آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه: قلب هر انسانی مهم‌ترین عضو بدن وی است و توجه به سلامت این عضو حیاتی موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود. این عضو مهم بدن به دلایل مختلفی دچار عارضه‌های مختلفی می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها نارسایی احتقانی قلب است. نارسایی احتقانی قلب، یکی از شایع‌ترین علل بیماری […]

آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه: قلب هر انسانی مهم‌ترین عضو بدن وی است و توجه به سلامت این عضو حیاتی موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود. این عضو مهم بدن به دلایل مختلفی دچار عارضه‌های مختلفی می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها نارسایی احتقانی قلب است. نارسایی احتقانی قلب، یکی از شایع‌ترین علل بیماری و مراجعه افراد بالای ۶۵ سال به بیمارستان‌ها است. بیماری که سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود اما چندان قابل درمان هم نیست و ممکن است زندگی بیمار را با خطرات جدی مواجه کند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق و دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است.
دکتر افشاری در اینباره می‌گوید: نارسایی احتقانی قلب یک بیماری جدی است که درآن قلب آن طور که باید خون را به طور کارآمد پمپاژ نمی‌کند.
وی بیان کرد: برخلاف نام آن، نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلب به طور واقعی از کار افتاده یا در شرف توقف است بلکه به این معنا است که عضله قلب درگذر زمان توانایی انقباض کمتری پیدا کرده یا مشکلی مکانیکی دارد که توانایی پر شدن آن با خون را محدود می‌کند.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: به عبارت دیگر، قلب قادر به برآورده کردن تقاضای بدن نیست و خون با سرعتی بیشتر از آنچه که بتواند پمپاژ شود، به قلب برمی گردد و به عبارتی، احتقان می‌شود یا تحت فشار قرار می‌گیرد. این مشکل پمپاژ به این معنی است که خون غنی از اکسیژن کافی نمی‌تواند به سایر اندام‌های بدن برسد.
وی عنوان کرد: در صورت ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب بدن سعی می‌کند به روش‌های مختلفی جبران کند؛ قلب سریع‌تر می‌تپد تا پس از انقباض، زمان کمتری برای
پر کردن مجدد آن صرف شود اما در بلندمدت، خون کمتری در گردش بوده و این تلاش اضافی می‌تواند باعث تپش قلب شود و در نتیجه قلب نیز کمی بزرگ می‌شود تا جایی برای خون باز شود و ریه‌ها پر از مایع شده و باعث تنگی نفس می‌شوند و کلیه‌ها نیز هنگامی که خون کافی دریافت نمی‌کنند، شروع به حفظ آب و سدیم می‌کنند که می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.


دکتر افشاری اظهار کرد: علائم نارسایی احتقانی قلبی عبارتند از تنگی نفس، ناتوانی در انجام امور نفسگیر روزانه و ورزش، آب آوردن بدن، افز ایش وزن، خستگی و ضعف، تورم پاها یا مچ، سرفه مکرر و در صورت مزمن شدن نیز درد قفسه سینه و مشکل در تمرکز مشاهده می‌شود.
این متخصص قلب و عروق گفت: هیچ درمانی برای نارسایی احتقانی قلب وجود ندارد و هدف از درمان کاهش علائم و آسیب بیشتر است. برنامه دقیق به مرحله و نوع نارسایی قلبی، شرایط زمینه‌ای و شخص بیمار بستگی دارد.
وی ابراز داشت: از جمله اجزاء یک برنامه درمانی برای مبتلایان به بیماری نارسایی احتقانی قلب عبارتند از تغییر در سبک زندگی، درمان دارویی و انجام عمل‌های جراحی.
دکتر افشاری ادامه داد: تغییر در سبک زندگی جهت درمان این عارضه همان‌هایی هستند که برای پیشگیری از نارسایی قلبی باید ایجاد شوند. علاوه بر این، ممکن است به شما توصیه شود که از مصرف نمک (به دلیل احتباس مایعات) و کافئین (به دلیل بی‌نظمی ضربان قلب) اجتناب کنید. پزشک شما توصیه می‌کند که چه مقدار مایعات و چه نوع نوشیدنی بنوشید، چرا که گاهی اوقات مصرف مایعات باید محدود باشد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: انواع داروهایی که معمولا برای مبتلایان به بیماری نارسایی احتقانی قلب تجویز می‌شوند عبارتند از «وازودیلاتورها» که رگ‌های خونی را منبسط می‌کنند، جریان خون را تسهیل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند، «دیورتیک ها» که احتباس مایعات را رفع می‌کنند، «مهارکننده‌های آلدوسترون» به رفع احتباس مایعات کمک می‌کند و احتمال عمر بیشتر را افزایش می‌دهد.
وی اضافه کرد: «داروی‌های مهارکننده‌های ACE» نیز عملکرد قلب و امید به زندگی را بهبود می‌بخشند. «گلیکوزیدهای دیجیتال» انقباضات قلب را تقویت می‌کنند. «داروهای ضد انعقاد» یا ضد پلاکت مانند آسپرین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کنند. «مسدودکننده‌های بتا» نیز عملکرد قلب را بهبود می‌بخشند و شانس زندگی طولانی‌تر را بالا می‌برند و «آرامبخش‌ها» نیز اضطراب را کاهش می‌دهند.
دکتر افشاری عنوان کرد: در موارد شدیدتر این نوع نارسایی قلب، جراحی برای باز کردن یا دور زدن شریان‌های مسدود شده یا تعویض دریچه‌های قلب لازم است. برخی از مبتلایان نارسایی احتقانی قلب به نوعی دستگاه ضربان ساز به نام «درمان همگام‌سازی دو بطنی» نیاز دارند که به هر دو طرف قلب کمک می‌کند تا به طور هماهنگ کار کنند.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: همچنین ممکن است این بیماران، نیازمند یک دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت باشند که به قلب شوک وارد می‌کند و یک ریتم سریع بالقوه کشنده را به یک ریتم طبیعی تبدیل می‌کند. در واقع، پیوند قلب آخرین راه حل محسوب می‌شود و میزان موفقیت آن پس از یک سال حدود ۸۸ درصد و پس از پنج سال
۷۵درصد است.
وی اظهار کرد: علاوه بر ایجاد تغییر در زندگی خود، می‌توانید اقدامات مختلفی را برای بهبود سلامتی قلب آسیب دیده انجام دهید که شامل تحت نظر گرفتن علائم، نظارت بر وضعیت سلامت، حفظ نگرش مثبت است.
دکتر افشاری افزود: نارسایی قلبی به مرور زمان بدتر می‌شود بنابراین باید با تغییرات بدن خود آشنا باشید. بعضی از این موارد را می‌توان با داروهای مختلف برطرف کرد. وزن کردن روزانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیگیری احتباس مایعات است که با افزایش ناگهانی وزن خود را نشان می‌دهد. تورم در ساق و کف پاها نیز می‌تواند به معنای تجمع مایعات اضافی باشد.
این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: فشار خون، وزن و سایر علائم حیاتی خود را مطابق تجویز پزشکتان آزمایش کنید. این آزمایش‌ها سرنخ‌های کلیدی برای سلامت قلب و نیازهای دارویی شما می‌دهند. همچنین واکسن آنفلوآنزا و واکسن ذات الریه می‌توانند از عفونت‌هایی که به خصوص ریه‌های در معرض خطر شما را درگیر می‌کنند، جلوگیری کنند.

> نارسایی احتقانی قلب یک بیماری بسیار جدی است
وی متذکر شد: نارسایی احتقانی قلب، یک بیماری بسیار جدی است، اما با دریافت کمک و مراقبت مناسب می‌توانید عمر طولانی و مفیدی داشته باشید. اضطراب و افسردگی که می‌تواند باعث ایجاد احساس استرس در شما شود، عوارض رایج این عارضه هستند لذا به همین دلیل بهتر است راه‌هایی برای استرس خود پیدا کنید، از جمله پیوستن به گروه‌های حمایتی یا درمانگر، انجام سرگرمی‌های موردعلاقه خود و یا درددل کردن با آدم‌های امن زندگی تان.
دکتر افشاری اذعان داشت: بهترین راه برای جلوگیری از نارسایی احتقانی قلب این است که از شرایطی که به ابتلای آن کمک می‌کند، اجتناب کنید یا در صورت بروز این بیماری، آن را به دقت مدیریت نمایید.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: سیگار، عامل اصلی آسیب شریانی است که می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود. بهتر است در معرض دود سیگار دیگران نیز قرار نگیرید.
وی بیان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب قلب نیز آن‌هایی هستند که حاوی مقدار کمی چربی اشباع شده، چربی ترانس، قند یا سدیم هستند. میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ بدون پوست و چربی‌های «خوب» مانند چربی‌های موجود در روغن زیتون، ماهی و آووکادو را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید و در کنار رژیم غذایی، فعالیت بدنی نیز به کاهش وزن کمک می‌کند و برای قلب شما نیز عالی است.
دکتر افشاری متذکر شد: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از فواید طولانی مدت درمان با استاتین در پیشگیری از نارسایی قلبی از طریق جلوگیری از حملات قلبی و وقایع عروق کرونری است.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: هیچ تستی برای تشخیص نارسایی قلبی وجود ندارد. پزشک؛ سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، معاینه فیزیکی و نتایج آزمایش‌های مختلف شما را بررسی خواهد کرد. این آزمایش‌ها می‌توانند شامل الکتروکاردیوگرام، عکس اشعه ایکس قفسه سینه، آزمایش خون BNP، اکوکاردیوگرافی، هولتر مانیتور و تست استرس ورزش باشد.
وی افزود: الکتروکاردیوگرام، یک آزمایش بدون درد است که اطلاعاتی در مورد فعالیت الکتریکی قلب شما، از جمله سرعت ضربان آن و اینکه آیا در گذشته حملات قلبی داشته‌اید یا خیر را می‌دهد و عکس اشعه ایکس قفسه سینه نیز تصویری از قلب، ریه‌ها و سایر ساختارهای قفسه سینه که نشان می‌دهد قلب بزرگ شده است یا نشانه‌هایی از آسیب ریه وجود دارد را نشان می‌دهد.
دکتر افشاری ادامه داد: آزمایش خون BNP نیز نشان‌دهنده پپتید ناتریورتیک نوع B (BNP) هورمونی است که نشانگر شدت و پیش‌بینی روند نارسایی قلبی است و اکوکاردیوگرافی نیز تصویر اولتراسوند از قلب است. این تست با آزمایش دیگری به نام سونوگرافی داپلر که تصویری از جریان خون به قلب و ریه‌ها را نشان می‌دهد، متفاوت است و هولتر مانیتور نیز برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب توسط دستگاه قابل حملی که برای یک یا دو روز از آن استفاده خواهید کرد.
این متخصص قلب و عروق گفت: برای انجام تست استرس ورزش نیز بایستی روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ثابت را رکاب بزنید تا ببینید که قلبتان در زمانی که باید سخت کار کند چگونه عمل می‌کند. اگر قادر به انجام تست ورزش نیستید، با مصرف دارویی تجویزی که باعث واکنش مشابه می‌شود، استرس را در خود ایجاد کنید.

> بیماری نارسایی احتقانی قلب اکثرا پیشرونده است
در ادامه نیز دکتر نجفی در اینباره خاطرنشان کرد: عارضه احتقان قلب که به عنوان نارسایی قلبی یا نارسایی احتقانی، نیز شناخته می‌شود. یک وضعیت جدی است که در آن، قلب، خون را به طور درست و موثر پمپاژ نمی‌کند.
وی بیان کرد: برخلاف نام این بیماری، نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب از کار افتاده یا در شرف این اتفاق است. در واقع، نارسایی قلب به این معنی است که عضله قلب به مرور زمان، کمتر می‌تواند منقبض شود، یا اینکه دچار مشکل مکانیکی شده و این مسئله باعث می‌شود که توانایی قلب برای پر شدن از خون، کمتر شود.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در این حالت بدن سعی می‌کند به روش‌های مختلف این مشکل را جبران کند
از این ‌رو، قلب با سرعت بیشتری می‌تپد تا پس از انقباض، زمان کمتری برای پر شدن مجدد آن صرف شود و این مسئله در دراز مدت باعث می‌شود که خون کمتری در گردش باشد و این تلاش‌های اضافی باعث تپش قلب می‌شوند و قلب نیز برای جبران فضا، بزرگتر می‌شود تا خون بیشتری در آن جا شود. ریه‌ها نیز پر از مایع می‌شوند و باعث تنگی نفس می‌شود. وقتی که کلیه‌ها نیز خون کافی دریافت نکنند، میزان آب و سدیم در بدن بالا می‌رود و باعث نارسایی کلیه می‌شود.
وی مطرح کرد: بیماری نارسایی احتقانی قلب اکثرا پیشرونده است، این بدان معنی است که به تدریج شرایط بدتر می‌شود. پس کسانی که دچار احتقان قلب می‌شوند باید به فکر درمان این بیماری باشند.
دکتر نجفی بیان کرد: به طور کلی نارسایی احتقانی، باعث می‌شود که قلب نتواند نیاز بدن را برآورده کند و خون سریع‌تر از آنچه که قلب قادر به پمپاژ کردن آن است به قلب باز می‌گردد. این مشکل در پمپاژ خون به این معنی است که خون حاوی اکسیژن فرصت کافی را ندارد تا به همه اندام‌های بدن برسد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: بهترین روش برای جلوگیری از نارسایی احتقانی قلب، اجتناب از شرایطی است که این مسئله را تشدید کرده یا به وجود می‌آورند. برخی از آن‌ها عبارتند از سیگار را ترک کنید، رژیم غذایی سالم برای قلب، در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید و در صورت داشتن سایر مشکلات قلبی، برنامه درمانی خود را دنبال کنید.
وی افزود: برای جلوگیری از نارسایی احتقانی قلب بهتر است که اصلا سیگار کشیدن را شروع نکنید. سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی آسیب شریانی است که در نهایت می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود.
دکتر نجفی اشاره کرد: غذاهای مفید برای قلب، غذاهایی هستند که حاوی مقدار کمی چربی اشباع شده، چربی ترانس بالا، قند یا سدیم هستند لذا بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، پروتئین کم چربی مانند مرغ بدون پوست و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، ماهی و آووکادو
استفاده کنید.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید و در کنار داشتن رژیم غذایی، فعالیت بدنی می‌تواند به این هدف کمک کند و برای قلب بسیار مفید است.
وی بیان کرد: چکاپ دوره‌ای و پایبندی به داروهای تجویز شده مانند داروهای استاتین برای درمان کلسترول بالا، می‌تواند بسیار موثر باشد. تحقیقات نشان داده است که یکی از مزایای درمان طولانی مدت با استاتین، کاهش نارسایی‌های قلبی و پیشگیری از حملات قلبی و حوادث مرتبط با عروق کرونر است.
دکتر نجفی اذعان داشت: هیچ آزمایشی برای تشخیص نارسایی احتقانی قلب وجود ندارد. پزشک، برای تشخیص این بیماری، سوابق پزشکی شما، سابقه خانوادگی، معاینات فیزیکی و نتایج سایر آزمایشات را در نظر می‌گیرد. برخی از این آزمایشات عبارتند از انجام الکتروکاردیوگرام، اشعه ایکس قفسه سینه، آزمایش خون BNP، اکوکاردیوگرافی، هولتر نظارتی و تست ورزش قلب.
این متخصص قلب و عروق ابراز داشت: هیچ درمان قطعی، برای نارسایی احتقانی قلب وجود ندارد. هدف درمان از بین بردن علائم و کند کردن آسیب‌های بیشتر است. برنامه درمانی، به شدت و نوع نارسایی قلبی و شرایط زمینه‌ای بیمار، بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه درمانی برای مبتلایان به نارسایی احتقانی قلب عبارتند از تغییر سبک زندگی، دارو درمانی و
عمل جراحی.
دکتر نجفی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی به این صورت است که از مصرف نمک پرهیز کنید به این دلیل که باعث احتباس مایعات می‌شود، پرهیز از مصرف کافئین نیز به این دلیل که، باعث بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: داروهایی که معمولا برای نارسایی احتقانی قلب تجویز می‌شوند، عبارتند از داروهایی مانند وازودیلاتورها، دیورتیک‌ها، مهارکننده‌های آلدوسترون، مهارکننده‌های ACE، گلیکوزیدهای دیجیتال، داروهای ضد انعقاد خون، مسدودکننده‌های بتا و آرام بخش‌ها.
وی عنوان کرد: روش‌های جراحی در موارد شدید نارسایی احتقانی قلب، مانند باز کردن شریان‌های مسدود شده یا جایگزین کردن دریچه‌های قلب، لازم است.
دکتر نجفی ادامه داد: برخی از بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، نیازمند استفاده از نوعی دستگاه ضربان ساز قلب هستند، دستگاهی که ضربان‌سازی دو بطنی انجام می‌دهد و به هر دو طرف قلب کمک می‌کند تا به طور هماهنگ کار کنند و یا یک دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت، به قلب شوک وارد می‌کند و یک ریتم سریع بالقوه کشنده را به یک ریتم طبیعی تبدیل می‌کند.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: دستگاه‌های کمکی بطنی (VAD درمانی)، ممکن است به عنوان پلی برای پیوند قلب یا به عنوان درمان جایگزین پیوند قلب، مورد استفاده قرار گیرند.
وی تصریح کرد: عمل پیوند قلب، با درجه موفقیت ۸۸ درصد پس از یک سال و ۷۵ درصد پس از ۵ سال، آخرین راه حل در نظر گرفته شده برای این بیماران است.
دکتر نجفی بیان کرد: شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما با انجام برخی اقدامات می‌توان در جهت بهبود بیماری خویش قدم برداشت. این اقدامات عبارتند از کنترل علائم، بر روند سلامتی خود نظارت کنید و مثبت نگر باشید.
این متخصص قلب و عروق افزود: نارسایی قلبی، با گذشت زمان بدتر می‌شود، بنابراین باید با تغییرات بدن خود آشنا باشید. وزن کردن، ساده‌ترین راه حل برای بررسی احتمال احتباس ناگهانی مایعات در بدن است، همچنین تورم در پاها، نشانه تجمع مایعات در بدن است.
وی توصیه کرد: فشارخون، وزن و سایر علائم حیاتی خود را پیگیری کنید، زیرا تغییرات هر کدام از این ها، سرنخ‌های درمانی شما خواهد بود. تزریق واکسن آنفلوآنزا و ذات الریه نیز می‌توانند به برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ریوی، کمک کنند.
دکتر نجفی گفت: نارسایی قلبی، یک بیماری بسیار جدی است، اما با درمان درست و به موقع، هنوز هم می‌توانید زندگی طولانی و پرباری داشته باشید. اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث ایجاد استرس در شما شوند که از عوارض جانبی رایج این بیماری هست.

> نارسایی احتقانی قلب بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود
در ادامه نیز دکتر عسگرپور در اینباره ابراز داشت: نارسایی قلبی که گاهی اوقات «نارسایی احتقانی قلب» نیز نامیده می‌شود، وضعیتی است که در آن عضله قلب ضعیف شده و نمی‌تواند مانند معمول خون را پمپاژ کند. در این عارضه محفظه‌های اصلی پمپاژ قلب (بطن ها) به درستی عمل نمی‌کنند و این باعث احتباس مایعات، به ویژه در ریه‌ها، پاها و شکم می‌شود.
وی مطرح کرد: به طور کلی قلب یک پمپ دوتایی است که از چهار اتاق تشکیل شده است. خون بدون اکسیژن از وریدها وارد محفظه فوقانی راست (دهلیز راست) می‌شود، به اتاق تحتانی راست (بطن راست) منتقل می‌شود و سپس به ریه‌ها پمپ می‌شود.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: خون اکسیژن دار از ریه‌ها وارد محفظه بالایی سمت چپ (دهلیز چپ) می‌شود و سپس وارد محفظه تحتانی سمت چپ (بطن چپ) می‌شود. سپس خون از طریق عروق به بدن تحت فشار وارد می‌شود.
وی مطرح کرد: در فرد مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی، یک یا هر دو بطن به درستی تخلیه نمی‌شوند. این امر منجر به افزایش فشار در دهلیزها (اتاق‌های فوقانی) و سیاهرگ‌های مجاور می‌شود.
دکتر عسگرپور ادامه داد: این خون انباشته شده می‌تواند کلیه‌ها و ریه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در عملکرد آن‌ها تداخل ایجاد کند و منجر به تجمع مایعات (ادم) در ریه‌ها، اندام‌های شکمی و پاها گردد. اگر قلب به خوبی پمپاژ نکند و سفت شود، می‌تواند باعث جمع شدن خون در بطن‌های قلب شود که. این می‌تواند قلب را تحت فشار قرار دهد.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: دلایل عمده نارسایی قلبی شامل بیماری کرونر قلب، حمله قلبی، فشار خون بالا، آسیب به عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، مشکلات دریچه قلب و ریتم غیر طبیعی قلب است. از این میان، بیماری کرونر قلب (عروقی که خون را به قلب می‌رسانند) و حمله قلبی شایع‌ترین علل هستند.
وی مطرح کرد: مهمترین عواملی که در بیماری عروق کرونر قلب نقش دارند عبارتند از چاقی، مصرف غذای ناسالم، داشتن فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، کلسترول بالا، مصرف الکل، کاهش رفاه عاطفی و اجتماعی، بی‌تحرکی جسمی است.
دکتر عسگرپور در ادامه مطرح کرد که بیماری نارسایی احتقانی قلب می‌تواند توسط چندین بیماری ایجاد شود که شایع‌ترین آن عبارتند از فشار خون بالا، بیماری دریچه قلب، بیماری مادرزادی قلب، کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک، میوکاردیت، آریتمی قلب، بیماری تیروئید، آسیب سمی، بیماری‌های متابولیکی، دیابت، رژیم غذایی نادرست است.
وی تصریح کرد که نارسایی احتقانی قلب بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. میزان بقای افراد مبتلا به این اختلال به شدت وضعیت آن‌ها بستگی دارد.
این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: شایع‌ترین علائم بیماری نارسایی احتقانی قلب عبارتند از تنگی نفس (بخصوص در حین انجام فعالیت بدنی یا بیدار شدن از خواب شبانه)، مشکل در خوابیدن در شب، خس خس سینه، پف کردن صبحگاهی صورت، غش کردن، افزایش وزن (بیش از ۲ کیلوگرم در هفته)، خستگی عضلانی، تورم مچ پا یا پاها، تورم شکم، سرگیجه، تپش قلب (ضربان قلب خیلی سریع)، درد قفسه سینه یا ناراحتی در قسمت‌های بالاتنه، سرفه و خس خس سینه بدون دلیل، از دست دادن اشتها و یبوست است.
وی عنوان کرد: برخی عوامل و شرایط که می‌توانند علائم نارسایی قلبی را بدتر کنند شامل کم خونی، مصرف نمک بیش از حد در رژیم غذایی، بارداری، برخی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های ریوی، آریتمی (ریتم نامنظم قلب) وعدم مصرف داروهای تجویز شده برای نارسایی قلبی توسط متخصص می‌باشد.
دکتر عسگرپور می‌گوید: به طور کلی برای تشخیص نارسایی احتقانی قلبی می‌بایست به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. او نارسایی قلبی را می‌تواند با آزمایش‌های مختلف به طور دقیق تشخیص دهد.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: این آزمایشات شامل موارد و تست‌های تشخیصی است که عبارتند از اشعه ایکس، اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب)، تست استرس ورزش (راه رفتن روی تردمیل در حالی که به دستگاه مانیتور قلب متصل هستید)، آزمایشات عملکرد ریه، آنژیوگرافی (روشی برای جستجوی انسداد در قلب) و آزمایش خون است.
وی ادامه داد: پزشک قلب و عروق شما با بررسی نتایج تست‌های تشخیصی گفته شده عارضه را تشخیص داده و به درمان شما می‌پردازد.
دکتر عسگرپور متذکر شد: تشخیص دیرهنگام و عدم درمان به موقع منجر به بروز عوارض خطرناک و جبران ناپذیری در فرد می‌شود. به همین دلیل ضروری است در صورت مشاهده علائم نارسایی احتقانی قلب در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.
این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: روش‌های درمانی مناسب نارسایی قلبی، به نوع نارسایی و تا حدودی به علت آن بستگی دارد. داروها و سبک زندگی در هر برنامه درمانی تاثیر‌گذار است. پزشک با توجه به شرایط هر فرد بهترین برنامه درمانی را توصیه می‌کند. روش درمان برای همه بدون در نظر گرفتن جنسیت یکسان است و در واقع به زن یا مرد بودن فرد بیمار بستگی ندارد.
وی متذکر شد: با تشدید نارسایی احتقانی قلب، قلب خون کمتری را به قسمت‌های مختلف بدن پمپاژ می‌کند و در نتیجه ممکن است فرد سکته قلبی و یا مشکل تنفسی پیدا کند. نارسایی قلبی قابل درمان نیست. تنها هدف از درمان تثبیت بیماری و توقف کردن پیشرفت آن است.
دکتر عسگرپور اشاره کرد: به طور کلی نارسایی احتقانی قلب، وضعیتی است که قلب توانایی پمپاژ خون کافی را به بدن ندارد. علائم این عارضه شامل احساس تنگی نفس در هنگام فعالیت و ضعف و تورم در پاها و کاهش توانایی در ورزش کردن است.
این متخصص قلب و عروق در پایان گفت: از جمله عوارض نارسایی قلبی عبارتند از نامنظم بودن ضربان قلب، ایست ناگهانی قلب، ایجاد اختلال در دریچه‌های قلبی، آسیب‌های کلیوی، آسیب‌های کبد و جمع شدن مایع در ریه.