آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: بیماری برونشیت در کودکان یک عفونت شایع بوده و یکی از پنج علل شایع مراجعه به کلینیک در کودکان می‌باشد که باعث التهاب در مجاری هوایی ریه می‌شود. برونشیت تقریبا همیشه توسط یک ویروس ایجاد می‌شود و معمولا در فصول سرد سال به اوج خود می‌رسد. علائم این بیماری مشابه […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: بیماری برونشیت در کودکان یک عفونت شایع بوده و یکی از پنج علل شایع مراجعه به کلینیک در کودکان می‌باشد که باعث التهاب در مجاری هوایی ریه می‌شود. برونشیت تقریبا همیشه توسط یک ویروس ایجاد می‌شود و معمولا در فصول سرد سال به اوج خود می‌رسد. علائم این بیماری مشابه به سرماخوردگی است و اغلب با سرفه، خس‌خس سینه و مشکل در تنفس شروع می‌شود که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مهدی افشاری، متخصص اطفال و دکتر حمید شیخ الاسلامی، متخصص اطفال و دکتر فرشته کرباسیان، متخصص اطفال گفت و گو کرده است.
دکتر افشاری در اینباره می‌گوید: مجاری هوایی ریه، برونش نامیده می‌شوند و عارضه برونشیت در کودکان در اثر تورم نای یا نایژک‌ها یا برونش‌ها بروز می‌کند و فرآیند تنفس را دچار مشکل و التهاب می‌نماید.
وی ادامه داد: بیماری برونشیت در کودکان به علت عفونت‌های باکتری و ویروس‌ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. به طور کلی برونشیت بر دو نوع حاد و مزمن می‌باشد.
این متخصص اطفال مطرح کرد: برونشیت حاد یکی از بیماری‌های شایع تنفسی است که هرساله حدود پنج درصد از بزرگسالان و شش درصد از کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

برونشیت حاد شایع‌ترین نوع برونشیت است
وی اظهار کرد: برونشیت حاد شایع‌ترین نوع برونشیت است و معمولا همراه با سرفه است که حدود سه هفته طول می‌کشد. همچنین به عنوان سرماخوردگی قفسه سینه نیز شناخته می‌شود.
دکتر افشاری عنوان کرد: برونشیت در کودکان در بیش از ۹۰ درصد موارد علت عفونت ویروسی دارد. این ویروس‌ها ممکن است هنگامی که افراد دچار سرفه می‌شوند یا از طریق تماس مستقیم و از طریق هوا پخش شوند. در بعضی از موارد تعدادی از عفونت‌ها ناشی از عفونت باکتریایی مانند مایکوپلاسما پنومونی ایجاد می‌شود.
این متخصص اطفال تصریح کرد: برونشیت مزمن نیز باعث ایجاد سرفه می‌گردد. گاهی این نوع برونشیت در کودکان با ایجاد خلط همراه می‌شود و حداقل سه ماه بیمار را درگیر عوارض خود می‌نماید. بسیاری از مبتلایان به برونشیت مزمن دارای بیماری انسداد مزمن ریوی نیز هستند. وی اشاره کرد: لازم است فرد مبتلا به برونشیت مزمن بداند که بهبودی از این بیماری می‌تواند بیش از حد معمول طول بکشد. خس خس سینه، احساس تنگی نفس و سرفه عوارض اصلی این بیماری است که می‌تواند منجربه سخت‌تر شدن تنفس گردد.
دکتر افشاری گفت: استعمال دخانیات شایع‌ترین علت درگیر شدن با این بیماری در بزرگسالان است و عواملی مانند آلودگی هوا و ژنتیک نقش کمتری در بروز این بیماری دارند.
این متخصص اطفال هشدار داد: عواملی که سبب وخیم‌تر شدن وضعیت برونشیت در کودکان می‌گردد شامل قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و سیگار، گرد و غبار و سایر آلودگی هوا است.
وی ادامه داد: در حقیقت سیگار کشیدن، حتی برای مدت کوتاهی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری برونشیت را تا حد زیادی افزایش دهد. قرارگیری در کنار فردی که از دخانیات استفاده می‌نماید نیز بر مستعد شدن در ابتلا به این بیماری موثر است. همچنین قرار گرفتن در معرض دود‌های شیمیایی و سایر آلاینده‌های هوا برای مدت طولانی نیز ممکن است ریه‌های را در خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد.
دکتر افشاری عنوان کرد: درمان برونشیت حاد به طور معمول شامل استراحت، (استامینوفن) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و تب بر‌ها می‌باشد.
این متخصص اطفال افزود: همچنین یکی از راه‌های پیشگیری برونشیت در بزرگسالان، جلوگیری از استعمال سیگار و سایر محرک‌های ریه است. شستن مکرر دست نیز در پاکسازی آلودگی ویروسی احتمالی بسیار موثر می‌باشد. مصرف داروی‌های ضد سرفه نیز در بزرگسالان موثر بوده است اما مصرف این گروه از داروها در کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.
وی افزود: شواهدی مبنی بر موثر بودن داروی آزمایشی وجود دارد که نشان می‌دهد داروی سالبوتامول در درمان خس خس سینه و گشودن راه‌های هوایی مفید است. به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها چندان توصیه نمی‌گردد.
دکتر افشاری متذکر شد: شواهد آزمایشی مبنی بر موثر بودن نوشیدنی‌های حاوی عسل برای درمان بیماری برونشیت می‌باشد. عسل ممکن است شدت و مدت زمان سرفه برونشیت در کودکان را کاهش دهد، اما به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نباید به کودکان زیر ۱۲ ماه عسل داده شود. استراحت فراوان و نوشیدن مایعات کافی نیز اغلب در جهت بهبود بیماری توصیه می‌شود.
این متخصص اطفال عنوان کرد: وقتی پزشکان به برونشیت در کودکان مشکوک می‌شوند، معاینه انجام می‌دهند و با یک استتوسکوپ به صدای سینه کودک گوش می‌دهند تا میزان خس خس سینه و احتقان آن را بررسی کنند. علائم برونشیت شامل سرفه کردن خلط، خس خس سینه، تنگی نفس و درد قفسه سینه است.
وی اشاره کرد: برای تشخیص برونشیت در کودکان نیازی به آزمایش نیست. اما پزشک ممکن است برای رد یک بیماری دیگر مانند ذات الریه از پرتونگاری سینه استفاده نماید.
دکتر افشاری ادامه داد: بعضی اوقات پزشکان برای بررسی آسم، آزمایش تنفس (به نام اسپیرومتری) انجام می‌دهند. بعضی از بچه‌ها که به نظر می‌رسد برونشیت شدیدی دارند در حقیقت ممکن است دچار آسم باشند و علایم مشابهی را بروز دهند.
این متخصص اطفال تشریح کرد: تشخیص بیماری برونشیت در افراد معمولاً بر اساس علائم و نشانه‌های شخص انجام می‌شود. تشخیص اینکه عامل بیماری میکروبی یا ویروسی است از روی رنگ خلط چندان قابل تشخیص نمی‌باشد.
وی اظهار کرد که گروهی از بیماری‌هایی که دارای علائم مشابه با بیماری برونشیت هستند شامل آسم، ذات الریه، برونشیولیت، برونشکتازی است.
دکتر افشاری می‌گوید: یکی دیگر از علائم شایع برونشیت در کودکان، سرفه است که ده روز تا سه هفته ادامه دارد. اگر سرفه بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن است به برونشیت مزمن تبدیل گردد. به علاوه ممکن است به همراه علائم دیگر تب نیز وجود داشته باشد. برونشیت حاد معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و به طور معمول، این عفونت‌ها رینوویروس، آنفلوآنزا هستند.
این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: به صورت کلی علایم عمومی برونشیت در کودکان عبارتند از سرفه‌ای با خلط ضخیم سفید، زرد یا سبز، احساس تنگی نفس شدید، درد یا احساس سفتی در سینه، خس‌خس سینه، سردرد، تب، لرز.
وی توضیح داد: در اغلب موارد علت بیماری برونشیت در کودکان ویروسی است هرچند در موارد کمی هم این بیماری به دلیل آلودگی شدید هوا و وجود گرد و غبار بروز می‌کند. همانگونه که بیان شد برونشیت حاد معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شود و ممکن است همراه یا بعد از سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دیگری، رخ دهد.
وی اذعان داشت: ویروس‌های عامل برونشیت در دو حالت می‌توانند منتشر شوند که عبارتند از هنگامی که فردی مبتلا به برونشیت سرفه می‌کند و قطرات آلوده را به هوا می‌فرستد و هنگامی که شخصی بعد از تماس با مایعات تنفسی شخص بیمار، دهان، چشم‌ها یا بینی خود را لمس می‌کند.
دکتر افشاری درباره شیوع بیماری برونشیت در کودکان مطرح کرد: برونشیت حاد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است. حدود ۵ درصد بزرگسالان و ۶ درصد کودکان حداقل یکبار در سال دچار این بیماری می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ نزدیک به سه میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده ۹.۳ میلیون نفر مبتلا به برونشیت مزمن تشخیص داده شدند.
این متخصص اطفال ابراز داشت: جهت پیشگیری از ابتلا به برونشیت بهتر است برای محافظت از اعضای خانواده علی‌الخصوص کودکان، افراد سیگاری خانواده را به ترک این مواد تشویق نمایید زیرا دود سیگار اطرافیان می‌تواند سبب ابتلا کودک به عفونت‌های ویروسی و افزایش احتقان در مجاری هوایی آن‌ها گردد.
وی افزود: در حقیقت با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توان جلوی ابتلا به برونشیت در کودکان و بزرگسالان را گرفت که عبارتند از شستن صحیح و مکرر دست‌ها به ویژه در فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا با آب گرم و صابون، دست‌های خود را تا حد ممکن از صورت خود دور نگه دارید، استفاده از دستمال در هنگام سرفه یا عطسه است.
دکتر افشاری گفت: در برخی مواقع فرزند شما لازم است توسط یک دکتر مورد معاینه قرار گیرد که عبارتند از اینکه دچار سرفه شده است و این سرفه‌ها بعد از دو هفته تسکین نمی‌یابد، خس خس سینه دارد یا نفس کم می‌آرود و خون در مخاط آن‌ها دیده می‌شود.

برونشیت حاد بیشتر در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود
در ادامه نیز دکتر شیخ الاسلامی در اینباره خاطرنشان کرد: برونشیت یا التهاب برونش‌ها، التهاب برونشیول‌های کوچک در انتهای دستگاه تنفسی تحتانی در ریه‌ها است.
وی اظهار کرد: برونشیت در کودکان و نوزادان یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که مخاط زیادی تولید می‌کند و عبور هوا و رسیدن به ریه‌ها را دشوار می‌کند. سرفه خشک یا مرطوب همراه با افزایش مخاط یکی از علائم اصلی برونشیت است.
این متخصص اطفال مطرح کرد: بیماری برونشیت ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما مشخصه آن در کودکان، به ویژه در سنین زیر دو سال است، زیرا ۷۵ درصد کودکان زیر یک سال به این بیماری مبتلا هستند و ۹۵درصد کودکان تا سنین بالاتر به این بیماری مبتلا شده اند.
وی مطرح کرد: برونشیت یکی از بیماری‌هایی است که در زمستان و اوایل بهار شیوع می‌یابد و به طورکلی، این بیماری براساس علائم و دوره به دو نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شوند.
دکتر شیخ الاسلامی اشاره کرد: بیماری برونشیت حاد، یک التهاب موقت برونش‌ها است که توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است در اثر گرد و غبار، آلرژن ها، بخارات، مواد شیمیایی پاک کننده یا دود تنباکو ایجاد شود.
این متخصص اطفال افزود: برونشیت حاد معمولاً پس از سرماخوردگی معمولی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد. اگر چه برونشیت می‌تواند افراد را
در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود. این عفونت اغلب خفیف است و حدود ۳ هفته طول می‌کشد.
وی تشریح کرد: برونشیت مزمن در کودکان نادر است و بیشتر افراد بالای ۴۰ سال را مبتلا می‌کند، با این حال در اثر التهاب و عفونت مکرر برونش‌ها در مدت زمان طولانی در کودکان این عارضه به وجود می‌آید. علائم این عفونت اغلب سرفه‌های شدید همراه با خلط است که از چند ماه تا دو سال طول می‌کشد.
دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: بیماری برونشیت مزمن اغلب در اثر برونشیت حاد درمان نشده یا بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری فیبروز سیستیک ایجاد می‌شود. البته بلع جسم خارجی و تماس با مواد محرک نیز از دیگر دلایل بروز این بیماری در کودکان است.
این متخصص اطفال درباره علت برونشیت در کودکان گفت: همان طور که گفته شد، عامل اصلی این بیماری در کودکان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. توجه داشته باشید این بیماری به شدن مسری است و عفونت از طریق قطرات مایع معلق در هوا در نتیجه سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن منتقل می‌شود.
وی متذکر شد: برونشیت می‌تواند کودکان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما تعدادی از عوامل وجود دارد که باعث می‌شود فرد مستعد ابتلا به برونشیت شود.
دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: از جمله این عوامل موثر عبارتند از سن نوزاد باید کمتر از پنج ماه باشد، زیرا دو سوم موارد بیماران برونشیتی که برای درمان نیاز به بستری در بیمارستان دارند در این گروه سنی قرار دارند، وزن کم نوزاد هنگام تولد به ویژه نوزادان نارس (آن‌هایی که قبل از تکمیل هفته ۳۷ بارداری متولد شده اند)، زایمان زودرس زیر ۲۹ هفتگی بیشترین احتمال ایجاد برونشیت را دارد، حضور کودک در محیط‌های شلوغ و پر از کودکان مانند مهدکودک‌ها، سیگار کشیدن غیرفعال بر کودک تأثیر می‌گذارد و ریه‌ها را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند.
این متخصص اطفال اضافه کرد: وجود بیماری‌هایی مانند آلرژی در کودکان، آسم و بزرگ شدن لوزه‌ها، وجود بیماری‌های مزمن ریوی مانند دیسپلازی ریوی در نوزادان، وجود ناهنجاری‌های مادرزادی یا بیماری‌های عصبی، وجود بیماری قلبی مادرزادی همراه با افزایش فشار شریان ریوی، ناهنجاری‌های مادرزادی در ساختار دستگاه تنفسی، بیماری‌های نقص ایمنی مادرزادی یا اکتسابی نیز از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری برونشیت در کودکان است. وی مطرح کرد: علائم برونشیت در کودک همانند سرماخوردگی است که مجاری تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند. علائم اولیه معمولا بین دو تا سه روز طول می‌کشد که عبارتند از آبریزش بینی، کاهش اشتهای کودک، سرفه و درجه حرارت بالا.
دکتر شیخ الاسلامی بیان کرد: مهمترین علائم برونشیت حاد در کودکان عبارتند از دشواری در تنفس که با خس خس سینه و تنفس سریع، لب‌های کبود و متمایل به آبی، تحریک‌پذیری نوزاد و گریه سریع، عدم تمایل به خوردن غذا یا شیر مادر، اگر سرفه با مخاط همراه باشد ممکن است باعث استفراغ شود، نارسایی تنفسی و ممکن است علائم کم آبی مانند خشکی لب‌ها، کاهش تعداد و دفعات دفع ادرار ظاهر شود. این متخصص اطفال توصیه کرد: در صورت بروز علائم شدید برونشیت مانند کاهش اشتهای کودک، تب بالای ۳۸ درجه بیشتر از ۳ روز و سرفه همراه با خون به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید. چرا که کودک برای غلبه بر دوره حاد بیماری نیاز به مداخلات پزشکی دارد.
وی ادامه داد: زمانی که برونشیت نوزادان زیر شش ماه را درگیر می‌کند شدیدتر است، زیرا برونشیول‌های آن‌ها بسیار کوچک و در حد بزرگ نرم است. در نتیجه احتمال انسداد بیشتر است، بنابراین در صورت مشاهده کمبود شدید اکسیژن و مشکل در تنفس هرچه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید.
دکتر شیخ الاسلامی عنوان کرد: پزشکان، برونشیت را در نوزادان و کودکان بر اساس سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. متخصص اطفال در طول معاینه قفسه سینه نوزاد را از نظر خس خس سینه یا احتقان بررسی می‌کند.
این متخصص اطفال ادامه داد: همچنین پزشک آزمایش‌های تشخیصی را برای رد کردن عوارض بعدی برونشیت درخواست می‌کند که مهمترین آن‌ها عبارتند از اشعه ایکس قفسه سینه برای بررسی هرگونه علائم عفونت در بافت ها، اندام‌ها و استخوان‌ها، اندازه گیری میزان اکسیژن در خون، آزمایش خلط و نمونه بینی برای تشخیص میکروب‌های عامل عفونت و آزمایش خون برای بررسی تعداد سلول‌های خونی و آزمایش تنفس برای تشخیص علائم آسم در کودکان.
وی مطرح کرد: درمان برونشیت در کودکان مبتنی بر درمان حمایتی است، زیرا عامل اصلی آن ویروس است. در این بیماری با علائم خفیف، آنتی بیوتیک‌ها اغلب تجویز نمی‌شوند زیرا اکثر برونشیت‌ها ویروسی هستند. با این حال، اگر مشخص شود که عامل بیماری باکتری است یا اگر شرایطی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به ذات الریه و سابقه ژنتیکی بیماری ریه، قلب، کلیه و کبد را داشته باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. دکتر شیخ الاسلامی ابراز داشت: به طورکلی، درمان برونشیت کودکان و محل دریافت آن بستگی به وضعیت عمومی کودک دارد و به موارد مختلفی تقسیم می‌شود.
این متخصص اطفال اشاره کرد: درباره درمان برونشیت حاد کودکان با علائم خفیف باید گفت که در صورتی که کودک فقط از سرفه و آبریزش بینی رنج می‌برد که باعث احتقان می‌شود، می‌توان آن را در خانه به کمک قطره یا اسپری‌های نمکی برای باز شدن راه هوایی کمک کرد. داشتن استراحت و خواب کافی به همراه تغذیه مناسب نیز می‌تواند به تسریع درمان کمک کند اما با نظارت مداوم بر کودک، در صورت بروز علائم دیگری مانند خس خس سینه، مشکل در تنفس یا آبی بودن لب ها، باید به بیمارستان مراجعه کرد زیرا به اکسیژن نیاز دارد.
وی اظهار کرد: درباره درمان برونشیت با علائم شدید نیز می‌توان گفت که مشکل تنفسی کودک، نخوردن یا ننوشیدن شیر، بروز هرگونه علائم حاکی از از دست دادن فعالیت، بی‌حالی و خستگی و یا در مورد کودکان زیر یک سال همه نشان دهنده نیاز کودک به درمان‌های پزشکی است. بیمارستان از طریق استفاده از اکسیژن و تامین مایعات بدن بررسی علائم حیاتی نوزاد به بهبود وی کمک می‌کند.
دکتر شیخ الاسلامی گفت: توصیه می‌شود به منظور درمان به موقع بیماری برونشیت و جلوگیری از عوارض عفونت دستگاه تنفسی در کودکان متخصص مراجعه کنید.

بیماری برونشیت در کودکان یک بیماری عفونی دستگاه تنفسی است
در ادامه نیز دکتر کرباسیان در اینباره ابراز داشت: بیماری برونشیت در کودکان یک بیماری عفونی دستگاه تنفسی است و زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی کوچک در ریه به نام برونشیول آلوده به ویروس می‌شوند. برونشیول‌ها متورم شده و پر از مخاط می‌شوند که باعث دشواری در تنفس می‌شود.
وی عنوان کرد: شیوع بیماری برونشیت بیشتر در فصل زمستان است. اغلب اوقات بیماری در خانه قابل کنترل و درمان است. اولین علائم برونشیت معمولاً شبیه علائم سرماخوردگی است که شامل گرفتگی بینی و احتقان، آبریزش بینی، سرفه و تب است. این متخصص اطفال ادامه داد: معمولاً علائم بیماری برونشیت به خودی خود بهتر می‌شود، اما گاهی ممکن است سرفه شدت یافته و کودک دچار خس‌خس سینه شود و یا تنفس پر سر و صدایی داشته باشد.
وی مطرح کرد: بیماری برونشیت معمولاً نوزادان و کودکان خردسال را درگیر می‌کند زیرا مجاری تنفسی کوچک آن‌ها می‌تواند به راحتی مسدود شود و بیشتر در نوزادان و در ۲ سال اول زندگی‌شان شایع است
دکتر کرباسیان افزود: بیماری برونشیت بیشتر در نوزادان نارس و کودکان مبتلا به مشکلات ریوی یا قلبی و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می‌شود و کودکانی که به مهد کودک می‌روند یا خواهر و برادر مدرسه‌ای دارند یا اطرافیان سیگاری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برونشیت قرار دارند.
این متخصص اطفال گفت: کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز ممکن است به برونشیت مبتلا شوند، اما معمولاً شدت بیماری و عفونت در آن‌ها خفیف‌تر است.
وی در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی باعث بیماری برونشیت در کودکان می‌شود»، گفت: ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV) شایع‌ترین علت برونشیت در کودکان است. گاهی اوقات، سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز می‌توانند باعث ایجاد برونشیت شوند.
دکتر کرباسیان مطرح کرد: زمانی که پزشک به بیماری برونشیت در کودکان مشکوک باشد، به صداهای سینه کودک گوش می‌دهد و همچنین سطح اکسیژن خون را با دستگاه پالس اکسیمتر بررسی می‌کند. معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست. اما پزشک ممکن است با استفاده از یک سواب یا گوش پاک کن نمونه‌ای از مخاط بینی را برای آزمایش بیشتر جمع آوری کند. این نمونه برای شناسایی نوع ویروس ایجاد کننده بیماری مفید است. اگر سطح اکسیژن خون کودک پایین باشد یا پزشک به ذات الریه مشکوک باشد، ممکن است نیاز به رادیوگرافی از قفسه سینه باشد.
این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: معمولاً بیماری برونشیت در بیشتر کودکان خفیف است و نیازی به درمان دارویی خاصی ندارد. از آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توان برای درمان برونشیت استفاده کرد زیرا آنتی بیوتیک‌ها فقط برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی موثر هستند اما علت برونشیت در کودکان ویروسی است و آنتی بیوتیک‌ها برای درمان آن عمل نمی‌کند. وی اظهار کرد: روش درمانی برونشیت اغلب بر روی کاهش علائم متمرکز است. کودکان مبتلا به برونشیت برای بهبودی به زمان کافی و مایعات فراوان نیاز دارند. بنابراین به طور مکرر هر بار مقداری کمی مایعات به کودک بدهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات دریافت کرده است.
دکتر کرباسیان افزود: برای کمک به نرم شدن مخاط در مجاری تنفسی و رفع سرفه و احتقان، می‌توانید در اتاق کودک از یک دستگاه مرطوب کننده هوا یا بخور سرد استفاده کنید. دستگاه بخور را مطابق دستورالعمل همراه دستگاه تمیز کنید تا از تجمع قارچ یا باکتری جلوگیری شود. از بخور گرم به دلیل اینکه می‌توانند باعث سوختگی شوند خودداری کنید.
این متخصص اطفال اضافه کرد: برای رفع گرفتگی بینی، از یک اسپری بینی و قطره بینی می‌توانید استفاده کنید خصوصاً قبل از غذا و خوابیدن می‌تواند مفید باشد. وی متذکر شد: قبل از دادن هرگونه دارو به کودک جهت درمان برونشیت با پزشک مشورت کنید. برای نوزادانی که به سن کافی رسیده اند، ممکن است بتوانید دارویی برای کاهش تب و ناراحتی به آن‌ها بدهید ولی باید دستورالعمل دارو برای مقدار دارو و دفعات آن را رعایت کنید. اما نباید به هیچ نوزاد یا کودک خردسال داروهای سرفه و سرماخوردگی داده شود.
دکتر کرباسیان تصریح کرد: نوزادانی که در تنفس مشکل دارند، کمبود آب بدن دارند یا بسیار خسته به نظر می‌رسند، باید توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شوند زیرا ممکن است کودکانی که علائم شدیدی دارند برای درمان بیشتر و استفاده از وسایل کمک تنفسی در بیمارستان بستری شوند.
این متخصص اطفال در پاسخ به این پرسش که «آیا برونشیت در کودکان مسری است»، گفت: ویروس‌هایی که باعث برونشیت می‌شوند، هنگام سرفه یا عطسه به راحتی از طریق هوا پخش می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند روی دست، اسباب بازی، دستگیره در، فرش و سایر سطوح زنده بمانند. بیماران مبتلا به برونشیت نیز می‌توانند تا چند روز یا حتی چند هفته مسری باشند و بیماری را به سایرین منتقل کنند.
وی ابراز داشت: بهبودی برونشیت معمولاً حدود ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد. گاهی اوقات ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین بروند.
دکتر کرباسیان اذعان داشت: معمولا شستن دست ها، بهترین راه برای پیشگیری از بیماری برونشیت در کودکان و شیوع ویروس‌های مسبب این بیماری و سایر عفونت‌ها می‌باشد و همچنین جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید نوزادان را از هر فردی که مبتلا به سرماخوردگی است یا سرفه می‌کند دور نگه دارید و کودکان را از دود سیگار دور نگه دارید. اسباب بازی‌ها و سطوح را تمیز نگه دارید.
این متخصص اطفال توضیح داد: برونشیت در کودکان اغلب یک بیماری خفیف است. اما گاهی اوقات می‌تواند علائم شدیدی داشته باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، کودک باید در بیمارستان بستری شود. وی هشدار داد: در صورت مشاهده برخی موارد در کودک بلافاصله به پزشک و مرکز درمانی مراجعه کنید که عبارتند از دارای تنفس سریع و کم عمق یا سطحی است و شکم کودک در هنگام تنفس به سرعت بالا و پایین می‌رود، کودک تنفس دشواری دارد به طوری که هنگام نفس کشیدن، ناحیه زیر دنده ها، بین دنده‌ها و یا گردن کودک فرو می‌رود، گشاد شدن سوراخ‌های بینی، بسیار پر سرو صدا است و نمی‌توان او را آرام کرد، بسیار خسته است و قادر نیست برای تغذیه از خواب بیدار شود، اشتهای کمی دارد یا تغذیه خوبی ندارد، کمتر از حد معمول ادرار یا مدفوع دارد و لب ها، زبان یا ناخن‌ها به رنگ آبی است.
دکتر کرباسیان در پایان گفت: به طور کلی هر مادری کودک خود را بهتر درک می‌کند و اگر به عنوان مادر احساس می‌کنید حال کودک خوب نیست یا مشکلاتی دارد سریعاً با پزشک تماس بگیرید.