آفتاب یزد – گروه شبکه: کمبود شیر خشک چندماهی می‌شود که به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های دارای نوزاد تبدیل شده است. در تمام این مدت هم هر وقت خانواده‌ها گله و نگرانی خود را نسبت به این مسئله ابراز کردند و یا رسانه‌های متعدد پیگیر ماجرای کمبود شیر خشک از سوی مسئولان بودند، با […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: کمبود شیر خشک چندماهی می‌شود که به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های دارای نوزاد تبدیل شده است. در تمام این مدت هم هر وقت خانواده‌ها گله و نگرانی خود را نسبت به این مسئله ابراز کردند و یا رسانه‌های متعدد پیگیر ماجرای کمبود شیر خشک از سوی مسئولان بودند، با جواب‌هایی چون «پیگیری می‌کنیم» یا «کمبود شیر خشک نداریم مگر در برندهای خاص» روبرو بوده‌اند. حتی برخی از مسئولان وعده امروز و فردا را می‌دادند که شیرخشک در داروخانه‌ها به مقدار کافی توزیع خواهد شد یا در جلسات متعدد قول می‌دادند که هرچه زودتر مشکل برطرف می‌شود. مثلا چندی‌پیش مشاور رئیس سازمان غذا و دارو از رفع کمبود شیرخشک تا هفته نخست آذرماه خبر داده بود. سجاد اسماعیلی با بیان اینکه برای رفع کمبود شیرخشک مجوز واردات ۴ میلیون قوطی شیرخشک صادر شده است، گفته بود: «با واردات و تولید شیرخشک، تا هفته نخست آذرماه مشکل کمبود این محصول کاهش می‌یابد و انواع برندهای شیرخشک در داروخانه‌ها یافت خواهد شد.» اما به نظر می‌رسد که قرار نیست به این زودی غذای نوزادان تامین شود. چرا که هفته اول آذر تمام شده و همچنان کمبود شیر خشک به قوت خود باقی است.
در همین راستا عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از تداوم کمبود شیرخشک در کشور علیرغم قول مسئولان سازمان غذا و دارو برای رفع آن تا آذرماه، گفت: یکی از مشکلات اساسی بی‌توجهی به قیمت تمام شده دارو و شیرخشک است و هر چند قیمت تمام شده دارو و شیرخشک بسیار بالاتر از قیمت تعیین شده است اما قیمت گذاری‌ها واقع بینانه نیست و اگر قرار است افزایش قیمتی هم داشته باشیم دولت باید مابه التفاوت قیمت را بپردازد نه اینکه از جیب مردم هزینه شود. یحیی ابراهیمی در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از اینکه علیرغم قول مسئولان سازمان غذا و دارو برای حل مشکل کمبود شیرخشک تا آذرماه اما همچنان این مشکل پابرجاست و حل نشده است، گفت: متاسفانه همچنان شاهد کمبود شیرخشک در مناطق مختلف کشور هستیم و خانواده‌ها در تماس با ما اعتراض خود را نشان می‌دهند و در واقع هرچند شاید اقداماتی هم انجام شده باشد اما مشکل همچنان پابرجاست؛ شیرخشک‌ها
به طور کلی به دو دسته شیرخشک معمولی (رگولار) و رژیمی تقسیم می‌شود که کمبودها هم مربوط به شیرخشک معمولی و رگولار است. وی افزود: متاسفانه ارز مورد نیاز شرکت‌های تولیدکنندگان تامین نشد و برای واردات مواد اولیه با مشکل مواجه شدند و بر اساس گزارش وزارت بهداشت اوایل شهریورماه ارز به آن‌ها اختصاص داده شد اما شرکت‌های تولیدکننده بر این باورند که ارز کافی به آن‌ها اختصاص داده نشده است. نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس یازدهم ادامه داد: به فرض اینکه ارز به تولیدکنندگان اختصاص داده شده اما با این اوصاف ۳ تا ۶ ماه پروسه ثبت سفارش و تولید طول می‌کشد و در حالی که وزارت بهداشت می‌توانست توجه به تولید شیرخشک در کشور را مدنظر قرار دهد اما متاسفانه نسبت به واردات شیرخشک اقدام کرد و این اقدام به معنای نابودی تولید داخل است؛ برنامه‌ریزی وزارت بهداشت باید به گونه‌ای بود که نیازهای کشور را مورد بررسی قرار می‌داد و بر این اساس و با حمایت از تولیدکنندگان نسبت به رفع نیازهای کشور اقدام می‌کرد. ابراهیمی با اشاره به اینکه باید ارز به میزان کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد در مورد افزایش قیمت شیرخشک، گفت: این موضوع را از طریق رئیس سازمان غذا و دارو پیگیری کردم و تاکید داشت که افزایش قیمت شیرخشک در دستور کار این سازمان نیست البته یکی از مشکلات اساسی بی‌توجهی به قیمت تمام شده دارو و شیرخشک است و هر چند قیمت تمام شده دارو و شیرخشک بسیار بالاتر از قیمت تعیین شده است اما قیمت‌گذاری‌ها واقع‌بینانه نیست و اگر قرار است افزایش قیمتی هم داشته باشیم دولت باید مابه‌التفاوت قیمت را بپردازد نه اینکه از جیب مردم هزینه شود.


حالا هم مسئولان حوزه بهداشت برای اینکه کم کاری‌شان را توجیه کنند می‌گویند که بهترین تغذیه شیر مادر است. بنا به گفته وزیر بهداشت بهترین تغذیه برای بچه‌ها شیر مادر است و حتی شیر خشک نیز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد. به گزارش تسنیم، عین اللهی افزود: ماه‌های گذشته برای تهیه شیرخشک ارز به صورت ارز ترجیحی تخصیص پیدا می‌کرد که مشکلی وجود داشت، اما اکنون تولید شیر خشک ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ولی کمبود آن به خاطر سطح قیمتی ما با کشورهای همسایه است که موجب قاچاق می‌شود. وزیر بهداشت گفت: تدبیری اندیشیده شده که از طریق سامانه تیتک به هر نوزاد تازه متولد شده و به هر کدملی شیر خشک اختصاص پیدا کند و در بحث اتباع نیز آن‌هایی که شناسه دارند می‌توانند شیر خشک را دریافت کند. عین اللهی تصریح کرد: دارویار اگر انجام نمی‌شد مشکلی که در شیر خشک به وجود آمد در داروهای دیگر هم به وجود می‌آمد؛ زیرا سطح قیمت داروها در داخل کشور با کشورهای همسایه پایین است.