آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: میل به زیبایی و جوانی موضوع جدیدی نیست. سالیان سال است که انسان‌ها به زیبایی واکنش مثبت نشان می‌دهند و این امر، کاملا غریزی است. اگر در صورت خود، دارای چین و چروک هستید اولین قدم در راستای زیبایی و جوانسازی، کاهش و از بین بردن چین و چروک‌ها […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: میل به زیبایی و جوانی موضوع جدیدی نیست. سالیان سال است که انسان‌ها به زیبایی واکنش مثبت نشان می‌دهند و این امر، کاملا غریزی است. اگر در صورت خود، دارای چین و چروک هستید اولین قدم در راستای زیبایی و جوانسازی، کاهش و از بین بردن چین و چروک‌ها است. خوشبختانه امروزه راه بسیار ساده و رایجی برای کاهش و از بین بردن چین و چروک وجود دارد، این روش معجزه آسا، تزریق فیلر است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دکتر امیر رضا معتبر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفتگو کرده است.

دکتر باطنی در این باره می‌گوید: به مرور زمان و با بالا رفتن سن، از میزان چربی‌های زیر پوست کاسته می‌شود. عضلات و ماهیچه‌های صورت به سطح پوست نزدیک‌تر می‌شوند و در نتیجه، چین و چروک و خطوط بر روی پوست ظاهر خواهند شد. عواملی از قبیل تماس با نور خورشید، عوامل ژنتیکی و سبک زندگی، روند ظاهر شدن چین و چروک و خطوط را تسریع می‌بخشند.

وی مطرح کرد: فیلرها، نوعی داروی زیبایی با کمترین میزان تهاجم هستند که به حجم دهی، تغییر فرم صورت و پر کردن چین و چروک و خطوط روی پوست کمک می‌کنند. صورت، گردن و دست‌ها از جمله نواحی هستند که تزریق فیلر در آنها انجام می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: فیلرهای پوستی، یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی هستند زیرا نتایج سریع، داشتن کمترین میزان عوارض و دوره نقاهت بسیار کوتاهی را به همراه دارند.

وی اظهار کرد: افرادی که خواهان تزریق فیلر هستند باید از لحاظ بدنی و فیزیکی در سلامت کامل باشند، سیگار و دخانیات مصرف نکنند، انتظارات واقعی و منطقی از نتایج تزریق و پوست سالمی داشته باشند

دکتر باطنی در پاسخ به این پرسش که ” چه زمانی تزریق فیلر توصیه نمی‌شود”،گفت: به برخی بیماران، روش‌های جراحی مانند لیفت صورت، لیفت ابرو یا لیفت چشم توصیه می‌شود زیرا درمان‌های غیر جراحی در جوانسازی پوست، مانند تزریق فیلر نمی‌تواند نتایج مشابه روش‌های جراحی را به همراه داشته باشد و این نکته را در نظر داشته باشید که تزریق فیلرهای پوستی، نتایج موقتی دارند و جهت رسیدن به نتایج ایده آل، باید تکرار شوند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: برخی دلایل انجام تزریق فیلر عبارت است از وجود خط و چین و چروک اطراف دهان، چشم‌ها و پیشانی، حجم دهی بیشتر نواحی مانند گونه ها، فک و لب ها، رفع اسکار و تورفتگی‌های پوستی به دلیل آکنه، آسیب یا مشکلات مادرزادی می‌باشد.

وی توضیح داد: روند تزریق فیلر بدین صورت است که فیلرهای پوستی، با استفاده از سرنگ به نواحی مختلف سر و صورت از جمله، اطراف چشم ها، فک، اطراف لب‌ها و پیشانی تزریق می‌شوند. تعداد، ناحیه و عمق تزریق به نوع فیلر و نتایج دلخواه بیمار بستگی دارد.

دکتر باطنی اشاره کرد: برخی فیلرها حاوی مواد بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین هستند تا فرد در طول تزریق احساس ناخوشایندی نداشته باشد البته از کرم‌های بی‌حس‌کننده نیز می‌توان استفاده کرد..

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تصریح کرد: به طور کلی سه نوع فیلر وجود دارد که شامل موقتی، نیمه دائم و دائمی است. فیلرهای موقت شامل فیلرهای کلاژنی، فیلرهای هیالورونیک اسید و فیلرهای کلسیم هیدروکسیل آپاتیت است.

وی افزود: کلاژن، پروتئین طبیعی است که به حفظ قوام و استحکام پوست کمک می‌کند. کلاژن، جزء اولین فیلرهایی است که بعدها با آمدن هیالورونیک اسید، از محبوبیت آن کاسته شد.

دکتر باطنی ادامه داد: فیلرهای هیالورونیک اسید نیز همانند کلاژن، ماده‌ای است کاملا طبیعی که در بافت‌های همبندی مایع اطراف چشم،در بعضي غضروف‌ها و مايع مفاصل و در بافت پوست هم وجود دارد و جهت حجم دهی از آن استفاده می‌شود. يكي از كاربردهاي اين ژل تزريق به داخل مفصل افراد دچارآرتريت است تا باعث كاهش درد مفاصل آنها شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اضافه کرد: وقتي اين ژل در صورت تزريق مي شود مثل يك بالش پرشده عمل كرده و ساختمان هاي صورت را كه ممكن است به علت روند طبيعي پير شدن دچار كاهش حجم ياشلي شده باشند را ترمیم مي كند. اين ژل همچنين آب را به سطح پوست مي آورد و نتایج خیلی طبیعی دارد، جابجا نمی‌شود و عوارض آن نادر هستند لذا از آن برای پرکردن عمیق‌ترین چین و خطوط خنده، خطوط عمودی مابین بینی و لب و همچنین برای خطوط اخم استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: فیلرهای کلسیم هیدروکسیل آپاتیت به مراتب از فیلرهای هیالورونیک اسید سنگین‌تر و فشرده‌تر است، عمیق‌تر تزریق می‌شود و از آن جایی که ماده‌ای است که به طور طبیعی در استخوان‌های انسان یافت می‌شود، منجر به بروز واکنش‌های ایمنی و آلرژیک نخواهد شد.

دکتر باطنی می‌گوید: فیلرهای نیمه دائمی، فیلرهایی با ماندگاری بیشتر که حاوی مواد ضخیم‌تر هستند، می‌باشند. از این فیلرها در درمان خط‌های عمقی‌تر صورت استفاده می‌شود تا نتایج بهتری حاصل گردد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد: فیلرهای دائمی از پلی (متیل متاکریلات) تشکیل شده اند، مواد پلاستیکی ریزی که توسط بدن جذب نمی‌شوند. این فیلرها همچنین حاوی کلاژن نیز هستند که برای نواحی که پوست ضخیمی دارند، استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع فیلرها در نواحی اطراف چشم و لب توصیه نمی‌شود بنابراین پزشک با توجه به ناحیه درمان، بهترین نوع فیلر را برای بیمارخود در نظر خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماران خواهان انجام تزریق چربی هستند، در این مورد، چربی از بدن خود فرد گرفته و جهت افزایش حجم یا رفع چین و چروک به نواحی مورد نیاز تزریق می‌شود.جهت انجام این تزریق، ناحیه مورد نظر که اصطلاحا ناحیه اهدایی نیز نامیده دارد، مشخص می‌شود. چربی از طریق لیپوساکشن گرفته و به ناحیه مورد نظر مانند صورت تزریق می‌شود.

دکتر باطنی ادامه داد: در بسیاری از موارد، این تزریق نتایج دائمی را به همراه دارد.در خصوص نتایج تزریق چربی باید بگوییم که ممکن است در نواحی مانند صورت، نیاز به تکرار این تزریق باشد تا نتایج بهتری حاصل شود. این تزریق ممکن است با احساس ناراحتی در ناحیه مورد نظر همراه باشد زیرا به نوعی روش جراحی محسوب می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تشریح کرد: در طول جلسات مشاوره، پزشک به بررسی نواحی مختلف صورت، خط‌های روی صورت و نتایج احتمالی این تزریق می‌پردازد. در پایان، نوع فیلر پوستی مناسب با توجه به نیاز بیمار و ناحیه درمان، انتخاب می‌شود. بعد از تعیین اهداف بیمار، گزینه‌های درمانی مناسب به بیمار ارائه خواهد شد.

وی مطرح کرد: برخی موضوعاتی که از سوی پزشک قبل از انجام تزریق فیلر مطرح می‌شوند، عبارتند از بررسی سابقه ابتلا به شرایط پزشکی خاص یا آلرژی و درمان چنین مواردی، داشتن سابقه انجام هر گونه تزریق فیلر، بوتاکس، لیزر و یا سایر درمان‌های غیر جراحی یا حتی جراحی‌های صورت.

دکتر باطنی افزود: برخی اقدامات دیگر ی که از سوی پزشک انجام می‌شوند نیز عبارتند از بررسی شرایط جسمانی و وجود هر گونه بیماری،صحبت در خصوص گزینه‌های درمان،بررسی کامل صورت،گرفتن عکس از بیمار قبل از عمل و بررسی صورت و بررسی طول دوره درمان و همچنین پزشک به توضیح مواردی مانند نوع فیلر، نتایج و ماندگاری تزریق می‌پردازد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: از آن جایی که تزریق فیلر، روش کم تهاجمی، ایمن و با کمترین میزان عوارض است، امکان تزریق آن همان روز مشاوره وجود دارد و با توجه به اهداف بیمار، مشخصات فیزیکی، اطلاعات و توصیه‌هایی در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: پیش از تزریق فیلر، دستورالعمل‌های لازم از سوی پزشک در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت مانند اینکه چند هفته پیش از تزریق، مصرف آسپرین، ژلوفن، ویتامین E یا هر گونه دارویی که احتمال کبودی را افزایش می‌دهند، باید قطع شوند. به همین خاطر، مصرف هر نوع دارویی باید به پزشک گزارش داده شود. در صورت سابقه ابتلا به تبخال لب و دهان، مصرف داروی Valtrex توصیه می‌شود.مصرف دخانیات باید قبل از تزریق کنار گذاشته شود و صرف نظر از نوع ماده تزریقی، نوشیدن آب و مایعات چه قبل از تزریق و چه بعد از آن، بسیار مهم است.

دکتر باطنی مطرح کرد: معمولا نتایج بلافاصله بعد از تزریق فیلر مشخص می‌شود اما با این حال، مشاهده تورم و کبودی جزئی در ناحیه‌ای که تزریق انجام می‌شود، کاملا طبیعی است. استفاده از کمپرس یخ به تسکین و کاهش تورم کمک می‌کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: مدت زمان برطرف شدن تورم به نوع فیلر بستگی دارد، اما در بیشتر موارد، کبودی طی یک هفته تا ده روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین مزایای تزریق فیلر این است که دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. در طول دوره‌ای که کبودی و تورم در ناحیه مورد نظر وجود دارد، توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است بر روی ناحیه مورد نظر مواد آرایشی زده نشود.

دکتر باطنی گفت: مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر، به نوع فیلر بستگی دارد. فیلرهای کلاژنی، دو تا چهار ماه ماندگاری دارند. در فیلرهای هیالورونیک اسید نیز نتایج این تزریق متغیر است. اما شش تا دوازده ماه ماندگاری دارند، فیلرهای نیمه دائم هم دوازده تا هجده ماه ماندگاری دارند و فیلرهای دائمی نیز ممکن است نتایج آن‌ها تا پنج سال یا بیشتر ماندگاری داشته باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد: همانند سایر روش‌های زیبایی، بیمار باید ارتباط خود را در طول سپری شدن دوره نقاهت با پزشک حفظ کند و هر گونه علامت غیر عادی را به پزشک اطلاع دهد. ادامه دار شدن درد و تورم می‌تواند نشانه‌ای باشد از واکنش‌های آلرژیک.

وی اظهار کرد: با رعایت نکات و دستورات گفته شده از سوی پزشک، احتمال بروز چنین عوارضی به حداقل خواهد رسید. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بیمار باید تمامی سوالات خود را با پزشک در میان بگذارد.

دکتر باطنی گفت: با این که این تزریق، نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد، اما ممکن است برخی بیماران از نتایج رضایت کامل نداشته باشند.گاهی با انجام یک بار تزریق، بیمار به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسد. اثر برخی فیلرها به مرور زمان از بین می‌رود لذا به همین خاطر، تزریق باید چند مرتبه تکرار شود تا فرم دلخواه حفظ شود.

تزریق فیلر گونه، عموما بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد

در ادامه نیز دکتر معتبر در اینباره خاطرنشان کرد: فیلرها یا همان پرکننده‌های گونه، حجم گونه را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که برجستگی استخوان گونه شما مشخص‌تر شود. پزشکان زیبایی، فیلر را به داخل و اطراف گونه‌های شما تزریق می‌کنند.

وی بیان کرد: تزریق فیلر گونه، عموما بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و اغلب می‌توانید نتایج حاصل از این روش را به سرعت مشاهده کنید و البته بهبودی نیز سریع اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: تزریق فیلر همچنین ممکن است عوارض جانبی و زودگذری مثل ورم، قرمزی، کبودی، (که بین چند روز تا دو هفته از بین خواهند رفت) داشته باشید. اگر فیلر را از برندهای معتبر تهیه و آن را نزد پزشک انجام بدهید، عوارض خطرناکی نخواهد داشت زیرا استفاده از برندهای نامعتبر ممکن است عوارض ناخوشایندی را برای شما به همراه داشته باشد.

وی عنوان کرد: فیلر گونه، در واقع یک روش زیبایی است که نیازی به عمل جراحی ندارد و باعث می‌شود که گونه شما ظاهری برجسته‌تر و پر‌تر شود. پزشک زیبایی، مواد مطمئن و ایمنی به نام فیلر را در اطراف و بالای استخوان گونه شما تزریق می‌کند. انواع مختلفی از فیلرهای گونه وجود دارد که پزشک شما، بهترین گزینه را بر اساس وضعیت سلامت شما و همینطور هدف شما از فیلر گونه، ارائه می‌دهد.

دکتر معتبر اظهار کرد: تزریق فیلر گونه، معمولا کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد. بر اساس نوع فیلری که استفاده می‌کنید، نتایج حاصل از آن می‌تواند حدود یک سال یا حتی بیشتر، باقی بماند. مانند سایر روش‌ها و عمل‌های زیبایی، فیلر گونه نیز خطراتی از جمله کبودی و ورم را به همراه دارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد:استفاده از فیلر گونه دلایل مختلفی دارد که بعضی از آنها عبارتند از برجسته‌تر کردن و اصلاح کردن فرم گونه ها، افزایش حجم گونه ها،جوان‌تر به نظر رسیدن،پر کردن چین و چروک‌های صورت،از بین بردن خطوط صورت همچون خط لبخند،رفع افتادگی و فرم دهی صورت است.

وی تشریح کرد: انواع مختلفی از فیلرهای پوستی وجود دارند که می‌توانند ظاهر گونه‌های شما را بهبود بخشند. نحوه عملکرد هر کدام از این فیلرها، به نوع فیلر استفاده شده، بستگی دارد. برخی از این فیلرها عبارتند از هیالورونیک اسید (HA)، هیدروکسی لاپاتیت کلسیم (CaHA)، پلی-ال-لاکتیک اسید (PLLA) و پلی متیل متاکریلات (PMMA).

وی افزود: هیالورونیک اسید، رایج‌ترین فیلر موجود است، در واقع یک ماده کاملا طبیعی است که در پوست شما وجود دارد. با افزایش سن، سطح HA درون پوست کاهش می‌یابد و این مسئله باعث به وجود آمدن چین و چروک‌های پوست و همینطور کم شدن حجم پوست می‌شود. پزشک شما، از HA برای افزایش حجم پوست و همینطور هیدراته نگه داشتن پوست شما استفاده می‌کند. نتایج حاصل از فیلر هیالورونیک اسید، معمولا حدود یک سال باقی می‌مانند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: هیدروکسی لاپاتیت کلسیم (CaHA) در واقع یک ماده طبیعی است که در استخوان‌ها وجود دارد. پزشکان از CaHA، برای پر شدن استخوان گونه و همینطور صاف کردن خطوط و چین و چروک‌های عمیق‌تر استفاده می‌کنند. نتایج حاصل از این نوع فیلر، معمولا حدود ۱۵ ماه باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: پلی-ال-لاکتیک اسید (PLLA)، در واقع یک ماده مصنوعی است که به بدن شما برای ساخت کلاژن کمک می‌کند. پزشکان معمولا از PLLA، برای پر کردن چین و چروک‌های عمیق‌تر روی گونه‌ها استفاده می‌کنند. نتایج حاصل از PLLA، معمولا حدود ۲ سال و حتی بیشتر باقی می‌ماند.

دکتر معتبر می‌گوید: پلی متیل متاکریلات (PMMA)، در واقع همان دانه‌های کلاژن ریزی هستند که به منظور سفت و پر‌تر به نظر رسیدن گونه ها، از آن‌ها استفاده می‌شود. پزشکان از پلی متیل متاکریلات، برای سفت‌تر کردن و بهبود ظاهر گونه‌ها استفاده می‌کنند. نتایج حاصل از پلی متیل متاکریلات، سال‌ها باقی می‌ماند، اما ممکن است نیاز باشد، برای به دست آوردن نتایج بهتر، چندین بار تزریق کنید.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ابراز داشت: اگر شما باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌بردید، نباید از فیلرهای گونه استفاده کنید. به طور کلی، تمام اعمال غیر ضروری برای شخص باردار ممنوع است که این مسئله شامل فیلر هم می‌شود.

وی توضیح داد: موارد منع مصرف فیلرهای گونه عبارتند از افرادی که به مواد مصنوعی موجود در فیلرهای پوست، آلرژی دارند، افراد مبتلا به اختلالات خونریزی همچون بیماران هموفیلی یا تالاسمی، برخی از بیماری‌های خود ایمنی، افراد مبتلا به برخی از عفونت‌ها همچون عفونت‌های دندان (آبسه دندان)، گوش، بینی، گلو و یا آنفلوآنزای معده (گاستروانتریت) و افراد مبتلا به بیماری سل.

دکتر معتبر تشریح کرد: قبل از اینکه شما فیلر گونه را دریافت کنید، یک جلسه مشاوره با پزشک زیبایی خود، خواهید داشت. در طول جلسه مشاوره اگر پزشک ما تشخیص دهد، فیلر برای شما تزریق می‌شود. در صورتی که پزشک تزریق فیلر را مناسب نداند حتی با اصرار مراجعه‌کننده نیز، این تزریق انجام نمی‌شود. در ادامه صورت شما را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درباره هدف شما از استفاده از فیلر گونه، سوال می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: پزشک، مناسب‌ترین فیلر گونه را برای شما پیشنهاد می‌دهد. پزشک، سابقه پزشکی شما را سوال خواهد کرد. شما باید برخی موارد را حتما با وی در میان بگذارید.

وی افزود: اگر شما آلرژی خاصی دارید، باید پیش از تزریق فیلر، به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است مجبور شوید از تزریق فیلر خودداری کنید. فیلرهای گونه ممکن است در برخی از بیماری‌های خود ایمنی همچون درماتومیوزیت، لوپوس، آرتریت روماتوئید، عوارضی را ایجاد کنند لذا باید قبل از تزریق پزشک را مطلع کنید.

دکتر معتبر متذکر شد: ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسروز، در صورت تزریق فیلر، تورم توده‌ای رخ دهد و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، رقیق کننده‌های خون یا همان داروهای ضد انعقاد خون و همینطور برخی از مکمل ها، می‌توانند خطر خونریزی و کبودی را هنگام تزریق فیلر افزایش دهند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی توصیه کرد: فیلرهای قبلی، می‌توانند بر مقدار و همینطور نوع فیلر استفاده شده در مرحله بعد، تاثیر بگذارند بنابراین باید قبل از انجام به پزشک اطلاع داد.

وی ابراز داشت: اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید یا پوست شما بسیار حساس است، ممکن است مجبور شوید از تزریق فیلرها، خودداری کنید.

دکتر معتبر هشدار داد: سیگار ممکن است روند بهبودی را پس از تزریق فیلر کندتر کند. سیگار دشمن هیالورونیک اسید است که هم هیالورونیک اسید خود پوست را از بین می‌برد و هم باعث می‌شود ژل شما سریع‌تر جذب شود و از بین برود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: پزشک شما، عوارض جانبی احتمالی و زمان بهبودی تزریق فیلر را به شما اطلاع خواهد داد. گاهی اوقات نیز ممکن است برای نشان دادن محل تزریق ها، روی صورت شما علامت زده شود. پزشک همچنین برای بررسی نتایج قبل و بعد از تزریق، از صورت شما عکس می‌گیرد. زیرا برای جلسات بعدی که مراجعه می‌کنید نیاز به بررسی عکس‌های شما باشد.

وی گفت: شرایط حین عمل فیلر گونه بدین صورت است که در طول عمل، پزشک، پوست شما را تمیز می‌کند. سپس ممکن است از لوسیون، کرم، اسپری یا حتی کمپرس‌های سرد برای بی‌حس کردن محل تزریق استفاده کند. برخی از فیلرها، از قبل یک بی‌حس‌کننده دارند.

دکتر معتبر افزود: پزشک شما، از یک سوزن نازک برای تزریق مقدار کمی فیلر در زیر پوست شما استفاده می‌کند و ممکن است فیلر را در چندین ناحیه از گونه شما تزریق کنند. در حین تزریق، شما آن را به صورت یک نیشگون یا نیش کوچک احساس کنید، اما به طور کلی تزریق فیلر، درد ندارد و معمولا حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: پزشک شما، ممکن است بلافاصله پس از تزریق، کمپرس خنک روی نواحی تزریق قرار دهد. تا چند روز پس از تزریق فیلر، ممکن است مواردی مانند کبودی، التهاب و تورم مشاهده گردد که بعد از یک الی دو روز یا نهایت یک هفته برطرف می‌شوند اما بهتر است برای دیدن نتیجه نهایی تا دو هفته صبر کنید تا فیلر هیالورونیک اسید در پوست شما باز شود و فرم صورت شما را بگیرد و التهاب از بین برود.

وی بیان کرد: در مقایسه با جراحی‌های زیبایی تهاجمی تر، مزایای فیلرهای گونه عبارتند از نتایج فوری و سریع‌تر از عمل‌های جراحی است ولی بهتر است برای نتیجه نهایی تا دو هفته صبر کنید تا فیلر به طور کامل در پوست شما باز شود و فرم صورت شما را بگیرد و التهاب از بین برود. خطرات کمتر، زمان بهبودی سریع و بدون نیاز به دوران نقاهت نیز ازدیگر مزایای این تزریق هستند.

دکتر معتبر اظهار کرد: عوارض استفاده از فیلرهای گونه ممکن است شامل کبودی، قرمزی، ورم باشد و در صورت تزریق فیلر بی‌کیفیت ممکن است دچار عفونت شوید و اگر توسط غیر پزشک تزریق شود ممکن است دچار نکروز نیز شوید.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: این عوارض معمولا موقتی هستند و ظرف ۱ الی ۲ هفته از بین می‌روند. همچنین اگر از فیلرهای غیر معتبر استفاده کنید یا تزریق توسط غیر پزشک انجام شود، فیلرها ممکن است به قسمت دیگری از صورت شما منتقل شوند که این مسئله می‌تواند باعث شود که صورت شما نامتقارن به نظر برسد یا شبیه توده شود. اگر این اتفاق بیفتند، پزشک می‌تواند از نوع دیگری از فیلرها استفاده کند.

وی هشدار داد در صورتی که از فیلرهای نامعتبر استفاده کنید یا نزد پزشک غیر متخصص بروید، عوارض جدی‌تری فیلرهای گونه را به همراه خواهد داشت. این عوارض عبارتند از واکنش آلرژیک به فیلر، عفونت ها، نشت و انتشار فیلر، بی‌حسی، تورم شدید (اِدِم)، آسیب یا اسکار پوستی و تغییر رنگ پوست است.

دکتر معتبر ادامه داد: به ندرت دیده شده است که تزریق فیلر به رگ خونی باعث آسیب‌های دائمی مانند آسیب به شریان یا ورید، مرگ بافت، از دست دادن بینایی گردد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی عنوان کرد: هر گونه کبودی یا تورم ناشی از فیلر، باید طی چند روز از بین برود. برای بهبود سریع تر، پزشک شما ممکن است مواردی مانند اینکه برای چندین ساعت پس از تزریق، از آرایش کردن و استفاده از لوسیون ها، خودداری کنید، از دست زدن به محل تزریق ها، خودداری کنید، سیگار نکشید، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در فیلرها، به پشت بخوابید و در معرض آفتاب قرار نگیرید را توصیه کند.  وی در پایان گفت: پزشک شما، ممکن است توصیه کند که طی

۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تزریق، از انجام ورزش‌های شدید خودداری کنید اما معمولا می‌توانید بلافاصله، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.