری درمان می‌شود.
وی ابراز کرد: اگر پزشک شما به پولیپ یا سرطان مثانه مشکوک باشد، تعدادی آزمایش برای تعیین تشخیص این وضعیت وجود دارد که شامل آزمایش ادرار، معاینه فیزیکی، سیستوسکوپی و بیوپسی و تزریق داخل وریدی پیلوگرام است.
این جراح و متخصص اورولوژی افزود: جهت انجام آزمایش ادرار، ادرار از طریق میکروسکوپ از نظر وجود سلول‌های سرطانی بررسی می‌شود و معاینه فیزیکی نیز شامل معاینه لگن و سایر اندام‌ها است.
وی توضیح داد: سیستوسکوپی و بیوپسی نیز شامل وارد کردن یک تلسکوپ انعطاف‌پذیر کوچک از طریق مجرای ادرار برای نگاه کردن به پوشش مثانه و مجرای ادرار است. در صورت تشخیص هر چیز غیر عادی، یک نمونه کوچک برای بررسی بیشتر برداشته می‌شود.
دکتر نامداری مطرح کرد: در تزریق داخل وریدی پیلوگرام (VP) نیز رنگ به داخل رگ بازو تزریق می‌شود و هنگامی که از طریق خون به کلیه‌ها منتقل می‌شود، کنترل می‌شود تا هر چیز غیر عادی را مشخص کند.
این جراح و متخصص اورولوژی بیان کرد: سی تی اسکن،
‌ام آر آی، سونوگرافی، اسکن رادیوایزوتوپ استخوان و اشعه‌ایکس برای تعیین میزان گسترش سرطان پس از تأیید تشخیص، انجام می‌شود.
وی اشاره کرد: در صورت کوچک بودن پولیپ مثانه نیاز به درمان خاصی نیست اماگر پولیپ‌ها بزرگ یا سرطانی باشد پزشک آن را با استفاده از عمل جراحی درمان می‌کند.
دکتر نامداری اذعان داشت: برداشتن مجاری ادرار (با استفاده از سیتوسکوپ) تحت بیهوشی عمومی برای از بین بردن سرطان مثانه انجام می‌شود. بیماران تا یک دهه پس از جراحی اولیه نیاز به بازبینی منظم شامل سیتوسکوپی معاینه منظم (تحت بی‌حسی موضعی) دارند.
این جراح و متخصص اورولوژی افزود: گاهی اوقات اگر تومورهای زیادی در مثانه وجود داشته باشد یا ماهیت آن‌ها تهاجمی باشد، متخصص شما ممکن است شیمی درمانی یا ایمونوتراپی را توصیه کند و معمولاً شیمی درمانی به صورت اینتراوزیکال است. این روش شامل رساندن مایعات از طریق کاتتر به مثانه در هفته و یک بار در مدت زمان حدود شش هفته است. به طور کلی، بیهوشی بی‌مورد است و می‌تواند در محیط سرپایی انجام شود.
وی گفت: اگر سرطان مثانه تهاجمی باشد، برداشتن نسبی یا کامل مثانه، معروف به سیستکتومی، اغلب توصیه می‌شود. این نوع جراحی یک عمل طولانی مدت است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

پولیپ‌های مثانه، اغلب هیچ علائمی ندارند
در ادامه نیز دکتر ناطق در اینباره خاطرنشان کرد: به طور کلی پولیپ، توده‌ای است که روی غشاهای مخاطی یا سطوح دیگر داخل بدن تشکیل می‌شود. پولیپ‌ها می‌توانند در اندام‌های مختلف از جمله مثانه رشد کنند.
وی اظهار کرد: . مثانه شما یک اندام توخالی در لگن است که ادرار را ذخیره می‌کند. پولیپ‌های مثانه، توده‌هایی هستند که در دیواره داخلی مثانه وجود دارند پولیپ‌ها می‌توانند خوش خیم یا سرطانی باشند.
این جراح و متخصص اورولوژی در پاسخ به این پرسش که «چه چیزی موجب بروز پولیپ مثانه می‌شود»، گفت: پولیپ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که سلول‌ها شروع به رشد غیرطبیعی می‌کنند. اغلب اوقات علت این توده ناشناخته است اما گاهی اوقات، سلول‌های موجود در این پولیپ می‌توانند به سرعت رشد کرده و به اندام‌های دیگر گسترش پیدا کنند. این نوع از پولیپ‌ها سرطانی هستند.
وی متذکر شد: سرطان مثانه ممکن است ناشی از موارد مختلفی باشد به طور مثال تقریباً نیمی از تمام موارد سرطان مثانه، براثر سیگار کشیدن رخ می‌دهند و در معرض اشعه یا مواد شیمیایی سمی قرار گرفتن و وارد شدن آسیب دیواره مثانه بر اثر نوعی عفونت نیز سبب بروز این مشکل می‌گردد.
دکتر ناطق عنوان کرد: پولیپ‌های غیرسرطانی فیبرواپیتلیال، پولیپ‌های نادری هستند که در حالب‌ها و بالای مثانه تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات، کودکان با این نوع پولیپ متولد می‌شوند. در موارد دیگر نیز این پولیپ‌ها بر اثر عفونت، آسیب مثانه یا ضربه ایجاد می‌شوند. در موارد نادر پولیپ‌ها ممکن است بر اثر کلاژنی تشکیل شوند که برای درمان بی‌اختیاری ادرار استرسی به مثانه تزریق می‌شود.
این جراح و متخصص اورولوژی مطرح کرد: پولیپ‌های مثانه، اغلب هیچ علائمی ندارند. اما اگر شما علائم دارید، این علائم شامل درد به هنگام ادرار، خون در ادرار، تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار ودرد در پهلو است که ممکن است نشانه‌ی سرطان مثانه باشند و همچنین این علائم ممکن است به علت شرایط دیگری مانند عفونت مجرای ادراری یا توده خوش خیم پروستات باشند باید به پزشک مراجعه کرد.
وی مطرح کرد: در برخی موارد شما بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ‌های مثانه هستید به طور مثال مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض پولیپ‌های مثانه و سرطان مثانه قرار دارند و سیگار و پیپ حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند در ادرار جمع شوند و به دیواره‌ی مثانه آسیب برسانند.
دکتر ناطق افزود: اگر بیشتر از ۴۰ سال سن داشته باشید. احتمال سرطان مثانه، با افزایش سن بیشتر می‌شود و قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید رنگ، چرم، لاستیک و غیره، احتمال خطر سرطان مثانه را افزایش می‌دهند.
این جراح و متخصص اورولوژی ادامه داد: بروز عفونت‌های مکرر و اگر در مثانه‌ی خود برای مدت طولانی یک کاتتر داشته باشید می‌توانند به مثانه شما آسیب برسانند و احتمال خطر پولیپ و سرطان مثانه را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: اگر سنگ مثانه داشته باشید و از داروی شیمی‌درمانی سیکلوفُسفامید استفاده کرده باشید و پرتودرمانی به لگن را انجام داده باشد احتمال بروز سرطان مثانه وجود دارد.
دکتر ناطق متذکر شد: در صورتی که یکی از والدین، خواهر، برادر یا خویشاوندان نزدیک شما در گذشته به این بیماری مبتلا بوده‌اند، احتمال ابتلای شما به سرطان مثانه بیشتر می‌شود.
این جراح و متخصص اورولوژی گفت: برخی از محققان، مدعی هستند که بین ویروس پاپیلومای انسانی و احتمال سرطان مثانه، یک رابطه مستقیم وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که «پولیپ‌های مثانه چگونه تشخیص داده می‌شوند»، عنوان کرد: برای تشخیص پولیپ‌های مثانه، شما می‌توانید به متخصصی به نام اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک در ابتدا در مورد علائمتان از شما سؤال می‌پرسد و همچنین در مورد سوابق فردی و خانوادگی پولیپ‌ها و سرطان از شما سؤال می‌کند.
دکتر ناطق بیان کرد: آزمایش‌های مورد استفاده برای تشخیص پولیپ‌های مثانه و سرطان عبارتند از کشت ادرار، سیتولوژی ادرار، آزمایش‌های تومور مارکر ادرار، سیستوسکوپی است.
این جراح و متخصص اورولوژی افزود: جهت انجام کشت ادرار، پزشک، نمونه ادرار شما را برای بررسی باکتری‌های عامل عفونت، بررسی می‌کند و برای انجام سیتولوژی ادرار نیز یک نمونه ادرار برای بررسی سلول‌های سرطانی آزمایش می‌شود.
وی اضافه کرد: در آزمایش‌های تومور مارکر ادرار، وجود موادی در ادرار را که سلول‌های سرطانی مثانه را آزاد می‌کنند، بررسی می‌کنند.
دکتر ناطق عنوان کرد: جهت انجام سیستوسکوپی، پزشک، اسکوپ باریکی را که یک چراغ قوه و دوربین کوچک در انتهای آن قرار دارد وارد مثانه شما می‌کند. این آزمایش می‌تواند هرگونه توده در دیواره مثانه را نشان دهد. پزشک می‌تواند با نمونه برداری از بافت در طول سیستوسکوپی و فرستادن آن به آزمایشگاه، سرطانی بودن پولیپ را بررسی کند. این آزمایش بیوپسی یا نمونه برداری نامیده می‌شود.
این جراح و متخصص اورولوژی در پاسخ به این پرسش که «پولیپ‌های مثانه چگونه درمان می‌شوند»، گفت: اگر پولیپ مثانه، غیرسرطانی باشد و هیچ علائمی نداشته باشید، هیچ درمانی ضروری نیست ولی اگر پولیپ مثانه، سرطانی باشد یا به اندازه‌ای بزرگ باشد که موجب بروز علائم شود و یا عملکرد مثانه را تحت تاثیر قرار دهد، پزشک آن را خارج می‌کند.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های برداشتن پولیپ، نوعی جراحی به نام برداشتن تومور از راه مجاری ادراری می‌باشد که پزشک در ابتدا سیستوسکوپ را از راه مجاری ادرار وارد مثانه می‌کند. سپس، با استفاده از لیزر یا جریان الکتریسیته، توده را از بین می‌برد.
دکتر ناطق افزود: اگر پولیپ سرطانی باشد و سرطان گسترش پیدا کرده باشد، پزشک ممکن است سیستکتومی رادیکال انجام دهد. در این عمل تمام مثانه و اندام‌های نزدیک آن مانند پروستات (در مردان)، مجرای ادرار، رحم و تخمدان (در زنان) برداشته می‌شوند.
این جراح و متخصص اورولوژی اظهار کرد: چشم‌انداز بیماری پولیپ مثانه به سرطانی بودن پولیپ بستگی دارد. زمانی که پولیپ غیرسرطانی خارج می‌شود، شما دیگر نباید علائمی داشته باشید. میزان بقای مبتلایان به سرطان مثانه به مرحله سرطان بستگی دارد که با اندازه تومور و احتمال گسترش آن به اندام‌های دیگر تعیین می‌شود.
وی گفت: میزان بقای سرطان مثانه در مراحل اولیه بیشتر از سرطان‌های مثانه پیشرفته‌تر است. متخصص اورولوژی برای شما توضیح می‌دهد با توجه به مرحله سرطان چه چیزی در انتظارتان است.

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به پولیپ مثانه هستند
در ادامه نیز دکتر کرمی در این باره ابراز داشت: پولیپ توده و برآمدگی به شکل گل کلم است که به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها روی غشای مخاطی یا سایر سطوح داخل بدن شما ایجاد می‌شود. پولیپ‌ها می‌توانند در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن از جمله مثانه ایجاد شوند.
وی اظهار کرد: مثانه شما اندامی توخالی است که ادرار را ذخیره می‌کند. پولیپ می‌تواند خوش خیم یا سرطانی باشد ولی اغلب آن‌ها خوش خیم اند.
این جراح و متخصص اورولوژی بیان کرد: پولیپ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که سلول‌ها شروع به رشد غیر طبیعی می‌کنند. مواردی که باعث ایجاد پولیپ می‌شوند عبارتند از تغییرات هورمونی که با افزایش سن در زنان رخ می‌دهد، فرآیندهای التهابی، استعداد ژنتیکی؛ بیماری‌های غدد درون ریز مانند دیابت، کم کاری تیروئید، چاقی و غیره؛ صدمات دریافتی در طی اقدامات تشخیصی و درمانی؛ آسیب مکانیکی مجرای ادرار در نتیجه مداخلات جراحی، سقط جنین، عوارض و تروما در هنگام زایمان و غیره است و سپس در ادامه تأثیر عوامل منفی باعث افزایش تکثیر سلول‌های مخاطی و ایجاد نئوپلاسم‌ها می‌شود.
وی مطرح کرد: گاهی اوقات سلول‌های پولیپ می‌توانند به سرعت رشد کرده و به اندام‌های دیگر گسترش یابند. این نوع پولیپ‌ها سرطانی هستند.
دکتر کرمی گفت: سرطان مثانه ممکن است ناشی از برخی موارد باشد به طور مثال حدود نیمی از موارد سرطان مثانه ناشی از سیگار کشیدن است، قرار گرفتن در معرض تشعشعات یا مواد شیمیایی سمی که ممکن است در محل کار اتفاق بیفتد و تحریک پوشش مثانه، مانند عفونت.
این جراح و متخصص اورولوژی عنوان کرد: پولیپ‌های فیبرواپیتلیال، پولیپ‌های نادر و غیر سرطانی هستند که در حالب‌ها و بالای مثانه ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات کودکان با این نوع پولیپ متولد می‌شوند.
وی افزود: در موارد دیگر، این پولیپ‌ها در اثر عفونت، تحریک مثانه یا آسیب ایجاد می‌شوند. به ندرت، پولیپ می‌تواند از کلاژنی که برای درمان بی‌اختیاری استرسی به مثانه تزریق می‌شود، تشکیل شود.
دکتر کرمی در پاسخ به این پرسش که «آیا پولیپ مثانه علائمی ایجاد می‌کند»، اذعان داشت: پولیپ مثانه اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند و در مراحل اولیه تشکیل پولیپ در مجرای ادراری، تظاهرات بالینی وجود ندارد. سپس بیمار متوجه سوزش خفیف در هنگام ادرار می‌شود.
این جراح و متخصص اورولوژی افزود: با افزایش اندازه پولیپ، علائم التهاب افزایش می‌یابد و علائم مختلفی ظاهر می‌شود که عبارتند از درد هنگام ادرار کردن، خون در ادرار، تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن، درد در پهلوی شما، مشکلات در تخلیه ادرار، ضعیف شدن جریان ادرار؛ بی‌اختیاری در هنگام عطسه، سرفه و غیره ودرد در قسمت پایین دیواره شکم و مخاط در محل پولیپ به راحتی آسیب می‌بیند که می‌تواند منجر به خونریزی تماسی شود.
وی ادامه داد: این علائم ممکن است نشانه سرطان مثانه باشد. همچنین ممکن است به دلیل بیماری دیگری مانند عفونت ادراری یا حتی رشد خوش خیم پروستات باشد.
دکتر کرمی در پاسخ به این پرسش که «عوامل خطر برای ایجاد پولیپ مثانه چیست و چه عوارضی دارد»، تصریح کرد: مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به پولیپ مثانه و سرطان مثانه هستند و کشیدن سیگار و پیپ حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند در ادرار تجمع کنند و به پوشش مثانه آسیب برسانند.
این جراح و متخصص اورولوژی ادامه داد: خطر ابتلا به سرطان مثانه نیز با افزایش سن افزایش می‌یابد و افرادی که در محل کار در معرض مواد سرطان‌زا هستند نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی اظهار کرد: برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید رنگ‌ها، چرم، لاستیک، منسوجات و رنگ‌ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط هستند و نیز عفونت‌های مکرر می‌تواند مثانه شما را تحریک و خطر ابتلا به پولیپ و سرطان مثانه را افزایش دهد.
دکتر کرمی ابزار داشت: عوامل خطر اضافی برای سرطان مثانه شامل افرادی است که برای مدت طولانی کاتتر یا سوند ادراری در مثانه خود داشته‌اند، دارای سنگ مثانه هستند و افرادی که در گذشته شیمی درمانی یا پرتودرمانی داشته اند.
این جراح و متخصص اورولوژی ادامه داد: داروی شیمی درمانی سیکلوفسفامید و پرتودرمانی لگن با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط است و اگر والدین، خواهر و برادر یا سایر بستگان نزدیک شما به این بیماری مبتلا باشند، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در شما بیشتر است.
وی متذکر شد: عوارض بیماری پولیپ مثانه به این صورت است که با پیشرفت بیماری، تعداد سلول‌های آسیب دیده افزایش می‌یابد. احتمال بدخیم شدن با رشد سریع و همچنین وجود تومورها در سایر نواحی بدن افزایش می‌یابد.
دکتر کرمی بیان کرد: پولیپ‌ها اغلب باعث باریک شدن مجرای مجرای ادرار می‌شوند که می‌تواند باعث انسداد شود. با پوشش کامل، وضعیت احتباس حاد ادرار وجود دارد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارد.
این جراح و متخصص اورولوژی اضافه کرد: سایر عوارض جدی پولیپ مثانه عبارتند از ضایعات عفونی سیستم ادراری؛ کم خونی فقر آهن با یک دوره طولانی بیماری.
وی عنوان کرد: برای تشخیص پولیپ مثانه می‌توانید به اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک ابتدا در مورد علائم شما و همچنین سابقه شخصی و خانوادگی پولیپ و سرطان مثانه از شما شرح حال می‌گیرد.
دکتر کرمی توضیح داد: سونوگرافی یکی از در دسترس‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های تشخیص زودرس پولیپ مثانه است. آزمایشاتی که برای تشخیص پولیپ و سرطان مثانه استفاده می‌شود عبارتند از زمایش کامل و کشت ادرار، سیتولوژی ادرار و آزمایشات نشانگر تومور ادرار و سیستوسکوپی.
این جراح و متخصص اورولوژی در پاسخ به این پرسش که «پولیپ مثانه چگونه درمان می‌شود»، تصریح کرد: اگر پولیپ مثانه غیرسرطانی باشد و هیچ علامتی ایجاد نکند، نیازی به درمان نیست.
وی ادامه داد: اگر پولیپ مثانه سرطانی باشد یا به اندازه کافی بزرگ باشد که علائمی ایجاد کند یا بر عملکرد مثانه شما تاثیر بگذارد، پزشک آن را برمی دارد.
دکتر کرمی اظهار کرد: یکی از راه‌های برداشتن پولیپ مثانه، نوعی جراحی به نام برداشتن توده مثانه از طریق پیشابراه است. پزشک ابتدا یک سیستوسکوپ را از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌کند.
این جراح و متخصص اورولوژی در پایان گفت: اگر پولیپ سرطانی باشد و سرطان گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است سیستکتومی رادیکال انجام دهد. این روش کل مثانه را به همراه اندام‌های مجاور مانند پروستات (در مردان)، مجرای ادرار و رحم و تخمدان (در زنان) را حذف می‌کند.