آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه: چاقی کودکان یکی از مشکلاتی است که والدین را نگران وضعیت کودک خود می‌کند. چاقی به دلیل سبک زندگی غلط در کودکان ایجاد و موجب مشکلاتی مانند دیابت، کلسترول و فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و افسردگی در کودکان و… می‌شود. کودکانی چاق به ‌شمار می‌روند که با توجه ‌به سن […]

آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه: چاقی کودکان یکی از مشکلاتی است که والدین را نگران وضعیت کودک خود می‌کند. چاقی به دلیل سبک زندگی غلط در کودکان ایجاد و موجب مشکلاتی مانند دیابت، کلسترول و فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و افسردگی در کودکان و… می‌شود. کودکانی چاق به ‌شمار می‌روند که با توجه ‌به سن و قد خود از وزن طبیعی بیشتری برخوردار باشند. درمان و پیشگیری از چاقی در دوران کودکی به محافظت از سلامت کودکانمان در حال حاضر و در آینده کمک می‌کند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مهدی افشاری، متخصص اطفال و کودکان و دکتر عبدالله زندی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی و دکتر تینا جعفری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفتگو کرده است.
دکتر افشاری در این باره می‌گوید: چاقی نتیجه عدم تعادل طولانی ‌مدت در میزان ورودی و خروجی انرژی از بدن می‌باشد و در طی آن، انرژی وارد شده به بدن بیشتر از انرژی مصرف شده در آن است.
وی متذکر شد: کودکان مبتلا به چاقی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عارضه‌های مزمن مثل آسم، وقفه تنفسی در خواب، مشکلات مربوط به استخوان‌ها و مفاصل، دیابت نوع دو و عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی قرار دارند و علاوه بر عارضه‌های پزشکی بلندمدت، چاقی کودکان می‌تواند عوامل روانی اجتماعی نیز مثل اعتماد به ‌نفس، افسردگی و پایین بودن کیفیت زندگی را در پی داشته باشد.
این متخصص اطفال و کودکان ادامه داد: کودکان مبتلا به عارضه چاقی بیشتر از دیگران مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و خطر انزوای اجتماعی آن‌ها بیشتر است. خوشبختانه این بیماری توسط متخصص با استفاده از رژیم‌های غذایی و داروهای مخصوص درمان می‌شود.
وی مطرح کرد: با وجود اینکه برای مشخص کردن چاقی در بزرگسالان از شاخص جرم بدنی (BMI) استفاده می‌شود، استفاده از این شاخص برای کودکان بی‌‌معنی خواهد بود. برای مشخص کردن چاقی در کودکان باید سن و جنسیت آن‌ها را در نظر گرفت. دیگر متغیرها مثل ضخامت پوست، نسبت دور کمر به دور باسن، اندازه دور کمر و روش‌های عکس‌برداری مختلف نیز برای مشخص کردن چاقی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دکتر افشاری افزود: عموماً اگر کودک شما بازوها، ران‌ها و شکم بزرگ‌تر از حد عادی داشته باشد یا پس از کوچک‌ترین فعالیت فیزیکی به نفس‌نفس زدن می‌افتد یا نمی‌تواند با دیگر کودکان هم سن و سال خود رقابت فیزیکی داشته باشد، احتمالاً به عارضه چاقی مبتلا است.
این متخصص اطفال و کودکان اظهار کرد: همان‌گونه که افراد بلندقد صاحب فرزندان بلند قد می‌شوند، افراد چاق نیز احتمالاً صاحب فرزندان چاق خواهند شد. گفته می‌شود که در حدود یک‌چهارم از موارد چاقی کودکان به عوامل وراثتی بستگی دارد. به ‌ندرت عارضه‌های ژنتیکی خاص مثل سندرم پرادر ویلی باعث ایجاد چاقی در کودکان می‌شوند.
وی اضافه کرد: برخی از اختلالات نادر ژنتیکی باعث چاقی مفرط در کودکان می‌شوند. در بسیاری از افراد دیگر، عملکرد چند ژن دیگر به همراه یکدیگر سبب آسیب پذیری بیشتر کودکان نسبت به چاقی می‌شود.دکتر افشاری توصیه کرد: اگر درکودک سابقه‌ی فامیلی اضافه‌وزن وجود داشته باشد، والدین باید به رعایت رژیم غذایی سالم در کل خانواده توجه بیشتری داشته باشند.

کم‌کاری تیروئید آشکار در کودکان با افزایش وزن مرتبط است
این متخصص اطفال و کودکان عنوان کرد: کم‌کاری تیروئید آشکار در کودکان با افزایش وزن مرتبط است ولی رابطه‌ بین کم‌کاری تیروئید خفیف و اضافه ‌وزن واضح نیست. امروزه توسط محققان مشخص شده است که تغییر در هورمون محرک تیروئید (TSH) می‌تواند بر روی چاقی تاثیرگذار باشد. شیوع رو به افزایش چاقی، طیف نرمال هورمون محرک تیروئید در مطالعه‌های امروزی بر روی جمعیت‌ها را مشخص می‌کند.
وی ابراز کرد: امروزه بیرون رفتن از خانه به معنی رفتن به یک رستوران و خوردن فست فود و غذاهایی با کالری بسیار بالا است. غذا خوردن بیرون از خانه امروزه به یکی از لازمه‌های زندگی تبدیل شده است چرا که والدین هر دو کار می‌کنند و درنتیجه کودکان غذاهای چرب و شیرین می‌خورند که کالری بالایی داشته ولی ارزش غذایی آن‌ها پایین است که خود یکی از علل چاقی کودکان محسوب می‌گردد.
دکتر افشاری اشاره کرد: محیطی که کودک در آن رشد می‌کند نیز نقش بسیار مهمی در بروز چاقی کودکان خواهد داشت. معمولاً والدین نسبت به اضافه‌وزن کودک خود توجهی نشان نمی‌دهند زیرا از نظر آن‌ها کودکشان کاملاً بدون نقص است. این کار سبب می‌شود تا والدین کودک خود را برای سالم (که در واقع به معنی چاق می‌باشد) بودن، تشویق کنند.
این متخصص اطفال و کودکان ادامه داد: کودکان امروزه به ‌راحتی زیاد عادت دارند چرا که همه چیز برای آن‌ها توسط والدین فراهم می‌شود و حتی برای رفتن به سوپرمارکت نیز پیاده نرفته و این مسافت‌ها را با استفاده از دوچرخه یا خودرو طی می‌کنند. ورزش کردن در شکل بازی کردن در بیرون از خانه نیز به دلایل مختلفی، امروزه از لیست فعالیت‌های کودکان خارج شده است که خود سبب بروز اضافه وزن در کودک می‌گردد.
وی افزود: کودکان امروزه با وسایل الکترونیکی احاطه شده‌اند و زمانی که آن‌ها صرف موبایل، تلویزیون و کامپیوتر می‌کنند بیش از زمانی است که فعالیت‌های فیزیکی دارند. کمبود فضا برای بازی کردن کودکان در شهرها نیز یکی از دلایل
کم رنگ شدن این مورد در زندگی امروزی است. تکالیف مدرسه و درس خواندن نیز باعث پدیده‌ مضری به نام ” فقط کار، بدون بازی” شده است.
دکتر افشاری خاطرنشان کرد:تعدادی از عارضه‌های پزشکی فیزیکی به چاقی کودکان مربوط می‌باشند. قرار گرفتن در معرض خطر بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، سنگ صفرا، بدتر شدن آسم، بیماری تخمدان
پلی کیستیک در دختران، وقفه‌ تنفسی در خواب و اختلالات خواب در کودکان مبتلا به چاقی، بیشتر دیده می‌شود.
این متخصص اطفال و کودکان افزود: چاقی یکی از علل کمبود اعتماد به ‌نفس است بخصوص اگر فرزند شما از طرف دیگر کودکان در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار بگیرد. ترس از نه شنیدن، کنار کشیدن از فعالیت‌های اجتماعی، اضطراب و افسردگی نیز با عارضه چاقی مرتبط می‌باشند.
وی تصریح کرد: ممکن است برای برخی از نوجوانان، داروهای مخصوص به‌ عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن تجویز شوند. سه نوع از این داروها عبارتند از متفورمین، یک عامل هیپو گلایسمیک، یک محدود‌کننده لیپاز گوارشی و سیبوترامین، یک محدود‌کننده باز جذب سروتونین و نورآدرنالین.

خوردن غذاهای سالم برای کاهش وزن موثر است
دکتر افشاری بیان کرد: خوردن غذاهای سالم برای کاهش وزن کودک موثر است لذا باید همیشه غذاهای سالم در دسترس داشته باشید. زمانی که برای تهیه غذا خرید می‌کنید، به سمت میوه‌ها و سبزیجات بروید. از خرید غذاهای راحت خودداری کنید ( مثل شیرینی، بیسکوییت و غذاهای آماده ) زیرا این غذاها معمولاً مقادیر زیادی شکر، چربی و کالری دارند
این متخصص اطفال و کودکان افزود: مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. این محدودیت شامل آبمیوه نیز می‌شود. این نوشیدنی‌ها در مقابل میزان بالای کالری که به بدن می‌دهند، ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف فست فود را محدود کنید. بسیاری از این غذاها مقادیر بالای چربی و کالری دارند.
وی ابراز داشت: وعده‌های غذایی را به صورت خانوادگی و دور هم بخورید. وعده‌های غذایی را با اندازه‌های مناسب سرو کنید. کودکان به اندازه‌ بزرگسالان به غذا احتیاج ندارند. به کودک خود اجازه دهید تا هنگام سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد حتی در صورتی‌که غذا در بشقاب او باقی‌ مانده است. به یاد داشته باشید که اگر در بیرون از خانه غذا می‌خورید، اندازه‌ وعده‌های غذایی سرو شده در رستوران‌ها معمولاً بسیار بزرگ است.
دکتر افشاری مطرح کرد: یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای رسیدن و نگه داشتن وزن مناسب در کودکان، انجام فعالیت‌های فیزیکی است زیرا با این کار کالری مصرف کرده، استخوان‌ها و عضلات را تقویت کرده و به کودک شما کمک می‌کند تا به هنگام شب بتواند به‌خوبی خوابیده و در طول روز هوشیاری کامل داشته باشد.
این متخصص اطفال و کودکان عنوان کرد: عادت‌های خوبی که در دوره‌ کودکی ایجاد شده‌اند به نوجوانان کمک می‌کنند تا با وجود تغییرات هورمونی، رشد سریع و تاثیرات اجتماعی که معمولاً سبب پرخوری می‌شوند، باز هم وزن مناسب خود را حفظ کنند. همچنین، کودکان فعال احتمالاً در آینده به بزرگسالانی با تناسب ‌اندام تبدیل می‌شوند. وی توصیه کرد: زمان مشاهده تلویزیون و استفاده از کامپیوتر را برای کودک محدود کنید. مدت‌زمان استفاده از فضای مجازی مثل مشاهده‌ی تلویزیون، استفاده از کامپیوتر، موبایل و تبلت را در روز به یک ساعت محدود کنید تا کودک دچار اضافه وزن نگردد.این متخصص اطفال و کودکان گفت: به فعالیت‌های فیزیکی کودک اهمیت بدهید زیرا کودکان باید حداقل یک ساعت در روز را تا حد متوسط یا شدید از نظر فیزیکی فعالیت کنند. فعالیت‌های آزاد بازی گونه مانند گرگم به هوا و طناب زدن می‌توانند فعالیت‌های مناسبی برای مصرف کالری و بهبود وضعیت تناسب‌اندام باشند لذا توصیه می‌شود فعالیت‌هایی که کودک شما به آن‌ها علاقه دارد را پیدا کنید. برای مثال اگر کودک شما ذوق هنری دارد، می‌توانید او را به یک گردش در طبیعت ببرید تا سنگ و برگ جمع کرده و یک کاردستی با آن‌ها درست کند.
وی اذعان داشت: عمل جراحی برای کاهش وزن می‌تواند برای کودکانی که به شدت چاق بوده و نتوانسته‌اند با ایجاد تغییر در سبک زندگی وزن خود را کاهش دهند یک گزینه‌ درمانی باشد. با این‌حال باید گفت همانند همه‌ انواع عمل‌های جراحی، خطرات بالقوه و عوارض طولانی‌مدتی با این عمل جراحی همراه خواهند بود. این متخصص اطفال و کودکان می‌گوید: برای پیشگیری و مدیریت چاقی در کودکان، اهمیت ویژه‌ای را باید به تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم داد. انجام برخی اقدامات می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کنند و به کودکان کمک کنند تا یک زندگی سالم و فعال داشته باشند.
وی افزود: برگزاری کلاس‌های تناسب اندام و تغذیه سالم برای کودکان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا عادات سالمی را در زندگی خود جای دهند. با شرکت در این کلاس‌ها، کودکان می‌توانند از راهنمایی مربیان حرفه‌ای استفاده کنند و یاد بگیرند چگونه ورزش کنند و به چه نوع تغذیه‌ای نیاز دارند. این تجربه می‌تواند به آن‌ها کمک کند که در آینده به یک زندگی سالم‌تر و فعال‌تر دست یابند.
دکتر افشاری ادامه داد: همچنین، برگزاری کلاس‌های تناسب اندام و تغذیه سالم برای کودکان می‌تواند به والدین نیز کمک کند. آنها می‌توانند از این کلاس‌ها برای یادگیری اطلاعات جدید و فهم بهتر نیازهای فیزیکی و تغذیه‌ای کودکانشان استفاده کنند. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را برای سلامتی و رشد فیزیکی کودکانشان بگیرند و آن‌ها را در این مسیر همراهی کنند.
این متخصص اطفال و کودکان خاطرنشان کرد: تغذیه سالم و کاهش چاقی در کودکان یک موضوع بسیار مهم است که نیازمند آموزش والدین است. والدین باید آگاهی کافی در مورد تغذیه صحیح کودکان داشته باشند تا بتوانند بهترین تغذیه را برای آنها فراهم کنند. آموزش والدین در مورد انتخاب غذاهای سالم، تعداد و میزان وعده‌های غذایی، میزان مصرف شکر و چربی، و مهم‌تر از همه، نحوه تشویق کودکان به مصرف مواد غذایی سالم بسیار اساسی است. وی ادامه داد: والدین باید در مورد روش‌های کاهش چاقی در کودکان نیز آگاهی داشته باشند. این شامل تشخیص علل چاقی، ایجاد سبک زندگی فعال و ورزشی، کنترل میزان مصرف غذا و میزان خواب و استراحت مناسب است. آموزش والدین در این زمینه می‌تواند به والدین کمک کند تا کودکان خود را به روش‌های سالم و موثری که به کاهش چاقی منجر می‌شود، هدایت کنند و از این طریق به سلامتی و رشد سالم آن‌ها کمک کنند.
دکتر افشاری توصیه کرد: ورزش یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی و تقویت بدن است. بنابراین، ارتقای محیط مدرسه و منزل به منظور تشویق به فعالیت‌های ورزشی امری بسیار حیاتی است. این اقدام می‌تواند با ایجاد فضاهای ورزشی در مدارس و منازل، ارائه برنامه‌های ورزشی مناسب و تشویق به فعالیت‌های ورزشی، کودکان و نوجوانان را به انجام ورزش ترغیب کند. همچنین، ارتقای این محیط‌ها می‌تواند به بهبود روحیه و افزایش انگیزه ورزشی کودکان و نوجوانان کمک کند.
این متخصص اطفال و کودکان افزود: به عنوان مثال، ایجاد زمین‌های ورزشی و سالن‌های ورزشی در مدارس و منازل، امکان انجام فعالیت‌های ورزشی متنوع را فراهم می‌کند و به کودکان و نوجوانان اجازه می‌دهد تا به طور منظم و با انگیزه به ورزش بپردازند. همچنین، ارائه برنامه‌های ورزشی جذاب و مناسب برای کودکان و نوجوانان و تشویق آنها به شرکت در این برنامه‌ها، می‌تواند انگیزه و انرژی ورزشی آنها را افزایش دهد و آنان را به انجام فعالیت‌های ورزشی تحت حمایت قرار دهد.

چاقی در کودکان
یک اپیدمی جهانی رو به رشد است
در ادامه نیز دکتر زندی در اینباره خاطرنشان کرد: چاقی در کودکان یک اپیدمی جهانی رو به رشد است که به‌ دلیل باری که بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی کودکان و بزرگسالان وارد می‌کند، نیازمند توجه است. وی اظهار کرد: مصرف غذاهای چرب و رژیم غذایی با قند بالا و همچنین استعمال دخانیات و ورزش‌نکردن از دلایل اصلی چاقی در کودکان و بزرگسالان است. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان ۳۹ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان در سال ۲۰۲۰ دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.این فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی گفت: چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های چاقی مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سکته مغزی، انواع خاصی از سرطان در سنین بالاتر، مشکلات اجتماعی و افسردگی مرتبط است.وی خاطرنشان کرد که متاسفانه طبق آمار به دست آمده توسط محققان در ۳۰ سال گذشته، چاقی در کودکان در سراسر جهان بیش از دو برابر و در نوجوانان سه برابر شده است.دکتر زندی مطرح کرد: چاقی به عنوان داشتن چربی اضافی در بدن تعریف می‌شود و می‌توان آن را در کودکان با درصد شاخص توده بدنی با استفاده از نمودار رشد تعیین کرد. کودکانی با شاخص توده بدنی ۸۵ تا ۹۵ درصدِ نسبت به سایر هم‌سن و سال‌های خود در یک جنس، دارای اضافه وزن و افرادی با شاخص توده بدنی ۹۵ درصد یا بیشتر نسبت به سایر هم‌سن و سال‌های خود در یک جنس به عنوان چاق در نظر گرفته می‌شوند.این فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی ادامه داد: نمودارهای رشد را می‌توان برای نظارت بر رشد کودک در طول زمان استفاده کرد. این نمودارها با صدک تقسیم می‌شوند و با مشخص‌کردن قد، وزن، شاخص توده بدنی و سن کودک می‌توان دریافت که شاخص توده بدنی کودک در کدام صدک قرار دارد. نمودارهای رشد توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه شده‌اند و می‌توان از آنها برای تشخیص چاقی در کودکان استفاده کرد. وی اشاره کرد: چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن کالری بیشتری نسبت به مصرف آن دریافت می‌کند. چاقی دوران کودکی به دلیل مصرف زیاد غذا، نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین پرکالری، عدم ورزش و فعالیت بدنی و همچنین عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود.دکتر زندی متذکر شد: به طور کلی وزن بدن توسط مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مختلفی تنظیم می‌شود که تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف انرژی را حفظ می‌کنند. با این حال افزایش دریافت انرژی دریافتی در بلند مدت می‌تواند وزن را زیاد کند.این متخصص افزود: به عنوان مثال، دریافت روزانه ۱۲۰ کیلو کالری اضافه (مثل دریافت یک نوشیدنی شیرین) باعث افزایش ۵۰ کیلوگرمی توده بدن در طی ۱۰ سال می‌شود. بنابراین، عواملی که می‌توانند انرژی دریافتی را افزایش دهند، یا مصرف انرژی را کاهش دهند، در درازمدت باعث بروز عارضه چاقی می‌شوند.وی تصریح کرد: عوامل ژنتیکی هم تأثیر بسزایی بر استعداد فرد برای چاقی دارند، اما سایر عوامل رفتاری و محیطی نیز قطعا در بروز چاقی کودکان نقش دارند.این فلوشیپ جراحی‌های
کم تهاجمی و چاقی عنوان کرد: علائم و عوارض چاقی شامل اختلالات تنفسی مانند آپنه خواب، بیماری مزمن انسدادی ریه و انواع خاصی از سرطان مانند پروستات و روده در مردان، سرطان سینه و رحم در زنان، بیماری عروق کرونر قلب، دیابت نوع دو، افسردگی، مشکلات کبد و کیسه صفرا، بیماری ریفلاکس معده، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته مغزی و بیماری‌های مفاصل مانند آرتروز، درد در زانو و کمر است.
وی ادامه داد: بچه‌های چاق معمولا دارای مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به هم‌سن و سال‌های خود هستند. کودکان چاق مقادیر زیادی چربی در ناحیه شکم دارند.دکتر زندی بیان کرد: پیشگیری و درمان چاقی در کودکان با مصرف کمتر غذا و افزایش فعالیت بدنی امکان‌پذیر است ولی با این حال باید در نظر بگیرید که رژیم لاغری برای کودکان تنها در شرایط خاصی توسط متخصص تغذیه تجویز می‌شود؛ برای مثال زمانی که شاخص توده بدنی خیلی بالا ست و یا کودک دارای مشکلات مرتبط با سلامتی است.
این فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی افزود: در بقیه موارد با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، وزن کودک ثابت نگه داشته می‌شود تا با افزایش قد در طول زمان، تناسب وزن نسبت به قد بیشتر شود.
وی اشاره کرد: رژیم غذایی لاغری در کودکان به‌ دلیل رشد فعال ارگان‌های آنها و نیازی که برای ذخیره مواد غذایی برای بلوغ دارند چالش‌برانگیز است و در صورت لزوم باید تحت نظر متخصص اطفال و یک رژیم شناس انجام شود.
دکتر زندی توضیح داد: نکته قابل توجه این است که رعایت برنامه‌های رژیم غذایی و کاهش وزن در طولانی مدت بسیار دشوار است. مطالعات نشان می‌دهد که بزرگسالانی که با استفاده از یک برنامه غذایی وزن خود را کم می‌کنند، تقریباً ۵۰ درصد از این کاهش وزن را در عرض یک سال و تمام آن را در عرض ۵ سال دوباره به‌دست می‌آورند. عدم بلوغ فکری و روانی کودکان در مقایسه با بزرگسالان و حساسیت آنها به فشار همسالان، مشکلات عملی بیشتری را برای درمان موفقیت‌آمیز چاقی در کودکان ایجاد می‌کند.
این فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی متذکر شد: در اکثر تلاش‌ها برای کاهش چاقی در کودکان از رویکردهای مبتنی بر خانواده یا مدرسه استفاده می‌کند، اگرچه درمان‌های دارویی و جراحی نیز در دسترس هستند.
وی گفت: به طور کلی جراحی لاغری در کودکان در شرایط خیلی خاصی توصیه می‌شود. با این حال وقتی چاقی بسیار شدید باشد و با عوارض مختلفی همراه باشد، ممکن است پزشک جراحی لاغری را به‌عنوان یک درمان توصیه کند. اما به‌طور کلی سن قانونی برای جراحی لاغری ۱۶ تا ۷۰ سال است.

یکی از عوارض چاقی کودکان، کلسترول و فشار خون بالا است
در ادامه نیز دکتر جعفری در اینباره ابراز داشت: چاقی در دوران کودکی ممکن است عوارضی برای سلامت جسمی، اجتماعی و عاطفی کودک ایجاد کند. از مشکلات فیزیکی می‌توان به بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات مفصلی اشاره نمود و همچنین، کودکان چاق ممکن است با مشکلات اجتماعی مثل افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس رو به رو شوند.وی بیان کرد: به طور کلی عوارض چاقی در کودکان متعدد است، از میان این عوارض می‌توان به بیماری کبد چرب غیر الکلی، کلسترول و فشار خون بالا، آرتروز، مشکلات عاطفی و اجتماعی و… اشاره کرد.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: بیماری کبد چرب غیر الکلی یک اختلال است که بدون علامت‌ خاصی ظاهر می‌شود. این بیماری موجب تجمع رسوبات چربی در کبد می‌شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌تواند به زخم و آسیب کبدی منجر شود. وی اضافه کرد: عواملی مانند چاقی، دیابت، مقاومت به انسولین و سبک زندگی نامناسب می‌تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی باشند.دکتر جعفری خاطرنشان کرد: یکی از عوارض چاقی کودکان، کلسترول و فشار خون بالا است. رژیم غذایی نامناسب می‌تواند موجب افزایش کلسترول و فشار خون در کودکان شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در آینده افزایش دهد. این عوامل می‌توانند منجر به تشکیل پلاک‌ها در شریان‌ها شوند که این موضوع می‌تواند موجب تنگی شریان‌ها شده و در نهایت منجر به حمله قلبی یا سکته در اواخر زندگی شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، رعایت رژیم غذایی سالم با مصرف مواد غذایی که کمترین میزان چربی اشباع شده را دارد و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم بسیار اهمیت دارد.
وی هشدار داد: اضافه وزن در دوران کودکی می‌تواند موجب ایجاد فشار اضافی بر روی کمر و زانوها شود. این فشارها می‌تواند منجر به درد، التهاب و در برخی موارد آسیب در این نواحی شوند. برای کاهش این مشکلات، کاهش وزن، انجام تمرینات ورزشی مناسب، استفاده از روش‌های مناسب مراقبت از مفاصل می‌تواند مفید باشد.دکتر جعفری ابراز داشت: دیابت نوع دو یک بیماری مزمن است که تاثیر بسیار زیادی بر روی نحوه استفاده بدن کودک از قند (گلوکز) دارد. چاقی و سبک زندگی کم تحرک می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در کودکان افزایش دهد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزد: چاقی موجب مقاومت بدن به انسولین می‌شود و همین موضوع موجب افزایش سطح قند خون می‌شود بنابراین می‌توان گفت که اصلاح سبک زندگی شامل انجام فعالیت بدنی منظم و گرفتن رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در کودکان موثر باشد.
وی در ادامه عنوان کرد که مشکلات تنفسی یکی دیگر از عوارض چاقی کودکان است. کودکانی که اضافه وزن دارند، ممکن است با مشکلات تنفسی مانند آسم بیشتر مواجه شوند. علاوه بر آسم، آپنه انسدادی خواب نیز در این کودکان بیشتر رخ می‌دهد. آپنه انسدادی خواب، یک اختلال جدی است که در آن تنفس کودک در طول خواب متوقف می‌شود.دکتر جعفری متذکر شد: کودکانی که دچار چاقی هستند، ممکن است با عوارض اجتماعی و عاطفی روبه رو شوند. مشکلاتی مانند مورد تمسخر قرار گرفتن توسط همسالان و ناراحتی از ظاهر فیزیکی می‌تواند عزت نفس کودک را کاهش دهد و خطر افسردگی و اضطراب را در وی افزایش دهد. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: این امر ( بروز مشکلات روحی در کودکان چاق ) نیازمند توجه و حمایت از سوی خانواده، مدرسه و محیط اجتماعی است. روش‌های تقویت اعتماد به نفس، ارائه اطلاعات درست درباره سلامت و تشویق به فعالیت بدنی منظم می‌تواند برای این کودکان مفید باشد.
وی یادآور شد: چاقی کودکان می‌تواند منجر به بروز مشکلات بیهوشی در حین جراحی شود. چاقی می‌تواند موجب افزایش ریسک عوارض بیهوشی مانند مشکلات تنفسی شود و همچنین، چاقی می‌تواند زمان بستری بیشتری را برای بهبود بعد از عمل این کودکان ایجاد کند.دکتر جعفری مطرح کرد که به طور کلی چاقی می‌تواند یکی از عوامل خطر برای بروز آرتروز در کودکان باشد زیرا داشتن وزن اضافه بر روی مفاصل، به ویژه مفاصل زانوها و کمر، فشار اضافی ایجاد کند و این موضوع می‌تواند به طور تدریجی منجر به آسیب، التهاب و در نهایت آرتروز در آنها شود بنابراین، کاهش وزن و حفظ وزن مناسب در کودکان در پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتروز بسیار مهم است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: عوارض چاقی در کودکان می‌تواند گسترده و زیاد باشد. برخی از این عوارض شامل مشکلات جسمانی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و مشکلات مفصلی هستند. علاوه بر آن، احتمال دارد عوارض اجتماعی و عاطفی از جمله کاهش عزت نفس و افزایش خطر افسردگی و اضطراب نیز به وجود بیاید لذا باید قبل از بروز این مشکل به اقدامات پیشگیرانه این عارضه اهمیت داد.