آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: مهره ها، استخوان‌های جعبه‌ای شکلی هستند که روی هم قرار گرفته‌اند و ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. هر مهره باید به طور مرتب روی مهره‌های بالا و پایین چیده شود. ستون فقرات وقتی از پهلو به آن نگاه می‌شود، دارای انحنای S شکل طبیعی است، اما هر مهره باید […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: مهره ها، استخوان‌های جعبه‌ای شکلی هستند که روی هم قرار گرفته‌اند و ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. هر مهره باید به طور مرتب روی مهره‌های بالا و پایین چیده شود. ستون فقرات وقتی از پهلو به آن نگاه می‌شود، دارای انحنای S شکل طبیعی است، اما هر مهره باید به خوبی در بالای مهره زیر قرار گیرد. بیماری اسپوندیلولیستزیس هنگامی اتفاق می‌افتد که یکی از مهره‌های ستون فقرات از موقعیت عادی خود خارج شود. این مشکل اغلب در قسمت تحتانی کمر اتفاق می‌افتد و بیشتر طیف بزرگسالان را درگیر می‌کند و می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر محمد عیسایی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر علیرضا طبیب خوئی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفتگو کرده است. دکتر صمدیان در اینباره می‌گوید: بیماری اسپوندیلولیستزیس که به عنوان مهره لغزیده نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که یک مهره روی مهره زیرین خود به جلو می‌لغزد. وی بیان کرد: در رفتگی مهره به دلایل مختلفی امکان دارد، رخ دهد. ستون فقرات کمری بیشترین خطر ابتلا به این نوع آسیب را دارند و این به این خاطر است که قسمت پایین کمر بار سنگین وزن بالاتنه را تحمل می‌کند و از این رو مقدار قابل توجهی سایش و پارگی را تحمل می‌کند.

متأسفانه اسپوندیلولیستزیس می‌تواند خطرناک باشد
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: متأسفانه بیماری اسپوندیلولیستزیس می‌تواند خطرناک باشد. هنگامی که یک مهره از تراز خارج می‌شود، کل ستون فقرات را ناپایدار می‌کند و این می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند تغییر شکل ستون فقرات یا فشردگی نخاع شود و این امکان نیز وجود دارد برای ترمیم و تنظیم مجدد ستون فقرات به جراحی اورژانسی نیاز داشته باشید. وی متذکر شد: دامنه علائم اسپوندیلولیستزیس به قدری متنوع است که پزشکان چندین سیستم طبقه‌بندی را برای مرتب کردن تفاوت‌ها ایجاد کرده‌اند. دکتر صمدیان مطرح کرد: انواع لغزش مهره‌های کمری عبارتند از اسپوندیلولیستزیس‌دیسپلاستیک، اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو، اسپوندیلولیستزیس‌تروماتیک، اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک، اسپوندیلولیستزیس یاتروژنیک. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز کرد: اسپوندیلولیستزیس دیسپلاستیک که به عنوان اسپوندیلولیستزیس مادرزادی نیز شناخته می‌شود، نقصی است که در بدو تولد وجود دارد. این نقص می‌تواند مفاصل فاست را ضعیف کند. هنگامی که این نقطه اتصال آسیب پذیر است، حرکات روزمره، مانند خم شدن یا پیچش، می‌تواند مهره‌ها را از همترازی خود خارج کند.
وی متذکر شد: اگر مفاصل فاست شما در اثر افزایش سن تحلیل رفته باشند، اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو ایجاد می‌شود. در واقع، این یک پیامد نسبتاً شایع آرتروز است. این اختلال می‌تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود که نخاع شما را در خود جای داده است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، علائمی مانند ضعف عضلانی در همسترینگ ایجاد می‌شود. دکتر صمدیان یادآور شد: اسپوندیلولیستزیس تروماتیک یعنی شکستگی ستون فقرات ناشی از صدمات ناگهانی مانند تصادفات وسیله نقلیه یا سقوط که می‌تواند فوراً ستون فقرات را از همترازی خود خارج کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، پزشکان از این نوع مهره‌های لغزنده، به عنوان ضربه‌ای یاد می‌کنند. این امر این نوع مهره‌های دررفته را از اسپوندیلولیستزیس ایستمی متمایز می‌کند که می‌تواند به طور طبیعی در دوران کودکی رخ دهد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک، بیماری ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری پاژه، تومورهای ستون فقرات، یا استئومیلیت و غیره است. هر یک از این اختلالات می‌توانند نقاط اتصالی را که مهره‌ها را به هم نگه می‌دارند ضعیف کنند. این امر می‌تواند منجر به آسیب ناگهانی به ستون فقرات، مانند لغزش مهره شود. وی اشاره کرد: اسپوندیلولیستزیس یاتروژنیک، زمانی رخ می‌دهد که یک خطای جراحی یکپارچگی ساختاری ستون فقرات را تضعیف می‌کند و منجر به اسپوندیلولیستزیس می‌شود. برای مثال، در طول لامینکتومی، جراح ستون فقرات لایه یا پشت استخوانی ستون فقرات را برای کاهش فشار روی ریشه‌های عصبی نخاعی برمی‌دارد.
دکتر صمدیان بیان کرد: اگرچه پیشگیری از انواع خاصی از اسپوندیلولیستزیس غیرممکن است، اما می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از کمر خود در برابر آسیب انجام دهید. به طور مثال اضافه وزن در ناحیه شکم، فشار شدیدی را به کمر وارد می‌کند و احتمال بروز اسپوندیلولیستزیس را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چاقی می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند استئوآرتریت شود که باعث زوال مفصل فاست می‌شود، گردد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: جهت پیشگیری از ابتلا به اسپوندیلولیستزیس می‌توانید غذاهای سالم ستون فقرات بخورید. علاوه بر کنار گذاشتن مواد زائد، سعی کنید غذاهایی بخورید که از سلامت ستون فقرات خوب حمایت می‌کنند. مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی خود مصرف کنید. هر دوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت استخوان کمک می‌کنند.وی می‌گوید که مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که سیگار دردکمر را بیشتر می‌کند و روند بهبود را کند می‌کند بنابراین مصرف دخانیات حذف کنید. دکتر صمدیان با بیان این نکته که ” درمان اسپوندیلولیستزیس مشابه درمان سایر علل کمردرد مکانیکی و فشاری است “، گفت: جهت درمان این بیماری متخصص به شما پیشنهاد می‌کند که برخی از فعالیت‌های بدنی معمول خود را اصلاح کنیدزیرا به رفع علائم کمردرد مکانیکی کمک می‌کند. گاهی اوقات بریس‌های مخصوصی برای کاهش کمردرد تجویز می‌شود. دوره‌های کوتاه استراحت در رختخواب گاهی اوقات می‌تواند به دوره‌های دردناک کمک کند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود یک برنامه توانبخشی فیزیکی جامع می‌تواند به تسکین درد و التهاب و همچنین بهبود تحرک و قدرت این بیماران کمک کند. ترکیبی از فیزیوتراپی، آب درمانی و پیلاتس بالینی معمولاً به خوبی جواب می‌دهد و اغلب توصیه می‌شود. وی ادامه داد: اهداف این فیزیوتراپی کمک به شما در مواردی مانند مدیریت بیماری و کنترل علائم، اصلاح وضعیت بدن و حرکات بدن برای کاهش فشار کمر است و انعطاف پذیری و قدرت کمر شما را بهبود می‌بخشد و برخی از بیماران از درمان کایروپراکتیک، استئوپاتی، ماساژ درمانی و طب سوزنی نیز سود می‌برند. دکتر صمدیان مطرح کرد: دارو اغلب نقش مهمی در کنترل درد و کاهش اسپاسم عضلانی دارد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا به الگوی خواب عادی برگردید البته استفاده طولانی مدت از دارو باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: جراحی تنها زمانی مورد نیاز است که سایر درمان‌های غیرجراحی درد افراد مبتلا به اسپوندیلولیستزیس را در سطح قابل کنترلی حفظ نکنند. درمان جراحی اسپوندیلولیستزیس باید هم مسائل مکانیکی (ناپایداری) و هم فشاری (فشار عصبی) را در نظر بگیرد.وی ادامه داد: فشار عصبی معمولاً شامل برداشتن فشار از طریق جراحی است که به عنوان لامینکتومی رفع فشار نیز شناخته می‌شود. برای مقابله با مشکلات فشاری با برداشتن فشار از روی اعصاب، جراح نیاز به برداشتن برخی یا هر دو مفاصل فاست و همچنین بخش‌هایی از لامینا را خواهد داشت.دکتر صمدیان افزود: از آنجایی که مفاصل فاست معمولاً به ستون فقرات کمری ثبات می‌دهند، در صورت بروز مشکل ستون فقرات می‌تواند شل و ناپایدار شود، مخصوصاً پس از اینکه قبلاً لغزشی رخ داده است. بنابراین معمولاً انجام فیوژن توصیه می‌شود.

اسپوندیلولیستزیس در زنان بالای ۴۰ سال شایع‌تر است
در ادامه نیز دکتر عیسایی در این‌باره خاطرنشان کرد: لقی مهره ستون فقرات (گردن و کمر) یکی از بیماری‌های جدی ستون فقرات است که باید درمان شود. اصطلاح علمی لقی مهره ستون فقرات (گردن و کمر)،اسپوندیلولیستزیس است که شامل لغزش مهره نسبت به مهره زیر است. این بیماری نتیجه ازبین‌رفتن جزئی یا کلی هم‌ترازی بدنه‌های مهره‌های مجاور است.
وی ادامه داد: اسپوندیلولیستزیس می‌تواند مادرزادی یا ثانویه به فرآیندهای پاتولوژیک ماهیت متفاوت داشته باشد. استعداد اصلی با عوامل خطری مانند دژنراسیون مرتبط با سن (به‌عنوان‌مثال استئوآرتریت)، حداقل ضربه‌های مکرر، وجود تغییر شکل و فرآیندهای مبتنی بر تومور همراه است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: اسپوندیلولیستزیس در زنان بالای ۴۰ سال شایع‌تر است. جای تعجب نیست که شرایطی مانند یائسگی و پوکی‌استخوان می‌توانند باعث لغزش مهره‌ها شوند. این آسیب‌شناسی حدود ۵ درصد از جمعیت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در بین ورزشکاران شایع‌تر است و می‌تواند به ۲۰ درصد برسد. وی گفت: اسپوندیلولیستزیس می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد. اسپوندیلولیستزیس می‌تواند مستعد تنگی مهره و شروع نقایص عصبی ناشی از فشردگی طناب نخاعی باشد بنابراین علائم دیگر ممکن است شامل بی‌حسی، ضعف و احساس سوزن‌سوزن شدن باشد.
دکتر عیسایی عنوان کرد: هنگامی که بیماری اسپوندیلولیستزیس تشخیص داده شد، پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند برنامه ورزشی را پیشنهاد کند که باعث می‌شود مهره‌ها به سمت جلو سر بخورند و پایدارتر شوند. سایر رویکردها شامل استفاده از بریس ارتوپدی است. در موارد شدید می‌توان از جراحی (آرترودز) استفاده کرد که مهره‌های آسیب‌دیده را مسدود می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: اسپوندیلولیستزیس می‌تواند مادرزادی (از بدو تولد وجود دارد)، پس از ضربه (که پس از ضربه رخ می‌دهد)، ثانویه به دلیل استرس مکانیکی مکرر (معمولاً در افرادی که ورزش‌هایی مانند شیرجه، ژیمناستیک یا وزنه‌برداری انجام می‌دهند که تمرینات مکرر روی ستون فقرات انجام می‌دهند)، پاتولوژیک (ثانویه به دلیل ابتلا به بیماری‌های سیستمیک مؤثر بر ستون فقرات) باشد.
وی مطرح کرد: علائم اصلی اسپوندیلولیستزیس عبارتند از درد در قسمت تحتانی کمر که به باسن و اندام تحتانی سرایت می‌کند و ضعف عمومی، مشکل در حرکت تنه و اندام تحتانی، مشکلات در کار و فعالیت‌های ورزشی، پارستزی (احساس سوزن‌سوزن شدن یا شوک الکتریکی) در اندام تحتانی.
دکتر عیسایی بیان کرد: تصویر بالینی همراه با توصیف علائم اغلب راه‌حل تشخیص یک مشکل ستون فقرات است، اما باید با معاینات ابزاری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس از ستون فقرات و ام آر آی بررسی شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: ازآنجایی‌که اسپوندیلولیستزیس یک آسیب‌شناسی با مشکلات مکانیکی است، درمان کاملی وجود ندارد، به همین دلیل درمان بر اساس موارد مختلفی است که عبارتند از جلوگیری از فشار بیشتر بر روی ستون فقرات، درمان
ضد درد با استفاده از داروهای رایج ضدالتهابی و مسکن‌ها، فیزیوتراپی، جراحی در اشکال شدید که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهد. وی متذکر شد: علل اسپوندیلولیستزیس کمری مختلف است. اسپوندیلولیستزیس مادرزادی، زمانی که از بدو تولد این مشکل وجود داشته باشد. این نوزادان با نقص مفصلی مهره، معمولاً پنجمین مهره کمری (L۵) به دنیا می‌آیند که به سمت جلو روی استخوان خاجی می‌لغزد.
دکتر عیسایی ادامه داد: اسپوندیلولیستزیس استرسی نیز هنگامی که به دنبال یک شکستگی استرسی در تنگه مهره رخ می‌دهد، نمونه‌ای از موارد اضافه‌بار مکانیکی در ورزشکاران است. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: اسپوندیلولیستزیس بعد از جراحی یعنی بعد از جراحی روی ستون فقرات رخ می‌دهد و اسپوندیلولیستزیس آسیب‌زا نیز به دنبال ضربه‌ای مانند تصادف رانندگی، زدوخورد، سرمایه‌گذاری و … رخ می‌دهد. اسپوندیلولیستزیس ثانویه در صورت تنش‌های مکانیکی مکرر، مانند افرادی که ورزش‌های خاصی را انجام می‌دهند، ایجاد می‌شود.وی افزود: اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک، به دنبال یک آسیب‌شناسی سیستمیک رخ می‌دهد که به طور ثانویه ستون فقرات را درگیر می‌کند، مانند متاستاز تومور مهره‌ای یا نئوپلاسم اولیه استخوان، بیماری‌های استخوانی مانند پوکی‌استخوان، بیماری پاژه، سندرم مارفان یا اهلرز دانلوس، آکندروپلازی، استئووژنز ایمپرفکتا، نوروفیبروماتوز، استئومیلیت، آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، بیماری پات در نتیجه سل استخوانی.دکترعیسایی مطرح کرد: علائم اسپوندیلولیستزیس کمری در افراد بسته به درجه لغزش و سرعت رخ‌دادن آن می‌تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، درد متوسط و متناوب احساس می‌شود که می‌تواند در طول روز بدتر شود و در طی فعالیت یا فعالیت بدنی شدیدتر شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: علائم اصلی اسپوندیلولیستزیس عبارتند از “کمردرد” یا درد در ناحیه کمر و در ناحیه خاجی که می‌تواند در طول مسیر عصب سیاتیک ایجاد شود. وی افزود: از دیگر علایم این بیماری عبارتند از سفتی ستون فقرات با مشکل در حرکت، خستگی و ضعف عمومی، مشکل در حرکات تنه مانند خم شدن به جلو یا پهلو، کاهش فعالیت‌های کاری و عملکرد ورزشی به دلیل وجود درد، ضعف عضلانی به‌خصوص در اندام تحتانی، احساس سوزن‌سوزن شدن و خواب اندام (دست‌وپا، بازو و ساق پا)، کوتاه شدن تنه و جابه‌جایی شکم به سمت جلو، در موارد شدید.دکتر عیسایی تشریح کرد: به‌منظور تشخیص اسپوندیلولیستزیس کمری باید تاریخچه پزشکی، پزشک سابقه بالینی اخیر و گذشته بیمار را بررسی کرد و برخی اقدامات را انجام داد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: سابقه خانوادگی آسیب‌شناسی یا مشکلات ستون فقرات، وجود پاتولوژی سیستمیک درگیر ستون فقرات مانند آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، لوپوس، اسپینا بیفیدا، رذائل وضعیتی مانند اسکولیوز، کیفوز یا لوردوز، اپیزودهای ضربه به ستون فقرات (از تصادفات جاده‌ای، زدوخورد و …) و انجام فعالیت‌های ورزشی در معرض خطر اسپوندیلولیستزیس توسط پزشک بررسی می‌شود.وی مطرح کرد: آزمایش‌ها و تصویربرداری لازم جهت تشخیص اسپوندیلولیستزیس کمری عبارتند از اشعه ایکس از ستون فقرات در حالت ایستاده، رزونانس مغناطیسی، سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و شکم با مطالعه ستون فقرات، الکترومیوگرافی است.دکتر عیسایی اذعان داشت: برای درمان اسپوندیلولیستزیس کمری می‌توانیم یکی از رویه‌ها که عبارتند از پیشگیرانه (بر اساس آموزش وضعیتی و کاهش استرس مکانیکی بر ستون فقرات)، علامت‌دار (باهدف کاهش شدت علائم و افزایش کیفیت زندگی) را در پیش می‌گیریم.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: درمان پیشگیرانه اسپوندیلولیستزیس کمری بر اساس مواردی مانند استراحت مطلق در حادترین مراحل بیماری، ماساژدرمانی، ژیمناستیک هوازی عملکردی، فعالیت‌های ورزشی خاص مانند شنا، کاربردهای حرارتی (کیسه آب گرم)، رویکرد ارتوپدی با استفاده از بانداژ، کرست کمری یا کرست و سایر درمان‌های مشابه که توسط متخصصان واجد شرایط انجام می‌شود، به طور قابل‌توجهی علائم دردناک را با نتایج طولانی‌مدت خوب بهبود می‌بخشد. وی تصریح کرد: ازنقطه‌نظر علامتی اسپوندیلولیستزیس کمری، رویکرد درمانی معمولاً دارویی است و بر اساس استفاده از مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها است. می‌توان آنها را به شکلPER OS (تجویز خوراکی)،به شکل پچ، پماد یا ژل، عضلانی یا داخل وریدی استفاده کرد.دکتر عیسایی بیان کرد: زمانی که بیماری اسپوندیلولیستزیس کمری پیشرفته باشد و در صورت وجود تغییرات غیرقابل‌جبران آناتومیک، درمان دارویی دیگر هیچ تأثیری ندارد، به همین دلیل ممکن است جراحی اصلاحی لازم باشد. در بیشتر موارد، آرترودزیس قوس‌های مهره‌های خلفی انجام می‌شود (تکنیک جراحی که اجازه می‌دهد تا استخوان‌های ستون فقرات برای تثبیت آن به هم متصل شوند).این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: در مواردی که علائم عصبی شدید همراه با کاهش حساسیت و قدرت، کمردرد با شدت زیاد در این بیماران وجود دارد که با درمان دارویی و فیزیوتراپی قابل تسکین نیست،از لحاظ جراحی فرد ارزیابی می‌شود.


در ادامه نیز دکتر طبیب خوئی در اینباره ابراز داشت: سر خوردگی مهره کمر (اسپوندیلولیستزیس ) اتفاقی در مهره‌های ستون فقرات است که در آن یکی از مهره‌ها روی مهره زیرین سرمی خورد. این وضعیت درد دارد اما در بیشتر موارد درد آن قابل تحمل است. روش‌های جراحی و درمانی برای اصلاح این مشکل وجود دارد و با ورزش‌های اصلاحی سر خوردگی مهره کمر صحیح می‌توانید از لغزش مهره کمر جلوگیری کنید. وی مطرح کرد: علائم بیماری اسپوندیلولیستزیس در افراد مختلف متفاوت است. کسانی که درجات خفیف‌تر این وضعیت را تجربه می‌کنند ممکن است اصلا متوجه هیچ علامتی نشوند اما کسانی که دچار موارد شدید آن می‌شوند ممکن است از انجام کارهای روزمره ناتوان شوند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: برخی از شایع‌ترین علائم لغزش مهره‌های کمر عبارتند از درد دائمی پایین کمر، سفتی پشت و پاها،حساسیت پایین کمر به لمس یا فشار، درد ران وانقباض عضلات باسن و زردپی پشت زانو. وی اشاره کرد: عامل سر خوردگی مهره کمر بر اساس سن، وراثت و سبک زندگی فرق می‌کند. کودکان نیز ممکن است در صورت ضربه دیدن یا نقایص مادرزادی دچار این وضعیت شوند. اگر سابقه خانوادگی لغزش مهره کمر دارید در هر سنی ممکن است این وضعیت در خانواده دیده شود. رشد سریع در نوجوانی نیز می‌تواند در بروز سر خوردگی مهره کمر نقش داشته باشد.دکتر طبیب خوئی متذکر شد: کسانی که بازی‌های ورزشی انجام می‌دهند ممکن است در اثر کشیدگی بیش از حد یا واردن آمدن فشار زیاد بر پایین کمر، دچار این مشکل شوند البته سر خوردگی مهره کمر در برخی ورزش‌ها بیشتر محتمل است که عبارتند از فوتبال، ژیمناستیک، وزنه‌برداری و دو و میدانی.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: اولین گام در تشخیص اسپوندیلولیستزیس، معاینه است. اگر دچار این بیماری باشید ممکن است بلند کردن پا به صورت صاف برایتان سخت باشد و عکس رادیولوژی (اشعه ایکس) از پایین ستون فقرات برای تعیین وضعیت مهره‌ها لازم است. جراح ستون فقرات به دنبال هر گونه شکستگی ستون فقرات در عکس می‌گردد.ممکن است در صورت جا به جایی استخوان‌ها و وارد آمدن فشار بر عصب ها، سی تی اسکن از شما گرفته شود.وی اذعان داشت: درمان بیماری اسپوندیلولیستزیس بستگی به شدت درد و جا به جایی مهره دارد. درمان‌های غیر جراحی برای آرام کردن درد و کمک به برگشتن استخوان به جای خود انجام می‌شوند. باید در طول دوره بهبودی از انجام بازی‌های ورزشی خودداری کنید. دکتر طبیب خوئی ادامه داد: درمان‌های غیر جراحی برای سر خوردگی کمر عبارتند ازپوشیدن کمربند طبی، انجام ورزش‌های اصلاحی و فیزیوتراپی، مصرف مسکن و داروهای ضد التهاب و تزریق اپیدورال ولی با این حال افراد بزرگسالی که دچار لغزش شدید مهره کمر شده‌اند ممکن است نیاز به جراحی ستون فقرات داشته باشند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: اصلاح جا به جایی مهره با عمل جراحی زمانی لازم است که استخوان به قدری لغزیده باشد که ستون فقرات به درمانهای غیر جراحی پاسخ ندهد. عمل جراحی در مواردی هم که استخوان‌های ستون فقرات عصب را تحت فشار قرار می‌دهند، ممکن است لازم باشد. وی خاطرنشان کرد: برای پایدار‌سازی ستون فقرات جراح از یک میله فلزی و پیوند استخوانی استفاده می‌کند.پس از به هم وصل کردن مهره ها، چهار تا هشت ماه زمان لازم است تا استخوان‌ها کامل به هم جوش بخورند. میزان موفقیت این عمل بسیار بالاست.دکتر طبیب خوئی گفت: مداخله پزشکی برای برطرف کردن علائم لغزش مهره کمر بسیار مهم است. این وضعیت می‌تواند درد مزمن و آسیبهای ماندگار (در صورت عدم درمان) به وجود بیاورد. در نهایت هم ممکن است ضعف و فلج پا به دلیل آسیب دیدگی عصبها اتفاق بیفتد. عفونت ستون فقرات نیز در موارد نادر، روی می‌دهد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در پایان گفت: کیفوز یا قوز کمر یکی دیگر از عوارض احتمالی سرخوردگی مهره‌های کمر در بالای ستون فقرات است که باعث می‌شود زاویه ستون فقرات به جلو
افزایش یابد.